Vrouwholle Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 Hallo allemaal πββοΈ Ik heb gister hier een account aangemaakt en zie dat jullie een huiskamer hebben om voor te stellen ; leukπ Ik ben Vrouwholle, net 65 jaar π Moeder/pleegmoeder van 5 kids waarvan 2 nog thuis wonend. Oma van 2 kleinkinderen. Gek op huisdieren; Hondje Saartje en puppy hondje Catootje, poes Minoes. Ik heb 6 kippendameβs op de patio en 4 kwarteldames op mijn dakterras. Ik ben pleegmoeder van zwangere poezen voor het dierenasiel in mijn regio . Ik tuinier in mm bakken die ik verspreid heb staan op mijn patio, klein voortuintje, dakterras. Ook ons slaapkamer balkonnetje staat inmiddels vol potten, bakken en zakken. Koken en Bakken is mijn grote hobby. Lezen, handwerken en knutselen doe ik ook heel graag. Leuk hier gelijk gestemde te ontmoeten en ik hoop nog veel van jullie te leren en samen delen maakt alles nog leuker! Β bijgevoegd fotoβs van vandaag op mijn dakterras , met heel klein kasje en airbak waaronder een kwartelhok., Van mijn patio gezien vanaf het dakterras..Β Van mijn voortuintje. Β liefs Vrouwholleπ±π©βπ³π±ππ±πΈπ± 5 Quote
Lia56 Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 Welkom op dit forum. Je zult hier heel veel plezier aan beleven met allerlei tips en nog meer leesplezier 1 Quote
Rookie Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 Wat leuk dat je hier nu ook bent Vrouwholle. Ik heb je gemist, maar "daar" kom ik echt niet meer. "Catootje" , wat een snoepie!π€© Wat ziet je tuin er goed uit, wat was ook weer de reden, dat je de bakken in je voortuin recht hebt gezet? 1 Quote
Vrouwholle Geplaatst: 9 september 2024 Auteur Geplaatst: 9 september 2024 Er stonden er 4 van hout lager op de potenβ¦(voor wie mee leest π) De reden Rookie; minder vanwege de kostenβ¦dus terug naar 3β¦ die zouden diagonaal komenβ¦maar met looppad ertussen was dat erg smal en zou ik afhangende groenten beschadigenβ¦ Op de hoeken eromheen werd toen het diagonaal Β stond ook te krapβ¦ dus vandaar. Bij de oude opstelling kon ik met kappen erop op de plekken waar de bakken tegen elkaar aan stonden er via de ritsopeningen niet bij. Nog steeds vind ik de oude opstelling veel leuker om te zienβ¦maar ja; iets met keuzeβs hΓ¨β¦.π«€ Ga jij jouw kappen weer erop doen als het kouder word??π€ Β bijgevoegd foto oude situatie voortuin juni 2022 1 Quote
Rookie Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 (aangepast) Ja, nu weet ik het weer. Ja, ik wil toch echt de kappen er wel weer op hebben. Maar ja, die wind hè? Ik heb wel een paar rollen met weerbestendig gorilla tape gekocht, om de naden in te tapen, zodat die het misschien wel gaan houden. En dan zou ik 1 grote bak overkappen, want in de andere twee staan winterwortels en winterprei, die ik er in laat staan tot het echt gaat vriezen. En in die ene bak wil ik dan wintergroente zaaien, spinazie, wintersla, nog wat snijbiet en andijvie. En dan in de kas heel vroeg in het voorjaar dingen gaan voorzaaien, zodat alles vroeg uitgeplant kan worden, onder stolpen. Wat zijn jouw plannen?  9 september 2024 aangepast door Rookie 1 Quote
Vrouwholle Geplaatst: 9 september 2024 Auteur Geplaatst: 9 september 2024 Ha Ha Roky we gaan weer lekker of topic als vanouds hΓ¨!!π Ik zal zoals Loes voorstelde een topic aanmaken voor βnet niet mmersβΒ dan beantwoord ik jouw vraag daar Roky π Of als het ergens anders βthuis hoortβ dan hoor ik dat graag!!π¬π€ 3 Quote
Moestuinpassie Geplaatst: 10 september 2024 Geplaatst: 10 september 2024 Gezellig dat je hier nu ook bent @VrouwholleΒ Β Super leuk die foto's! 1 Quote
