Rookie Posted September 14 Share Posted September 14 Ik heb gelezen, dat ik deze groentes in de grond kan laten zitten, totdat ik ze wil gebruiken. Nu de blonde vraag: groeien ze dan niet verder? Moet ik dan van de winterwortel en de pastinaak het loof afhalen in zo ja, tot hoever dan? Ik heb ze in een bak staan, waar ik eigenlijk een overkapping op wil zetten voor de winter. Ik kan vast alles er wel in proppen, maar het zou prettiger zijn, als alles een beetje gesnoeid zou kunnen worden. Kan ik de prei eventueel ook inkorten? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted September 14 Share Posted September 14 Mijn pastinaak werd er niet echt blij van toen hij in de winter in de grond moest blijven, er kwamen rotte stukjes aan. Ik oogst ze dan liever als ze groot genoeg zijn, en maak er soep van die ik invries. Maar dan heb ik het over november/december, niet nu al. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted September 14 Author Share Posted September 14 Dankjewel Arja! Niet om eigenwijs te willen zijn, maar ik ben dus van plan om er een afdekking overheen te doen. Dan worden ze ook niet vochtig natuurlijk...🤔 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted September 14 Share Posted September 14 Ik doe het wel, maar dat is in vollegrond. Hoe dat in bakken gaat weet ik niet. In de winter zit er normaal niet veel groei in planten. Voor de meeste gewassen te koud en te weinig licht. Overleven en afwachten doen velen wel. als er geen vorst in de grond zit kun je ze naar believen rooien. Soms worden ze wat harig (maken kleine worteltjes aan), maar die schil je er zo af. Pastinaak is wat gevoelig voor natte winters. Je kunt wortel en knolgewassen ook rooien en opkuilen in een flinke bak met zand/grond die je op een koude plaats zet, zoals in de garage, tuinschuur, kelder. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted September 14 Share Posted September 14 7 minuten geleden, Rookie zei: Dan worden ze ook niet vochtig natuurlijk Juist wel, tenzij je de kap elke dag open zet om te luchten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted September 14 Author Share Posted September 14 9 minuten geleden, woldistel zei: Ik doe het wel, maar dat is in vollegrond. En haal je dan het loof er af? Ik wilde inderdaad wel luchten, anders is het net of je er een plastic zak overheen gooit... Maar er valt geen regen op, bedoelde ik eigenlijk, dus de grond wordt niet super nat. Ik heb wel een plek om ze op te slaan in kratten van de winter, maar dit leek me eigenlijk ook wel makkelijk. Dan doe ik er een aantal in kratten en deze, die hier in de bak staan, laat ik er dan in zitten, die eet ik dan het eerste op. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted September 14 Share Posted September 14 Loof sterft vanzelf af. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svvoorden Posted September 24 Share Posted September 24 De beste manier is inderdaad om ze gewoon in de grond te laten zitten, ik oogst van deze groente alleen wat ik direct gebruikt. Tenzij je veel muizen heb, want bij mij eten die in de winter de overige wortels en pastinaken op als ze deze vinden. Ik zou ze juist niet afdekken, dan heb heb je meer kans op rotting, zoals Woldistels aangeeft. Ze zien er aan het einde van de winter niet zo mooi meer uit als nu, maar als je ze nu oogst en in kratten stops gaan ze meestal sneller achteruit Je moet de prei wel op tijd oogsten, zodra het iets opwarmt gaat hij doorschieten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted September 24 Author Share Posted September 24 Dankjewel @svvoorden. Ik merk inderdaad dat de muizen al van de velden komen, om lekker dicht bij de boerderij en huis de warmte op te zoeken. Dat ga ik dus even bekijken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted October 19 Share Posted October 19 Mooie bakken! Ik haal ze niet uit de grond. Als de grond is bevroren, dan zit het wel vast… dat is dan maar zo. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted October 19 Author Share Posted October 19 Ik laat ze ook maar lekker zitten. De afwatering is goed, dus ze zullen niet echt snel te nat worden. En als er echt harde vorst komt, dek ik ze wel even af met stro of zo. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hazeltje Posted Tuesday at 10:19 AM Share Posted Tuesday at 10:19 AM Het loof eraan laten helpt ook je groenten weer terug te vinden. En anders geeft pastinaak in het tweede jaar hele mooie schermen met bloemen. De bijen en zweefvliegen zijn daar erg blij mee, en ze zitten bij mij ook altijd helemaal vol met van die gestreepte pyjamawantsen (die dan flink aan het batsen zijn op die bloemen 🙊). 4 Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts