Dennis29 Posted August 14, 2012 Posted August 14, 2012 Ja hij staat in de kas en groeit als kool! Er komen ook heel veel zijtakken aan maar de meeste haal ik eraf.volgende maand komt er weer een foto Quote
hansm Posted August 14, 2012 Posted August 14, 2012 Waarom haal je de zijtakken eraf, wil je een bepaalde vorm ?En weet je welk ras het is ? Quote Players only love you when they're playing.
Dennis29 Posted August 14, 2012 Posted August 14, 2012 Omdat er in iedere bladoksel een nieuwe scheut komt, en ik aan een stuk of 3 hoofdtaken wel genoeg heb Het mag gewoon een boompje worden in de volle grond. Ik verwacht er ook geen vruchten aan, komen die er wel aan is dat een leuk extraatje. En het ras is onbekend. Quote
wilma2 Posted September 5, 2012 Posted September 5, 2012 hallo, hoe kom je aan vijg zaad?een verse vijg kopen zaad er uit peuteren? niet zo moeilijk bij de supers tegenwoordig hoe kom je aan een vijg stek mijn buur heeft een vijg welk soort staat er niet bij ,,, knip ik zomaar een stuk van zijn top? met zijn goed vinden uiteraard hoe ga je te werk met een stek,of hoe ga je te werk met een zaadjezou het wel leuk vinden een verse vijg te eten maar,,, hoeveel jaar gaat er mee heen eer je er een kan eten? Quote
Claudia69 Posted September 5, 2012 Posted September 5, 2012 Deze vakantie veel vijgen in het wild zien staan met in de buurt daarvan jonge zaailingen. Het moet dus zeker kunnen. Maar ik vrees wel dat het veel langer duurt dan een stekje nemen voor je vijgen hebt. Quote
wilma2 Posted September 13, 2012 Posted September 13, 2012 deze week, eigenlijk voor t eerst een verse vijg gegeten.voorheen kwam ik nooit verder dan de gedroogde vormMaar de verse beviel mij zoveel beter dat ik de pitjes uit 1 vijg haalde met de bedoeling te proberen ze te zaaien. Nu ben ik een leek op fruitzaai gebied dus info gezocht,op t net kwam ik niet verder dan, stek nemen is de manier,maar van een verse vijg kun je nu eenmaal geen stek nemen he, o,k ik heb de deno methode gebruikt bij de helft en de andere helft zaadjes in een bakje potgronddun bedekt. matig vochtig en een plastic limofles er overheen gezet. Kan dit zo een plant opleveren of ben ik te naiefen ,,, mocht het kunnen rijst de vraag, hoe lang zal ik moeten wachten op mijn eigen vijgen ha ha ha Quote
Frank Houweling Posted September 14, 2012 Posted September 14, 2012 If you wish to grow a fig tree because you enjoy the beautiful leaves and the appearance of the tree, then any seed that you can collect from a fig purchased at a store will do. However, if you wish to grow a fig tree that will bear fruit, you need to have seed from a tree that's been fertilized. These figs are more likely from Turkey or other locations in the Middle East. This is because the fig wasp, which is needed for fertilization, is native to these countries, and will have, more than likely, fertilized the figs you purchase. When you purchase the figs from which to gain the seed, make sure you read the label on the package to find the right country of origin. Uit: Growing Fig Trees From a Seed | eHow.com (14 sept. 2012) http://www.ehow.com/way_5452523_growing-fig-trees-seed.html#ixzz26SBXt0m4 De kans dat er ooit fruit aan komt is vrij klein. Maar het is natuurlijk een erg sierlijke plant. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Marjanneke Posted April 21, 2018 Posted April 21, 2018 (edited) Zes jaar geleden stond op de camping in Zuid-Frankrijk een grote vijgenboom. Iedere dag aten we daar een paar vijgen. Het waren de eerste verse vijgen die ik ooit had geproefd. Ik was meteen verliefd! Ik had een aantal zaadjes meegenomen naar huis om te zaaien. Als ik toen had geweten wat ik inmiddels allemaal heb gelezen was ik vast rechtstreeks naar het tuincentrum gegaan... In de lente van 2013 zaaide ik een aantal zaadjes in een potje. Ze stonden tijden lang achter het raam in de zon, maar er gebeurde niks. Uiteindelijk gaf ik het op en de grond belandde samen met de zaadjes in de kas op de nieuwe volkstuin. Die groeide ons al snel boven het hoofd, en het jasje stond vol met heermoes en ander onkruid. Toen we het kasje aan het eind van het seizoen gingen opruimen vonden we daar tot onze verbazing twee babyvijgen! We gaven ze een plekje in een verhoogde moestuinbak en gingen de winter in. Het volgend voorjaar deden ze het nog steeds! Ze liepen uit en stonden in weer en wind, onbeschut, op hun nieuwe plekje. In 2015 verhuisden we naar een huis met échte tuin. De vijgen gingen mee. Eentje kreeg een plekje in de grond, de ander in een pot. Inmiddels had ik meer gelezen, onder andere hier, dat het behoorlijk kansloos is om vijgen aan een zelf gezaaide vijg te krijgen. Twee weken geleden besloot ik dan ook om toch maar een Brown Turkey vijg te halen in het tuincentrum. En toen... ontdekte ik in mijn zelf gezaaide boompje de allereerste babyvijg! Over een half jaar hoop ik te weten of hij ook echt rijp gaat worden! [img-rotate=][/img-rotate] Edited April 22, 2018 by Guest Quote
