Stan W Geplaatst: 15 november 2022 Geplaatst: 15 november 2022 Ja ik heb ze beide helaas, daarbovenop doen die irritante insecten het hier schijnbaar extra goed omdat ik op zandgrond zit. Afgelopen zomer erg droge zandgrond, het was een stoffige bende. Hier de post met foto's van schade aan prei door de preimineervlieg op mijn moestuin rond deze tijd, vorig jaar. Dit jaar heeft de prei september niet eens gehaald, om de reden vermeldt een paar posts hierboven. Is er eigenlijk wat tegen te doen behalve fijnmazig insectendoek? Anders ga ik voortaan alleen nog knoflook zetten, daarin is de aantasting van de preimineervlieg te verwaarlozen. Quote
redzebra Geplaatst: 15 november 2022 Geplaatst: 15 november 2022 winteruien, maar ik heb schrik dat dat dit jaar ook niet gaat werken, dus voorlopig fijnmazig doek als je niet met insecticides wil werken. Quote
Stan W Geplaatst: 15 november 2022 Geplaatst: 15 november 2022 Op de website van Velt schrijven ze over mulchen met boerenwormkruid. Dat is op het moment helaas geen optie omdat die plant in deze tijd van het jaar niet meer groeit en in winterrust is. Insectengaas zou nog kunnen voor eventuele winteruien. Van mijn knoflook is daarentegen al een deel boven de grond gekomen, daarmee kunnen die al aangetast zijn. Deze week maar eens inspecteren. Wat doe je tegen de preimineervlieg? | Velt Quote
redzebra Geplaatst: 15 november 2022 Geplaatst: 15 november 2022 (aangepast) ik zie bij Velt ook dit staan, "Veel verwante/wilde/doorlevende ui-achtigen (Alliums) hebben nauwelijks of geen last van de preimineervlieg. Bijvoorbeeld bieslook, grof bieslook, Chinees bieslook en knoflook.". Deze overleven het wel maar zijn een eventuele nieuwe bron voor de rest van je moestuin. Dus laat me die adviezen met een korreltje zout nemen. 15 november 2022 aangepast door redzebra Quote
Stan W Geplaatst: 15 november 2022 Geplaatst: 15 november 2022 (aangepast) Klopt, ik heb dit jaar een grote pol bieslook verwijderd omdat er vrij veel preimineervlieg in zat. In Allium tuberosum heb ik het daarentegen nog nooit gezien. Helaas stond die pol bieslook op de kopse kant van een van mijn knoflookrijen, misschien was dat een bron voor wat aantasting in de knofloken. De andere grote pol bieslook had geen enkele kenmerken van aantasting door de preimineervlieg, tussen deze twee pollen staat een grote saliestruik en een zwarte bes. Beide sterk geurende planten, misschien hebben de vliegjes deze bieslook daardoor gemist? Want beide biesloken stonden slechts 4,5 meter uit elkaar. Zie ook dat fijnmazig insectengaas erg duur is. Alleen een gaasdoek met eigenlijk te klein formaat van 4,75 bij 2,1 meter is met 22 euro acceptabel van prijs. Een stuk van 6 bij 3 meter kost al ruim 70 euro, 5 bij 3 meter wat misschien net zou kunnen kost 60 euro. Dat is mij de lichte aantasting in de buitenste bolvliezen en stengels van knoflook niet waard. Voor de uien en prei is dat misschien een ander verhaal, daar is het na een zeer succesvol eerste jaar (2019) op een andere kavel 50 meter verderop nooit meer goed geweest qua oogst... Volgend jaar maar eens kijken of oerprei en bosui minder last hebben van deze plaaginsecten. Echter vrees ik van niet, op de zakjes bosuizaden staat als tip al insectengaas aangegeven. Zaaiuien hoef ik afgaande op de berichten hier in ieder geval niet te proberen zonder insectendoek. 15 november 2022 aangepast door Stan W Quote
redzebra Geplaatst: 15 november 2022 Geplaatst: 15 november 2022 (aangepast) Dat is wel frapant dat je geen aantasting zag op die tweede pol, zeker ? Op die Chinese knoflook heb ik hier ook zoals jij nog nooit gezien. Ik heb vooraan ook wat plantenbakken staan met de gekende gebruikelijke kruiden en plantjes en die staan dicht bijeen. Waaronder ook salie / Chinese knoflook / bieslook. Wel al op de bieslook stipjes gezien. 15 november 2022 aangepast door redzebra Quote
Stan W Geplaatst: 16 november 2022 Geplaatst: 16 november 2022 Vrijwel zeker, het loof bij de aangetaste pol was helemaal gaan krullen alsof het varkensstaartjes waren. Zaten bij het verwijderen ook poppen en larven van de preimineervlieg in. Bij de pol die nog staat alleen mooi recht blad, inmiddels wel afgestorven en wat nog leeft heeft last van lookroest. Vind het zelf ook sterk, maar tot nu toe geen aantasting te zien. Hoewel ik het alleen helemaal zeker kan zeggen als ik de pol uitgraaf en de bolletjes uit elkaar pluk. Quote
