Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

... en Appelvrouw, gebeurt er inmiddels al wat?

Ik heb net ook even gekeken in mijn bakje met zand, waarin de ongekraakte pitten zitten (in de koelkast), maar ik zie nog niks!

Geplaatst:

Nog helemaal niets! Ik begint te lijken op een kloek met haar eitjes...ik zal nog wel wat geduld betrachten...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

appelvrouw, ik moet ( mag dat) even om je lachen hoor,zo ongeduldig, ja dan zal ik maar niets zeggen. mijn pitten liggen al van af julie 12 in de koeling. durf geeneens te kijken. heb steeds het idee dat het niks zal worden, geen beweging in te zien maar wat me wel opvalt, ze rotten of schimmelen ook niet. dus dat is misschien wel goed.

ergens gelezen dat zo,n pit er 100 dagen over doet eer er wat gaat gebeuren.klopt dus niet echt want de mijnen liggen al een half jaar te dommelen. moet ze misschien wakker kussen net als bij doornroosje

we wachten het maar af,

Geplaatst:

Geduld mensen, ik heb de test gedaan zoals Persica uitlegt en het werkt wel degelijk! Ik had 70% positief resultaat maar aangezien dat het voor de winter was is het moeilijk om deze er door te krijgen.

De puntige zaden heb ik half in het zand gezet en de ronde zaden (ronde perzik) heb ik onder het zand gezet. Het zandbakje heb ik wel op voorhand in de microgolf gezet.

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Geplaatst:

Hier ook nog helemaal niets en ik heb flink wat en ook verschillende soorten pitten weggezet om daar tzt de sterkste uit te kunnen kiezen van de verschillende rassen en soorten.

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Dit jaar weer een nieuwe test gedaan; ditmaal met abrikozen pitten, van de zomer rijpe verse Turkse abrikozen gegeten hiervan de pitten in de koelkast (droog) bewaard zonder zand Begin januarie '13 deze pitten tevoorschijn gehaald en ze 24 uur in water laten weken, daarna de bast voorzichtig open getikt, zaden weer 12 uurtjes laten weken.

Vervolgens deze gewelde zaden met enkel (minimaal) aanhangend water in een afgesloten jampotje weer terug in de koelkast geplaatst voor (stratificering), nu na 5 weken beginnen ze in de koelkast bij 6 graden te kiemen, dit alles zonder zand of aarde. Ga er vanuit dat dit ook met perzik/nec/pruim/amandel/ kers ,..etc werkt

Even terugkomend op de perzik/nectarine pitten, met of zonder harde bast in de koelkast, even spieken en voorzichtig de pitten eruithalen kan echt geen kwaad, controleer ze op rotting door té vochtig zand --> dit is killer nr. 1

Pitten welke gedurende al enkele maanden (minstens 3), in koel zand liggen, gewoon opentikken door ze op zijn kant te leggen de naad naar boven en dan tikken denk aan je vingers , je ziet snel genoeg of deze zaden nog levensvatbaar zijn. Zo ja spoel ze voorzichtig af en leg ze weer ondiep in het zand, Nu niet meer in de koelkast maar in een bakje voor het raam, laat ze maar denken dat het lente is ..maar vooral dat je geduld nu echt wel op is!

kiemende-abrikozen44041361391560.jpg

Geplaatst:

Dank je voor je tips Persica, dan ga ik de pitten maar eens voorzichtig opentikken om te zien wat voor schatten ze bewaren!

Geplaatst:

helaas mijn perzik pitten zijn allemaal verdroogd dit jaar beter doen

Geplaatst:
eind feb/maart kunnen ze al aan `t kiemen zijn in de koelkast!
..

Ongeduldig als ik ben nam ik vandaag een kijkje in mijn bakje met zand en 5 perzikpitten in de koelkast..er gebeurd ( nog) niks.

Toen ben ik deze tekst van Persica maar eens gaan zoeken, en zie dat ik op zijn minst nog een maandje te gaan heb.

Vorig jaar hetzelfde gedaan ( zoals beschreven door Persica toen ) met amandelpitten. Het Amandelboompje staat kniehoog op het voorjaar te wachten.

De 'platte-perzik" - pitten, vorig jaar van Persica gehad, staan nu een week of 4 in de koelkast. Ik verwacht daar niets van voor half april. De amandelpitten hebben daar vorig jaar ook echt eeuwig over gedaan. Droog houden, even de broes erover eens in de 3 weken. Maar super weinig.

Nog niets te zien. Maar het gaat absoluut lukken. De aanhouder wint !

( en wat moet je in maart al met een ontkiemende perzik ? : beter april -mei toch ? )

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Bij het spitten heb ik nog heel wat pitten gevonden onder de perzikboom.

Twee waren er al ontkiemd, dus die gaan zeker groeien.

Heb alles in potten in de kas gezaaid en goed water gegeven, nu vochtig houden tot ontkieming, hopelijk komen er nog enkele uit.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

• 3 weken later...
Geplaatst:

De perzikpitten doen helaas helemaal niks. Maar goed. We wachten geduldig.

Geplaatst:

Die van mij waren ook dood. Ik maakte ze voorzichtig open met een hamertje, maar van binnen waren alleen rotte viezigheidjes te vinden

Geplaatst:

Heb alles in potten in de kas gezaaid en goed water gegeven, nu vochtig houden tot ontkieming, hopelijk komen er nog enkele uit.

