Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Eeuwig moes gezocht


Aanbevolen berichten

Bio-fee, zou inderdaad niet mogen bloeien want dan sterft hij na het maken van zaad af. Eeuwig als: bloeit niet en is dus doorlevend.

De mijne was heel compact en vol, niet op zo'n hoge stelen. Maar was wel nog jong (aangeplant in voorjaar en opgegeten door duiven in de winter erna).

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 2 soorten die ik heb (lichtgroene en bonte, afkomstig van Jorieke een aantal jaar geleden) zien er ook heel anders uit dan op de foto van Bio-fee. Inderdaad meer gedrongen en breed groeiend. Door te plukken/snoeien maakt ze steeds jonge bladknoppen en die zijn zo rond maart/april, als er weinig ander fris groen is, welkom in de keuken.

Later in het jaar zijn er vele andere, fijnere, koolgewassen en de Eeuwig moes wordt dan stug/taaier.....eerlijk gezegd mogen de rupsen en vogels er zich dan hier op uitleven....

 

Die van biofee lijkt, op afstand, veel op Russische bladkool.......dat is inderdaad een 2-jarige en bloeiende koolsoort......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naaaaaaah wat zeg je nou Weknow, mijn eeuwig moes geen eeuwig moes maar Russische bladkool? Hmpf. Ik weet niet meer zeker hoe ik aan dit zaad gekomen ben... ik meen uit de Blije Zaden doos...

 

Dan toch maar een keer een zakje kopen, zodat ik zeker weet dat ik de juiste kool krijg!

 

Overigens bloeit mijn boerenkool ook, en die sterft daarna ook niet af. Ik heb eens 3 of 4 jaar lang dezelfde boerenkool overgehouden. De opbrengst werd wel steeds minder, dat wel.

 

Maar ik snap het nog steeds niet met dat eeuwige moes. Als hij niet hoort te bloeien, hoe komt men dan aan zaad? Er is wel gewoon zaad te koop...? Of moet je iets doen om te voorkomen dat hij bloeit (bloeistengels eruit knippen ofzo)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar moet wel een moederplant vinden.

Is er geen Belg die Ann aan eeuwige moes kan helpen??

 

PB me in de lente maar je adres, dan krijg stuur ik je wel een paar stekken

 

Ik lees hier:

Als u geluk heeft, gaat de plant bloeien. Of noem het pech, want dan heeft u geen steriele vorm, dus o.i. geen echt eeuwig moes.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Speets, dat is een interesant artikel!

 

Maar hm, dan heb ik dus echt geen echte eeuwig moes... grrr.... Nou ja hij smaakt mij en de konijnen goed en hij gaat al langer als 1 winter mee, dus hij mag sowieso blijven zo lang hij wil. Maar nu wil ik toch ook wel ECHTE eeuwig moes hebben! Als je nog stekjes over heb in de lente, dan hou ik me ook graag aanbevolen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nog stekjes over heb in de lente, dan hou ik me ook graag aanbevolen.

Wegens slecht geheugen: graag een PB met je adres als het zo ver is

 

Het is wel tricky om naar het buitenland te versturen. Dat duurt te lang, ben ik bang.

Vandaar mijn oproep aan de Belgen. En misschien is er ook nog wel een Duitser met eeuwig moes?

 

Enne... mochten er nog meer liefhebbers zijn: misschien even een oproepje plaatsen in Vraag en Aanbod?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb volgens mij nog ergens een paar zaadjes liggen van eeuwig moes, ik meen van Tuinkabouter. Vorig jaar werd het niks, maar ik kan het nog wel eens proberen. Ik zal morgen even op zoek gaan naar die zaden.

 

Dank je maar door dit draadje ben ik er van overtuigd dat stekken toch echt het beste is.

Ik kon eeuwige moes vorig seizoen helemaal nergens in de handel vinden.

Misschien toch eens in een tuinbouwzaak van een kleine zelfstandige navragen. Die man had vorig jaar cucamelon, yacon,... Misschien geraakt hij er aan als hij merkt dat er interesse is. Dat zou wel makkelijker zijn dan stekjes opsturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Dag allen,

 

Hier is ook nog het nodige aan stekjes eeuwig moes aanwezig (Winsum, gn). Twee jaar gelden van een forum lid gekregen en nu zijn het flinke bossen. Vandaag weer enkele stekken in de grond gestopt. Hopen dat die snel aanslaan. Mocht iemand wat willen halen dan kan dat. Evt kan opsturen ook wel, maar dan duurt het langer voordat ze aanslaan omdat ze wat verwelkt zijn.

 

Gr koen

1 moestuin-3 kippen en 15 kwartels: miniboerderij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wie stekken wil en in de buurt van de gemeente Sluis woont heb ik ook stekken beschikbaar. De bonte soort heb ik intussen weggedaan.....is misschien wel mooier, maar de lichtgroene niet-bonte is malser en wat beter van smaak.....dus die wilde ik houden...heb helaas maar beperkt plaats en moet keuzes maken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...