eddie Posted May 13, 2012 Share Posted May 13, 2012 hallo, wie weet waneer de knoflook gepoot moet worden.Ik hoor in september maar ik hoor ook dat gewone knoflook gebruikt kan worden .Kan dit echt. groet eddie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted May 13, 2012 Share Posted May 13, 2012 Volgens mij mag je knoflook in oktober pas 'zaaien' en dan de grootste teentjes uit de bol pakken. Dan heb je in juni/juli je eigen knoflook. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted May 13, 2012 Share Posted May 13, 2012 Ja dat staat in mijn boek ook. okt/nov of febr/mrt. dan kan je ze ook uit de winkel, de teentjes[klisters] in de grond plaatsen. houden niet van water. en niet naast erwten, kortom peulvruchten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart Posted May 14, 2012 Share Posted May 14, 2012 Als je knoflook uit de winkel gebruikt, kijk dan naar de herkomst. Best gebruik je knoflook die in Nederland geteeld is. Als je uit een ander klimaat gebruikt heb je kans dat het hier niet lukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
symke Posted May 14, 2012 Share Posted May 14, 2012 ik heb wel teentjes gezet, begin april, en er zijn al grote planten ontstaan.een collega had ze vorig jaar ook in het voorjaar gezet en dat ging prima.we eten nu ook al wat van het blad/stengel dat ik in dunne ringetjes door de salade doe, heerlijk!Heb gewoon knoflook uit de AH gebruikt, niet gekeken waar het vandaag komt, misschien geluk gehad dat het uit nl kwam...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted May 14, 2012 Share Posted May 14, 2012 Als je knoflook uit de winkel gebruikt, kijk dan naar de herkomst. Best gebruik je knoflook die in Nederland geteeld is. Als je uit een ander klimaat gebruikt heb je kans dat het hier niet lukt. -Bart- Wat lukt er niet dan? Krijg je met buitenlandse knoflook geen bol? En met NL knoflook wel? Of wil het hier helemaal niet groeien? Leg eens uit, ben er wel erg benieuwd naar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 14, 2012 Share Posted May 14, 2012 In dat geval gaat het er volgens mij meer om dat knoflook uit warmere landen, onze natte winters niet goed overleven. Als je ze in de herfst poot dan. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janine~Bustani Posted May 14, 2012 Share Posted May 14, 2012 Knoflook kan je poten ofwel in het najaar, ofwel in het voorjaar.Doe je het in het najaar, dan krijg je vaak wat grotere bollen. In het voorjaar is er minder tijd om te groeien zodat de bollen logischerwijs dan wat kleiner blijven. Ook heb je diverse manieren van poten. Je kan de losse teentjes apart van elkaar poten, dan groeit elk teentje uit tot een nieuwe bol.Je kan ook 1 hele bol poten, hiervan oogst je dan het loof. Er zijn heel veel soorten knoflook. Je hoeft niet perse knoflook uit NL te hebben om zeker te weten dat deze knoflook in ons klimaat goed groeit. Ik heb knoflooksoorten van over de hele wereld, deze doen het prima in mijn tuin. Mijn nieuwe bestelling voor komend najaar heb ik al gereserveerd via leven van het land. Aanrader wat mij betreft! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart Posted May 14, 2012 Share Posted May 14, 2012 Als je knoflook uit de winkel gebruikt, kijk dan naar de herkomst. Best gebruik je knoflook die in Nederland geteeld is. Als je uit een ander klimaat gebruikt heb je kans dat het hier niet lukt. -Bart- Wat lukt er niet dan? Krijg je met buitenlandse knoflook geen bol? En met NL knoflook wel? Of wil het hier helemaal niet groeien? Leg eens uit, ben er wel erg benieuwd naar. Wat er dan niet lukt weet ik niet, ik zeg ook niet dat het dan altijd zal mislukken. Ik zeg het ook meer om het zeker te weten dat het in ieder geval een ras is die het in Nederland doet. Ik heb verschillende soorten knoflook in de