Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Simpele leiconstructie: hout of metaal?


EdelSpint

Aanbevolen berichten

Beste moestuinvrienden,

Kortgezegd wil ik een leiconstructie maken als erfafscheiding voor een stuk van ca 22 meter, waar eerst een haag stond. In de constructie komen dan vooral druiven,  maar ook een boel fruitbomen etc.

 

Dit wil ik zelf, simpel, betaalbaar, maar zo duurzaam en onderhoudvrij mogelijk doen en ik dacht aan palen in de grond (1,80 boven t maaiveld) per 2 meter waar ik tussen dan ijzerdraad kan spannen. Het is in een woonwijk: het oog wil ook wat. 

 

Optie 1: houten geimpregneerde palen in metalen paalvoet (in cement? in aarde?)

Optie 2:  metalen T-posts

Optie 3: ???

 

Iemand ervaring mee? Wat voor materiaal blijft t langst goed? Wat ziet er het mooiste uit? Ik dacht hout, maar dat ziet er na x jaren niet zo mooi meer uit en vanwege de omvang valt het sneller op als het scheef gaat staan. En ik hoorde van iemand. Wat zijn jullie ervaringen, ideeën, adviezen?

 

Nog makkelijker en goedkoper is bamboe. Een buurman zei dat dat ongelooflijk lang goedblijft. En het is spotgoedkoop. Maar gaat dat er te amateuristisch uitzien? En in geval van bamboe zou ik beter raffia/natuurvezel ipv metaaldraad moeten gebruiken, hetgeen ik na 1 of 2 seizoenen steeds moet vervangen vanwege slijtage.

 

O en hou rekening met veel wind hier.

 

Impressie:

Screenshot_20240608_004850_WhatsApp.thumb.jpg.42f942eec92a7f524879d37578c20a08.jpgScreenshot_20240608_004839_WhatsApp.thumb.jpg.3517524692145449318c151d89973013.jpgScreenshot_20240608_004934_WhatsApp.thumb.jpg.bacb09f8103c20cb04c145fb34dcb99e.jpgScreenshot_20240608_004903_WhatsApp.thumb.jpg.7133d00a5fb431f709f3329b4c049591.jpgScreenshot_20240608_004925_WhatsApp.thumb.jpg.f1353197593c7e7e2c0be27bcf7672cd.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank @Patrijs Wel een beetje ver.

 

Van mij mag het ook best nieuw zijn hoor, als het daarna maar duurzaam mee gaat 🤪.

Verven of beitsen doe ik liever niet, want dat vergt onderhoud.

 

Iemand ervaring met die T-posts? Heb het idee dat Amerikanen ze zonder cement in de grond doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, EdelSpint zei:

(1,80 boven t maaiveld)

 

Zoek eens op hoe lang die prikkers zijn. 💡!

Dat wordt lastig met die prikkers van anderhalve meter.......

Die zijn om snel stukken land af te zetten voor het vee, bij mijn grond blijft dat zeker niet staan met planten vol in het blad.

Voor palen van 180cm boven het maaiveld heb je zeker palen van 270 cm nodig.

Twee aan elkaar?

 

En ver weg? Het gaat om het idee, je geeft geen woonplaats dus zelf even zoeken er zijn genoeg aanbieders.💡

En beton verf je eventueel een keer.....wil je ze bijvoorbeeld zwart hebben. Het vergt verder geen onderhoud. 

 

In de beroepsteelt gaat de creosootpaal er uit, die kan je voor bijna niets (0,50 Euro p.s.) krijgen want giftig....

Men gaat over op beton of gegalvaniseerd staal.

 

Je kan gebruikte betonpalen kopen, koop dan liever geen schuttingpalen maar palen waar al gaten in zitten voor de bedrading.

Ik kocht bij de action RVS staaldraad voor weinig incl. bevestiging om als leidraad te gebruiken, maar dat was misschien een tijdelijke aanbieding.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Kleine aanvulling, bamboe is ongeschikt.

Ik heb een partij afgekeurd bamboe gehad voor de tuin van een vriendin die er fluiten etc. van maakte.

Zij gebruikt alleen de perfecte stukken.

Bamboe loopt snel terug, gaat splijten/scheuren en kan slecht dwarskrachten (wind) opvangen als het verouderd.

Tuinpalen dunner als 9cm breken hier af bij een storm en dikkere rotten tegenwoordig na een jaar of tien door bij zo in de grond.

