Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Insecten: Foto's, verhalen en identificatie.

Featured Replies

Geplaatst:

WoW apart hoor!!

Geplaatst:

Ooohh... Wauw

Misschien een zwerm van een imker die is gaan zwermen, en zich in het wild heeft gered?

Bijen worden niet zo oud (de koningin leeft langer), maar een zwerm verjongt zichzelf wel steeds.

Ik ben wel benieuwd waar ze dan in de winter blijven.

Geplaatst:

http://www.debijentuin.nl/zwermen/

Hier nog een link over zwermen, ze zullen niet vanzelf in de kast gaan, maar imkers weten wel hoe een zwerm te vangen.

Geplaatst:

OK dankje, ik ga kijken..

Ja ik weet ook niet waar ze de winter blijven, ze komen ieder voorjaar. Maar er moet er toch telkens 1 zijn die de weg wijst naar onze tuin? Ze komen al 7 jaar, ik begrijp het niet goed,. Ik ga even flink studeren hierop, moet sowieso voor ik een kast ga plaatsen.

Geplaatst:

Foutje --> Edit:

Zo te zien heb je al jaren een 'eigen' bijenvolk, in je spouwmuur (of zoiets).

In principe kan een volk jarenlang in een kast of geschikte holte blijven wonen, zolang er maar een goede koningin is.

Ik denk bij nader inzien dat dit misschien een bruidsvlucht was. Dan gaat de koningin met de darren de lucht in voor de bevruchting. Daarna gaan ze weer terug naar hun hol/kast.

Het uitvliegen is minder spectaculair dan wanneer ze weer terugkomen, dus dat heb je dan misschien gemist?

Als je nu een kast neerzet (zou ik dit jaar al doen!) dan kan er heel goed nog een (na)zwerm in komen.

Volgens mij kunnen zwermen in Nederland niet goed overleven in het wild omdat hier zo weinig oude, holle bomen en ruïne's zijn, dus geschikte onderkomens. Ik kan me voorstellen dat dat in Hongarije anders is.

Leuk hoor

aangepast door Gast

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Volgens mij is in de winter een volk wel kleiner, maar de koningin is zeker niet alleen.

Een koningin wordt een paar jaar oud.

Hoe ze die plek dan steeds terugvinden?

Is inderdaad bijzonder, misschien wordt het wel ingebakken in de nieuwe bijtjes

Ik heb ook vaker gelezen dat een mogelijke oorzaak van de bijensterfte naast al die pesticiden en de verarming van de natuur, is dat het een volk verzwakt als de honing weggenomen wordt, en het in plaats daarvan suikerwater krijgt.

Ze hebben ook zelf honing nodig, om bestand te blijven tegen ziekten.

Ook mooi dus, dat een volk zichzelf redt.

Geplaatst:

Ik vind het ook erg bijzonder, ik kan 2 kasten van iemand uit het dorp krijgen, ik denk dat ik ze inderdaad gewoon maar neerzet, dan kunnen ze er eventueel wonen en mocht ik later nog iets met honing willen doen dan kan dat altijd nog.. Mocht iemand weten hoe het kan dat deze bijen al 7 jaar elk voorjaar in de muur komen wonen met zijn allen, dan graag! Op internet staat toch dat die zwermen in de natuur weinig kans van overleven hebben.

Geplaatst:

Wel leuk om er door je zwerm weer mee bezig te zijn...

Ergens in mijn achterhoofd zit nog steeds het idee om ooit misschien ook bijen te gaan houden.

Dat laatste heb ik ook gelezen, en heeft te maken met het vinden van "nest"-ruimte en voedsel.

Toch zijn er ook in Nederland wel zwermen bekend die in het wild voortbestaan, en deze kan dat kennelijk ook al 7 jaar.

Aan de andere kant ook een mooie manier om aan een zwerm te komen.

Ik denk wel dat je een imker nodig hebt om ze in de kast te krijgen, en dat er best veel bij komt kijken om ze vervolgens goed te kunnen verzorgen.

Geplaatst:

nah, nu wil het geval dat mijn zoon imker is (geweest) Hij komt 1 september hier. Ik ga de kasten deze zomer oppikken bij vrienden en mijn zoon in september helemaal uithoren hierover.. tsss had ik natuurlijk veel eerder moeten doen maar het kwam er nooit van.

Leuk! Ik heb in elk geval iets bijzonders in de muur, ze wonen nu vandaag overdag voornamelijk in de struik VOOR de muur, het gonst de hele dag, heerlijk geluid en ze zijn gelukkig zeer vredelievend. (ik ben allergisch voor bijen) maar ze laten mij gewoon langs de stuik de kelder in gaan!

Geplaatst:

Dus bijen en kasten en kennis komen gewoon naar je toe...

Geweldig!

Ik vind het ook echt iets bijzonders, zo'n zwerm, heel erg leuk.