Gitta Geplaatst: 10 september 2024 Geplaatst: 10 september 2024 Welkom hier. Leuk! Wat heb je een prachtige tuin!Β Quote
Vrouwholle Geplaatst: 10 september 2024 Auteur Geplaatst: 10 september 2024 Dank voor het welkom hetenππ»π zelf ben ik nog steeds verbaasd dat ik op zo weinig opplakte toch een Β volwaardige moestuin kan hebben al βwerktβ het allemaal net ff anders dan een volle grond tuin.ππ 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 10 september 2024 Geplaatst: 10 september 2024 (aangepast) Op 9-9-2024 om 13:50, Vrouwholle zei: Hallo allemaal πββοΈ Ik heb gister hier een account aangemaakt en zie dat jullie een huiskamer hebben om voor te stellen ; leukπ Ik ben Vrouwholle, net 65 jaar π Moeder/pleegmoeder van 5 kids waarvan 2 nog thuis wonend. Oma van 2 kleinkinderen. Gek op huisdieren; Hondje Saartje en puppy hondje Catootje, poes Minoes. Ik heb 6 kippendameβs op de patio en 4 kwarteldames op mijn dakterras. Ik ben pleegmoeder van zwangere poezen voor het dierenasiel in mijn regio . Ik tuinier in mm bakken die ik verspreid heb staan op mijn patio, klein voortuintje, dakterras. Ook ons slaapkamer balkonnetje staat inmiddels vol potten, bakken en zakken. Koken en Bakken is mijn grote hobby. Lezen, handwerken en knutselen doe ik ook heel graag. Leuk hier gelijk gestemde te ontmoeten en ik hoop nog veel van jullie te leren en samen delen maakt alles nog leuker! Β bijgevoegd fotoβs van vandaag op mijn dakterras , met heel klein kasje en airbak waaronder een kwartelhok., Van mijn patio gezien vanaf het dakterras..Β Van mijn voortuintje. Β liefs Vrouwholleπ±π©βπ³π±ππ±πΈπ± Heel leuk om dit alles weer te zien. Ik zal van de week ook fotos maken zoals het er nu bij mij uitziet, maar ik ga al mijn speciebakken (12 maar en heel groot) verhuizen naar een andere plek, omdat daar geen zon staat. Mijn man zei van wel, maar wij hebben een hele hoge schutting, want erachter hebben wij 3 appartementen en wij willen niet in de gezichten van die mensen kijken. En in de winter staat de zon erg laag. En iemand (je weet ws wel wie) die zei dat je in de zomer wel 2 of 3 keer water moest geven, ook al had het geregend, En dus gaf ik meer water, hoewel altijd maar 1 x per dag, geen tijd om vaker te doen, ben 's morgens niet erg fit helaas. En zij heeft ervoor gezorgd dat de helft van mijn oogst naar de kat zijn lichaamsdeel is, je snapt wel wat ik bedoel. ππ Met jou kan ik ook altijd lachen, heb ik ook wel nodig, want ik heb heel veel nare dingen meegemaakt dit jaar. Maar klagen (jammeren) hoort geloof ik bij een ander hoofdstuk.ππ 10 september 2024 aangepast door Petrasmoestuin 3 Quote
appelvrouw Geplaatst: 10 september 2024 Geplaatst: 10 september 2024 Op 9-9-2024 om 14:49, Rookie zei: maar "daar" kom ik echt niet meer. lWelkom! Β Ik zie hier plots meerdere ex- makkelijke moestuinforummers? Ik ben wel nieuwsgierig wat er βdaarβ aan de hand was dan dat jullie er niet meer heen willen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde Β π
Vrouwholle Geplaatst: 10 september 2024 Auteur Geplaatst: 10 september 2024 Ja leuk hΓ¨ Petra dat ze hier een β klaag bankβ hebbenπ erover praten is beter dan opkroppenπ Water geven blijft een lastig onderwerp β¦ balen dat een anders zijn advies opvolgen jou je oogst kostβΉοΈ Zelf heb ik ook in mijn begin tijd bakken verplaatst omdat ik dan al doende zag dat het beter konβ¦nu na 6 jaar heb ik er wel een balans in gevonden gelukkig. Ik denk dat je het bij het proces hoortβ¦ πͺππ 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 10 september 2024 Geplaatst: 10 september 2024 6 jaar? Ja, in principe willen wij hier nog een paar jaar blijven wonen, 6 jaar weet ik niet hoor hahaha. Maar ik begrijp je wel hoor. Ik heb heel veel steun gehad van (even denken) Rooky, voorheen Yorkielover (waarom al die nicknames? Zo moeilijk voor mij hahaha. Ik heb Alzheimer light, ben ook dit jaar 65 geworden met de bijbehorende klachten helaas. Ik hoef nog net niet kruipend naar mijn bakken, maar al dat mos weghalen breekt mij wel op. En ik snap nu ook wat je bedoelde met wat minder doen. Ik sta ook veel tijd in de keuken met blancheren, alles verwerken. Maar goed dat nog niet alles door is gekomen. Quote
