Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

IJs recepten


Helly

Aanbevolen berichten

Citroen-waterijs

 

*Ingrediënten

2 citroenen

4 dl warm water

150 g vloeibare honing met een neutrale smaak

sap van 2 citroenen (1 dl)

 

Bereiding

Verwijder de gele schil van de citroenen en verwijder zonodig het wit van de schil, want dat is bitter. Doe de citroenschillen en het water in een schaal en laat dit een 1/2 tot 1 uur trekken. Haal de schillen eruit, los de honing op in het citroenschillenwater en voeg het citroensap toe. Laat het sap nu bevriezen. Roer het af en toe om. Serveer het ijs in coupes met een toefje slagroom en een wafeltje. Heel feestelijk!

Zeer verfrissend ijs met weinig calorieën. De citroen en de honing vormen een bijzondere smaakcombinatie.

 

Bron weet ik niet meer, ik vond dit recept in mijn documenten.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant. Ik heb hier ook etherische citroenolie... laatst in de slagroom gedaan: misdadig lekker werd dat. Dus ik zit te puzzelen hoe ik dat in ijs kan verwerken. Niet in jouw recept, ik moet iets vinden waaraan de olie zich kan binden. Ik denk dat ik bij yoghurtijs uit kom...

 

Zo even mijn ijsmachine uit de schuur vissen en schoonmaken. [is gewoon een bak die je in de vriezer zet, en waar je je mengsel ingiet na afloop. Op de bak zet je een draaielement, zodat de ijskristallen steeds gebroken worden. Paar jaar geleden veel gedaan. ]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oohh.Jet...maar als ik poffertjes mag eten bij jou, zou ik ook van je houden! lekker...met een half pakje koude roomboter!

Wel een goed idee, ijsrecepten, ga die met citroen van het weekend proberen. Zaterdags zit er bij de telegraag altijd een magazine ( bij abonnees vrijdags) stonden ook lekkere ijs recepten in met fruit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

IJs gezond genoeg voor kleine kabouters:

2 rijpe bananen prakken, 50 tot 100 gram honing toevoegen ( afhankelijk van de rijpheid en zoetheid van de bananen) en 250 ml yoghurt. In de ijsmachine en draaien maar..later enkele uren invriezen.Wil je het vetter/zoeter/frisser: room/suiker/eetlepel citroensap bijvoegen..dezelfde dag nog eten.

 

Hetzelfde recept, maar de bananen vervangen door 1 kleine cantaloup of charentais meloen gepureerd.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ijs van kefir: ongeveer 400 gr kefir,100 gram suiker en een zakje vanillesuiker.Eerst de suikers door de kefir mengen en dan alles in de ijsmachine.Was erg lekker,binnenkort de aardbeien erbij door.En ook de frambozen komen aan de beurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Recept voor suikervrij en zuivelvrij ijs uit de blender

 

Bosvruchtenijs (voor 1 persoon)-

-1 bevroren banaan

- flinke hand bevroren bosvruchten

- scheut (soja) melk

 

Doe bovenstaande ingrediënten in de blender en zet hem aan. Let wel, in het begin is de mix vrij plakkerig, met de scheut melk is het wat makkelijker te blenden, maar doe er niet teveel bij want anders dan word het een milkshake. Schraap tijdens/tussen het blenden door constant de inhoud langs de randen naar beneden. Serveer het ijs met nog wat verse bosvruchten en eet smakelijk!

Pindakaas chocoladeijs (1 persoon)

-1 bevroren banaan

-1,5 el pindakaas

-1,5 el cacao poeder

-0,5 el agave siroop (optioneel)

 

Doe voor het blenden hierbij hetzelfde als bij het bosvruchten ijs. Als het te compact is giet er dan ook een scheut (soja) melk bij. Serveer het gemixte ijs met geroosterde pecan noten en chocolade schraapsel en eet smakelijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oww lekker die recepten met banaan erbij. Gaan we zeker proberen hier

We hebben vorige week van die Tupperware ijsvormen meegekregen van de moeder van vriend. Met ranja is wel lekker maar we gaan zeker meer soorten proberen!

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 7 years later...

Ik maak al jaren zelf ijs. Ik ben een groot ijs liefhebber. door de verhuizing mijn ijsmachine kwijtgeraakt en nu eentje voor de kitchenaid gekocht. ik heb hem nu max drie weken en ik heb alweer 5 soorten ijs gemaakt. Ik vroeg mij af of er hier op het forum meer mensen waren die ijs maken. En de zoek functie bracht mij naar dit topic leuk ! ik zal hier ook even mijn recepten posten.

