Kristi Geplaatst: 20 april 2022 Geplaatst: 20 april 2022 Ik breek mijn pitten open met behulp van hamer. Ik leg de noot dan tussen nat keukenrolpapier in een afgesloten plastic bakje en binnen de week ontkiemt de noot en zie je het worteltje te voorschijn komen en dan het plantje. Uiteindelijk plaats ik het plantje in potgrond en laat ik het groeien aan mn raam binnenshuis. Ik geef geen voeding en water 1 keer per week onderaan, nooit wateren op het plantje of stam, en het lukt me elke keer. Het proces van koud kiemen enzovoort heb ik nooit gedaan. Ik wens jullie veel succes 1 Quote
Roelie Geplaatst: 2 mei 2022 Geplaatst: 2 mei 2022 Hier een paar jaar geleden een aantal pitten in potgrond gestopt en zowaar, eentje deed het. Nu komen er voor het eerst vruchten aan, niet veel, maar toch. Nu denk ik er over om de struik naar buiten te verhuizen in de herfst, hij wordt nu toch wel erg groot in de kas. En het blijft natuurlijk wat betreft bestuiven een beetje twijfelachtig, veel insecten komen er niet in de kas. Maar aan de andere kant, binnen zit je minder gauw met krulziekte heb ik gelezen. Goede raad is duur, maar ik denk dat ik het hier wellicht voor niks kan krijgen...😊 Quote
Yuras Geplaatst: 2 mei 2022 Geplaatst: 2 mei 2022 @Roelie Zo te zien het is nectarine. Normaal nectarine zijn erg vatbaar tot krulziekte, dus buiten is een slechte optie. Wel, als het boompje in de pot zit, nu naar buiten en in oktober terug in de kas. Quote
Roelie Geplaatst: 2 mei 2022 Geplaatst: 2 mei 2022 Staat in de grond. Maar ik heb de pit echt over gehouden van een perzik... dus hoe dat nou opeens een nectarine is geworden? 😊 Quote
Roland Geplaatst: 2 mei 2022 Geplaatst: 2 mei 2022 Als beide ouders drager waren voor het gen van Nectarine dan heb je 25% kans dat de zaailingen een Nectarine worden. 1 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 2 mei 2022 Geplaatst: 2 mei 2022 (aangepast) Ik heb zelf 5 jaar geleden pitten uit platte perziken gezaaid (eerst zaden kraken en koudebehandeling) Daar kwamen nectarines uit. Een daarvan heb ik in mijn kas geplant en daat komen nu al voor het 4e jaar massa's vruchten aan. Ik moet ieder jaar dunnen. En 0,0% krulziekte. Alleen dit jaar ineens flinke luisaantasting. (Check mijn insta voor meer info en fotos) 2 mei 2022 aangepast door Mai Pensato 2 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Roelie Geplaatst: 19 mei 2022 Geplaatst: 19 mei 2022 @Yuras, voor nectarines vind ik ze toch wel erg plat. Ze lijken voorlopig op de platte perzikken waar de pit van afkomstig is. Quote
Roelie Geplaatst: 19 mei 2022 Geplaatst: 19 mei 2022 Geintje? Of bestaan die echt? Ik weet niks van de materie, ik zie alleen wat er aan m'n struikje aan de hand is...🙂 Quote
marcelru Geplaatst: 19 mei 2022 Geplaatst: 19 mei 2022 Ik zou even wachten tot de vruchten rijp zijn. Fruitrassen beoordelen op basis van erg onrijp fruit is vragen om fouten. 1 Quote
MH95 Geplaatst: 12 januari Geplaatst: 12 januari Inmiddels al meerdere perziken gezaaid. Het succes hangt denk ik vooral af van wanneer de vruchten geoogst zijn. Uit interesse eens meerdere pitten open gebroken en vaak zat er een noot in die zacht was en nog niet uitgekleurd was. Deze zijn te vroeg geoogst en het zaad is niet volledig ontwikkeld. Opvallend vond ik dat de zeer smakelijke witte perziken van de markt geen van alle kiemde, maar van de AH wel. Toch te vroeg geoogst, maar wel op smaak komen en sappig zijn? Of zoals