Tuinkas Bart Posted May 24, 2024 Share Posted May 24, 2024 De eerste oogst is alweer bijna op en in de tuinkas komen alweer wat nieuwe soorten te staan die van warmte houden; rode en zwarte tomaten, paprika en aubergine. Mijn zoontje heeft nog een laatste aardbei gevonden. Meestal halen de aardbeien de keuken niet……. Iemand wel eens zwarte tomaten gegeten? Het leek me leuk om een keertje te proberen maar weet eigenlijk niet of ze lekker zijn Quote Tuinkassen van het merk ACD op http://www.tuinkassenonline.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted May 24, 2024 Share Posted May 24, 2024 Black beauty is een kleine vleestomaat die ik best lekker vond en pik zwart werd. Nadeel van deze zwarte tomaten is dat je moeilijk kunt zien wanneer ze volop rijp zijn. Je moet echt voelen of ze zacht worden. Dancing with smurfs is een cherry tomaat die gedeeltelijk zwart wordt maar de smaak vond ik tegen vallen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beukwood Posted May 25, 2024 Share Posted May 25, 2024 (edited) Jazeker, al een aantal jaartjes altijd wel een zwarte tomaat in het assortiment van tomatenplanten in mijn tuin. De afgelopen 2 jaar had ik Bombanero als ras en die smaakt niet heel verschillend van andere "gewone" tomatenplanten. Kleurtje maakt het spectaculair. In mijn beleving kun je altijd aan de bovenkant van een tomaat zien of deze rijp is of niet. Dit is het laatste gedeelte dat kleurt van een tomaat. Als deze nog groenig oogt dan nog even laten hangen... verkleurt deze ook naar zwart in dit geval dan weet je dat de hele tomaat rijp is. Werkt ook voor Gele, Oranje, Rode en Witte tomaten. Edited May 25, 2024 by Beukwood 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted May 26, 2024 Share Posted May 26, 2024 11 uren geleden, Beukwood zei: . Als deze nog groenig oogt dan nog even laten hangen... Tenzij het groenkraag is, dan rijpt dat stuk nooit af. Wil met name bij kastomaten nogal eens voorkomen. Maar dat kan dan gewoon weggesneden worden, rest van de tomaat is goed. Ik heb trouwens geen idee of echt zwarte tomaten er gevoelig voor zijn, maar Black krim bijvoorbeeld wel. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuinkas Bart Posted May 27, 2024 Author Share Posted May 27, 2024 Dankjewel voor de tips, ik ben erg benieuwd! Quote Tuinkassen van het merk ACD op http://www.tuinkassenonline.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted May 27, 2024 Share Posted May 27, 2024 @Tuinkas Bart Vorig jaar heb ik Nightshade F1 geteeld, buiten zonder afdak. Een vrij kleine zwarte tomaat die in lange trossen groeit. Ik vond het een lekker kruidig tomaatje. De laatste plek die kleurt is bij Nightshade onder het kroontje zoals @Beukwood hierboven zegt. Eerst is dat nog groen terwijl de rest van de tomaat dus al van groen naar zwart is verkleurd. Als het sterretje onder het kroontje rood is, zijn ze rijp. Dit is dus het enige rode (bijna onzichtbare) stukje van een verder volledig zwarte tomaat. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuinkas Bart Posted May 27, 2024 Author Share Posted May 27, 2024 De soort die ik gekweekt heb is Indigo Rose en volgens de beschrijving heeft de tomaat een "pruimachtige" smaak. Ik ben benieuwd Quote Tuinkassen van het merk ACD op http://www.tuinkassenonline.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted May 27, 2024 Share Posted May 27, 2024 Ik vind ze niet bijzonder qua smaak. Eerder geinig omdat ze zo bijzonder gekleurd zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted May 27, 2024 Share Posted May 27, 2024 3 uren geleden, Tuinkas Bart zei: De soort die ik gekweekt heb is Indigo Rose en volgens de beschrijving heeft de tomaat een "pruimachtige" smaak. Ik ben benieuwd Ik heb vorig jaar de Indigo rose geteeld . Een tomaat met weinig smaak vond ik dus niet voor herhaling vatbaar. De Nightshade F1 die ik toen ook teelde bleek daarentegen wel lekker te zijn en staat daarom ook dit jaar weer bij mij in kas en vollegrond. Een diepzwart tomaatje dat om geheel zwart te kunnen worden echter wel veel rechtstreekse zon nodig heeft. 2 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
