Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Uien zaaien of poten (voordelen van zaaien?)


rubo

Aanbevolen berichten

Planten is idd veel makkelijker. Voor mij is het zaaien eigenlijk meer de uitdaging. Ik vind het leuker om te zaaien. Daarnaast is het natuurlijk goedkoper. 500 uien voor 2 euro ofzo? In theorie dan natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat denk ik ook, zaad is goedkoop (als het opkomt). Ik denk ook dat een belangrijk ander voordeel is dat als je goed zoekt er meer keus is in rassen en soorten. Nog een voordeel: uitdunsel kun je in de salade verwerken. En eigenlijk vind ook ik het zaaien veel leuker, is best een uitdaging de laatste jaren. Nadeel van zaaien is natuurlijk een moeilijke opkweek door een traag en kwetsbaar kiemstadium en het lange groeiseizoen om een ui te ontwikkelen.

 

Plantuitjes daarentegen hebben een voorsprong. Ze zijn makkelijk te planten en de plantafstand is goed en efficiënt in te delen. Nadelen zijn de beperkte keus aan soorten, de prijs tov een zakje zaad en de gevoeligheid voor doorschieten. Dat laatste komt veel minder voor bij zaaiuien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit van iemand die er ervaring mee had, gehoord dat zelf gezaaide uien na de oogst wat langer bewaard zouden kunnen blijven. Zelf heb ik altijd plant-ui omdat mijn behoefte aan uitdagingen om zelf te zaaien niet zo groot is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 years later...
  • 2 weeks later...

Ik vermoed dat je op zand grond zit? Daar is uienvlieg een altijd een groter probleem, uienvlieg bestrijding is een aantal jaar mij werk geweest, en de aantasting bij plantuien is in de regel veel minder, maar als de druk hoog is blijft het een probleem.
Ik zou overigens ook liever zaai uien nemen vanwege de betere opbrengst en bewaring.
Het grootste voordeel van plantuien is de vroege oogst.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wortels tussen de uien zaaien hielp hier dit jaar totaal niet tegen de uienvlieg. Tegelijkertijd gezaaid met het poten van de plantuien. De rode uien heb ik na de oogst allemaal weg kunnen gooien omdat ze aangetast waren door de uienvlieg. Van de Stuttgarter Riesen in hetzelfde veld waren er gek genoeg maar enkelen aangetast. 

aangepast door Stan W
Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad, dat heeft hier ook nooit goed geholpen, maar hier op zandgrond is de uienvlieg niet het grootste probleem wel de preimineer vlieg, die blijft veel langer actief in het najaar. Ik zet winteruien en daar heb je normaal geen last van uienvlieg, maar met deze warme temperaturen waarschijnlijk wel dit jaar van die mineer. Het zal erop neer komen dat ik ook onder insectendoek, maar dan van die heel fijne zal moeten telen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

?  uienvlieg zou in de war geraken van geur wortelen. ah sry (tegelijk opkomen wortel en ui ). Zelfs dan nog, indertijd ook extra geurextracten gebruikt, dat maakte die uienvlieg niet uit. Ik denk wel als je verlaten uien hebt staan tussen een heel pak andere, een heel gemengde teelt  dat het voor de vlieg wat moeilijker wordt.

Ik heb ook redelijk wat knoflook gezet en nog wat oerprei op het jonge loof zie ik er en der al de bekende lijn stippen van de preimineervlieg, in een normaal jaar komt dat niet voor bij late uitplant.

 

 

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die komen gewoon op de geur af en de een zou de ander maskeren, daarom ook als je onkruid wil wieden onder een doek, doe dat als het heel winderig is of regenachtig anders heb je de kans dat ze er alsnog in geraken.

 

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar nog eens de uienvlieg is het minst van je zorgen de laatste jaren, volg het advies van @Jorieke123, de meeste schade komt nu door de preimineer, Bij de uienvlieg gaat de ajuin rotten, bij de mineer zie je beschadiging, in een jonge ui is dit nefast, in een bijna volgroeide alleen de buitenste schil. In look is het vlies aangetast;  dus als je wil zaaien en verder opkweken, doe dit onder een doek. Voorlopig werkte het hier nog op een andere manier rekening  houdend met de seizoenen, maar ik vrees ervoor dat ik in de toekomst  ik ook met bescherming moet werken.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Preimineervlieg heb ik ook jaarlijks last van, voornamelijk in de schachten van prei en de buitenste bolvliezen van de knofloken. Daar is nog mee te leven vind ik. Uienvlieg verpestte dit jaar mijn hele rode uienoogst helaas. Net als dat de preimot, want het waren groengele rupsen al mijn winterprei naar de verdoemenis heeft geholpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...