Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

begroting uitgave moestuin

Featured Replies

Geplaatst:

hoy, maken jullie ook in t begin van t seizoen een soort begroting voor wat je denkt te gaan besteden aan groentenzaad,planten, fruit en hardware?

houden jullie een beetje bij wat je aan de tuin uitgeeft? En klopt het zo ongeveer aan het eind van t seizoen ?

niet dat dit eenvoudig is want telkens komt er wel iets leuks voorbij om ook te willen hebben.

als je dit wel doet schrik je van al die uitgave,maar ja, je hebt een hobby ,of niet.

en wat je bespaart bij de super is ook weer leuk

ben niet nieuwsgierig hoor, maar weet graag alles.ha ha ha

Wilma

Geplaatst:

Kost véél meer dan wat de bedoeling was

De moestuin zelf viel bij ons wel mee, de grond die er in zit is wel waat duur maar dat wisten we van te voren.

Geld zit hem vooral in al die leuke extra dingen, compostbakje, bloempotten, extra grond nodig om te verspenen en verpotten. Klimrekje, vliesdoekje en nu weer stokken nodig...

Maar met een beetje mazzel hoeven we bijna niets van de supermarkt te kopen maar daar merk ik zelf weinig van.

En verder is het wel een hele nuttige hobby natuurlijk, gezond voer, veel buiten, ontspanning, als ik soms de inspanningen van mensen lees hoef je ook niet meer naar de sportschool

Maar als straks alles af is denk ik dat de kosten best wel mee kunnen vallen, zaden kan je ook een tijd bewaren, je kan hier goed ruilen op het forum, aankopen gaan een hele tijd mee als het goed is...dus de start is duurder denk ik dan dat het op de lange termijn kost.

Ik heb er zoveel lol mee dat dat een hoop goed maakt bij m'n moeder want van m'n zakgeld alleen is het niet te doen

En ze klaagt niet eens over de overvolle vensterbank...wel over mijn aarde- en moddersporen zo nu en dan

Geplaatst:

Nee, ik hou niet bij wat deze hobby (sier- en moestuin + verwarmde kas) mij kost.

Ik ben bang dat ik er dan gelijk mee stop

met vriendelijke groet, Rubo

Geplaatst:

Nee ik heb ook veel meer uitgegeven als de oogst levert. Het zijn seizoen groenten en dan vaak in de winkel ook goedkoop, maar zoveel lekkerder, onbespoten, heel vers. Maar dat heb jezelf in de hand, maar ja ik heb een gat in mijn hand!!

Geplaatst:

Ik heb wel ooit geprobeerd er een "tuin-kasboek" op na te houden, maar dat flopte al snel.

Omdat ik samen met mijn vader het zaadgoed koop en verdeel, scheelt dat in de kosten en het komt de versheid van het zaad ten goede. En... mijn vader vindt het leuk om het zaadgoed cadeau te doen... Vaak kweek ik dan jonge plantjes op voor hem zodat hij die zorg weer niet heeft.

De onzichtbare gezondheid die je in je eigen groentes hebt, koop je niet in de winkel.

Geplaatst:

Grootste kostenposten zijn bij mij de zaden en plantgoed (wil er elk jaar toch wat nieuwe rare dingen bij) en de potgrond.

Heb dit jaar tot nog toe zo'n 100 euro uitgegeven (minikasje van de lidl niet meegerekend). Maar de rest van het jaar komt er dan ook bijna nix meer bij terwijl (in een normale zomer) er dan wel heel erg veel geoogst kan worden. Alleen de hoeveelheid peultjes die ik oogst is zijn gewicht al bijna in goud waard... En kijk maar eens wat een klein beetje smakeloze rucola of bieslook in de winkel kost...

Denk dat het bij mij zéker uit kan.

Mijn zomersupermarktboodschappen lijken er erg ongezond uit te zien voor de buitenstaander want er zit bijna nooit groente bij.

Geplaatst:

Ik houd het niet bij, maar ik ben zunig, dus het zal niet veel zijn. Zeker als je een keer aan de zaden carrousel mee hebt gedaan Schepjes en andere zaken moet je gewoon hebben, die gaan jaren mee. En fruitstruiken e.d. ook.

Met een zakje zaad kan je heel veel kweken. Ik koop geen (1-jarige)groente plantjes, omdat ik er echt veel nodig heb met zo'n grote tuin. En dat kan helemaal nooit uit. We eten er het hele jaar van, dus we verdienen er dan weer veel mee terug.

Zeker met dingen als gemengde sla (zakje in de supermarkt kost al gauw een euro of 2?) en tomaten enzo.

Geplaatst:

Ik houd het wel bij, en ook hoe vaak ik in een jaar van de tuin eet. Gewoon voor de lol. Zo weet ik dat ik met mijn gezin van 4 personen van mijn tuin ongeveer 160 keer per jaar verse groente heb. Het is een hobby waar je behalve dat je "weet wat je eet" en dat dat veel lekkerder is, een bedrag van de orde 100 - 150 euro per jaar aan overhoudt, en dat tegen een uurloon van pakweg 30 eurocent, wat wil je nog meer?

