Geplaatst: 15 september 20223 j Vorig jaar gezaaide knoflook staat dit jaar prachtig te bloeien en is onwijs populair bij de insecten. Vandaag stond ik wat zaad uit de uitgebloeide bloemen te friemelen en deze schoonheid bleef gewoon zitten. Er zaten ook twee wantsen in verstoppertje te spelen, en er zitten vaak honingbijen op.
Geplaatst: 20 september 20223 j Het is niet zo goed zichtbaar, maar hier krioelen 10-20 hommels, ook mannetjes zo te zien (wat kleinere exemplaren). Ik heb er ook een filmpje van gemaakt, maar die kan ik hier uiteraard niet uploaden. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 20 september 20223 j Wat leuk, wij hadden ook een hommelnest in een oud rattenhol naast de schuur.
Geplaatst: 20 september 20223 j Auteur 3 uren geleden, acpronk zei: Ik heb er ook een filmpje van gemaakt, maar die kan ik hier uiteraard niet uploaden. Filmpje even op YT zetten? Is erg simpel. Heb het vorige week ook voor het eerst gedaan.
Geplaatst: 20 september 20223 j Helaas is de beeldkwaliteit niet zo goed als op de telefoon. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 29 september 20223 j Ik was vanavond lekker wat wortels aan het oogsten en opeens zag ik een prachtige rups op het loof zitten. Bij navraag aan een expert en Obsidentify blijkt het om de rups van een koninginnepage te gaan. Zou deze nog verpoppen en de winter overleven? Anders ga ik kijken of hij er morgen nog zit. Dan begin ik misschien zo'n projectje als Frans in 2017 met zijn koninginnepages. Was boeiend om te lezen! 29 september 20223 j aangepast door Stan W
Geplaatst: 29 september 20223 j Zo te zien gaat die nu vervellen.Deze gaat als pop ergens overwinteren denk ik. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 29 september 20223 j Vervellen naar het volgende rupsenstadium of bedoel je dat deze rups zich op het wortelloof gaat verpoppen? Aangezien dat loof de komende maanden afsterft.
Geplaatst: 30 september 20223 j Als het voor de winter een vlinder wordt (en als vlinder overwintert) dan zou deze zich op het loof kunnen verpoppen.Als het als pop overwintert, dan zal de rups eerst een veilige plek (in de grond of scheur in de boom o.i.d.) uitzoeken om te verpoppen.Bij deze soort heb ik geen ervaring. Koolwitjes heb ik wel als pop zien overwinteren, dagpauwoog als vlinder gezien (beide een enkele keer in de schuur).Edit: op Wikipedia staat dat de rups op houtachtige ondergrond gaat verpoppen en in de lente als vlinder tevoorschijn komt (de tweede generatie). Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 30 september 20223 j Wat me opgevallen is tijdens mijn reis door Frankrijk, is dat er weer véél hoornaars zitten. In Pageas vond ik een nest Europese hoornaars, heb het naburige restaurant verwittigd. Maar doorheen het hele land en zelfs in de buurt van Grenoble zag ik de Aziatische hoornaar vliegen. In Lamastre zelfs drie keer op één dag. Denkelijk was het nest vlakbij? En die beestjes zijn gevaarlijk! Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 30 september 20223 j 9 uren geleden, acpronk zei: Edit: op Wikipedia staat dat de rups op houtachtige ondergrond gaat verpoppen en in de lente als vlinder tevoorschijn komt (de tweede generatie). In dat geval mag deze koninginnepage in mijn schuurtje overwinteren. Daar liggen transparante golfplaten op en is het overdag een stuk warmer in de winter. Dat is qua afstand best te doen voor een rups. Ongeveer 10 meter denk ik. Bedankt voor de info.