iemand een keer zei, is het zaad dat niet kiemt? Ik heb nog geen perziken van zaailingen kunnen oogsten, misschien komend jaar. Ook zelf wat geëxperimenteerd met kruisingen maken tussen perziken, benieuwd of dat zaad zal kiemen. Ik zet ze vanaf deze tijd in de kas, zodat ze geen krulziekte krijgen. Opvallend is dat één van de zaailingen van afgelopen jaar, nog helemaal in groen blad staat, ondanks de vorst en sneeuw. Ik weet niet meer wat voor perzik of nectarine het was, er zijn wat kaartjes verdwenen of niet goed gelabeld door te kort aan kaartjes. Benieuwd hoe deze plant zich zal ontwikkelen. 3 Quote
Mellie Geplaatst: 14 januari Geplaatst: 14 januari Wow een winterharde perzik! Haha wat leuk dat hij nog vol in het blad staat. Wel heel bijzonder. 1 Quote
MH95 Geplaatst: 14 januari Geplaatst: 14 januari Blad hing afgelopen ochtenden slap van de vorst, maar niks meer van te zien overdag, lijkt er geen last van te hebben. Benieuwd hoe lang die groenblijvend is en als dat deze winter is, of dat ook komende winter is. 1 Quote
Chana Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari Lang geleden gezaaid en nu zit er 1 bloemetje aan. Leuk. Kan 1 bloemetje ook nog een vrucht worden? Ik weet niet meer of het perzik of nectarine was. Uit de supermarkt. In de winter laat hij blad vallen. Hij staat bij mij binnen in een onverwarmde ruimte. Binnenkort ga ik verhuizen en ik vraag mij nu af of hij ook buiten zou kunnen, binnen is daar niet echt plek voor een grote plant. Quote
anneliesdevr Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari Wat leuk dat je na al die tijd een bloemetje hebt! 🌸 Eén bloemetje kan volgens mij wel een vrucht worden, maar de kans is groter als er meerdere bloemetjes zijn voor bestuiving. Sommige perzik- en nectarinerassen zijn zelfbestuivend, dus wie weet heb je geluk! Misschien even met een kwastje helpen bestuiven, gewoon voor de zekerheid? Als hij in de winter zijn blad verliest, klinkt het alsof hij de seizoenen goed aanvoelt. Buiten zou denk ik moeten kunnen, zeker als je een beetje beschutte plek hebt. Misschien in het voorjaar rustig laten wennen voordat je hem definitief uitplant? Benieuwd wat je gaat doen en of het nou een perzik of nectarine blijkt te zijn! 🍑🍑 1 Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari Perzik en nectarine zijn buiten zeer gevoelig voor krulziekte. Is alleen chemisch te bestrijden. Ik zou de plant op Marktplaats zetten, zijn waarschijnlijk genoeg mensen die 'm willen. Quote
MH95 Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari Veel planten dragen het eerste jaar bloei geen vruchten. Buiten is een risico, krulziekte zal wel een keer naar voren komen, ervan uitgaande dat de soort daar gevoelig voor is, en dat zal wel met pitten die waarschijnlijk uit mediterraans gebied komen. Ik overwinter ze in de kas of onder een afdak, dan hebben ze geen last van krulziekte. Hoe nat het voorjaar is maakt ook uit voor krulziekte. 2 Quote