Roland Geplaatst: 16 november 2022 Geplaatst: 16 november 2022 Als je nu winteruien poot. wanneer kun je die dan oogsten? en zijn er nog vroege rassen? Quote
redzebra Geplaatst: 17 november 2022 Geplaatst: 17 november 2022 (aangepast) Vorig jaar eind oktober gepoot en de laatste 2de week juni geoogst, een pak eerder kan je al jonge gebruiken. Het hangt natuurlijk ook wat af van het weer in najaar en voorjaar. nadeel is soms wel de gevoeligheid voor bloemvorming., sjalotten bestaan ook in de winter variëteit. https://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/winterui-winterajuin-planten-en/ 17 november 2022 aangepast door redzebra Quote
Stan W Geplaatst: 19 november 2022 Geplaatst: 19 november 2022 Op 16-11-2022 om 00:15, redzebra zei: Dat is wel frapant dat je geen aantasting zag op die tweede pol, zeker ? Op die Chinese knoflook heb ik hier ook zoals jij nog nooit gezien. Ik heb vooraan ook wat plantenbakken staan met de gekende gebruikelijke kruiden en plantjes en die staan dicht bijeen. Waaronder ook salie / Chinese knoflook / bieslook. Wel al op de bieslook stipjes gezien. Bij nader inzien, ga ik toch uit van aantastingen in de andere pol waarover ik schreef. De foto is namelijk van twee polletjes die zaailingen zijn van de pol waarvan ik dacht dat er geen preimineervlieg in zat. Deze stonden op 1 en 2,5 meter van die pol af. Dus de moederpol daarvan gaat er ook uit. Voorlopig maar geen bieslook meer in de moestuin. Quote
Peter Groen Geplaatst: 15 december 2022 Geplaatst: 15 december 2022 Rot in de uit zelf kan ook worden veroorzaakt door Koprot (Botrytis aclada). Botrytis grauwe schimmel ontstaat heel snel (binnen 2-3 dagen bij vochtige natte omstandigheden. Vaak kopt deze schimmel op tegen het moment dat de uien / knoflook bijna rijp is. Tip: Haal de uien zo snel mogelijk uit de grond als deze dik genoeg zijn. Quote Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen. https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/
Peter Groen Geplaatst: 15 december 2022 Geplaatst: 15 december 2022 Je kunt de uienvlieg / preivlieg bestrijden door het aangieten met een aftreksel van Rabarber (dosering 1:1) en Brandnetelgier (dosering 1:10) voeg hier een 2% spiritus / alcohol aan toe na 1 week herhalen. Toepassen bij eerste aantasting. Quote Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen. https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/
aalterse-willy Geplaatst: 16 december 2022 Geplaatst: 16 december 2022 Wat ik me af vraag... Al die vliegen die onze groente kapot helpen, kool-prei-ui-wortel en welke nog. Waar overwinteren die beestjes of de eitjes of larven ervan? Ik denk in de grond en dan vraag ik me af of daar niets tegen te doen is. Vliegengaas helpt alleen als er ook een goede wisselteelt toegepast word. Ttz. Ver genoeg van het jaar ervoor. Of heb ik het verkeerd? 1 Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Patrijs Geplaatst: 16 december 2022 Geplaatst: 16 december 2022 Dat verschilt per insect. Vandaag wat prei geoogst, wat ik nog net uit de grond kon krijgen. Bijna iedere plant is aangetast door de larven van de mineervlieg, en de poppen zitten nog in de plant te overwinteren. Ik plet die poppen voor ik het loof op de composthoop gooi. Ook zorg ik voor broei in de composthoop om de schadelijke insecten en ziekten te elimineren. Vergeefse moeite denk ik want er zijn er genoeg hier die wel prei planten maar het niet oogsten en dan komen in het voorjaar daar de poppen uit. De mineervlieg kan dan weer zijn eitjes in het voorjaar afzetten. En dan zijn de poppen aan het dansen, de kringloop is rond. Bij andere insecten overwinterd de vlieg of er overwinteren larven in de grond. Voor mij een reden om al de aangetaste kool gelijk te oogsten en af te voeren. Van het aspergehaantje overwinterd de kever in het loof van de asperges. Vroeger was ik de enige die hier asperges teelde. Ik verwijderde het loof en voerde het af of verbrandde het. Ik heb veel asperge klauwen uitgedeeld en men laat het loof op het veld staan. Sindsdien is asperge haantje hier actief. Een citaat uit een informatieve website: Quote Levenscyclus Het insect heeft een opvallende levenscyclus, die perfect de gesignaleerde schade van de