tuin, ook uit andere gebieden. Ze staan er, afgezien van wat uitval, nog wel, maar je ziet verschil in groei. Of dat nou komt door de herkomst, het ras of nog iets anders, ik weet hiet niet. Ik weet alleen dat de knoflook die ik gekocht heb in de winkel die van Nederlandse herkomst was op dit moment het allergrootst is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erwin1964 Posted May 14, 2012 Share Posted May 14, 2012 Hmmm. Mijn ouders hebben twee jaar terug van hun vakantie uit Portugal zo'n hele grote knoflookui voor mij meegenomen waarvan de tenen pakweg 2,5 cm lang en 1 cm diameter zijn. Ik heb die bol in november uit elkaar geplukt en daar vorig jaar prima dikke knoflookuien van geoogst. Afgelopen november heb ik zo'n door mij gekweekte knoflookui van Portugese afkomst opnieuw in teentjes uit elkaar gehaald en gepoot, ze staan nu prima, stelen zijn ca. 1 cm dik! Denk dat ik in juli weer en stuk of 10 knoflookuien van het formaat van een goflballetje heb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eddie Posted May 19, 2012 Author Share Posted May 19, 2012 hallo,Dus kortom ik ga naar ah en koop een bol knoflook en stop de grote teen in de grond. bedankt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tnauta Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Ik doe het altijd met de knoflook van de Aldi. De bollen wel even uitelkaar halen (tenen poten dus). Succes dr mee. Quote Heilige boontjes, ik eet ze rauw! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Ja, die van Aldi en Lidl schijnen 'beter' te zijn De grootste tenen planten, die leveren de grootste bollen op.September kan, maar volgens mij is oktober de meest ideale maand Als je het getal 10 onthoudt...10-10-10-10.10e dag van de 10e maand 10 cm diep en 10 cm uit elkaar. Voor de echte winter aanbreekt heb je al wat loof boven staan, ze kunnen wat kou hebben, dan krijg je mooiere grotere bollen en ze mogen niet in de nattigheid staan. Dus heb je een vochtige grond met slechte afwatering dan kan je het beste een verhoogde rug maken! Is best leuk om te proberen en niet erg moeilijk! Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janine~Bustani Posted May 19, 2012 Share Posted May 19, 2012 Grappig dat je dat zegt, van dat loof Rantje. Dat is dus bij mij al 2 jaar niet zo. Komt pas in het (vroege) voorjaar...gek he! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted May 20, 2012 Share Posted May 20, 2012 Ik vind het altijd fijn om wat achtergrondinformatie te hebben bij de planten die ik teel. Knoflook zet je in de herfst in de grond omdat koude ervoor zorgt dat de planten makkelijker tot de bolvorming overgaan. Dat betekent echter niet dat planten die een wintertje hebben meegemaakt ook flinke bollen vormen. Ze gaan makkelijker over tot bolvorming, maar voor die daadwerkelijke bolvorming hebben ze wel een pak zon nodig. Planten (of poten, net hoe je het noemen wilt) in de herfst heeft dus het voordeel van kou van de winter. Normaal gesproken zouden de planten de koude moeten overleven. Het loof komt op maar sterft af en daarna komen ze weer op. Mijn - in oktober geplante - tenen hebben de afgelopen winter echter niet overleefd. Maar dat komt of door de extreme kou of omdat ik ze niet diep genoeg geplant heb. Zolang de wortels niet afsterven komt de knoflook gewoon weer terug in het voorjaar. In februari heb ik ook tenen in de grond gezet en die groeien goed, maar een bol is het zeker nog niet. Ik heb er namelijk een uitgetrokken dit weekend om eens te kijken en het was niet meer dan een preitje met een verdikking onderin. Geheel volgens verwachting dus. Nu de zon komt gaan de knofloken bollen maken. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 20, 2012 Share Posted May 20, 2012 Ja, die van Aldi en Lidl schijnen 'beter' te zijn @Randje, wat is er beter aan de bollen van die winkels ? Heb je er ervaring mee ? @Janine~Bustani : Erg bedankt voor de link naar die site. Ik ga bestellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted May 20, 2012 Share Posted May 20, 2012 Ik heb een eerdere tip gevolg en die van de aldi gekocht. Ik heb ze geplant in de tweede helft van januari (te laat naar mijn zin) maar al snel stonden ze boven de grond, dankzij het zachte weer denk ik. De vorst in februari heeft ze niets gedaan. Het loof was 15 cm hoog toen, maar bleef zo groen en is na de vorst gewoon doorgegroeid. Ik heb ze wel 15 cm diep geplant, maar ik heb erg luchtige grond. Ze zijn nu 40 cm hoog en hebben een duidelijke steel aangemaakt, maar hoe het ondergronds er uitziet, weet ik niet. Van de week maar een BBQ-en en wat verse knoflook door wat gehakt, met wat griekste kruiden en tzatzik1 erbij.....jammm. Ik hoop dus dat er al een beetje bol aan zit, of in ieder geval dat de stengel voldoende oplevert. De warmte van de komende dagen zal zeker bijdragen aan de bolvorming verwacht ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janine~Bustani Posted May 20, 2012 Share Posted May 20, 2012 Bit, leuk! Ik bestel al 3 jaar mijn knoflook bij hem en ben er erg tevreden over! Ben benieuwd welke soorten je hebt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted May 20, 2012 Share Posted May 20, 2012 Grappig dat je dat zegt, van dat loof Rantje. Dat is dus bij mij al 2 jaar niet zo. Komt pas in het (vroege) voorjaar...gek he! Ja, das wel apart Hoe diep plant je de tenen? Misschien dat het daar ook aan kan liggen?Bij mij, en ik was aan de late kant, kwamen ze al vrij vlot boven Of verschil in soort misschien? @Randje, wat is er beter aan de bollen van die winkels ? Heb je er ervaring mee ? In principe kan je beter 'echt' pootgoed kopen ivm. met ziekten. 't Hetzelfde verhaal als met aardappelen...Maar in mijn onderzoek naar knoflook en resultaten en ervaringen van mensen die ze al jaren telen, ben ik tot de conclusie gekomen dat de tenen van knoflook van Aldi en Lidl zo goed als altijd mooie bollen leveren, tegen de vorst kunnen en goed kiemkrachtig zijn. Mensen die bollen van de AH hadden hadden meerdere problemen: niet kiemkrachtig, geen knolvorming, afsterven in de winter en maar een paar bollen die niet eens echt groot waren. Vrienden van ons hadden zelfs betere resultaten met de knoflook van de Aldi dan met gecertificeerd pootgoed Mijn tenen zijn in November pas de grond in gegaan, loof is de hele winter groen gebleven, ook met de -15 in februari. Ze staan iets minder ideaal, in een grote pan en heb geen flauw idee hoe het onder de grond is nu.Loof ruikt lekker De paar daagjes mooi weer is niet voldoende om 'ineens' een bol te krijgen trouwens.De bollen zijn te oogsten als het loof afsterft en gaat liggen.Nog even geduld dus Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enjoy! Posted May 20, 2012 Share Posted May 20, 2012 Wat een leuke knoflookverhalen! Bij mij deed de knoflook het wel heel bijzonder. In de herfst had ik een biologische bol van iemand gehad, maar omdat die in de koelkast ging uitlopen had ik 'm buiten neergezet in een bakje, met als doel 'm te poten. Eerlijk gezegd vergat ik dat.. Na de strenge vorst van februari kwam ik het bakje weer tegen. Wat schetst mijn verbazing: de tenen waren allemaal aan het uitlopen. Een gedeelte gepoot in bakjes en binnen gezet, een gedeelte gelijk in de grond. De knoflook die gelijk in de grond is gegaan doet het schitterend! We hebben er al heel wat loof van gesnoept! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kuikhoven Posted May 20, 2012 Share Posted May 20, 2012 Leuk om te lezen dit. Knoflook gaat bij mij nu ook op het lijstje om in oktober geplant te gaan worden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts