Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Pressure cannen

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Ik moet er nog wel even bij vermelden, dat ik er nog citroenzuur doorheen roer.

Als ik tomatensaus maak zonder velletjes, doe ik in elke pot van een halve liter een kwart theelepel citroenzuur, gewoon er bovenop.

Als de velletjes er nog in zitten (geblenderd) dan roer ik die citroenzuur er helemaal door, om er zeker van te zijn, dat de hele pot de goede zuurgraad heeft.

Geplaatst:
Op 23-7-2026 om 11:38, Amarinde zei:

Is wat dat betreft dé website voor mij

Snap ik, want ze gebruiken zo waar metrische hoeveelheden 😃. Ik heb inmiddels ook een E-book versie van de USDA bijbel gekocht.

Maar tot nu toe heb ik nog geen water "ingemaakt". Dat gaat toch wel het eerste proefje worden. Ik ga (denk ik) ook vooral voor de weck potten als go-to glaswerk. Omdat ik er al een flink aantal potten en deksels (in dezelfde maat , RR100) heb en omdat ik ook las dat sommige schroefdeksels maar tot 92’C gebruikt mogen worden, vanwege de kunstof binnenrand. Dus dat is prima voor snel zuurgoed of wecken en jammen, maar niet voor 90 minuten op 116'C, denk ik.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Gisteren een heleboel sperzie- en snijbonen geoogst. En wat maaltjes weggegeven ook. De rest ben ik nu aan het pressure cannen. Het moet in 2 rondes want het paste niet in 1 keer. En omdat ik nog wat mason jars wil bewaren voor mijn tomatensaus heb ik nog 2 maaltjes snijbonen geblancheerd, die gaan de vriezer in.

Eerst de eindjes van de bonen eraf en in stukjes gesneden en gewassen. Toen de potjes goed schoongemaakt en gevuld met de boontjes. Een beetje zout erbovenop (ongeveer een halve theelepel voor de pints potten en ongeveer een theelepel voor de quartz potten). Toen heet water erop, met een plastic stokje erin gepord om alle luchtbelletjes te laten ontsnappen, de randjes goed schoongemaakt , de dekseltjes erop en de ringen vingervast gedraaid)

Vervolgens zo'n 2 en een halve liter water in de pressure canner gedaan en de potjes sperziebonen erin gedaan en nadat er stoom uit het stoompijpje kwam 10 minuten gewacht om aĺe lucht te laten ontsnappen . En toen het gewichtje erop zodat de pan op druk komt van 10 psi.

Echter dit wilde maar niet lukken. Er kwam stoom uit het veiligheidsventiel en de stoom moest een ijzeren ring omhoog duwen maar dat ging niet en de druk bleef maar staan op 3 psi. Vervolgens met een schroevedraaier iets geholpen en toen schoot dat veiligheidsdingetje wel omhoog. Toen ging de druk wel omhoog. Vanaf het moment dat de druk op 10 psi stond ging het gewichtje wiebelen en vanaf dat moment ging de tijd van 20 minuten lopen (voor de grotere potten met snijbonen in de 2e ronde is de voorgeschreven tijd 25 minuten) Na de 20 minuten het vuur uit en de druk laten zakken naar nul. Dan het gewichtje eraf en nog eens 10 minuten wachten voordat de deksel erafgaat. En dan de potten met een tang verwijderen en tot morgen laten staan. Morgen de ringen van de potjes af en checken of alle potjes vacuum getrokken zijn. En dan in de voorraadkast.

20260816_174506.jpg

20260816_181939.jpg

20260816_182615.jpg

20260816_183115.jpg

20260816_183450.jpg

aangepast door driepinter

Geplaatst:

Er waren iets teveel foto's voor in 1 keer, dus vandaar de vevolgpost. Ze staan alleen niet meer in goede volgorde (geen idee hoe ik dat kan veranderen)

20260816_185538.jpg

20260816_190047.jpg

20260816_184521.jpg

20260816_184952.jpg

20260816_185017.jpg

20260816_185538.jpg

20260816_190047.jpg

20260816_191628.jpg

20260816_192347.jpg

20260816_193519.jpg

20260816_193626.jpg

20260816_195041.jpg

20260816_195425.jpg

Geplaatst:

De potjes zijn inmiddels al een minuut of 10 uit de pressure canner en het borrelt nog steeds in de potjes. De 2e ronde met snijbonen doe ik later op de avond want mijn vrouw had de keuken nodig om te koken (nee geen boontjes maar spaghetti).

Heb ook meteen maar wat nieuwe mason jars besteld want ik zal niet genoeg hebben voor al mijn tomatensaus, en de levering van de nieuwe pothes gaat wel een paar weken duren. Dus het restant tomatensaus zal dan ingevroren worden. Maar goed, eerst moet mijn nieuwe tomatenpers nog binnenkomen voordat ik die tomatensaus ga maken, hopelijk komt die morgen of overmorgen binnen.

20260816_210553.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.