lezers verklaart. Generatie 1 Vlucht en eiafleg vanaf april tot mei. Mineervliegen maken voedingsstippen met hun legboor. Een eerste teken dat de mineervlieg actief is. De eitjes worden afgelegd aan de basis van de bladeren of in de schacht van de prei. De larven die daaruit ontstaan voeden zich en banen zich een weg naar beneden in de schacht van de prei, waar ze verpoppen vanaf einde mei/begin juni gevolgd door een diapauze (rustperiode als pop) in de plant tot september. Generatie 2 Deze mineervliegen kennen hun vlucht en eiafleg vanaf september tot november. Het zijn de larven van deze generatie die verantwoordelijk zijn voor de schade gesignaleerd door vele hobbytuinders. Vanaf november overwinteren de larven als pop in de prei. Bron: Hobbytuinders ontdekken mineervlieg als nieuwe plaag in prei (levenscyclus en preventie) – GroentenInfo (plantaardig.com) 1 Quote De moestuin van Patrijs
Roland Geplaatst: 16 december 2022 Geplaatst: 16 december 2022 Ik wil het toch eens gaan proberen met winteruien. Hopelijk kan ik die oogsten voordat mijn buitentomaten te groot worden (begin juni) zodat ik op dat perceel 2 gewassen kan kweken. En hopelijk zijn de winteruien geoogst voordat de insecten voor teveel infectie verzorgen. Welke vroege rassen zouden jullie aanbevelen en wanneer poten? Quote
Patrijs Geplaatst: 16 december 2022 Geplaatst: 16 december 2022 Dat wordt dan voor volgende winter denk ik? Winteruien plant je in de herfst. Ik heb de afgelopen jaren wel de sjalotten op de kortste dag gepoot. Quote De moestuin van Patrijs
Roland Geplaatst: 16 december 2022 Geplaatst: 16 december 2022 Klopt, dit jaar heb ik knoflook geplant om te oogsten voordat de tomaten planten te groot zijn. Quote
MSDG Geplaatst: 9 januari 2023 Geplaatst: 9 januari 2023 Iemand al ui gezaaid? 😄 Wil deze week de white Utah jumbo gaan voorzaaien. Binnen laten kiemen, maar hoe dan verder? Meteen de kas in? Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
annaelizabeth Geplaatst: 10 januari 2023 Geplaatst: 10 januari 2023 Het topic https://www.moestuinforum.nl/topic/20987-hoe-ik-uien-zaai-en-zaaiui-uitplant/?tab=comments#comment-327346 1 Quote
Peter Groen Geplaatst: 13 januari 2023 Geplaatst: 13 januari 2023 Hoe vroeger je uien zaait hoe dikke ze worden, daglengtes zijn heel belangrijk. Maar nu al zaaien, is dat niet wat vroeg? Quote Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen. https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/
MSDG Geplaatst: 13 januari 2023 Geplaatst: 13 januari 2023 Zag laatst nog een interessante opmerking en dat is dat het ook voor een stukje rust zorgt later in het seizoen als je vroeg begint met zaaien. Dat spreekt me er wel aan aan, dus ik ga het dit weekend proberen. 👍 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Patrijs Geplaatst: 13 januari 2023 Geplaatst: 13 januari 2023 Op 9-1-2023 om 23:32, MSDG zei: maar hoe dan verder? Meteen de kas in? De uitjes hier groeien langzaam maar gestaag. Ik heb dan wel poot uitjes gezet en niet gezaaid, maar dat zal weinig verschil maken. Op de volle grond gebeurd er niet zo veel maar onder glas wel. En de dagen worden nu snel langer, als je ze straks boven hebt en in de kas geplant heb je daar profijt van. Lang binnen houden gaat het niet worden, ze zullen gaan fileren. Ik doe het vroeg om het groen te eten en om plagen voor te zijn. Vandaag weer flink wat uitjes gepoot en ook wat geoogst: Quote De moestuin van Patrijs
MSDG Geplaatst: 13 januari 2023 Geplaatst: 13 januari 2023 @Patrijsik ga ze denk ik voorzaaien binnen en zodra het eerst kiemt dan verhuis ik het zaaibakje naar de kas en daar verder opkweken tot het fatsoenlijke plantjes zijn. Dan gaan ze wel traag, maar dan heb ik dat klusje vast achter de rug. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Patrijs Geplaatst: 13 januari 2023 Geplaatst: 13 januari 2023 Traag is meestal goed. 🧄 Zo doe ik het met de preien ook. Quote De moestuin van Patrijs
MSDG Geplaatst: 30 januari 2023 Geplaatst: 30 januari 2023 Vanavond ga ik ui zaaien, even een gekke vraag, zou ik uien succesvol kunnen telen onder m’n in haag gekweekte aalbessen? Dus tussen iedere struik 1 ui, daar is twee jaar gemulchd met houtsnippers dus de grond is mooi los. Twijfel alleen over eventueel gebrek aan zon? Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.