Ga naar inhoud

Knoflook seizoen 2024-2025

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Er staan eindelijk wat sprieten boven de grond, jippie!

Maar wat ik me afvraag: moet ik die niet afdekken met wat stro of zo, nu het weer gaat vriezen?

Geplaatst:
3 uren geleden, Adrielle zei:

kou

Dat verhaal doet zich wel de ronde inderdaad, maar ik heb er zo mijn twijfels over. De tenen worden pas in een later stadium gevormd. De tenen worden gevormd tussen de bladeren, en nog niet alle bladeren zijn al tot ontwikkeling gekomen.

Tevens, de pas in het voorjaar geplante knoflook heeft ook tenen (alleen kleiner, want minder tijd om te groeien gekregen).

En knoflook in de kas heeft minder kou gekregen, maar toch grotere bollen.

• Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst: (aangepast)

Ik denk dat dat voornamelijk van toepassingen in echt koude of warme omgevingen, verschillende types van knoflook hebben zich in de loop van de tijden ietwat aangepast aan hun omgeving, wij kunnen echter in ons gematigd klimaat zowat alle zonder problemen telen.  Algemeen is hard neck  geschikter voor echt  koude gebieden, en softneck warmere maar ook hier bestaan verschillen, een aantal hardneck's hebben bv een periode onder de 8 graden nodig om bloem te kunnen maken een beetje zoals bv Amarylis, een groter probleem is denk ik water in de winter waardoor tenen kunnen rotten. Hier staan ook een aantal al boven, een beetje vorst kunnen ze wel hebben.

aangepast door redzebra
  • Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst:

Andere jaren stonden ze in november en december al boven en konden prima de vorst aan.

Nu zitten ze in februari nog onder de grond. (onvoldoende zon die de grond opwarmde?)

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Na het afgelopen regenseizoen een beetje gedemotiveerd geraakt. Veel inspanningen en weinig resultaat. Zelfs de knoflook deden het niet en waren verdwenen voordat ik ze kon oogsten.

Besloten om het huidige knoflook seizoen maar over te slaan.

nu zie ik echter dat de ‘verdwenen’ knofloken het toch gehaald hebben. Ik zie op diverse plekken mooie polletjes knoflook staan. Zou ik ze nog kunnen scheiden van elkaar? (Het ziet er naar uit dat er toch vorig jaar een bol is gevormd). Of heeft dat geen zin, iemand ervaring?

Geplaatst:

Ik ben van team "gewoon doen".

Nu vormen er toch geen mooie bollen, maar misschien wel als je ze uit elkaar haalt en ze een eigen plekje geeft.

Iets met "niet geschoten"...

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Ik ben het met Rookie eens. Nu staan ze te dicht op elkaar. Voorzichtig uit elkaar planten. Dan krijg je vast nog mooie bolletjes. Succes! @Marinke

aangepast door Gitta
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

De groei komt er bij ons nu een beetje in. Wel wat uitval, maar niet veel.

ik hoop op een beter seizoen dan vorig jaar!

• Like 3
Geplaatst:

Ik mag ook niet mopperen.

Het duurde vrij lang voordat ze opkwamen, maar ze halen de schade aardig in.

P1060220.JPG

• Like 2
Geplaatst:

Knoflook staat er goed bij, sorry vergeten foto te maken, wilde het onkruid ertussen gaan weghalen... maar dat kon ik niet. Stond vol met mooie paarse doveneteltjes, ereprijs, grote kers etc. Allemaal schattige kleine bloempjes. Kon het niet over mijn hart verkrijgen. Dat komt later wel als er meer bloeit in de omgeving.

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...