Geplaatst:

Ik had het met mijn man erover om zo'n wilde bijenhotel te kopen en in de tuin te hangen, maar hij vond het niet zo'n goed idee vanwege de buren. Straks gaan die lopen spuiten dat ze denken dat er een heel nest zit. Onze tuin is nl ook niet zo groot dat je het redelijk beschut bij de buren vandaan kan hangen, best jammer, want zo zou ik ze best geholpen kunnen hebben

Geplaatst:

Gewoon doen joh!

Zo'n bijenhotel is een heel ander verhaal dan een honingbijenvolk dat vaak uit vele tienduizenden bijen bestaat.

Die bijtjes die op zo'n 'hotel' afkomen die leven solitair, eentje per gaatje, dus daar merk je niets van.

Trouwens ook niet van een honingbijenkast, tenzij je er zo ongeveer pal voor gaat staan

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
Ik had het met mijn man erover om zo'n wilde bijenhotel te kopen en in de tuin te hangen, maar hij vond het niet zo'n goed idee vanwege de buren. Straks gaan die lopen spuiten dat ze denken dat er een heel nest zit. Onze tuin is nl ook niet zo groot dat je het redelijk beschut bij de buren vandaan kan hangen, best jammer, want zo zou ik ze best geholpen kunnen hebben

ff Je buren inlichten waar je mee bezig bent.

Wie weet kaak je ze enthousiast.

Geplaatst:

wat zijn dat rare beestjes,hé

lijkt wel op een rupsachtige zo

erg mooie foto

ik zag gister deze lekker zonnen op de aard.plant

dsc0441444431373710012.JPG

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Niet echt heel duidelijke foto's. Maar weet iemand wat dit voor insect is?

We hebben ze gezien op de camping waar mijn ouders zitten is een bosrijke omgeving en veel boerenlandschap.

IMG-20130713-WA0016-1.jpg

IMG-20130713-WA0015-1.jpg

IMG-20130713-WA0017-1.jpg

Geplaatst:

Volgens mij is het de Phegeavlinder of Melkdrupje, ik heb er op dit moment ook heel veel van in de tuin.

Geplaatst:
wat zijn dat rare beestjes,hé

lijkt wel op een rupsachtige zo

erg mooie foto

ik zag gister deze lekker zonnen op de aard.plant

dsc0441444431373710012.JPG

Sprinkhaan

Geplaatst:

Ik wilde net wat Heemstbloemen gaan plukken om te drogen, zat deze knoeperd er op.

ingeborg-en-tuin-01330491373749418.JPG

Geplaatst:
Volgens mij is het de Phegeavlinder of Melkdrupje, ik heb er op dit moment ook heel veel van in de tuin.

Thx dat is hm inderdaad.

Geplaatst:

Geen foto nog. En een vraag.

Op mijn tuintafel staat een plastic pot met een gestekte Bougainville. Lekker dichtbij, voor mijn neus, kan ik er goed kijk op hebben en tuttel de tuttel; volgen of dat ding het goed doet enzo.

Zo zat ik gisteren voor mijn huisje met zicht op die tafel. Kwam er een bij aanvliegen met een groen aanhangsel er aan ( het viel gelijk op ), die landde op de rand van die pot. De bij dook vanaf de rand van de pot over het randje , met dat groene aanhangsel. Een vreemd gezicht; mijn aandacht was gelijk getrokken.

Even later vloog een bij weer van die plek vandaan. Even later kwam er weer een bij met een groen aanhangsel aanvliegen. Het moest een blaadje of een stuk blad zijn. Ik er heen.

Deze bij had de grootste moeite dat blad bij zich te houden, liet het ook op de tafel vallen vanaf de rand van die pot. Blad weer gepakt ( blad was vers groen en 2x zo groot als de bij )

en over de rand. Gefrummel op de potgrond en hup, daar was ie weg de grond in met blad en al.

Er zit nu een gaatje in de potgrond, tussen kluit en plastic-pot-wand. Er komt eens per 10 minuten, wisselen in tijd een bij uitzetten. Of de bij. Ik weet absoluut niet of het er meerderen zijn. Ik zit ook niet een uur te kijken nee.

Vanmorgen hoorde ik wel gezoem in de kluit van ik denk 1 bij.

Wie kent dit, en weet me er iets over te zeggen ?

Geplaatst:

Die 1e twee foto's helemaal linksboven, dat was het precies !!

Weet je meer ?

Geplaatst:

Geplaatst:

Ja. al wel gezocht. Ik denk de grote bladsnijder. De minst zeldzame dus. En zo zag hij er ook wel uit. Leuk hoor. Ga ik uitzoeken wanneer de eitjes uitkomen ( of ei ? ) 1 legsel ?

Mag ik de Bougainville nu liever niet meer van boven water geven ( op de kluit ) ?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.