 

Yoghurt aardbei ijs:

 

300 gram aardbeien

300 ml Griekse yoghurt

200 gram suiker ( of twee flinke scheuten honing)

 

Voeg de aardbeien en yoghurt in de blender. Voeg de suiker toe. Of vervang de suiker voor honing. Meng alles goed in de blender en doe in de ijsmachine.

 

Na 30 minuutjes heb je heerlijk ijs! Dit kan met allerlei soorten fruit. Zo maak ik ook ...

 

yoghurt bananen ijs

 

 

Bananen ijs:

 

2 bananen

300 ml griekse yoghurt

200 gr suiker ( of twee flinke scheuten honing)

 

bereiden:

Doe de bananen met de yoghurt in de blender. Doe er de suiker / honing bij. Doe in de ijsmachine en na een half uurtje heb je heerlijk ijs

 

Mijn absolute favoriet en de hele reden om een ijsmachine aan te schaffen is toch wel het sinaasappel ijs. Het duurt even maar geloof mij dat is het waard!

 

Sinaasappelijs

⦁ 4 sinaasappels

⦁ 1 citroen

⦁ 250 ml, ongeklopte slagroom

⦁ 250 ml melk

⦁ 80 gram kristalsuiker

 

Rasp de schil van 4 sinaasappels, gebruik alleen het oranje deel, niet de witte schil eronder. En rasp de citroen.

Verwarm de melk in een steelpannetje met de kristalsuiker.

Klop met een garde totdat de suiker opgelost is. Haal de pan van het vuur voeg de rasp van de sinaasappel en citroen toe en laat een nacht in de koelkast afkoelen.

 

Zeef de rasp de volgende ochtend uit het melk mengsel.

Roer de slagroom door het melkmengsel.

Pers de geraspte sinaasappels uit in het slagroom melk mengsel.

Proef het mengsel, voeg eventueel nog wat citroensap toe als je het ijs een wat scherpere smaak wil geven.

 

Giet het mengsel in een draaiende ijsmachine.

 

 

Vlierbloesemijs

 

10 vlierbloesem schermen

300 ml slagroom

500 ml volle melk

200 gram suiker

scheutje vlierbloesem siroop

 

Doe de melk en suiker in een pannetje. Verwarm tot de suiker is opgelost. giet het melk mengsel in een kom en voeg de vlierbloesems toe. Zet dit een nacht weg in de koelkast.

 

Zeef de volgende ochtend het melk mengsel met een kaas doek. Voeg de slagroom toe en eventueel een scheutje vlierbloesem siroop als je hem wat zoeter wilt of meer vlierbloesem smaak.

 

Giet het mengsel in een draaiende ijsmachine. =/- 30 minuten en je ijs is klaar.

 

 

Bramen Salie ijs

 

300 gram bramen

120 ml water

120 gram suiker

5 salie blaadjes

halve uitgeperste citroen

 

Voeg de water , suiker en salie blaadjes in een pan en verwarm tot de suiker is opgelost. Zet daarna het vuur uit en laat 30 minuten intrekken.

Pureer de bramen en zeef de pitjes eruit. zeeg de salie uit de suiker siroop. Voeg de suiker siroop en de bramen samen, Voeg de citroen sap naar smaak toe. Laat een nacht afkoelen in de koelkast.

 

Draai de volgende dag het ijs in een ijsmachine voor =/- 30 minuten

 

 

 

Hopelijk hebben jullie er ook wat aan met de warmte deze week. Wij hebben in ieder geval genoeg ijs op voorraad

Ik zal van de week proberen om leuke fotó's te maken van de ijscoupes voor bij de recepten. En ik zal binnenkort nog wel meer gaan experimenteren met nieuwe recepten dus ik hou jullie op de hoogte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekkere recepten Cupcakeje!

 

Ik heb vorig jaar een knijpzak ijsmaker gekregen. Ik weet niet hoe het heet, maar zo kun je vrij eenvoudig ijs maken en het is erg leuk met de kinderen. Dat zoek ik nog op. Jouw vlierbloesemijs staat op mijn to do list. Lijkt me allemaal wel lekker eigenlijk. Ik hen wel een ijsmachine, maar nooit plek in de vriezer om dat ding te koelen. Toch maar dooreten geloof ik. Bramen salie klinkt ook wel heul lekker zeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je een slush maker bedoeld? Zo een beker die je in de vriezer moet zetten dan doe je er siroop in als je hem eruit haalt en knijpen maar? Hebben wij ook een tijd gehad is inderdaad lekker. Geen idee waar dat ding nu is trouwens...

 

Mijn favoriet zijn het sinaasappel ijs En de vlierbloesem de vlierbloesem is heeel subtiel.is een beetje zoals vanille ijs met een vlierbloesem nasmaak.

 

Ik heb de vriezer zo ingericht dat de ijsbak er altijd inpast. Maar ik heb dan ook wel een lichte ijs verslaving

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...