chaotik Geplaatst: 9 mei 2012 Share Geplaatst: 9 mei 2012 Hallo! Ik heb al 3 jaar een lavas plant in mijn tuin. Om mij heen riep iedereen wat een heerlijke boullion je ervan kon maken. Ik houd van koken, dus ik ervaarde dat dus als een leuke uitdaging, maar wat ik ook deed, ik kreeg altijd hele slappe boullion. Ik moest het dan uiteindelijk zo bij kruiden dat ik net zo goed een boullion blokje had kunnen gebruiken. Maar de aanhouder wint blijkbaar, want eindelijk heb ik de truck gevonden! Een tijdje terug had ik een gesprek met iemand over iets compleet anders dan planten en hij zei: 'Soms hebben dingen gewoon de tijd nodig om te bezinken'. Ik dacht toen meteen aan de lavas (nee hoor, ik heb geen obsessie met planten ) Ik dacht, die truck ligt em dus bij het laten intrekken . Ik heb het gewoon nog nooit lang genoeg laten intrekken! En ja hoor, ik had gelijk. Aangezien ik het echt nu helemaal pro lavas ben. Ik bedoel, je gebruikt een stuk minder zout, chemische (kleur) middelen enzovoorts en hoe vet is het sowieso om iets gewoon zelf te doen?? Goed, hier komtie: Ik heb een pan waar 2,5 l water in past dus, alles is daar op berekend... Je pakt zoon 4 middel grote lavas takken met veel bladeren dr aan.Deze kieper je in een pan met 2,5 l water en kook dit een uurtje zachtjes.Daarna zet je het vuur uit. Je gooit er daarna 2/4 kruidnagels bij. Niet erbij gooien tijdens het koken, anders word de smaak te heftig (Naar smaak dus. Als je er 4 doet krijg je een stevige smaak, dit is bijv lekker bij linzensoep of bruinen bonen soep, maar wanneer je bijv tomatensoep maakt ofzo, is het juist lekker wanneer die wat zachter en romiger is, dus dan doe je er maar 2)Nu komt de truck. Eigenlijk is het een ideale truck, want je hoeft er niks aan te doen! Je laat het gewoon lekker een dagje staan. De volgende dag, wanneer je de soep wilt eten gooi je je verdere ingredienten erbij. Zout naar smaak en klaar is kees! Ik zou zeggen veel succes! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Janine~Bustani Geplaatst: 9 mei 2012 Share Geplaatst: 9 mei 2012 Wowzers, 4 hele takken? Ik doe er voor mijn groentesoep slechts 1 bescheiden zijstengel in, en da's al zout en smaakvol genoeg Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
chaotik Geplaatst: 9 mei 2012 Auteur Share Geplaatst: 9 mei 2012 1?? Wel, aangezien ik kook op gevoel gaat ook het doseren op gevoel. Ik kan wel een foto maken van de hoeveelheid lavas die ik gebruik.... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 9 mei 2012 Share Geplaatst: 9 mei 2012 En haal je die takken er daarna uit? Of zijn ze een soort van stuk gekookt en laat je ze zitten? Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 9 mei 2012 Share Geplaatst: 9 mei 2012 Ik heb toevallig nu een soepje staan trekken met lavas, maar dat is dan extra... niet als bouillon. Jouw recept ga ik ook uitproberen, want ook ik heb een heftig grote lavasstruik, en hij is nog maar net begonnen... die komt straks ver boven mijn hoofd ... ha, ha... Ik had vandaag ook iets nieuws... meestal gebruik ik alleen de blaadjes, maar deze keer had ik de stengels in dunne ringetjes gesneden... was zeer content met mijn 'uitvinding' ... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
meekje Geplaatst: 9 mei 2012 Share Geplaatst: 9 mei 2012 Ook lekker! Lavassoep: 25 gram boter2 uien, gesneden300 gram geschilde aardappelen, in blokjes gesneden4 eetl. fijngehakte lavasbladeren700 ml kippen- of groentenbouillon300 ml melk of 1 kopje roomnootmuskaat, peper en zout Boter smelten, uien fruiten en aardappelen 5 minuten meebakken. Bouillon toevoegen en de lavasblaadjes, met het deksel op de pan ongeveer 20min. koken tot de aardappelen gaar zijn. De soep pureren en wat melk of room erdoor doen, dan op smaak brengen met zout, peper en wat nootmuskaat. Bij eventueel opwarmen maar niet meer laten koken. Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rantje Geplaatst: 9 mei 2012 Share Geplaatst: 9 mei 2012 De plant komt niet op bij mij...dus nieuwe gezaaid maar daar zit ook nog geen leven in.Dit klinkt wel heel leuk allemaal!!! Maar ja, moet nog ffies geduld hebben Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
chaotik Geplaatst: 10 mei 2012 Auteur Share Geplaatst: 10 mei 2012 En haal je die takken er daarna uit? Of zijn ze een soort van stuk gekookt en laat je ze zitten? Ik kook de lavas een klein uurtje zachtjes en laat het daarna een dagje trekken. Pas wanneer ik er echt een soepje van ga maken haal ik de lavas dr uit. @ Rantje, wat jammer! Ken je niemand met een lavas plant? Je kan em namelijk ook scheuren. Gaat makkelijker dan via zaad een lavas plant kweken en sneller ook natuurlijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
joke81 Geplaatst: 14 mei 2012 Share Geplaatst: 14 mei 2012 rantje, kom jij naar moestuinforum, ik kan eventueel een zijscheut uitspitten van mijn lavasplant? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rantje Geplaatst: 15 mei 2012 Share Geplaatst: 15 mei 2012 Wat lief!!! Maar er zijn 2 kiempjes te zien, er is nog hoop Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dennis29 Geplaatst: 22 mei 2012 Share Geplaatst: 22 mei 2012 Ik heb volgensmij een keer gelezen dat je van de wortels van lavas ook bouillon kan maken Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
greetje Geplaatst: 28 mei 2012 Share Geplaatst: 28 mei 2012 je kan van lavas nu ook een aftreksel maken en dat invriezen in ijsklontzakjes of ijsblokjesvorm en dat pak je uit de vriezer wanneer nodig, doe ik al jaren! Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
greetje Geplaatst: 28 mei 2012 Share Geplaatst: 28 mei 2012 en..als je keelpijn hebt..warme melk drinken door een lavasstengel.....oudgrootmoedersrecept/ die oudjes wisten het wel! Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.