vinnie Posted April 21, 2018 Posted April 21, 2018 wow mooi verhaal en leuk avontuur met je vijgenboom van zaad. klinkt heel spannend ben benieuwt hoe hij zal smaken Quote
Cheela1982 Posted April 22, 2018 Posted April 22, 2018 Wat een leuk verhaal om te lezen, en wat goed, jullie eerste zelfgekweekte vijg! Hier is onze vijgenplant, ook zelf gezaaid. Quote https://www.cheelaschiliseeds.be/ Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”https://www.facebook.com/groups/1761232384178475
Marjanneke Posted April 25, 2018 Posted April 25, 2018 Leuk Cheela! Hoe oud is de jouwe? Ik ontdekte nog een tweede vijgje Quote
Marjanneke Posted June 5, 2018 Posted June 5, 2018 (edited) Omdat ook een droevig einde verteld moet worden: de drie vijgjes waren aan het verkleuren en voelden zacht aan. Ik was er al heel bang voor, en nu is het echt gebeurd. De eerste is er af gevallen. Ik verwacht dat de andere twee snel volgen. Edited June 5, 2018 by Guest Quote
Marjanneke Posted June 5, 2018 Posted June 5, 2018 De vijg in beter tijden, een paar dagen geleden, en een doorsnede van de afgevallen vijg. Mooi om zo de bloeiwijze goed te kunnen zien. Helaas, mijn vijg heeft blijkbaar het wespje nodig dat hier niet leeft. Quote
Claudia69 Posted June 6, 2018 Posted June 6, 2018 Omdat ook een droevig einde verteld moet worden: de drie vijgjes waren aan het verkleuren en voelden zacht aan. Ik was er al heel bang voor, en nu is het echt gebeurd. De eerste is er af gevallen. Ik verwacht dat de andere twee snel volgen.Het is misschien de soort. Ik heb een stek staan van de overburen die goed groeit en veel vijgen geeft, en ik heb een plant staan uit een tuincentrum, die ik ooit op een verjaardag kreeg. Die vriest veel sneller in en als hij in de lente vijgjes ontwikkelt, dan worden ze gegarandeerd zacht en vallen ze af voor ze ook maar halverwege zijn. Ik laat de plant staan omdat hij niet in de weg staat en misschien ooit toch eens per ongeluk een rijpe vijg aflevert, maar veel hoop heb ik daar intussen niet meer op. Quote
Marjanneke Posted June 10, 2018 Posted June 10, 2018 De vijg is weg... toch even slikken, maar mijn tuin is te klein voor een siervijg. Boom omgezaagd en de wortelkluit weggespit. In zijn plek staat nu een klein vijgje van het tuincentrum. Hopelijk doet die het wel! Quote
creatiest AnnA Posted March 25, 2019 Posted March 25, 2019 Ik heb begrepen/gehoord dat vijgen bevrucht worden door vijgenvliegjes (1 vliegje per vijg, en dat kost 'm zijn/haar leven).De vijgen uit het Middelandse Zeegebied kunnen hier prima groeien maar de vliegjes niet, dus komen er geen vruchten.De Brown Turkey struik krijgt vijgen zonder bevruchting (onbevlekte ontvangenis ), vandaar dat deze vijgen niet de kenmerkende pitjes in zich hebben. Quote
J.P. Posted May 31, 2023 Posted May 31, 2023 Op 20-4-2012 om 11:32, hansm zei: Volgens mij zijn die vijgenvliegjes erwel, maar is dat verhaal voor andere Ficus soorten dan de groep vijgen die wij eten. Leuk dat het harde groeier is, dan vindt ik het ook leuk om te proberen, ben niet zo geduldig. Zowiezo leuk als eens wat meer rassen beschikbaar zouden komen, ik vindt dat drama om andere rassen te vinden is heel moeilijk terwijl er zoveel rassen bestaan lijkt wel of enkel brown turkey verkocht wordt. Heeft u al een keer op Amazon gaan kijken? Ik heb er toch enkele speciale soorten van besteld en niet te duur. Quote
Flup Posted June 9, 2023 Posted June 9, 2023 Amazon is wel een hele slechte bron om soortechte vijgen te kopen. Dat kun je beter doen bij de betere tuinzaak in binnen of buitenland. De vijgenwesp komt normaal gesproken alleen ten zuiden van de Alpen voor, maar in Duitsland is die ook al op verschillende plaatsen gesignaleerd. Ook officieel. Dus ik denk dat in de warmere gebieden in NL de vijgenwesp tzt ook wel komt. Het hangt van de soort af of de vijg het hier ook doet, bijna alle vijgen komen oorspronkelijk uit warme gebieden, dus als je de vijg beschut plaatst heb je hier over het algemeen ook een goede oogst (afhankelijk van de soort dan). Quote
Recommended Posts