Geplaatst:
houden jullie een beetje bij wat je aan de tuin uitgeeft? En klopt het zo ongeveer aan het eind van t seizoen ?

Klopt er ongeveer wat ?

Als je bedoelt dat de uitgaven tov de 'winst' aan genuttigde zaken zou moeten worden afgewogen, slaat de weegschaal bij mij helemaal de 'verkeerde' kant op.

Mja. Mijn houding is: "wat is verkeerd" ?

Het is mijn hobby, mijn passie. Dat mag wat kosten. Nog nooit erover nagedacht ook maar idee van 'quite-draaien' of zelfs winst te willen maken. Gaat nooit gebeuren ook.

Ik wil wel aan het eind van het jaar het totaal geven van wat ik uitgegeven heb ( begin van een nwe tuin dan ). Das schrikken hoor.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Enkel aan grond en bemesting/kalk zo nu en dan wat kosten. De rest, vooral de opbouw vd moestuin e.d., veelal hergebruik van materialen. Bakstenen en hout kom ik altijd wel aan, veel potten (groot, klein, zaai, verspenen) komt van verpakkings'afval' en later op de jaarrekening zal ik wel meer kosten hebben voor water, verder kun je het met een beetje moeite heeel goedkoop houden.

Geplaatst:

De vaste kosten bij ons zijn vrij hoog (tuinhuur enzo).

Het eerste jaar was ik flink wat kwijt aan zaden, maar dat is dit jaar minder (al zijn er dan van die bijzondere zaden die je van ver haalt die het weer duurder maken).

Maar ja, nou moet het hek van de tuin vervangen worden en dat is een dure grap.

Maar mijn redenatie is altijd 'iedere hobby kost geld'.

Het genieten van de planten en het buitenzijn is onbetaalbaar, de ontspanning en de gezelligheid kun je niet in geld uitdrukken. Anderen blij maken met zaadjes, plantjes of opbrengst is ook geweldig en kun je niet 'beprijzen'.

En dat ik er zelf dan ook nog lekker van eet vind ik meegenomen.

Als ik puur alle kosten afstreep tegen wat ik minder aan boodschappen doe kost het inderdaad (veel) geld.

Als ik uitreken wat het zou kosten als ik in de winkel moest kopen wat ik uit de tuin haal, hou ik geld over (maar dat is niet eerlijk, want ik zou nooit 60 kilo appels kopen, maar die komen wel van mijn boom).

Geplaatst:

15 euro huur, emmer koemest van de aldi iets van €6

Beetje benzine om gratis compost te halen bij de gemeente en de zakjes zaad

die ik bij van der Wal bestel 15 tot 20 euro, maar daar kan ik wel 2 seizoenen van zaaien, en pootaardappels 10 euro.

2Komkommerplanten van easyplant € 5 , verzendkosten deel ik altijd met mijn buuf, omdat we samen bestellen.

En als ik dan de oogst reken houd ik daar geld aan over, veel smakelijker dan het spul uit de winkel.

Vriezer vol, kan de hele winter tot ver in het voorjaar ervan eten.

En ik geef ook nog van de overvloedige oogst het e.e.a. weg. omdat ik weer eens te veel heb gezaaid.

En bewaar zaad van tomaten en paprika's om het jaar daar op weer te zaaien.

Kosten in totaal, hooguit €45 per jaar en een opbrengst van € 200

Dus ik vind dat het niks kost

Alleen heel veel plezier en ontspanning.

Geplaatst:

ik wil het niet eens bijhouden, ik zou me het leplazarus schrikken vermoed ik

als ik er nu eens over denk hoeveel zakken potgrond, emmers, bloempotten en bakken, fruitboompjes, struikjes, zaadjes, plantjes, hout, plastick, gronddoek, mestkorrels, kalk, tunnels enz. enz. ik heb gehaald.... nee ik wil het echt niet weten

Schrijffouten onder voorbehoud

Geplaatst:

Mijn tuinen zijn niet mijn hobby, het zijn aangename noodzakelijkheden. Het is allerminst de bedoeling dat het geld kost. Sterker nog het hele spul moet in de toekomst zelfs geld op gaan leveren en dus vinden we deze eerste jaren uit wat wel en niet rendabel is. Zelf kippen houden is bijvoorbeeld veel duurder dan de benodigde eieren kopen bij de buurman uit het dorp. Verse koemelk geldt hetzelfde voor. En dat werkt net zo met sommige groenten in de tuin. Zelf zaaien kost tijd, veel tijd. Die tijd kunnen wij veel economischer gebruiken door het huis te verbouwen en dus koop ik dit jaar veel meer plantgoed dan vorig jaar - dat is uiteindelijk voor ons veel goedkoper. Het lijkt misschien wat onromantisch om zo om te gaan met je tuin, maar voorlopig voel ik me prima als ik met een zalig glaasje 'gekochte' wijn - die goedkoper is én veel beter smaakt dan ik ooit zelf zou kunnen brouwen - in mijn rommelige onkruidtuin zit te kijken naar de kwekerssla die er goed bij staat

Geplaatst:

@Veuvecouderc: Kippen zouden bij jullie zelf hun maaltje bij elkaar kunnen scharrelen, en kosten dus niets... Hier krijgen ze ook amper wat, en wij hebben nog niet eens bosjes of gezellige hoekjes waar ze van allerlei ongedierte weg zouden kunnen halen.

Geplaatst:

Ik heb tot nu toe vrij weinig uit gegeven, maar dat heeft voornamelijk te maken met het budget.hierdoor maak ik soms keuzes die misschien niet altijd in het voordeel van de moestuin zijn maar dat is niet anders. Ik begin er ook steeds creatiever in te worden. De manden en emmers heb ikgekregen, de grond bestaat uit zand (gratis opgehaald via marktplaats) en compost (gratis van de gemeente), de mm bak wou iemand weg doen omdat een plank kapot was, mijn kastje via marktplaats geruild tegen een tuinbankje wat wij over hadden, stokken e.d. komen van de gesnoeide boom uit de tuin, zaden gewonnen met een enquete en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het enige wat ik heb gekocht zijn plastic bekers om te zaaien en voor 6 euro aan zaad.

aangepast door Gast

groetjes Anja

Geplaatst:

Ik hou de kosten van de werken aan mijn fruitgaard niet echt bij. Maar ik wel een goed geheugen ('t zou me niet storen als het net op dat vlak wat minder zou worden). Ik heb als budgetcontrole-regel mezelf wel voorgenomen om buiten enkele grote kosten de uitgaven voor de tuin te beperken tot een bepaald bedrag per maand

@Veuvecouderc: Kippen zouden bij jullie zelf hun maaltje bij elkaar kunnen scharrelen, en kosten dus niets... Hier krijgen ze ook amper wat, en wij hebben nog niet eens bosjes of gezellige hoekjes waar ze van allerlei ongedierte weg zouden kunnen halen.

Bij de keuze van een aangepast scharrelras moet je inderdaad bijna niet bijvoederen. Eén van de efficiënste rassen op dat vlak (en daar indertijd ook voor gekweekt) is de Bassette.

Geplaatst:
@Veuvecouderc: Kippen zouden bij jullie zelf hun maaltje bij elkaar kunnen scharrelen, en kosten dus niets...

Om een realistische begroting te maken moet je natuurlijk meer rekenen dan alleen wat ze eten. Je moet ze bijvoorbeeld ook aanschaffen en ze zijn misschien wel eens ziek, hebben verzorging en dus tijd nodig etc etc etc. Verder moeten kippen hier echt een degelijk huis hebben, dat bouwen we niet zelf met een paar oude planken. Zeker als ik ze een hele ruime ren wil geven, want ze zouden niet in de achtertuin komen maar op de akker. Daar ben ik echt niet de hele dag bij en meneer de vos woont daar ook dus die kippen kunnen niet zomaar wat in het wilde weg scharrelen. En kippen in een ren vind ik eigenlijk niet echt leuk, hoe groot die ren ook is. De buurman heeft een stuk of 40 kippen en die wonen met z'n allen gezellig in het oude huis van zijn vader, inclusief de achtertuin die goed 'beveiligd' is! Zijn eieren kosten 20 cent per stuk en mijn ervaring is dat ik gemiddeld een ei per dag gebruik. Voor die 70 euro per jaar ga ik dan echt zelf die kippen niet houden en verzorgen. Ik heb genoeg gevogelte 'verzorgd' om te weten dat er meer bij komt kijken dan zo nu en dan een handje mais strooien om ze aan je te binden. Daar komt ook nog bij dat ik met mijn aankopen bij de buurman zijn handeltje ook levendig houd, levendiger dan wanneer ik ook zelf kippen zou houden. En dat soort dingen zijn ons ook wat waard. Tenslotte is de relatie die wij met onze buren opbouwen en hebben heel kostbaar.

Geplaatst:

Je begint met 1 hen en een haan (eurotje of 15 a 20) en dan heb je er vanzelf meer dan je nodig hebt. Wij gaan niet lopen tutten met kippen, hebben er geen middeltjes voor of vage poedertjes. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, hier laten we de natuur een beetje zijn gang gaan, en anders helpen we een handje...

Ze zitten in de schuur die er al stond, als je die niet hebt (of een hoekje van een schuur) dan is dat wel lastig ja. En moet je een hok maken, die je weer zo duur kunt maken als je zelf wilt.

Het vos verhaal is wel lastig ja. Daar hebben we hier gelukkig geen last van, anders was het idd een heel ander verhaal. En kunnen ze moeilijk scharrelen omdat ze in dezelfde ren zouden moeten lopen.

De buurman zijn handeltje levendig houden, en een goede relatie daarmee, is vast ook wat waard ja. Niet voor mij, maar ik kan het me voorstellen.

Ik bedoel alleen maar dat het, net als tuinieren, zo prijzig kan als je zelf wilt. Onze kippen kosten bijna niets, zeker omdat ze ook vlees leveren zodra ze uit zijn gelegd (of sowieso minder leggen) En we hun kuikens verkopen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.