Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Insecten: Foto's, verhalen en identificatie.

Featured Replies

Geplaatst:

Libellen in de tuin altijd mooi

Geplaatst:

Gister ontdekte ik ook een wespennest. Dat wil zeggen: ik zie alleen de openingen. De wespen vliegen naar binnen boven aan de muur, onder de planken door, naar het zoldertje. Mooie veilige plek.

Ik ontdekte ze omdat ik naar de zwermende mieren keek, die massaal uit het gras omhoog vlogen voor de bruidsvlucht, tot genoegen van de kopmeeuwen, die krijsend van vreugde rond vlogen. Ze hoefden hun bek maar open te doen en de lekkere hapjes vlogen er vanzelf in.

Vaak zijn die meeuwen het eerste teken dat ze de lucht in gaan en ik hoop dan maar dat de buurman het niet ziet, want die rent dan meteen naar buiten met de gifspuit

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Over gifspuit gesproken. Ik hoorde van iemand dat zijn buurman een insectenhotel heeft, maar aangezien dat vol bijen kwam te zitten hebben ze het behandeld met een gifspuit. Zijn die bijen toch weer even weg

Jammer dat mensen vaak het verschil niet weten tussen bijen en wespen En ze als gevaarlijk, onnuttig en vervelend beschouwen om er dan gillend naar beginnen te slaan.

Geplaatst:

waarom hebben ze dan een insectenhotel?

Geplaatst:

Die man weet niet wat hij mist! Het is zo fascinerend...

Hier zie je verschillende stadia: lege cellen, dichtgemetselde cellen en cellen waar een opengebarsten rupsenvel/pop uit hangt. Die 'vogeltjes' zijn inmiddels gevlogen.

20070604000539781438596195.JPG

200706040009b68751438596221.JPG

en hier verschalkt een Franse veldwesp (?) zo te zien een jong bijtje.

2009-05-230121171438596249.JPG

Ik heb ook foto's van grote, slanke parasiterende wespen die met een lange legboor een eitje in zo'n dichtgemetselde gang prikken. Het wespenlarfje dat daar uit komt, eet vervolgens het oorspronkelijke larfje op. Ik kan alleen die foto's niet meer vinden.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
  • Auteur

Balkontuinder, dat is een Atalanta... echt supermooie vlinder.

Jorieke: die lijkt als twee druppels water op mijn wespennest. Even groot en ook met de ingang iets uit het midden. Blijkbaar hebben ze dezelfde bouwtekening gebruikt.

Gisteren en eergisteren bij mij ook vliegende mierentijd. Bij mij kwamen de kikkers erg ver vanuit de slootkant om zich op het buffet te storten.

Geplaatst:

was van plan geweest een hartgespan kort te knippen, en te verplaatsen , aangezien deze zich midden in een viburnum gesettled had ,

wat de viburnum niet leuk vond. Heb nog maar even gewacht, want er zaten zoveel bijen en hommels in te eten , dat ik het niet over mijn hart (gespan)

kon krijgen te knippen .

Geplaatst:

mooie foto's Erny van die vlindertjes. Bij "ons" in de tuin (op de Boerderij) stikt het echt van die vlindertjes!

Geplaatst:

Erny jouw kevertjes lijken wel een maskertje te dragen als schild

Bedankt Anna voor de link. Ik vind het nog steeds best moeilijk, maar gewoon blijfen oefenen denk ik. Die site is lekker overzichtelijk. Vermoedelijk heb ik er toch zeker een aantal goed gedetermineerd. Overigens heb ik nu een stuk meer honingbijen dan een tijdje terug ondertussen. En nog steeds wat sachembijen.

Gisteren na het avondeten zag ik ineens een grote hommel vliegen. Hij vloog heel schokkerig en bleef stil hangen voor de bloemetjes (slangenkruid). Was wel erg lang en dun... verrek het was een vlinder! Zo'n kolibrie-achtige vlinder. De vleugeltjes bewogen zo snel dat ik ze bijna niet kon zien, zag wel iets oranje-achtigs (aan het lijfje?) Stond even in dubio om te blijven zitten kijken of het fototoestel te halen. Toch voor het fototoestel gegaan, maar toen ik terug kwam was de vlinder er weer vandoor. Was voor het eerst dat ik deze zag, al schijnen ze algemeen voorkomend te zijn naar wat ik begreep. Ik was helemaal opgetogen! Maar helaas geen foto dus om te laten zien.

Geplaatst:
Gisteren na het avondeten ...

Ik weet niet hoe laat jij eet, maar tegen de avond komen de kommavlinders. Die hebben wel wat weg van een kolibrievlinder, maar zijn grauwer en blijven niet voor de bloem hangen maar gaan er meer op zitten. Zijn ook leuk hoor

Geplaatst:

Ik eet wel vrij vroeg, was hooguit half zeven denk ik? Heb ook andere vlindertjes gezien, die wel een beetje die manier van vliegen hadden maar soms ook even gingen zitten. Die waren iets kleiner. Dat waren wel die kommavlinders denk ik? Die waarvan ik denk dat het een kolibrie vlinder was zag er anders uit, en bleef wel voor de bloemetjes hangen als een kolibrie. Hopelijk komt die nog een keer terug en lukt het een foto te maken.

Geplaatst:
  • Auteur

Bont Zandoogje...

IMG6599m-Zandoogje79081439082518.jpg

IMG6655m37621439082634.jpg

IMG6656m51801439082670.jpg

En de bloeiende Mammoth Pot Preibol zat zoals gewoonlijk weer vol met hommels en bijen e.d. maar was er nóg iets aan de hand... de buitenkant leek wel te bewégen... Bleek dat er ontzettend veel hele kleine vliegjes (mm of 2) druk rondkropen... Waren ze aan het speeddaten?

Flink ingezoomd:

IMG6669m71811439082851.jpg

En weer verder met beestjes kieken...

IMG6680m89541439083086.jpg

Toen kwam ik bij de bloeiende venkel aan en was de bloemschermen aan het fotograferen toen opeens een wel heel groot vliegend wezen op een bloem landde...

Echt prachtig en wel meer dan 2 cm lang... Nooit eerder gezien...

Komt ie... van alle kanten...

Van boven:

IMG6695m72171439083259.jpg

Van voren:

IMG6696m49371439083260.jpg

Van achter:

IMG6698m35891439083262.jpg

Van de zijkant:

IMG6701m54171439083263.jpg

Beestje ging er ook echt wel mooi voor zitten...

En na een beetje nazoeken denk ik dat de zweefvlieg de "Stadsreus" (Volucella zonaria) is. Wordt ook wel de "Hoornaarzweefvlieg" genoemd. En das wel grappig want daar deed ie mij ook gelijk aan denken, vooral vanwege het formaat. Hoewel een Hoornaar er toch echt wel anders uitziet.

En als toegift nog een raadsel... Ra ra wat is dit??? De gehele foto volgt als iemand het geraden heeft.

IMG6606m-wespennest28111439083627.jpg

Geplaatst:

gokje

afgaand op de vorm

binnenkant wespennest?????

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Dacht ik ook, wespennest.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Misschien een beetje dubbelop maar toch: een hoornaarnest?

Prachtige plaatjes hoor! Hoe krijg jij die dieren toch zo gedresseerd dat je ze van alle kanten kunt fotograferen

Geplaatst:
  • Auteur

Nou zeg, jullie zijn veel te slim. Het is inderdaad een wespennest, de buitenkant dus. En Willy heeft gewonnen want Greetje dacht dat het een wespenbehangetje was...

In de schuur bij iemand op ons complex hebben de wespen dit prachtige bouwwerkje gemaakt.

En ik denk dat dit een andere wespensoort moet zijn dan degenen die bij mij een nest hebben gemaakt omdat er een totaal andere bouwstijl wordt gehanteerd.

IMG660567251439116220.JPG

IMG6604m43201439116218.jpg

IMG660756431439116222.JPG

(foto uploaden en dan op de kop zetten heeft een erg leuk aliëneffect... )

Mijn nest ziet er nu zó uit (zoals die van Jorieke)... Totaal anders dus. Het valt me trouwens op dat ze het nest niet meer groter aan het maken zijn.

IMG670598111439116416.JPG

Enne Speets... ik heb natuurlijk mn hommelpakje aan, dan zien ze me niet aankomen.

Maar... de hommels/bijen/zweefvliegen zijn zó gefixeerd op die bloemen dat ze zich niets van mij aantrekken. De vlindertjes is een heel ander verhaal... vréselijk schichtig.

Geplaatst:

Erny, kun je je wespenpakje niet aantrekken en ook een foto maken van de bijbehorende bouwers? Of zijn ze weg?

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb alleen een onscherpe foto van het kontje van 1 wesp... Maar zal proberen de volgende keer de bewoners te betrappen.

De onscherpe foto met wespenbil:

IMG6609m44281439118542.jpg

Geplaatst:

Vanmiddag op de tuin. Zomaar een paal op de tuin. Zat werkelijk proppievol met deze vliegjes. Wat die daar nou moeten ? ( en wat voor vliegjes zijn dat ? )

2015-08-14-1642141439572321.29

Geplaatst:

Heel bijzonder Bit. Zijn het geen vliegmieren? Want dan is het vliegmierendag, een fenomeen dat mij als sinds mijn kinderjaren fascineert..hoe weten al die verschillenden mierennesten van elkaar dat ze die dag uit gaan vliegen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

IMG6591-Vliegende-mieren19101439639869.JPG

Vliegende Mieren tijd was vorige week...

Zie ook regelmatig van die Project X verzamelingen van kleine vliegjes... Afgelopen week nog op de grote bloeiende prei-bol.... Zou dat iets met paringstijd te maken kunnen hebben? En dan inderdaad de vraag hoe ze weten wáár en wanneer de bijeenkomst is gepland....

Geplaatst:

Hier was het al wel twee weken geleden vliegmierendag... Volgens mij gaan ze niet allemaal tegelijk hoor, want bij mij was het later dan bij bijvoorbeeld Moeskers Moestuin, maar blijkbaar eerder dan bij Erny (en Erny zit niet zo ver bij ons vandaan)

11817230_10153581318606967_5151320868235456779_n.jpg?oh=f2672c7af35e422abdfc8097dbaadab1&oe=5675B654

Geplaatst:

Na de middag, rond vier uur, drie zwermen vliegende mieren in het gazon.

Met tientallen tegelijk stegen ze op, mooi om zien feitelijk.

IMG818648061440181871.JPGIMG818767791440181881.JPGIMG818887421440181890.JPG

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:
  • Auteur

Tijdens mn peperfotosessie in het zonnetje had ik opeens bezoek op mn arm...

Vliegbeest bleef rustig zitten en ik had mn camera toch in mn hand... dus mocht ie ook op de foto. Volgens mij heb ik deze Daas al eens eerder in dit topic geplaatst.

Wat ik nu niet doorhad is dat deze mij lekker zat te proeven. Bleef ook gewoon zitten toen het begon te prikken en ie weg moest. En heeft me iets later nog in mn voet geprikt...

IMG6889m36181440204057.jpg

IMG6892m12671440204059.jpg

IMG6893m65941440204061.jpg

IMG6893mm16121440204514.jpg

En een Citroenvlinder op de Lathyrus...

IMG6850m65051440204821.jpg

IMG6851m59041440204823.jpg

Een zweefvlieg met wel een heel feestelijk pakje aan...

IMG6840m45581440204996.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.