Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bladcompost


Aanbevolen berichten

Op 12 december vorig jaar ben ik begonnen met het maken van bladcompost in een 300L compostbak van de lidl. Ik heb de methode vanuit het book composting masterclass van tony o'neill gebruikt het eind resultaat ben ik erg blij mee. Je ziet zo goed als geen bladeren meer terug, zat vol met wormen en de kleur was mooi van kleur met een heerlijke bossige geur en dat in 7 maanden tijd, eind dit jaar ga ik dit in mijn pallet compostbakken doen, eind resultaat was 150L bladcompost😇

20240709_134335.jpg

20240709_133935.jpg

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de normale methode die jij benoemd doe je alleen bladeren is een compostbak, bij deze methode ga je eerst 3 tot 4 keer over de bladeren heen met een grasmaaier om de bladeren in kleinere stukken te krijgen, je voegt vochtige grond toe vanuit een bos in de buurt ongeveer een spade vol, je maakt een urine mix waarmee je de bladeren vochtig maakt, en tussen de lagen bladeren van 15 cm voeg je een dun laagje compost of in mijn geval paarden mest toe en het geheel dek je af. 

 

Ik maak persoonlijk ook nog zijn nitrogen rich wetting agent i.p.v. alleen de urine mix.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Netjes Kevin! Moet ik dan een half jaar m'n eigen pis (want dat is het toch eigenlijk) op gaan vangen? 🤣

 

Aantal vragen:

1. kan je een linkje delen naar die compostbak van Lidl?

2. welk type blad heb je gebruikt?

3. kan je wat meer delen over die urine mix en nitrogen rich wetting agent?

4. heb je nog iets gedaan met de bladeren in de tussentijd of gewoon de boel de boel gelaten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MSDG Dankjewel, gelukkig hoef je het maar +- 2 dagen op te vangen want je mengt het tussen de 1 op 10 tot 1 op 30 urine tot water. 

 

1: https://www.lidl.nl/p/PARKSIDE-Compostbak-300-l/p100371490?mktc=shopping&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=sho-sea_shop_cid-18251105883&utm_content=&utm_term=&gad_source=1&gclid=CjwKCAjw4ri0BhAvEiwA8oo6F4EcvwVjXG8jlhLxX5LeFVfLLfJUeXj-CdGgnyNcda8JKdBlRAGgjBoChrYQAvD_BwE

 

2: blad was een mix van alle bomen die hier in het bos groeien dus dat zijn er nogal wat🙈

 

3: even in het engels overgenomen uit het boek. 

Making A Nitrogen Rich Wetting Agent:
Place 5 cups of horse manure and nutrient rich soil from a wooded area in a cotton bag.Fill a 7,5L to 10L bucket with water, add 2 cups of Urine followed by the Cotton Bag of horse manure and soil. Let the mixture rest for 48 hours. Dit is de mix die ik gebruik en dan dus niet de normale urine mix die is 1 op 10 tot 1 op 30.

 

4: eenmaal de bak vol is het klaar in de afgelopen 6 tot 7 maanden heb ik alleen 2x een 10L gieter met regenwater met urine erin aan de zeikanten gegoten omdat die uit drogen in de compostbak, zelf zou ik er nu voor kiezen om de zeikanten geheel dicht te maken met een doek dan heb je er helemaal geen omkijken meer naar.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi om te lezen; ik had iets vergelijkbaars. 

 

Een bigbag met grote kop bladeren, gewoon alles door elkaar. Goten leeg geveegd, onder bomen bijeen geharkt (geen eikenblad) Heb wel uren staan zeven omdat er best veel troep in zat, van de straat en takjes. 

 

Had bij elkaar ongeveer 300 liter pure zwarte aarde. Nu nog 100 liter in voorraad.

Gebruikt als potgrond.  

  • Like 4

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eikenblad gaat ook prima. Op papier zou het iets langzamer verteren maar vermengd met ander blad is dat verwaarloosbaar. Ik woon aan een eikenlaan dus hier valt hoofdzakelijk eikenblad.

Ik pak het iets kleinschaliger aan en vul zakken(bijvoorbeeld lege potgrondzakken) met gehakseld blad en regenwater. Een schep bosgrond erbij zou ik nog wel willen proberen maar dingen als urine begin ik niet aan.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 4 vaten en 2 bigbags vol compost. 

Dingen als urine zijn soms noodzakelijk bij langdurige aanwezigheid op de tuin; dan gaat het bij mij gewoon op de hoop; 1 bigbag en 1 vat hiervoor geselecteerd. Maar de regen zorgt wel voor uitspoeling. Er zijn bij mij nog steeds strepen zichtbaar hiervan op de tegels, juist bij alle vaten en bigbags.

 

Voor mij is (blad)compost eerst en dat vooral een stof die de bodem verbeterd, waardoor het bodemleven (enorm) omhoog gaat en alles beter is te bewerken; daarnaast is het ook mest. 

 

Aanstaande herfst ga ik zeker weten weer veel bladeren halen. 

Heb al meerdere keren iemand gehad welke vroeg 'wat sta jij nu toch al die tijd te doen hier' (zeven) en dan verbaasde blikken bij het zien en voelen van zulke pure zwarte aarde. 

aangepast door Vlietzicht
Wijziging
  • Like 2

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...