Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zwarte beestjes in kersenboom


starter

Aanbevolen berichten

Ik heb last van zwarte beestjes in de kersenboom. Weet iemand of dit luizen zijn? En is er iets om ze te bestrijden met een huis tuin keuken middel? Zonder dat ik de boom of de kersen beschadig? Of wat kan je hier het best tegen doen? Er zitten ook zwarte lieveheersbeestjes in de boom kan dit kwaad? (Bij foto 2 is het inzoomen dan zitten ze onder het blad. En die andere foto zijn het ronde beestjes?)

20240504_134343.jpg

20240504_134427.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Luizen, kan niet missen.

 

Die lieveheersbeestjes moet je koesteren, die eten nl. erg veel luizen.

 

Huismiddeltjes zijn er wel (zeepsop etc.). Mijn ervaring is dat dat maar zeer beperkt werkt, maar misschien hebben anderen betere resultaten geboekt.

Als het een klein boompje is kun je ze mechanisch verwijderen (met een kwastje of gewoon met de hand).

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Buiten gebruik je liefst geen niet-selectieve huismiddeltjes zoals zeepsop, je vernietigt dan ook de belagers zoals bv de lieveheersbeestjes, het is niet abnormaal dat er wat luizen op zitten, je moet even wachten tot er een evenwicht is. Bij een klein boompje zou ik ze ook eerder mechanisch verwijderen. Google ook even op larve lieveheersbeestje (ziet er helemaal anders uit), dat is degene die enorm veel luizen eet en je echt wil hebben, eenmaal je weet hoe die er uitziet vergeet je dat niet meer.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb het altijd met tabak gedaan bij kleinere planten. Gewoon wat tabak laten trekken in een paar liter water en dan in een plantenspuit. Houden ze echt niet van. Maar het is niet noodzakelijk want de kersen boom gaat er zeker niet dood aan de luizen.

aangepast door Groenzucht
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Absoluut bladluis! Het zijn altijd deze zwarte luizen die op een kersenboom afkomen. Met een beetje geluk zitten ze nog alleen in de toppen en kan je de meeste eruit plukken. De overgebleven luizen kunnen bestreden worden met de hierboven benoemde methoden.

aangepast door Frank Houweling
spelling
  • Like 2

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ergst aangetaste bladeren eventueel wegplukken,  verder laat ik luizen eigenlijk altijd hun gang gaan. Soms als het echt uit de hand loopt thuis wat sjekkiethee (oude shag/tabak prut een half uur in kokend water laten trekken), na afkoelen op de luizen nevelen en ze zijn binnen een uur dood. Op de moestuin zitten zoveel lieveheersbeestjes dat die ingreep nog nooit nodig is geweest. Het werkt echter zeer sterk, ook tegen nuttige insecten helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het wel echt een mega aantasting mijn gehele boom ziet zwart van de luizen wel grappig staan 3 kersen en 2 hebben niks de andere die het best groeit dus veel zacht voedzaam blad die boom weten ze dit jaar goed te vinden, wel heel leuk want in de buurt van die boom en op de boom zelf zie ik continue lieveheeresbeestjes paren  😇🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik betwijfel het ten zeerste  met dat achterlijf en zonder schild, maar het is inderdaad moeilijk te zien op de foto, heb je een scherpere closeup ?  Het kan ook 1 of andere sluipwesp zijn, waarom heb je last ?, schade ? omdat die er rondvliegt?  Er zijn ook tal van nuttige insecten die er juist zitten om de schadelijke te belagen.

Edit: misschien best een nieuw topic maken, dat is handiger als er later iemand op zoekt, het zijn geen zwarte beestje in een kersenboom 😃

Edit2 / een overzichtje van alle plagen (er staat ook een beeld van de specifieke schildwants voor aardbeien) Ziekten en plagen in aardbeien (vlaanderen.be)

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Schattenmorelle is dit jaar ook een smerige bal vol luizen. Die gaat er komende zomer of in het najaar uit, prima rookhout voor op de barbecue. Bovendien zijn de kersen van deze boom veel te zuur om vers te eten. Jam van maken is nog niet gelukt omdat de merels er blijkbaar wel dol op zijn. 

 

20240514_194226.jpg

 

 

 

20240514_194303.jpg

 

20240514_194313.jpg

 

20240514_194251.jpg

aangepast door Stan W
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb je foto even gebruikt en geeft volgende als 100%

https://waarneming.nl/species/25041/

Ik zie niet direct aarbeien als waardeplant voor deze, maar zijn menu lijkt me nu ook niet kieskeurig en we hebben een zachte winter gehad  veel overlevers bij wantsen die normaal wat zuidelijker leven. Kijk even bij ziekten en plagen bij aardbeien in voorgaande link welke schade een wants kan aanrichten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...