Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Insecten: Foto's, verhalen en identificatie.

Featured Replies

Geplaatst:

Gewoon even een stukje plakband erin steken

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Tja, ik heb er weer wat foto's van, maar ik weet niet of we er veel mee opschieten. Wel een nieuw feitje: 's avonds/ 's nachts zijn ze er niet. Overdag wel weer. Ze zijn dus echt errug klein he?

IMG592246381472996028.JPG

En dan (op de computer) wat ingezoomd:

grijze-beestjes72741472996000.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Die lijken toch wel op een soort springstaartjes. Maar waarom dan met zn duizenden op 1 plek?...

Geplaatst:

Kun je het niet op waarneming.nl zetten Jorieke? Of bij vroege vogels? Intrigerend

Mijn vvv heeft nu ook groene pootjes: een sprinkhaan (rechts).

Dat is jammer, maar die twee die op mijn - al behoorlijk aangevreten - Pepino voor nageslacht zitten te zorgen, heb ik toch maar even verhuisd naar de Brugmansia.

Vinden ze ook lekker, mooie kraamkamer

2016-09-08en-ook-nog-een-Sprinkhaan99011473507986.JPG

2016-09-08sprinkhanen82321473508339.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
Tja, ik heb er weer wat foto's van, maar ik weet niet of we er veel mee opschieten. Wel een nieuw feitje: 's avonds/ 's nachts zijn ze er niet. Overdag wel weer. Ze zijn dus echt errug klein he?

IMG592246381472996028.JPG

En dan (op de computer) wat ingezoomd:

grijze-beestjes72741472996000.jpg

Jorieke, dit zijn idd. springstaarten, zoals eerder aangegeven. Vocht is wel het meest belangrijk voor deze beestjes. Toch vreemd dat ze er 's nachts niet zijn. misschien laat de afwezigheid van zon dit gedrag toe en zijn ze 's nachts aan het grazen. De structuur van je bodem laat zo te zien ook toe, dat ze 's nachts in de bodem verdwijnen. Ze houden niet alleen van organisch materiaal, maar ook van schimmeldraden, misschien zit het wel goed met het microbieel leven in jouw grond. Voor een vergelijkbaar gekrioel, zie deze site

Geplaatst:

O ja! Ik zie nu meer van die filmpjes:

en

Dit had de kat laatst in zijn vacht: kleverige groene dingetjes van ongeveer 1,5 mm dik en 3 mm lang.

31 augustus:

2016-08-3169241472838271.JPG

Op 2 september zagen ze er zo uit:

2016-09-0242021472838272.JPG

en op 4 september zo:

2016-09-04-198411473528656.JPG2016-09-04-277421473528657.JPG

Ik denk dat het nu popjes zijn, van ???

Geplaatst:

Deze komt (komen) regelmatig drinken:

fvwesp217111473568185.jpg

Franse veldwesp. Meestal een wat zweverige vlucht, maar niet op weg naar drinken. Dat gaat in een rechte lijn, naar een bekend drinkbakje. Betekent wel dat ik dat bakje (met Kaapse zonnedauw) niet meer verplaats.

Leuke beestjes. Absoluut geen last van, ze lusten mij niet en ook niet wat ik eet of drink.

Geplaatst:

In mijn uhm... kruidige planten, , zitten beestjes die bij elke 'oksel' een gat hebben geboord en daar nu ook nog steeds zitten. Een soort ruspjes/larven nu. Van toch wel een 1 cm lang. De rest van de plant lijkt er niet onder te lijden, maar misschien waren ze pas net bezig?

De 2 planten in kwestie zijn ondertussen geoogst, toen zagen we pas dat er aan werd gevreten.

IMG607851031473576788.JPGIMG608445631473576793.JPGIMG608982941473576797.JPGIMG609183091473576801.JPG

Geplaatst:

Kom je terug van vakantie, zit er een heel bijennest in poes' buitenstekkie:

P116032017721473583479.JPG

Geplaatst:

Wauw! Hoelang ben je weggeweest? (oftewel, hoelang hebben ze hierover gedaan denk je?)

Geplaatst:

Het ziet er wel heel bijzonder uit, helemaal niet zoals een 'gewoon' bijenvolk bouwt. Kan je een goeie foto maken van de bijen zelf?

En wat ga je ermee doen? Ik zou een imker bellen, vast wel iemand te vinden die blij is met zo'n creatief volkje.

Geplaatst:

Dit zijn geen bijen maar wespen

De kat was dan zeker ook van huis...

Geplaatst:

Ohhh zou je denken??

Ze zijn zo klein voor wespen!!

Ja de kat was ook op vakantie hahahaha

Ik denk dat ze dit in een 6 tot 8 weken moeten hebben gebouwd. Ik heb er nl voor de vakantie wel een aantal in de buurt zien vliegen, maar er verder geen acht op geslagen....drukdrukdruk met andere zaken.

Ik was van plan om ze te laten zitten in de veronderstelling dat ze in de winter dood gaan of vertrekken oid. Ik lees dat ze in de nazomer lastig kunnen gaan worden voor de mens in die link .

Ik kan natuurlijk een imker bellen....die neemt ze dan wel mee als het bijen zijn en niet als het wespen zijn. Ze zijn helemaal niet agressief.

Geplaatst:

Een imker neemt ze zeker niet mee. Dit is echt een totaal ander verhaal dan een bijenzwerm

Als je er vanaf wilt, kun je een ongediertebestrijder bellen of zelf een spuitbus kopen. Maar dan moet je wel weten hoe je dat aanpakt

En misschien nemen sommige gemeenten dat nog op zich, maar ik denk het niet.

Verder is het nu dus najaar en het zal niet lang meer duren of dit nest gaat gewoon dood.

Dus als je er niet in de buurt hoeft te zijn en de kat verstandig genoeg is om er weg te blijven, kun je het ook gewoon laten zitten.

Alleen de koningin overleeft, maar niet in dit nest, dus als de wespen weg zijn, kun je het opruimen.

Hoewel... ik zou contact opnemen met het IVN of de KNNV ofzo, en vragen of zij het willen hebben als de wespen dood zijn.

Mooi ding hoor

Geplaatst:

Ga ik doen Speets. Dank je wel voor de uitvoerige info. We blijven er voorlopig mooi uit de buurt

• 2 weken later...
Geplaatst:

Gister en vandaag een kolibrivlinder gezien op de lathyrus! Dat was al weer wat jaren geleden

2016-09-26kolibrivlinder67231474908625.JPG

En de bloeiende klimop zit vol geelgestreepte vliegen. 'Wespen', gilde buuf en zo klinken ze ook: net een bijenzwerm.

Er hangt steeds een hoornaar voor, die ze probeert te vangen, maar elke keer als ik naar buiten loop om hem te fotograferen, vliegt 'ie gauw weg Dus dat moest door het raam.

2016-09-26Hoornaar-jaagt-op-zweefvliegen86361474908624.JPG

Geen beste foto's, maar die dieren zijn razend snel

• 2 weken later...
Geplaatst:

Dit is echt een top onderwerp! Ik kijk mijn ogen uit..

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik heb net gewerkt en ik kwam buiten en het gebouw zat helemaal onder de lieveheersbeestjes echt heel erg veel.

Of ze nu te voorschijn zijn gekomen door de zon, of een plekje zoeken om te overwinteren?

• 3 weken later...
Geplaatst:

Zat ineens in huis... wat is het?

Bruin/grijs en een 2-3cm groot. In iegergeval groter dan een gewone wesp.

2016-11-01-1897941478023439.56

2016-11-01-1836461478023450.56

Geplaatst:

Bijzonder beestje, Wortel.

Lijkt direct uit de stofzuigerzak ontsnapt te zijn!

Geplaatst:

Qua kleur wel, was het niet dat hij zo kwam aanvliegen.... heb hem maar buiten uitgezet.

Oh ja, onze stofzuigen heeft helemaal geen zak

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Ze zijn er weer. Hier eentje:

franseweldwesp70941490356472.jpg

Franse veldwesp. In de vlucht makkelijk te herkennen aan de idioot lange afhangende achterpoten. Ze zweven ook meer dan de limonadewesp.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Franse_veldwesp

Vorige jaren waren er hier veel. Vriendelijke beestjes, lusten geen zoet. Dus geen limonade, jam, bier, appeltaart en zo. Misschien doen ze wel een vlieg kwaad, maar mij niet.

Hopelijk ook dit jaar weer geen limonadewespen. Die haat ik.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Volgens mij een meikever... daarom toch maar een begravenis gegeven vond het wel een mooi beest.

2017-05-12-1814511494609000.17

Geplaatst:
... daarom toch maar een begravenis gegeven

Hè? Hoezo

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.