Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wanneer zal ik tuinbonen toppen?


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Mijn tuinbonen staan er werkelijk schitterend bij.

Ze zijn al aardig op hoogte, en de allereerste peultjes zitten aan de onderkant. Verder is de stengel bezaaid met bloemen.

Vanmiddag heb ik ze opgebonden omdat ze de neiging hebben te breed te worden..ik kon bijna niet meer over de paadjes tussen de rijen lopen.

Ik zag een lieveheersbeestje op de toppen en ben deze toppen eens gaan controleren.

Ik zag nog geen luis, maar zal wel enkele mieren rondhangen.

 

Nu mijn vraag: is er een vaste regel voor het toppen? b.v Toppen op 40 cm? Of toppen na 5 weken?

Wanneer toppen jullie?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede vraag, ik had het er met Helena al over(in de update). Toppen doe je ter voorkoming van luis. Bij mij zitten ze er ook nog in en nog geen luis te vinden. De mieren wonen er al weken in

En ik had gelezen hier ergens, kan het niet vinden dat je de toppen kan eten. Is ook wel leuk om te proberen.

 

Hoeveel top is top..of te wel tot waar moet het eruit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer toppen jullie?
Ik gebruik al jaren het ras Suprifin. Het kan goed zijn dat het verschijnsel rasgebonden is maar mijn ervaring is dat de plant zelf uitmaakt wanneer 'het genoeg is'. Ondanks gunstig weer , veel bloesem en de aanwezigheid van genoeg hommels en bijen blijken de bloemetjes vanaf een bepaalde hoogte niet meer bevrucht te worden of zet die bevruchting niet door zodat de vruchtbeginsels afvallen. Voor mij dan een teken om te toppen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK dat is een andere insteek dan waar ik aan dacht. Je wacht dus niet totdat je de eerste luizen ziet/vermoed, maar totdat je ziet dat er geen vruchtzetting meer komt..voor mij betekend dat dat ik nog wel even kan wachten..ik zie net de eerste vruchtjes.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de eerste zwarte luizen verschijnen top ik natuurlijk selectief. Toevallig heb ik vandaag het eerste topje met luizen gespot en dat is dus afgeknepen. Normaal wacht ik dus met toppen tot de vruchtzetting stopt maar als er teveel aantasting door zwarte luis ontstaat top ik eerder. In beide gevallen gebruik ik dan het volgende apparaat om te toppen ... gaat razendsnel.

bosch-ahs45-16-heggenschaar.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens Velt: na 6 tot 8 trosjes bloemen wordt gewoonlijk de kop uit de plant gehaald, zodat die minder aantrekkelijk wordt voor luizen.

Volgens groente & fruit encycl.: Planten toppen als de onderste peulen beginnen te zwellen. Dit om aantasting door de zwarte bonenluis te verminderen en om de uitgroei van de peulen te bevorderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar ontdekt dat de luizen zich concentreerden bij een paar zwakke planten. De stevige tuinboonplanten hadden beduidend minder of nauwelijks luis. Na een eerste poging de luis te bestrijden, heb ik het maar zo gelaten. De luizen trokken massaal naar een paar planten, en die gewoon laten staan. Prima oogst gehad.

Bij de paprika en een paar andere planten ontdekt dat na wat extra bemesting de luizen ook weg gingen. Dat maakte de planten kennelijk sterk genoeg om niet meer aantrekkelijk voor luis te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar ontdekt dat de luizen zich concentreerden bij een paar zwakke planten.

 

Ja, dat is waar, de luizen zaten bij mij ook niet overal. Ik dacht ook een deel van de planten als groente te eten..de toppen dus.. en wil dan graag onaangetaste toppen, maar ik wil ook niet de bloemen die zich nog ontwikkelen weghalen..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens Velt: na 6 tot 8 trosjes bloemen wordt gewoonlijk de kop uit de plant gehaald, zodat die minder aantrekkelijk wordt voor luizen.

Volgens groente & fruit encycl.: Planten toppen als de onderste peulen beginnen te zwellen. Dit om aantasting door de zwarte bonenluis te verminderen en om de uitgroei van de peulen te bevorderen.

 

Dat zijn inderdaad twee duidelijke aanwijzingen..ik ga eens trosjes tellen

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik bij mij in dat geval ook maar eens moet gaan toppen, 2 topjes hebben een kleine hoeveelheid luizen, gelukkig totaal niet zoveel als vorig jaar !

 

Vind trouwens dat tuinbonen er wel heel gemakkelijk last van krijgen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch heb ik begrepen dat het ter voorkoming is van luis.

Ze willen de jonge blaadjes eten en als die er niet zijn is het niet aantrekkelijk meer.

 

En doordat de groei eruit is steekt de plant zijn energie in het verder ontwikkelen van de peultjes, dat zou dan iets sneller gaan.

Geen idee hoor, had 't gelezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens Velt: na 6 tot 8 trosjes bloemen wordt gewoonlijk de kop uit de plant gehaald, zodat die minder aantrekkelijk wordt voor luizen.

Volgens groente & fruit encycl.: Planten toppen als de onderste peulen beginnen te zwellen. Dit om aantasting door de zwarte bonenluis te verminderen en om de uitgroei van de peulen te bevorderen.

 

. . . maar ik stel mijn mening wel bij want je kan beter voorkomen dan genezen. Ik ga het zo doen als hierboven omschreven.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...