Bovenstaand bericht zou ik zeker niet doen!

Té veel vocht is dodelijk voor perzik (pitten) het zand waarin ze liggen moet nauwelijks vochtig aanvoelen.

Geplaatst:

met blijdschap geven wij kennis van;

de geboorte van een PLATTE PERZIK

die fel begeerde UFO 4

op de valreep een pit van de platte in de compost gevonden. er in Juni vorig jaar in terecht gekomen

die heb ik voorzichtig open gemaakt. er bleek nog een goede levens vatbare pit in te zitten.

een potje met arme grond gepakt, vergelijkbaar met stekgrond, en de pit op zijn kant er in met 0/5 cm grond toegedekt, afgedekt met een plastiek zakje ,

met de gedachte, niet geschoten is mis geschoten.

mijn verbazing is groot, want na 3 dagen zit er aan de onderkant al een wortel beginsel, en de pit heeft zich een beetje omhoog gewerkt.

ik heb even gekeken of hij niet te vochtig stond en het zakje weer gesloten.

zal nu wel willen groeien denk ik.

moet nog wat info verzamelen over hoe het nu verder moet.

intussen een heel blije tuinwroeter

Geplaatst:

Mooi Wilma!

Met die van mij weet ik nog niet of het wat wordt.

Ik had pitten van platte perziken en van platte nectarines (geloof ik). De pitten van de platte perziken (UFO) waren niet te kraken: als ik die met een hamer probeerde te tikken, bleken ze keihard te zijn en iets harder tikken leverde een verpulverde pit op... Dus ik heb ze maar met omhulsel en al in de potgrond gestopt, eens zien of er nog kiemkrachtige pitten in zitten die zelf door hun jasje kunnen breken... De nectarines waren iets beter te tikken en die heb ik deels heel gehouden en in potten gezet. Er was er eentje met een heel klein uitlopertje eraan dus ik heb nog een beetje hoop op een levend plantje...

Geplaatst:

Er komen nu 2 heeeele kleine kiempjes boven de grond kruipen, dus je moet nog even geduld hebben hoor! Eerst maar eens zien of ze volledig geboren gaan worden.

Maar als dat gebeurt, dan ben je van harte welkom!

• 2 weken later...
Geplaatst:

Hier is er wel een beetje goed nieuws hoor.

Bij het planten van de groenten rond de perzikboom zag ik enkele prille perzikjes staan, voorzichtig uitgegraven en onmiddellijk in grote potten gezet. Zes stuks staan er nu en ze hebben goed kunnen drinken deze nacht ze staan er mooi bij.

img580325591366875763.JPG

img580422221366875783.JPG

Minder goed nieuws is dat mijn boompje wat ik voor de winter verplant heb, en dat zo lang zijn blaadjes behield, nu nog steeds niet uitgelopen is, ik zie zelfs geen zwelling van de knoppen.

Laat het toch maar staan, we zien wel.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Wordt onderstaande perzik bedoeld met platte perzik? Kan ik de pit van deze laten overwinteren in de koelkast en van het voorjaar in de grond/pot stoppen?

platte-wilde-perzik15081373458349.jpg

Geplaatst:

Dat is idd een platte perzik en die kun je zaaien zoals in dit draadje is beschreven.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Nog even een vraagje.

Mijn dit jaar gezaaide pitten zijn nu mooie plantjes van zo'n 30-40 cm geworden. (ik heb platte nectarines en 1 platte perzik). Ze zijn echter vrij slap en hadden al snel een steunstokje nodig.

Moeten ze nog gesnoeid worden ofzo? Of moet het juist één lange tak (stam) blijven?

En kunnen de plantjes, die nu in potjes van zo'n 8 cm doorsnee staan, gewoon de hele winter buiten blijven?

Geplaatst:

Voor de 'ware' liefhebber : 3 pitten platte perzik om te zaaien zijn van (oogst 2013)

liefst via een P Bericht

Geplaatst:

Thnx Persica. Ik vraag ze niet meer aan je. 2 jaar terug was je zo aardig ze me op te sturen. Niks van gelukt ( wel de amandelen )

Nu heb ik eigen pitten liggen die ik van de winter ga proberen in de koelkast. Ga ik het wéér proberen ! ( voor het 3e jaar nu haha )

Het zál me lukken , het zál me lukken. ( De amandel is al bijna 2m hoog nu )

Geplaatst:

,... jammer dat het nog niet gelukt is met je platte perzikjes ,.. maar niet getreurd Bit ,. we slepen je er wel doorheen ,.. het gaat je vast lukken in 2014!

PS: m'n zaai-amand is inmiddels 200,5 cm hoog Het is een opvallend gezonde mooie plant geworden !

Geplaatst:

Me neither..hier was ook alles mislukt. Zonet heb ik een pot gevuld met pitten van van een kleine rode perzik die hier was afgerijpt gewoon buiten met het idee dat mijn buren ook perziken hebben doordat ze de pitten gewoon in de zomer in de grond stopten.

Geplaatst:

Ik heb een zaailing die erdoor is gekomen deze zomer maar 10 cm gegroeid is. Vorig jaar tot 15cm dus in totaal zo'n 25cm ongeveer. Zwakke groeier. Misschien een goeie om als onderstam te gebruiken. We zien wel.

Staat nu nog in de kas. Deze winter neem ik hem mee naar binnen want is nog veel te iel.

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.