Geplaatst: 4 april 20254 Apr Hier waren de vlinders enkele dagen geleden al weer bezig. Ze zaten wel aan de onderkant van het worteldoek, wat de wind onver had geblazen. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 9 april 20259 Apr Hommel bezig met bestuiven op de nog steeds niet gerooide of verplante honingbessen. Die weer geweldig veel bloemen hebben 😁 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 29 april 202529 Apr Geen foto, maar ik ben net even een stuk opgeschoven omdar er een enorme Europese hoornaar vlak achter me zat te snacken in een struik. Prachtig beest, ze was ook heel rustige, maar ik houd haar graag in het zicht.
Geplaatst: 29 april 202529 Apr @rorror Ik houd liever afstand. En het was een Europeaan, die mag hier lekker blijven vliegen.
Geplaatst: 1 mei 20251 Mei Inmiddels zijn de meikevers er ook weer. Ik zit binnen en hoor steeds keihard PLOK tegen het raam. Lompe beesten hoor.
Geplaatst: 2 mei 20252 Mei Het zijn er hier aardig wat! Onze kippen en eenden eten er dagelijks goed van De eenden zijn lastig bij elkaar te drijven om ze veilig op te sluiten in hun nachthok, omdat ze dan nog kevers vangen! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 7 mei 20257 Mei Gisteren bij het uitplanten van tomaten in de kas trof ik een meikever die met haar achterwerk richting aarde wees. Ik heb haar met een flinke schep aarde weggeschept voor het geval ze al eitjes had gelegd. Vandaag zag ik twee zwarte tijgers (ja zo heten ze echt) met lentekriebels.
Geplaatst: 9 mei 20259 Mei Eén plus één is meerdere, hoop ik. Spinselmotten in de kardinaalsmuts in de voortuin plus de kleine koolmeesjes in het mezenkastje de achtertuin. Ik hoop dat ze elkaar vinden 🙂 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 9 mei 20259 Mei Meikevers schudden: facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 15 mei 202515 Mei Ik heb mijn moestuin afgedekt met een boel kleden en netten, zodat de meikevers daar geen eitjes kunnen leggen. En er zit ook een net over de asperges, dus nu kunnen de aspergehaantjes niet bij de planten! Hier komt een dunne stengel van 1 van de nieuwere planten tegen het doek: facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 18 mei 202518 Mei Meerdere van deze beestjes “vielen” ons aan toen we langs de buur boerderij fietsten. Eentje wist zich op de kleding mee naar binnen te wurmen en kon ik hemhaar op de foto zetten. Max een halve pinknagel groot. Google lens zegt Lipoptena, hertenluisvlieg, maar ik dacht het niet want die hebben pas vleugels in het vroege najaar. 18 mei 202518 Mei aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 20 mei 202520 Mei Er hangen hier een boel 'bungee-jumpende' stippelmotrupsen. En die draden wil je niet in je haar krijgen! ZO stevig! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 20 mei 202520 Mei Voor het eerst veel en uitbundig bloeiende irissen en jawel, elke plant heeft blijkbaar zijn eigen kever, dus nu ook volop lissnuitkevers. Excuses voor de slechte foto, het beest wilde niet stilzitten. Daarnaast ook weer lekker veel asperge haantjes, ik heb er zojuist twintig doodgeknepen.
Geplaatst: 20 mei 202520 Mei 22 uren geleden, redzebra zei: surprise tijdens het plukken van de peultjes,. Oooh, wat een geluk 🥰 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 20 mei 202520 Mei Weer enkele beestjes. De foto’s zijn niet altijd even scherp..moet ik ooit een nieuwe telefoon dan met een goede camera voor het fijnere werk. Enkele bekende..waaronder een grijnzende meikever en een lieveheersbeestje En een stelletje zonder naam: Luis, maar die grote groene dan? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 20 mei 202520 Mei Foto 3 en 4 sprinkhaan, mogelijk sabelsprinkhaan. Foto 5 een larve die zich voedt met bladluizen. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 20 mei 202520 Mei Ja een larve van het een of andere insect zou goed kunnen AC want de volgende x dat ik keek naar dat appelboomtakje zaten er een stuk minder luizen op de appelboom scheut. die sprinkhanen zijn wel echt ieniemini hoor, niet groter dan een lieveheersbeestje. Maar het kunnen natuurlijk babysprinkhaantjes zijn. 21 mei 202521 Mei aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 20 mei 202520 Mei 2 uren geleden, appelvrouw zei: foto’s zijn niet altijd even scherp Ik vind het werkelijk prachtige foto’s! Mooi te zien van zo dichtbij. Nog nooit een meikever gezien, extra mooi zeker zo in close up, Ze hebben gewoon een vachtje 😃.
Geplaatst: 21 mei 202521 Mei Gedurende de afgelopen winter groeven we een vijver, en we hebben er zo snel mogelijk wat planten in gedaan, die we van buren en vrienden en moestuinforummers kregen. Het duurde ook niet lang voor er al beestjes in de vijver zaten. Aan de krabbenscheer die we van buren kregen, hing waarschijnlijk een larfje van een waterjuffer. Zonet zag ik een juffer die net uit haar oude velletje was gekropen, zo tof!
Geplaatst: 21 mei 202521 Mei Grappig is dat hè, en ook dat die juffer langer is dan die larve ooit was. En zie ik nou een kikkervisje op de krabbenscheer zitten? @Arja Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 21 mei 202521 Mei Goed gezien. We kregen van buren een emmertje met paddensnoeren, geen kikkers dus maar padjes in wording. Ze zijn al een stuk groter dan toen we ze kregen, het zijn nu echte dikkopjes. Ik zit nu elke dag te kijken of ze al beentjes krijgen. Er zijn er niet meer zo onwijs veel als in het begin, maar nog wel tientallen exemplaren. Wie weet gaan er een paar overleven en meehelpen in de strijd tegen de slakken. Gauw weer on topic: in de vijver zagen we een dag na het vullen al schaatsenrijders over het water lopen. En vandaag zag ik ineens een heleboel van deze beestjes, ik denk bootsmannetjes. Edit: nog even en ik begin een vijvertopic 😆
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.