weknow Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari 1 uur geleden, Brabantse Tuinprins zei: Perzik en nectarine zijn buiten zeer gevoelig voor krulziekte. Is alleen chemisch te bestrijden. Tussen half december tot de eerste bladeren uitlopen (begin april) staan mijn perziken (een tiental bomen) droog. In een folietunnel, maar onder een overkapping of zelfs in een vrij donkere schuur kan ook. Daardoor kunnen geen sporen van krulziekte meer in de nog slapende bladknoppen een infectie veroorzaken en is dat gif spuiten (chemisch bestrijden) volstrekt niet meer nodig. Een grote pot (40 liter a 60 liter naarmate ze groter worden) en een steekwagentje maken ze goed verplaatsbaar. Net na de bloei gaan de potten naar zonnige plekken buiten. Omdat perzik/nectarine vooral draagt op de twijgen die het jaar voorafgaand groeiden, mag je in de lente en zomer flink terugsnoeien om korte zijscheuten te stimuleren. Daar krijg je dan vooral rijke bloei in de loop van maart. Zo houd je de bomen ook vrij klein (rond 1,50 m, tot sommige 2,00 meter) en goed hanteerbaar. Voor bestuiving is ventileren gewenst en met af en toe met een zacht kwastje de geopende bloemen aantippen zorg je zeker voor goede bestuiving. Op deze manier heb ik intussen al 3 jaar op rij uitstekende oogsten en helemaal geen problemen met krulziekte meer. Hier nog een foto van de bloei van enkele boompjes in maart 2023. Wat een verschil in witte tot rode tinten en in bloemvormen tussen verschillende perzikbomen. 3 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
MH95 Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari @weknow, mijn zaailingen zal ik dan dit jaar eens flink snoeien. Ik zie maar 1 bloemknop in de 4 planten. Net na de bloei naar buiten, dan is het risico van krulziekte al voorbij? Quote
svvoorden Geplaatst: 4 maart Geplaatst: 4 maart Ik heb 2 jaar geleden een plantje uit de compost gevist die ik op de tuin had verdeeld. Bleek een nectarine of perzik, aan de pit niet te zien na een jaar in de composthoop😃. Deze heb ik uit nieuwsgierigheid toch opgepot en toen ik vorig jaar tekenen van bladkrulziekte zag hem ik hem dit jaar maar in de kas geplant zodat deze droog staat. Boompje groeit goed en dit jaar voor het eerst vol in de bloei, dus ik ben benieuwd of en wat voor vruchten er aankomen. Aan de hoeveelheid bloesem zal het niet liggen, ik hoop alleen dat het niet te hard vriest deze week. Heeft het nog zin om met een penceel aan de slag te gaan om de bevruchting te helpen? Mijn buurman doet dat nooit en heeft altijd vruchten genoeg 4 Quote
Frank Houweling Geplaatst: 4 maart Geplaatst: 4 maart Ik heb zelf nog weinig actieve insecten gezien, dus ik denk dat ik wel handmatig zou bestuiven. Leuk om te zien dat de boom zo mooi bloeit - ik hoop dat het fruit je later dit jaar mag smaken! 2 Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
weknow Geplaatst: 4 maart Geplaatst: 4 maart Op 27-2-2025 om 22:23, MH95 zei: @weknow, mijn zaailingen zal ik dan dit jaar eens flink snoeien. Ik zie maar 1 bloemknop in de 4 planten. Net na de bloei naar buiten, dan is het risico van krulziekte al voorbij? Ja. Verleden jaar was er nog flink regen toen ik ze begin april buiten zette. Er was op 2 boompjes nog een beetje krulziekte. Die paar blaadjes weggeplukt. Maar heb goede en vooral ook gave oogsten gehad later dat jaar. Verklaring en de oplossing zit in de levenscyclus van het krulziekteschinmnel. Het schimmel infecteert bladknoppen tijdens de natte wintermaanden via regen en hoge luchtvochtigheid. (Schimmelsporen zijn al om aanwezig!) Als bladknoppen droog blijven is er zo goed als niets aan de hand en kan het schimmel niet besmetten en ontwikkelen. Zo eenvoudig is dat. 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
donaldk Geplaatst: 5 maart Geplaatst: 5 maart Mooie zoete Perzik staat al jaren op het lijstje, maar kom er nooit aan toe. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.