Vrouwholle Geplaatst: 10 september 2024 Auteur Geplaatst: 10 september 2024 Hallo appelvrouwπββοΈ ik ben niet thuis in knippen en plakken en weet nog niet goed alle βrubriekenβ hier maar ergens op dit forum benoemde ik het alβ¦ Ik ben echt fan van de makkelijke moestuin hoor maar na 6 jaar daar beetje β uit mijn jasje gegroeidβ zij zijn echt om beginnende Moestuiners op weg te helpen en willen die beginners niet in verwarring brengen met gecombineerde sycemten , bokasi , moeilijke groenten soorten ectr. Omdat dat nu precies is wat een groep mmers juist wel leuk vinden zijn die opzoek gegaan naar ander forum en zo dus hier terecht gekomen.ππ 3 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 10 september 2024 Geplaatst: 10 september 2024 (aangepast) 26 minuten geleden, appelvrouw zei: lWelkom! Β Ik zie hier plots meerdere ex- makkelijke moestuinforummers? Ik ben wel nieuwsgierig wat er βdaarβ aan de hand was dan dat jullie er niet meer heen willen. Onder welke naam zit jij op de MM? Want ik zie je niet onder "appelvrouw". Je mag daar nooit iets negatiefs noemen over hun groente, want dat wordt eraf gehaald. Nog erger: je ziet je eigen melding wel, maar voor anderen wordt het geblokkeerd. Dus uiteindelijk zie je alleen alleen de positieve kanten van hun zaden, mix, e.d. Ik kreeg steeds commentaar op mijn recepten. Ik moest b.v. niet 10 gr peterselie zetten, maar een paar takjes. Dat klopt niet, want als je te weinig of te veel nam, dan is de verhouding krom bij wijze van spreken. Mijn recepten werden door ene vrouw er gewoon afgehaald. Zij waren niet autentisch. Verdorie! Ik maak ze zelf en pas ze aan en ook de tekst, maar ze vond ze te veel op een tekst op internet lijken. Ik had in een jaartje tijd 115 recepten erop gezet, als je je bedenkt dat er 6 maanden zijn waarop je niets oogst, dan is dat best veel. Ik heb ze er allemaal afgehaald uit kwaadheid. Die staan hier niet eens nog op. Alleen nieuwe. De rest komt nog wel, maar ik heb het hartstikke druk met andere prive zaken. 10 september 2024 aangepast door Petrasmoestuin 2 Quote
redzebra Geplaatst: 10 september 2024 Geplaatst: 10 september 2024 (aangepast) @appelvrouwΒ ik was me dat ook al aan het afvragenΒ π,Β ik ben even gaan spieken bij MM, forum is heel toegespitst op MM, wat wel begrijpelijk is en het is op zich een goed systeem, maar het lijkt me toch ergens een verdienmodelΒ met strenge moderatie, weinig kritisch (een filmpje van hem, leg een banaan bij je tomaten maar vraag me niet waarom,tja). Maar vooreerst welkom @VrouwholleΒ en @Petrasmoestuin, ik heb al leuke recepten kunnen lezen, hier komen trouwens ook veel beginnende moestuiniers, maar ook veel ervaren. Zelf teel ik in volle grond, ik heb wel eenΒ vierkante meter bak op poten staan vlak bij huis voor snel wat sla en kruiden dichtbij te kunnen nemen. Jullie ervaring op dit gebied gaan waarschijnlijk weer hier vele anderen inspireren. Al een oplossing voor het levermos gevonden ? Zelf gebruik ik perliet in de bak om het luchtiger te houden, dit jaar is natuurlijk uitzonderlijk vochtig en niet echt een referentiejaar. 10 september 2024 aangepast door redzebra 4 Quote