EdelSpint Posted May 27, 2024 Share Posted May 27, 2024 Indigo Rose is de eerste echte zwarte tomaat, ontstaan uit gewoon veredeling! Inderdaad smaak valt tegen tov andere rassen, maar alsnog een mooie plant met leuke tomaatjes. Niet mijn hoofdteelt, maar ik zaai het elk jaar. Zie ook mijn profielfoto. In de jaren erna hebben velen gepoogd de indigo rose te hybridiseren met andere lekkerdere tomaten. Sommige zijn best goed gelukt. Kenmerkend is vaak dat alleen de bovenste helft zwart is. Tegenwoordig komen er nog zwartere tomaten. Soms zelfs met een zwarte of paarse binnenkant. Ik heb ze zelf niet gekweekt, maar er is in de VS wel wat trammelant over geweest, omdat deze genetisch gemodificeerd zouden zijn. Iets om bewust van te zijn, denk ik. Ik ken bombonera F1 en nightshade F1 niet, weet iemand meer over de ontwikkeling van deze rassen? NB het begrip zwarte tomaat bestaat al wel langer dan de indigo rose, er zijn vele oude rassen die al zeer donker zijn, paarsbruinzwart maar voor zover ik weet niet zo gitzwart als indigo rose. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted May 27, 2024 Share Posted May 27, 2024 2 uren geleden, EdelSpint zei: ,er zijn vele oude rassen die al zeer donker zijn, paarsbruinzwart maar voor zover ik weet niet zo gitzwart als indigo rose. De Indigo rose is alleen maar gitzwart in een jong en dus onrijp stadium . Geheel rijp heeft hij een kleur die wel wat weg heeft van de kleur Indigo waar hij waarschijnlijk zijn naam aan te danken heeft . Even terug naar de Nightshade F1. Een tomaatje dat, indien afgerijpt in de volle zon, wél gitzwart is. 2 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuinkas Bart Posted May 28, 2024 Author Share Posted May 28, 2024 Dan lijkt het erop dat ik het verkeerde ras gekozen heb, toch erg leuk. Zeker als ik jullie foto's zie. Zo'n donkere vruchten blijft toch bijzonder 1 Quote Tuinkassen van het merk ACD op http://www.tuinkassenonline.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moestuinpassie Posted May 28, 2024 Share Posted May 28, 2024 Ik heb ook indigo rose gekozen in plaats van nightshade, nou we zien wel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EdelSpint Posted May 29, 2024 Share Posted May 29, 2024 Op 28-5-2024 om 01:37, Frans zei: De Indigo rose is alleen maar gitzwart in een jong en dus onrijp stadium Nee, in mijn beleving is deze paarszwart met groene onderkant als ie onrijp is en rijpt ie naar een rode ondertoon met echt zwart op alle zongeëxposeerde delen. De Nightshade F1 is wel ook rood van binnen denk ik, toch? Is ie rondom (behalve onder het kroontje) helemaal zwart? Inclusief het eindje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted May 29, 2024 Share Posted May 29, 2024 1 uur geleden, EdelSpint zei: De Nightshade F1 is wel ook rood van binnen denk ik, toch? Is ie rondom (behalve onder het kroontje) helemaal zwart? Inclusief het eindje? Dat klopt, rood van binnen en voor de rest helemaal zwart met rood sterretje onder het kroontje. Echt grote opbrengst met prachtige lange trossen. En erg smakelijk. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted May 30, 2024 Share Posted May 30, 2024 Nightshade F1 generatie 2024 met zijn eerste tros bezig . Trossen die eindeloos door lijken te groeien. Afstand tussen de tomaatjes is relatief groot. 4 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted May 30, 2024 Share Posted May 30, 2024 20 uren geleden, EdelSpint zei: De Nightshade F1 is wel ook rood van binnen denk ik, toch? 3 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted December 13, 2024 Share Posted December 13, 2024 Ik heb de Black Cherry voor komend seizoen. Is niet zo zwart als hierboven. Maar wel een stuk donkerder dan dat we hier gewend zijn. Mooie overgang naar een echt zwarte tomaat als deze zaden op zijn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EdelSpint Posted December 13, 2024 Share Posted December 13, 2024 4 uren geleden, Gitta zei: Black Cherry Inderdaad meer bruin dan zwart. Een van mijn favoriete tomaatjes, Gitta! Ik zaai het elk jaar met succes. Duizendmaal betere smaak dan de zwarte indigo rose/osu blue. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted December 13, 2024 Share Posted December 13, 2024 Bedankt @EdelSpint. Ik ben erg benieuwd hoe hij gaat smaken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts