Geplaatst: 24 juni 201213 j Thanks, ik help ze met eten...mieren vinden ze erg lekker...is wel gepriegel maar met een pincetje lukt het goed. Oke ik weet dat dit heel apart overkomt, maar 't is echt leuk. Bij opa hebben we ook een tamme kikker gehad, Brutus heette hij. Na deze winter heb ik hem niet meer gezien. Hij had een geamputeerde voet, mams heeft 'm gered en een hele tijd moeten voeren
Geplaatst: 24 juni 201213 j He die aparte vinder had ik ook gemist, mooi GD Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 24 juni 201213 j Nou, niks bijzonders, maar door dit forum let ik ineens steeds meer op kleine beestjes en ga ik ze steeds meer waarderen... Stom eigenlijk... Maar een libelle in onze tuin (geen water in de buurt....) die ook nog zo mooi blijft zitten voor de foto , moet ik even showenEn een wesp of zo, best plat beest, ook wel mooi, op onze container: En nog wat vieze naaktslakken, bah, daar hou ik niet van en die waardeer ik ook niet
Geplaatst: 24 juni 201213 j Nou, niks bijzonders, maar door dit forum let ik ineens steeds meer op kleine beestjes en ga ik ze steeds meer waarderen... Stom eigenlijk... Kijk... en dát is dan nét weer wél bijzonder!! Ik kwam zojuist de verre neef van jouw libelle tegen....hier in de tuin op de weegbree"Canariensis" de Watersnuffel (Enallagma cyathigerum) vlgs wiki 25 juni 201213 j aangepast door Gast
Geplaatst: 24 juni 201213 j Is altijd leuk, beestjes spotten.Overigens is dat geen Libel maar een waterjuffertje En de tweede een zweefvlieg geloof ik
Geplaatst: 24 juni 201213 j Waterjuffertje... Oke... Wat is dan het verschil met een libel? Die zweefvlieger is wel mooi beestje, leek wel goud op z'n achterlijfje...!
Geplaatst: 24 juni 201213 j En zijn een aantal verschillen maar je kan ze zelf vooral herkennen aan het verschil in grootte. Een Libel is erg groot. Tweede belangrijke verschil is dat als een waterjuffer in 'rust' zit de vleugels naar achter staan. Een Libel heeft ze gespreid staan De larven van een libel zijn ook groter en moet heel vaak vervellen voor ze uiteindelijk zo'n prachtig dier zijn. Sommige soorten doen er wel 3 jaar over.De waterjuffer is wat sneller en de larven ook iets minder roofzuchtig. Nou ja das niet goed eigenlijk, ze zijn kleiner dus brengen daarom minder schade aan.Het zijn ware monsters in het water hoor De eerste is van de Libel: En dit is de waterjuffer:
Geplaatst: 24 juni 201213 j Hmmm... Dan denk ik dat de meeste libellen die ik gezien heb eigenlijk waterjuffertjes zijn! Duidelijk verschil, thnx. Nooit geweten!
Geplaatst: 24 juni 201213 j Kijk naar de veleugels: Als het goed is is het de Platbuik, twee mannetjes.
Geplaatst: 24 juni 201213 j Nou aan dat bootsmannetje zit nog een heel verhaal Overigens leer je dit ook niet op school hoor maar mijn mams weet veel van beestjes en voorals onderwaterbeestjes en kikkers Maar wij gingen vaak wandelen en dan bij de 'geheime' plek is een poel en dat was altijd leuk om dan met kaplaarzen aan en schepnet met grote emmer beestjes te scheppen. Regelmatig had ik dus een bakje thuis met slootdiertjes, we voerden ze, vooral de larve van een libel is fascinerend, duie hebben een vangmasker, maar ook die bootsmannen zijn agressief hoor. Nou ja, ineens ondekte mijn moeder op het internet dat bootsmannetjes dus konden vliegen. Wij kijken in die bak, geen idee hoeveel er in zaten...tsja nu je het zegt, we missen toch wel zeker drie grote joekels... Een paar nachten hebben we echt niet zo lekker geslapen Overigens heeft een bootsman een zuigsnuit en het doet echt zeer als 'ie in je vinger prikt
Geplaatst: 24 juni 201213 j @Wendy (Bericht zo 24 jun 2012, 22:17 ).Dat juffertje heet Lantaarntje. Het achterlijf is aan de bovenkant zwart, m.u.v. één van de laatste segmentjes.
Geplaatst: 24 juni 201213 j Het verhaal over juffers en libellen is nog een stukje ingewikkelder. Er bestaat een orde Odonata, in NL libellen genoemd.Daaronder vallen twee onderorden: Zygoptera (in NL waterjuffers of gelijkvleugeligen) en Anisoptera (in NL (echte) libellen of ongelijkvleugeligen). De waterjuffers worden weer onderverdeeld in een stuk of 5 familie's, één daarvan (Coenagrionidae) heet dan weer (water)juffertjes. De twee juffers die vandaag zijn geplaatst (lantaarntje en die andere blauwe) zijn uit de familie juffertjes. Handig hè, die Nedeerlandse namen . Voor de verschillen tussen die twee onderordes: zie het stukje van Rantje.Aanvulling daarop: bij de echte libellen staan de ogen (bijna) tegen elkaar, bij de juffertjes staan de ogen niet tegen elkaar (ze staan als het ware op een stokje). Edit: ik was nog een stukje vergeten (derde) alinea ingevoegd.
Geplaatst: 25 juni 201213 j En een wesp of zo, best plat beest, ook wel mooi, op onze container: Als we dan toch uitgebreid aan het determineren zijn geslagen , dit is inderdaad een zweefvlieg. Deze komt uit de groep van de Helophilus. Ik vermoed dat dit de Citroenpendelvlieg(Helophilus trivittatus) is. Groet, Geert-Jan
Geplaatst: 26 juni 201213 j Vorig jaar deze schoonheden in de tuin op de foto gezet, sommige duurden wel een paar foto's voor ik ze er mooi ophad! “Waar schaduw valt schijnt ook de zon”.
Geplaatst: 26 juni 201213 j Die Dagpauwoog op de vlinderstruik (eerste foto) is mooi En de rest ook hoor
Geplaatst: 26 juni 201213 j mooie foto's! debje duif! Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 26 juni 201213 j Auteur Zo zeg, die zijn mooi, dat is dat beetje geduld om ze te maken wel waard lijkt mij... Vooral die vlinder op die lila bloempjes (foto 6) vindt ik echt een winnaar... Oranje vlindertje (foto2) heb ik trouwens nog nooit eerder gezien..... wat is die voor één?
Geplaatst: 27 juni 201213 j Oranje vlindertje (foto2) heb ik trouwens nog nooit eerder gezien..... wat is die voor één? Gehakkelde aurelia....die zie je minder dan die atalanta en/of dagpauwoog. Gisteren een hoornaar in de kas..... brrrrr die zijn groot....en ik vind insecten allemaal aardig hoor ....behalve wespen en hoornaren hihihi die kortbij-foto's veilig aan de andere kant van het glas genomen ....hij is via het andere uiteinde van een 2 meter lange steel, het raampje uit gewerkt
Geplaatst: 27 juni 201213 j Oh bah, die hoornaar! Hij (of misschien is het wel een zij..... ) kijkt ook zo agressief!
Geplaatst: 27 juni 201213 j Ik vond twee inie mini groen/grijze rupjes in de uitgeschoten sla... Dit is de beste foto Zou er nog een mooie vlinder uitkomen? of zouden ze alleen maar schade aanrichten?? Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Geplaatst: 27 juni 201213 j Dit lijkken mij geen vlinderrupsen maar larves van een zweefvlief oid. Die hebben een duidelijk kopje en andere poten. Groet, Geert-Jan
Geplaatst: 27 juni 201213 j Insecten: Foto's en verhalen... Er was eens.......... Op een zonnige dag, niet zo heel lang geleden(vanmiddag), was er eens een mooi goudsbloemrijtje, op een landje gelegen ten zuiden van de grote rivieren(ergens bij Maastricht): en daar woonde Japie, een insect met 2 ........nee 4....... ......nee 6 poten....zie je 'm zitten?? En een knietje van een van die 6 pootjes had vast en zeker een schaafwondje, dus ging Japie op zoek naar Calendula: Hopla!!!! gevonden!! Maar voelt die gele nou beter aan???? of is die oranje toch fijner voor Japies geschaafde knietje???? Japie komt er niet uit en roep zijn vriendinnetje, schopt haar tegen een knietje(gedeelde smart =halve smart) en toen konden ze fijn samen de verschillende kleurtjes zalf gaan uitproberen: En ze werden beide weer helemaal gezond dus zullen we het van die kleurtjes wel nooit te weten komen en ze sprongen nog lang en gelukkig ........en voerden Geedee's oogst aan hun talrijke nakomelingen EINDE Wel te rusten
Geplaatst: 28 juni 201213 j Wat een sprookje! Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Geplaatst: 28 juni 201213 j Echt heeel leuk Geedee, en je geloofd het of niet maar ik had van de week weer zijn kinders in de tuin, nog nooit zuilke kleine sprinkhaantjes gezien
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.