Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Geweldig mooie sinaasappelen die je voor me gekocht hebt Jorieke en een goede smaak en veel sap! Zelden zulke mooie bio`s gehad voor de pissenlit.

Zojuist de paardenbloemen geplukt en gekookt. De sinaasappelen en de citroenen zitten met de rozijnen in de suiker. Ik heb niet een kilo minder suiker genomen, maar een halve kilo minder dit keer..een kilo suiker was echt te weinig vond ik.

Nu heb ik geen bakkersgist..wel de volgende gisten in huis:

Kitzinger reinhefe t.h.t. 08/2016

Kitzinger reinhefe t.h.t. 12/2017

premium wijngist t.h.t 04/2015

Alles zeer koel bewaard. Zo een zakje voldoende zijn, én, is de verlopen houdbaarheidsdatum in dit geval bepalen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Uiteindelijk moest ik er vanmorgen toch op uit ( uit het dal bedoel ik) en kwam ik langs een bakker. Gekozen voor bakkersgist omdat dat de pissenlit een beetje zoeter houdt..dat hoort er wel bij, en omdat ik het originele recept ( zij het met 500 gr suiker per tien liter minder) wel lekker vind.

De Fransen noemen dit zelf trouwens wijn: vin de pissenlit,(wijn van paardenbloemen) afgekort pissenlit.(kom we nemen een glaasje pissenlit voor t eten...)

Geplaatst:

Ach Henk waarom? Wijngist had ik trouwens zie mijn eerste bericht van gisteren.. Ik volg het originele recept uit de Lorraine..ik wil wat smaak betreft wel eens vergelijken volgend jaar

Geplaatst:

Klaproos..ook een leuke forumnaam☺.

Ik ben benieuwd jorieke..omdat jij een andere gist hebt kunnen we mooi vergelijken volgend jaar.

Mijn emmer staat op 18 graden in de badkamer en sist als ik roer...

Geplaatst:

IMG2017-04-2022-26-0270531492844413.JPG

Na het werk langs een weilandje gevlogen om bloemen te plukken, begon het ineens te hagel en.

Helaas was het gedaan met de zonnige stralende zonnige paardenbloem en.

Uiteindelijk heb ik de helft gedaan dus ook 3 sinaasappels en 3 citroenen (biologisch) en 1.5 kg (en een beetje )suiker gebruikt.

Vandaag ga ik de volgende stappen doen en misschien nog de andere helft bij maken.

Wel droog blijven plzzz

Geplaatst:

O, mooie paardenbloemen!

Mijn citrusmengsel is wel uitgebubbeld en zit gezeefd in de bonbon. Dat laat ik zo staan tot december ongeveer. Dan is het grootste deel helder. Ik probeer het te laten staan op de plaats waar ik ook ga hevelen..het gist bezinksel mengt zich snel. Meestal is ongeveer de laatste 2 liter niet helder.

2017042411384581091493110847.jpg

Geplaatst:

Dit zou ik ook willen uitproberen.

De vaten van de cider zijn nu leeg, dus ga ik die proberen te gebruiken.

Dat is dan wel ineens 25 l, maar dat zal ook wel lukken.

Alhoewel ik een beetje twijfel, zal ik toch maar verse bakkersgist nemen.

Geplaatst:

Hahaha.....ik hoop dat mijn puppy straks ook zo goed luisterd.

Maar gezeefd door kaasdoek?

Hoe ruikt het? Fris? Muffig? Ik vond de citroen/suiker/ sinasappel echt heerlijk ruiken.

Paardebloemen vond ik echt Muffig ruiken.

Zal vandaag roeren het pruttelt er lustig op los.

Geplaatst:

Zolang het alleen paardenbloemen zijn denk ik altijd dat kan nooit lekker worden..een geur tussen gekookte spinazie en grond in. Maar dat gaat weg en blijft de geur van de open paardenbloem eigenlijk over. Dat samen met de citrus is verrukkelijk..vind ik.

Jorieke, dezelfde kleur! Ik zeef het ook door doek.

Hoeveel liter denk je te hebben? Mijn bonbon ( zie foto vorige bladzijde) is 15 liter ik hoop 10 lter over te houden...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...