Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

2 x gezaaid,maar de witlof komt echt niet op..


Aanbevolen berichten

.. En ik was er al bang voor,in het begin had ik het al gezegd, had sla gekocht bij het tuincentra, een dorpje verder op,op de zakjes staat geen datum, toen de sla niet op kwam was ik ik al bang voor de opkomst van de witlof,want als ik het goed heb zou de witlof in 6á 7 dagen op moeten komen. Hetzelfde tuincentra trouwens waar ik zogenaamd een zelf bestuivende pruimen boompje had gekocht. Nu ben ik benieuwd wat het bij Rantje gaat doen,die heeft zaadjes van mij,ik hoop voor haar het beste. Wacht het nog een dag af, en dan maar weer winterwortelen, en uien. Maar natuurlijk laat ik het hem wel weten,hoe een hekel hij ook aan mij krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik het probleem misschien wel weet...

Je zei het van de week al dus ben al aan het zoeken geweest, van de week heb ik ze ook gezaaid. Witlof heeft grond nodig die heel arm is. Dus in een goede grond met compost, meststoffen, potgrond etc. etc. gaan ze het niet doen.

 

Ik zie bij mij nu nog niets...is grond met compost.

Was van plan om bij opa wat grond in eenpot te doen, das arme grond, en kijken of dat verschil maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een tijd zitten klooien met witlof. Kwam maar niet op. Vorig jaar een nieuw zakje gekocht, en toen had ik ineens heel veel plantjes! (had weer ruim gezaaid ). Dit jaar weer voorgezaaid in potjes met potgrond, en ze schieten de grond uit.

Vandaag of morgen zet ik ze in de vollegrond, dat moet dan inderdaad arme grond zijn. Maar opkomen doen ze wel in potgrond dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd . Ik herken hier niks in want mijn grond is humusrijk en toch heb ik nooit problemen met de opkomst en verdere teelt van witlof . Na het zaaien hou ik wel in de gaten dat de grond voldoende vochtig blijft omdat al kiemend zaad beslist niet mag indrogen . Indien nodig leg ik tot de opkomst van de plantjes wat jute zakken over de ingezaaide rijtjes om uitdroging van de grond zoveel mogelijk tegen te gaan .

 

Ik denk dat de problemen van Jeanne en Miranda vooral te maken hebben met slecht zaad .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor het meedenken.

Jeanne zei het al dat ze niet kiemde, dus was even info aan het opzoeken geweest. Ik heb ze zondag gezaaid, dus dan zou ik ook wel wat moeten gaan zien nu denk ik? Zeker als ze dus sowieso wel kiemen in potgrond.

 

Frans, welk ras gebruik je?

Wel fijn om te weten dat het wel kan in humusrijke grond

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja ik zie dat ook als probleemloos heel makkelijk zaad, ik heb altijd teveel ervan net de rode gezaaid en ook weer teveel.

Jorieke had jij al tijd voor de rode gehad om te zaaien.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat witlof arme grond nodig heeft, heeft vooral te maken met de diepte-ontwikkeling van de wortel i.p.v. de ontwikkeling van het groene gebladerte. Het zaad zou voor zover ik weet, in alle grondsoorten op moeten kunnen komen. Een aantal jaren terug heb ik ook eens een zakje zaad gehad met een datum die nog ver vooruit was. Er kwam telkens maar niks op. Toen heb ik het hele zakje gezaaid in een bak binnenshuis en toen ontkiemde er EENTJE. Die ene plant heeft het super gedaan. Ik heb toen een nieuw zakje zaad gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is echt lekker en leuk en je hebt gelijk met ruimte genoeg kun je best lekker wat zetten,

maar Jeanne ik zou nieuw pakje halen als het niet op komt volgens mij ben je nog wel optijd als je beetje opschiet, is gewoon leuke kweek.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frans, welk ras gebruik je?
Ik gebruik het hybride ras Zoom F1 dat geschikt is voor de teelt zonder dekgrond. Zelf moet ik de witlof nog steeds zaaien maar vanwege de droogte wacht ik daarmee liever tot het weer eens een keer goed geregend heeft . Het heeft overigens nog geen haast want dit ras kun je zaaien vanaf begin mei tot eind juni. Voor andere rassen zal dat ook wel zoiets zijn verwacht ik .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Frans, volgens mij zijn die van Jeanne ook Zoom

Jeanne, ga eerst eens terug, leg uit dat ze niet kiemkrachtig zijn. Misschien krijg je een vervangend zakje?

 

Net even goed gekeken, alles wat ik gezaaid heb is boven behalve de witlof. De penen waren gister al boven...dus er is iets mis.

 

Morgen wil ik er een paar op keukenpapier proberen...heb nog een klein beetje over in het zakje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had daar juist een ander idee bij. Jeanne heeft het zaad al maanden geleden, volgens mij zelfs vorig jaar gekocht.

Dus een grote kans dat de zaden in de winkel vernieuwd zijn.

Daarbij lijkt het me ook dat het onder een soort garantie hoort te vallen en een verkoper bijvoorbeeld actie kan ondernemen als iets niet oke is. Oke dat doen ze niet allemaal dat weet ik ook wel maar er zijn bedrijven die hun klanten wel graag serieus nemen en graag een goed produkt verkopen.

 

In een paar dagen zie je al of de zaden het doen dus kan je altijd besluiten om een nieuw zakje te nemen, van een ander bedrijf, want zoals Frans al schrijft hebben we nog even de tijd om te kunnen zaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na, ik dacht hier ook al dat ik slecht zaad had omdat het kiemen zo op zich liet wachten

Toch nu na bijna 3 en een halve week zie ik buiten iets gebeuren.

Zou witlofzaad gevoelig kunnen zijn voor een wat kouder voorjaar en of lagere grondtemp ?

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...