Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ilse


ilse

Aanbevolen berichten

Hoi hoi,

 

Ik wil ook eens een poging doen om een moestuintje te houden. Of dit gaat lukken? geen idee.

Ik ben vrij eigenwijs aangezien ik hier en daar al gelezen heb dat je kleigrond met van alles en nog wat luchtiger moet / kan maken.

Maar vrienden van ons hebben ook klei grond en stoppen het er gewoon in en gaat goed.

Dus vandaar ga ik het ook maar gewoon proberen.

 

Ik heb een stukje grond onkruidvrij gemaakt en oude laminaat planken die in de schuur lag en niet meer te gebruiken zijn gepakt om een soort van omheining of hoe noem je dat eromheen te zetten. Zo is het duidelijk voor me en de kinderen waar de moestuin is.

Vandaag wil ik de brocoli plantjes in zetten en een kiembedje maken voor de wortelzaadje.

Had al van iemand de tip gehad om het te maken in eierdoos. Dan kan die doos straks hup de grond in dus ook lekker makkelijk.

 

Tja ik ben vrij ongeduldig maar ik ga de uitdaging aan!

Tips zijn altijd welkom!

 

Maar wacht heb me nu nog niet echt voorgesteld he? Behalve dan dat jullie nu weten dat ik eigenwijs en ongeduldig ben.

Oja jullie weten ook al dat ik 2 kids heb. Maar goed.... Wat willen jullie nu eigenlijk nog weten?

 

Nou ja kom maar op met de vragen wie weet zal ik ze beantwoorden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Ilse

Ik zit ook op behoorlijk zware klei, mijn ervaring is dat de beste manier om klei luchtig en goed bewerkbaar te krijgen is om je tuin in november/december, voor de vorst invalt, te spitten. Zware klus maar je hebt er het hele volgende seizoen profijt van. In het voorjaar er even met de drietand doorheen en klaar is kees.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel!

 

En erwin bedankt voor de tip!

Ik heb inderdaad al flink omgespit afgelopen dagen en 2 dagen (of eigenlijk 1 maar ja met kids om je heen...) zoveel mogelijk rotzooi en onkruid eruit gehaald. Straks nog potgrond (liever had ik tuinaarde maar had dit al gekocht) erdoorheen en de eerste 4 plantjes erin zetten.

Maar tegen die tijd (oktober / november) heb ik je tip zeker nog nodig hoor hahahah ben soms een vergiet.

Maar ben blij te lezen dat het dus gewoon wel mogelijk is met kleigrond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja nu de grond nat is lukt het nog wel om kleikluiten fijn te maken. Een paar weken terug moest ik een stukje grond waar boerenkool op had gestaan en wat dus niet voor de vorst was gespit, fijn zien te krijgen. De grond was behoorlijk droog en de kluiten leken wel bakstenen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom!!!

 

Op klei kan je prima tuinieren, maar dat wil niet zeggen dat je er niets aan hoeft te doen natuurlijk Maar denk dat dat voor ieder soort grond geldt!

 

Wat wil je allemaal gaan verbouwen?

 

Je wil je wortels gaan voorzaaien begrijp ik? Die laten zich niet zo graag verspenen, je kan nu gewoon buiten in de volle grond zaaien. Het duurt wel even voor ze opkomen hoor, dus als je na een week nog niks ziet, don't worry

Op lichte grond doen ze het wel wat beter, er zijn soorten die het in klein ook geweldig doen. Ze worden meestal wat dikker en krijgen aparte vormen, dus de grond wel eerst goed losmaken! Maar dat had je al gedaan toch?

 

S6!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zojuist brocoli in de grond gezet.

Kwam bij de action vanmorgen een kweekkastje tegen en heb daarin de wortels gedaan. Heb ze niet hup in de grond gedaan maar potgrond in een eierdoos gedaan en daarin de zaadjes... Had gehoord dat je eierdoos zo de grond in kan doen dus hopelijk vinden de wortels me dan wel aardig en anders heb ik nog wat zaad over om het zo de grond in te doen. Ook bij de action die potjes gekocht voor aardbei en tomaat dus die staan nu ook in de vensterbank.

Verder bleek ik nog een pot staan waar ik de zaden voor kruiden in moest zetten. Hadden we een tijdje terug bij de aldi gekocht dus ook maar gelijk gedaan.

img968178171336137801.JPGimg968473391336137868.JPGimg968572041336137887.JPGimg968656391336137922.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel!

 

Nou sinds vrijdag staat me brocoli lantjes in de tuin!

Maar heb het idee dat er eentje afvalt (van de 4). Maar we houden vol!

Wotelzaadjes hebben een andere plek gekregen (die wil ik ontkiemen in een eierdoos in de hoop dat het goed gaat en toch wel kan verplaatsen. Tja eigenwijs he haha) want die bleken niet voldoende zon te hebben dat ik echt condens op me kiemkastje zag. Nu zie ik het wel dus moet beter gaan nu!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...