Geplaatst: 5 oktober 20223 j Foto's lukten bijna niet, het bewoog allemaal door de harde wind en het fucussen viel niet mee. Ondanks alles bleef dit insect wel zitten en kon ik er een hoop foto's van maken, waar ik de scherpste uitgepikt heb. Het vliegt op van de kruidenplantjes als je die laatste aanraakt, hier oregano. Ik vermoed dat dat de dader is van de witte plekjes op veel van het blad, zie linksboven en rechtsoven. Of het deze is die met zwerm van de plantjes afspringen, dat weet ik niet, Het lijkt wel op een sprinkhaatje, het sprong even later van het blaadje af. Nog even een uitsnede, nog wat dichterbij: Identificatie gewenst.
Geplaatst: 5 oktober 20223 j ObsIdentify zegt euptheryx spec, een dwergcicade. Foto’s via Google komen wel dicht in de buurt
Geplaatst: 5 oktober 20223 j Tijdens opruimactie weer allerlei leven verstoord, aargh. Ik zag ineens op de grond, waar ik net de pompoen had uitgetrokken en een grote tegel had neergekeild, deze opvallende verschijning. Meriansborstel is het, die onder plantenresten overwintert volgens de vlinderstichting. Ik heb hem onder de andere pompoen gezet, hopelijk is dat ook een fijn plekje voor hem. Sorry beest! In ieder geval heb je geen tegel op je hoofd gekregen. 9 november 20223 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 6 oktober 20223 j Op 29-9-2022 om 20:41, acpronk zei: Zo te zien gaat die nu vervellen. Deze gaat als pop ergens overwinteren denk ik. Inmiddels verveld zo te zien. 6 oktober 20223 j aangepast door Stan W
Geplaatst: 6 oktober 20223 j @Marinke, bedankt nog! Ik heb obsIdentify direct daarna zelf gedownload, en de volgende opname laten identificeren: Gewone pendelvlieg op zegekruid.
Geplaatst: 9 oktober 20223 j Vorige weekend tijdens een wandeling op de Ginkelse Heide zagen we veel van deze voorjaarsmestkevers.
Geplaatst: 11 oktober 20223 j Ik zie weer pepermuntkevers. Beetje laat ervoor toch? Mijn pepermunt stond weer helemaal groot, bossig en blij te zijn. Ineens is bijna alles weg en wat er over is lelijk… jawel hoor. Kevers!
Geplaatst: 13 oktober 20223 j inimini rupsachtig beestje. geen idee wat het is. Kom online uit op de larve van een tapijtkever maar vind het wat raar om die buiten te vinden. 13 oktober 20223 j aangepast door loes
Geplaatst: 13 oktober 20223 j Mijn app zegt Penseeltje, maar eerlijk gezegd is je foto zo onscherp dat ik geen idee heb of dat in de buurt komt.
Geplaatst: 18 oktober 20223 j Ik was in het voormalige zoete aardappel veldje de knoflook aan het poten, en op een plek waar eerst kool stond, zag ik tientallen rupsjes in de grond. Iemand enig idee wat het is? Google wist het niet goed. Obsidentify ook niet, maar wellicht is de foto niet duidelijk genoeg. In ieder geval geen (duidelijke) vraatschade aan de palmkool gezien. Zouden het larven van de langpootmug (emelten) kunnen zijn? 18 oktober 20223 j aangepast door acpronk Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 18 oktober 20223 j Ja, dat zijn emelten. Ik had ze vorig jaar ook, onder een late pompoen. Ook geen schade toen.
Geplaatst: 18 oktober 20223 j Worden deze geroosterd @acpronk? Schijnt goed te smaken, zelf nog niet geprobeerd... Mijn insect van deze week zat op de kas. Was lastig fotograferen in de regen. De eerste match bij ObsIdentify was dan ook: 'juffertje onbekend' 100%. Nog een keer verstuurd en ja, 100% 'een' gaasvlieg (voor mij blijft het stiekem juffertje onbekend). Er zijn veel soorten, ik houd het bij gaasvlieg. Deze zou luizen eten. 18 oktober 20223 j aangepast door HuubvG dubbele foto verwijderd
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.