Geplaatst: 28 mei 20178 j ... daarom toch maar een begravenis gegeven Hè? Hoezo Ik las dat de meikever best schadelijk kan zijn voor je planten. Vooral de larwe... Mocht ik die terug kunnen vinden op de tuin vandaag ga ik ze wel verhuizen, in de bos gooien ofzo.. vermoorden lukt me niet. Grappige was, ik had laatst daar een larwe van opgegraven. Snel gegoogled en dacht dat het de larwe van een hommelbij was ofzo. Terug in de grond gedaan... oops
Geplaatst: 28 mei 20178 j Tuurlijk, teveel water en teveel zon en teveel mest enzo kan ook schadelijk zijn. Maar dat is nog geen reden om elke meikever (of welk ander beest dan ook) meteen om zeep te helpen "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 28 mei 20178 j Ik hou gewoon niet van beesten die mijn plantjes aantasten. Of het nu slakken, luizen, rupsen of meikevers zijn. (Inderdaad de kevers op zich valt wel mee, maar de larves deste meer)En de kip van de buren is gek op meikevers, alleen te dom om ze te vangen Dus die ene in mijn eigen tuin die toevallig voor mijn neus gaat zitten heeft pech.
Geplaatst: 29 mei 20178 j Tuurlijk, teveel water en teveel zon en teveel mest enzo kan ook schadelijk zijn. Maar dat is nog geen reden om elke meikever (of welk ander beest dan ook) meteen om zeep te helpen Tja dat is zeker waar. Ik heb ook wel erg moeite om beestjes te doden. Heb vorig jaar een slak gedood en ben toen achter dat ik ze of moet rapen en verplaatsen of hypocriet met eco slakkenkorrels moet bestrijden. Maar direct doden is niet voor mij weggelegd. Soms wel een beetje onhandige eigenschap...Tot nu toe wel achter dat ik dit niet heb met zwarte bladluis. Heb trouwens de meikevers niet meer gezien. Die hadden zeker in de gaten dat ze niet helemaal welkom waren
Geplaatst: 29 mei 20178 j De buiten drinkbak van de kat wordt ook graag bezocht door de Franse veldwesp:Vleugels staan dan altijd in de V-stand. "Peace man, ik lust geen mensen, limonade of andere zoetigheid". Aardige beestjes, speciaal voor hun zorg ik ervoor dat de bak tot de rand gevuld is, anders moeten ze teveel bukken.Soms landen ze ook op het water. Ze stijgen na drinken dan verticaal op, het zijn nog net geen schaatsenrijdertjes. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 29 mei 20178 j Mooi gedetailleerde foto, henk Ik volg je tip en zal een bakje water bij mijn franse veldwespennest zetten. De koningin is nu hard aan het werk, dus vlak bij het nest (in de schuur misschien) is handig.
Geplaatst: 30 mei 20178 j Mooie foto Henk! Informatief stukje ook. Ik wist niet dat de franse veldwesp zo vriendelijk was. Ik dacht eigenlijk dat alle wespen graag op eten en zoetigheid afkomen. Goed om te weten!
Geplaatst: 30 mei 20178 j De Franse veldwesp is makkelijk te herkennen in de vlucht: aan de enorm lange afhangende achterpoten. De vlucht is een beetje zweverig, niet zo bromvliegachtig als de limonade wesp (Duitse wesp). Is ook kleiner en slanker. Ze maken ook beduidend minder herrie. Van dichtbij zijn de kenmerkende oranje voelsprieten goed te zien. Ze kunnen wel steken maar doen dat vrijwel alleen als ze echt bedreigd worden, bijvoorbeeld bij hun nest.(Oscar heeft een nest en laat dat gewoon zitten, zie: https://www.moestuinforum.nl/topic/19794-eerste-hulp-bij-wespennesten/) Nog een stuk kleiner en ook geel-zwart zijn zweefvliegen (mijn benaming: de kleine helicopterwesp). Geen wespen, maar vliegen, die kunnen niet eens steken. Geluidloos. Prima bestuivers, hier zitten ze vaak op de aardbeienbloemen. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 30 mei 20178 j Wij hebben ook elk jaar veldwespen, nog nooit last van gehad, het zijn er ook nooit zoveel (kleine nesten). Iets anders: we hebben een krat pas gezaagd eikenhout, en daar renden gisteren een boel van deze zwart/gele rakkers op rond. Zo af en toe vlogen ze, verder werd er volgens mij nogal druk gepaard met flits: facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 30 mei 20178 j Ook leuk: een wespboktor "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 30 mei 20178 j facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 31 mei 20178 j Ik vond net een soort clustertje van eitjes en beestjes en ik heb geen idee wat het zijn. Geen teken in elk geval; ze hebben maar 6 pootjes. Wie weet het? Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
Geplaatst: 1 juni 20178 j Die franse veldwespen zaten voorbije jaren met tientallen op de bloesems van de olijfkomkommer, zijn daar blijkbaar verzot op.
Geplaatst: 1 juni 20178 j Op uw foto tel ik anders wel ACHT pootjes en daarmee komen we bij de spinachtigen. Een teek zou ik zeggen. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 1 juni 20178 j Zes poten en 2 voelsprieten Volgens mij zijn het wantseneieren en -jonkies die er net uitgekropen zijn. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 1 juni 20178 j Niet goed genoeg gekeken dan, sorry. Er vliegen al volop junikevers. Jammer genoeg kan ik ze in het bruine gras niet meer zien. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 1 juni 20178 j Auteur Oh leuk zeg die wantsenbaby's, de Wantsensaga gaat verder. Dit is duidelijk de babykamer, straks mogen ze naar de creche.(Voor degenen die denken, waar heeft ze het nou over , zoek maar in dit topic naar het Wantsen verhaal... https://www.moestuinforum.nl/topic/4916-insecten-fotos-verhalen-en-identificatie/page/32/#findComment-224607)
Geplaatst: 2 juni 20178 j Oh leuk zeg die wantsenbaby's, de Wantsensaga gaat verder. Dit is duidelijk de babykamer, straks mogen ze naar de creche.(Voor degenen die denken, waar heeft ze het nou over , zoek maar in dit topic naar het Wantsen verhaal... https://www.moestuinforum.nl/topic/4916-insecten-fotos-verhalen-en-identificatie/page/32/#findComment-224607 ) Hahah leuk verhaal!Ik ben het gaan lezen en toen werd ik afgeleid door alle interessante insecten en fotos die daarna ook geplaatst waren. Zo wel het eerste uren van de dag besteedt. Eigenlijk best een leuke topic ditMisschien neem ik vandaag ook wel mijn camera mee naar de tuin en ga ik op zoek naar leuke beestjes
Geplaatst: 4 juni 20178 j Wie weet wat dit is:Beestje (sluipwesp?) inspecteert de nog open bamboe van het insectenhotel, wellicht op zoek naar eieren of eten. Grootte: gatmaat bamboe 7 en 8 mm.Zie ook: https://www.moestuinforum.nl/topic/408-insecten-hotel/page/5/#findComment-332000 Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 4 juni 20178 j sluipwespje maar ik mis de lichte plekjes op de antennes en bovenbenen linkjekan aan de belichting van de foto liggen?
Geplaatst: 4 juni 20178 j Geen (in)sluiper maar een hardwerkende hotelgast: een pottenbakkerswesp Legt net als die bijtjes eitjes in jouw bijenhotel. Ze voedt de larven niet met stuifmeel maar met spinnetjes. Mooi plaatje: "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 4 juni 20178 j Weet iemand wat dit is?Ongeveer een halve centimeter groot en zit op de lavendel
Geplaatst: 4 juni 20178 j Speets, dank. Pottenbakkerswesp dus.Daarmee zoekend vond ik een uitgebreid verhaal met veel foto's:http://www.bestuivers.nl/Portals/5/Publicaties/Bijengasten_Hoofdstukken/Bijenhotelgasten_h18.pdf(Een hoofdstuk over metselbijen: http://www.bestuivers.nl/Portals/5/Publicaties/Bijengasten_Hoofdstukken/Bijenhotelgasten_h14.pdf)Bron: http://www.bestuivers.nl, een heel mooie site. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 5 juni 20178 j Op ons krentenboompje zitten deze witte dingetjes op de onderkant van de bladeren. Ze lijken gesneden te zijn uit een boek: het lijntjespatroon lijken op de bladzijden van een boek. Ik dacht eerst aan rupsen maar ze bewegen niet. Ik heb er eentje doorgesneden. Lijkt op marshmallow fluff met bruine vulling. Is dit poep van een of ander dier? Of is het een zich aan het verpoppen beestje?
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.