Moestuinpassie Geplaatst: 11 september 2024 Geplaatst: 11 september 2024 8 uren geleden, Vrouwholle zei: Hallo appelvrouwπββοΈ ik ben niet thuis in knippen en plakken en weet nog niet goed alle βrubriekenβ hier maar ergens op dit forum benoemde ik het alβ¦ Ik ben echt fan van de makkelijke moestuin hoor maar na 6 jaar daar beetje β uit mijn jasje gegroeidβ zij zijn echt om beginnende Moestuiners op weg te helpen en willen die beginners niet in verwarring brengen met gecombineerde sycemten , bokasi , moeilijke groenten soorten ectr. Omdat dat nu precies is wat een groep mmers juist wel leuk vinden zijn die opzoek gegaan naar ander forum en zo dus hier terecht gekomen.ππ Zo voelde dat voor mij ook, hier kon ik wel over andere groente lezen en praten π 2 Quote
Vrouwholle Geplaatst: 11 september 2024 Auteur Geplaatst: 11 september 2024 Ja precies dat @Moestuinpassie ; Er zijn best een aantal groenten soorten die prefect geschikt voor mm zijn en (nog) niet in hun assorti zitten.Β zo jammer dat niet vrij uit te kunnen delen. Of groenten die in volle grond horen maar het prima in bakken blijken te doen.π€ 3 Quote
Rookie Geplaatst: 11 september 2024 Geplaatst: 11 september 2024 9 uren geleden, appelvrouw zei: lWelkom! Β Ik zie hier plots meerdere ex- makkelijke moestuinforummers? Ik ben wel nieuwsgierig wat er βdaarβ aan de hand was dan dat jullie er niet meer heen willen. Β Β Er viel hier het woord "verdienmodel". Nou, o.a. dat dus. Maar alles, wat als "klacht" wordt opgevat met betrekking tot hun producten, wordt van het forum verwijderd, maar op zo'n manier, dat de klager dat niet weet. Ik kan niet tegen dat achterbakse gedoe. Ik lees hier pas, dat er meer mensen zijn, die rare vruchten krijgen uit de baby bear pompoenzaden. Toen ik dat daar aangaf (ik heb dat tweemaal gehad) is het verwijderd en er werd gezegd "wat hebben anderen hier aan?". Β En breek me de bek niet open over hun "mix". Een van hun wederverkopers wilde dat niet meer verkopen, omdat ze niet achter de kwaliteit stond. En er zijn heel wat klachten over die grond. Iemand heeft de mix laten testen, en de uitkomst was niet onverdeeld positief. Alles wat zij niet verkopen, is taboe. Er stond een heel leuk topic over de druiven van @Vrouwholle, dat moest verwijderd worden. Ikzelf heb ook een paar maal een topic moeten verwijderen. Ik ben er wel klaar mee. Β Β 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 11 september 2024 Geplaatst: 11 september 2024 (aangepast) 12 uren geleden, Petrasmoestuin zei: Onder welke naam zit jij op de MM? Want ik zie je niet onder "appelvrouw". Dat lees je verkeerd Petra, ik ben daar niet en nooit geweest. Ik zag wel dat hier plots veel de uitdrukking MM voorbijkwam op een negatieve manier. Β Maar door jullie antwoorden en Β bijdrages en die van @redzebraΒ begrijp ik er meer van. Een verdienmodel met strenge regels dusπ±Β Apart is dat ik altijd een hekel heb gehad aan de uitdrukking. Makkelijke Moestuin. Behalve dat ik niet van het woord makkelijk hou, dat ligt geheel aan mij hoor, het is goed Nederlands ik vind het gewoon niet mooi, vind ik een moestuin na een halve eeuw groente kweken nooit Gemakkelijk. Wel leuk, lekker, uitdagend, bevredigend, gezond en ontspannend. Β Voor mij mogen jullie dat makkelijk eraf halen..Moestuinieren, dat is wat je doet of je dat nu in de volle grond of in bakken, potten, zakken, pallet randen, oude bbqβs, kruiwagen, plastic flessen en pannen of waar je maar aarde in kan storten doet! Bij deze welkom hier moestuiniers, Β veel plezier op ons Moestuinforum! Β Β 11 september 2024 aangepast door appelvrouw 3 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde Β π
loes Geplaatst: 11 september 2024 Geplaatst: 11 september 2024 (aangepast) 43 minuten geleden, appelvrouw zei: Apart is dat ik altijd een hekel heb gehad aan de uitdrukking. Makkelijke Moestuin. Behalve dat ik niet van het woord makkelijk hou, dat ligt geheel aan mij hoor, het is goed Nederlands ik vind het gewoon niet mooi, vind ik een moestuin na een halve eeuw groente kweken nooit Gemakkelijk. Β Voor mij mogen jullie dat makkelijk eraf halen..Moetuinieren, dat is wat je doet of je dat nu in de volle grond of in bakken, potten, zakken, pallet randen, oude bbqβs, kruiwagen, plastic flessen en pannen of waar je maar aarde in kan storten doet! De makkelijke moestuin is eigenlijk gewoonΒ Square Foot Gardening (SFG) vanΒ Mel Bartholomew maar dan in een Nederlands en helaas een steeds commerciΓ«ler wordend jasje. Bij SFG zit het commerciΓ«le er niet zo achter, daar leren ze mensen wel hoe je vanΒ hergebruikte materialen een bak maakt,Β hoe je zelf compost maakt, hoe je zaden oogst, bewaard en ruilt.Β Dus inderdaad laat dat makkelijke maar weg, ik noem het liever SFG maar dat is in nederland gewoon niet zo bekend terwijl iedereen snapt wat je met makkelijke moestuin bedoeld waardoor die benaming toch blijft hangen.Β https://www.moestuinforum.nl/forum/17-square-foot-gardening-en-tuinieren-in-potten/ 11 september 2024 aangepast door loes 4 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 11 september 2024 Geplaatst: 11 september 2024 (aangepast) 7 uren geleden, appelvrouw zei: Dat lees je verkeerd Petra, ik ben daar niet en nooit geweest. Ik zag wel dat hier plots veel de uitdrukking MM voorbijkwam op een negatieve manier. Β Maar door jullie antwoorden en Β bijdrages en die van @redzebraΒ begrijp ik er meer van. Een verdienmodel met strenge regels dusπ±Β Apart is dat ik altijd een hekel heb gehad aan de uitdrukking. Makkelijke Moestuin. Behalve dat ik niet van het woord makkelijk hou, dat ligt geheel aan mij hoor, het is goed Nederlands ik vind het gewoon niet mooi, vind ik een moestuin na een halve eeuw groente kweken nooit Gemakkelijk. Wel leuk, lekker, uitdagend, bevredigend, gezond en ontspannend. Β Voor mij mogen jullie dat makkelijk eraf halen..Moestuinieren, dat is wat je doet of je dat nu in de volle grond of in bakken, potten, zakken, pallet randen, oude bbqβs, kruiwagen, plastic flessen en pannen of waar je maar aarde in kan storten doet! Bij deze welkom hier moestuiniers, Β veel plezier op ons Moestuinforum! Β Β Ik was in de war denk ik met Moestuinpassie. 11 september 2024 aangepast door Petrasmoestuin Quote
Moestuinpassie Geplaatst: 11 september 2024 Geplaatst: 11 september 2024 Ja ik ben wel een MM-er, maar tegenwoordig huur ik ook een moestuin in een kas en daar gaat alles de volle grond in. π 1 Quote
Rookie Geplaatst: 11 september 2024 Geplaatst: 11 september 2024 En dat ziet er supermooi uit, daar in die hele grote kas! 1 Quote
Gitta Geplaatst: 11 september 2024 Geplaatst: 11 september 2024 Beetje late reactie, maar was erg druk afgelopen dagen. Ik heb dezelfde dingen meegemaakt. Ook bij mij zijn er posts verwijderd. Verder heb ik ook veel zaden die niet van mm zijn. En het overal omheen praten omdat je het niet mag noemen, daar was ik ook zat van.Β Ik ben hier al wat langer actief, vanaf april 2016. Toen ben ik in mijn eerste bak begonnen, netjes in rijtjes zaaien. Wist ik veel, zo had ikhet van thuis meegekregen. Vorig jaar april dan de mm ontdekt. Wat handig dacht ik. Maar uiteindelijk ook benauwend dus.Β Ik ben dus weer helemaal terug.Β 2 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.