Ik heb ze gebruikt voor wilgentenen schuttingen. 

 

1527625216_20210306_122421(2).thumb.jpg.9f90615c428c5092b0c6b92a7ea2028d.jpg

 

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank @Patrijs voor het meedenken.

Binnen 50km van mij is er helaas niemand die betonpalen biedt.

Creosoot lijkt me niet zo veilig.

 

T-post bestaan er trouwens in verschillende maten. Ik was van plan om 240cm te kopen en 60cm te begraven (advies bij het product is 40cm).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ik zou even rondzoeken op dit forum. Volgens mij had Jorieke T-posts die schuin gingen staan. Of Goldfish, weet het niet meer. Zodra je een draad gaat spannen, krijg je laterale krachten en moet je goed verankeren. Een echt strakke draad betekent veel krachten. Met een simpele constructie kan het dan gewoon niet.

aangepast door fre3ke
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zodra je er draden aan gaat spannen trek je dingen al gauw om. Wij maken (stroomdraad) hekwerk voor ons vee met vrij standaard hoekpalen (dikker en langer dan de rest) en dan dunnere paaltjes daartussen. Maar dan is de hoogste draad slechts 1 meter hoog. En hoeft het verder geen krachten op te vangen die je krijgt van wind die tegen klimplanten aan waait.  

Onze waslijnpalen voor de kiwibessen moesten we flink schoren, ook al staan ze in een enorme betonnen voet. We trokken ze gewoon scheef toen we de draden aan gingen spannen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-6-2024 om 19:29, fre3ke zei:

 Zodra je een draad gaat spannen, krijg je laterale krachten en moet je goed verankeren. Een echt strakke draad betekent veel krachten. Met een simpele constructie kan het dan gewoon niet.

 

Vorig jaar heb ik een nieuwe afrastering tussen mij en de buurman geplaatst. Het probleem met die laterale krachten heb ik opgelost door er een stijve constructie van te maken m.b.v. wandrails. Een goedkope en effectieve oplossing.

 

Edit:

Mocht je ondanks het aanbrengen van wandrails toch nog problemen ondervinden bij het spannen van draden (ik kan het me nauwelijks voorstellen) monteer dan nog een 2e rij wandrails.  

 

https://www.hornbach.nl/p/dolle-wandrail-enkel-1995-mm-zilver/7023160/

 

afrastering1.thumb.JPG.ac8b0924e726b663a061a399dc98fa40.JPG

 

afrastering2.thumb.JPG.268e2925330566006551b17500286d65.JPG

 

afrastering4.thumb.JPG.5f82a7dde0154840555f796d97efec35.JPG

 

Als het niet op de paal plaats kan vinden, dan wandrails onderling koppelen d.m.v. boutje/moertje

 

De palen zijn overigens geplaatst in in de grond geslagen paalhouders.

 

afrastering3.thumb.JPG.704dd303ce90d2e0ced35c01bc16ab63.JPG

 

 

 

 


 

 

 

aangepast door Frans
Tekst toegevoegd
  • Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Frans Dank! Je reactie komt als gelegen!

Ik zat de afgelopen dagen te denken dat ik de houten palen inderdaad horizontaal moest verbinden, wilde dit waarschijnlijk met hout doen - wist niet van het bestaan van  wandrails - maar dit is veel makkelijker en betaalbaarder. En stevig. Keerzijde is dat het niet roestvast is denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, EdelSpint zei:

Keerzijde is dat het niet roestvast is denk ik.

 

Ik heb momenteel inderdaad lichte roestvorming op plekken waar de rails onderling verbonden zijn maar dat had voorkomen kunnen worden. Pas na het monteren van de rails heb ik ze grijs  geverfd. Ze waren oorspronkelijk wit van kleur en dat staat niet bij groen gebeitste palen en groen harmonicadraad. Ik gebruikte  een goedkoop verfje van de Action en het verven heb ik ook nog eens niet al te fanatiek gedaan :) . 

 

 Als je voor je de rails gaat monteren deze eerst in een kwalitatief goede verf zet verwacht ik geen probleem met roestvorming achteraf.

  • Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van plan volgende winter ook nog een deel te voorzien voor leifruit . Ik dacht aan afsluiting voor tennisdraad met bovenbuis maar dan zonder de bovenbuis maar om de 50cm ongeveer een stalen spandaard.  Worden ook gebruikt met doeken voor het zicht te beperken dus pakken dan zeker veel wind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...