Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pepertjes al naar buiten?

Aanbevolen berichten

12?! Wow, dacht 15. Scheelt weer 3 dagen geen geduld hebben.

IJsheiligen is één van de oudste en wellicht het bekendste begrip uit de volksweerkunde. De eerste berichten over deze "strenge heren" dateren van rond het jaar 1000. De IJsheiligen zijn St. Mamertus, St. Pankratius, St. Servatius en St. Bonifatius. Zij vieren hun naamdagen op achtereenvolgens 11, 12, 13 en 14 mei.

De IJsheiligen ontlenen hun benaming aan het gevaar van koud voorjaarsweer voor het gewas, dat in deze tijd in volle bloei staat. Een late vorstnacht kan nu veel schade aanrichten. Het is echter niet zo dat tijdens de IJsheiligen de kans op een overgang naar koud weer groter is dan op andere dagen in het voorjaar.

Abrupte temperatuurveranderingen, die onder andere het gevolg zijn van het nog relatief koude zeewater, zijn kenmerkend voor dit hele jaargetijde en kunnen ook in juni nog voorkomen. Wel neemt na half mei de kans op vorst sterk af en aan het eind van deze maand zijn temperaturen onder nul heel uitzonderlijk. In dat opzicht markeren de IJsheiligen meestal de overgang naar een periode met een meer zomers karakter.

Het is een algemeen bekend gegeven dat je pas na IJsheiligen kan beginnen met het planten in de volle grond. Omstreeks deze tijd komt in West-Europa nogal eens een schade brengende nachtvorst voor. Hij begint meestal rond 7 mei met een koude noorder wind.

Na deze dagen komt er in onze streek (Midden Noord-Europa) geen nachtvorst meer voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog minder geduld en heb het weerbericht voor de komende 14 dagen bekeken (min temp = +8 tot 12 graden in de nacht)....zouden ze er erg veel naast zitten ????

Ik denk niet dat er nog nachtvorst komt....mijn pepers gaan naar buiten vandaag.....

als het mis gaat , klaag ik wel in de klaagbaak dat je weeronline.nl niet kunt vertrouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 years later...

Even een vraagje over pepers..die heb ik vandaag uit de kas gehaald en op een bank op het balkon gezet. Omdat ze daar in de volle zon staan ( en in de kas licht beschaduwd onder de tomaten stonden) heb ik er vliesdoek overheen gedrapeerd..ik ben bang voor brand. Hoeveel dagen zou ik dat vlies erop moeten laten?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee sorry, ik weet er niks van. Een paar van mijn pepers die uit Nederland kwamen, van de MTFD had ik in de (buiten-)vensterbank gezet en die waren inderdaad allemaal verbrand. Ik had mij niet gerealiseerd dat ze van binnen kwamen en dat de zon in Nederland minder fel en aanwezig is.

Inmiddels groeien ze weer gewoon goed, de verbrande bladeren zijn er al afgevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jet, ik heb geen kas . Maar ze komen hier van zolder en gaan naar buiten en dat geeft soms idd wat schade maar ik dek niets af. Ik zit wel in de stad tussen de huizen(en dus niet de hele dag volle zon).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK dank jullie voor jullie antwoorden. Ik heb ze nu 2 dgn buiten onder dun vliesdoek. De zon is behoorlijk fel op t moment..en het is hier heet. IK ga het er morgenochtend maar eens eraf halen, en besluit wel later of ik voor de grote hitte weer afdek dan.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik werkte werden dingen uit de kas altijd eerst twee weken onder camouflagenet gezet voor ze het land opgingen. Kan ook wel iets korter denk ik zelf. Ik doe altijd een week, dat is tot nu toe goed gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weeks later...

Als je aan afharden denkt dan denk je vooral dat het gaat om de jonge plantjes te laten wennen aan de nachtelijke koudere temperaturen. Maar vergis je niet; ze moeten ook wennen aan de utra-violette straling van de zon en aan de wind. De planten hebben altijd binnen achter glas gestaan bij een min of meer constante temperatuur; ze moeten nu de boze wijde wereld in.

Peperplanten moeten afharden op een enigszinds beschutte plek, dus niet in de volle zon. Dag 1 - 1 uur, dag 2 - 2 uur enz dus elke dag een uurtje langer. Na 14 dagen zijn ze wel afgehard. En als het hard waait of regent dan haal je ze weer binnen totdat de omstandigheden verbeterd zijn. Ze mogen nooit in de vorst buiten staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...