Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Echt veel valt er nog niet te melden.

De eerste paprika's en pepers zijn net gezaaid.

De eerste kool komt al voorzichtig boven de grond.

Alle tomatenzaden liggen klaar voor half maart.

En vervolgens de witlof, jammer genoeg al aan het uitlopen in de koude kas.

Daarom gisteren drie kisten gevuld en in de kelder gezet.

14 dagen geleden heb ik als experiment een kist witlof in de bijkeuken gezet met eenzelfde kratje omgekeerd erboven op gaat voorlopig prima.

Zie foto

un21h.jpg

Geplaatst:

Uiteraard Jim wortels van afgelopen seizoen. Was een experiment, mijn buurman was zijn witlof plantjes aan het uitdunnen. Ik heb er toen een kleine honderd heel voorzichtig (om zo weinig mogelijk haarworteltjes te beschadigen) uitgeplant. Dit is niet gebruikelijk want dan krijg je vertakte wortels en dit zou weer erg losse kroppen moeten opleveren. Dus niet de wortels zijn behoorlik vertakt maar de kroppen zijn vooralsnog prima.

Jorg, ik heb spitskool-expresss gezaaid en binnen enkele dagen uitgekomen in de garage boven de verwarming. Binnenkort worden ze al uitgeplant, en gaan daarna de koude kas in.

Geplaatst:

Als je rode witlof bedoeld wel denk ik, dat weet ik niet zeker. Weet wel dat roodlof net iets anders is, hoort wel tot de zelfde familie, maar groeit als ronde krop(als ijsbergsla) bovengronds. Het wordt ook raddichio(?) genoemd en vaak als sla gegeten, het is donkerrood met witte nerven. 2 jaar geleden geteeld, makkelijke teelt maar ik vond hem alleen oke als die vermengd met een heleboel andere slasoorten was. Groenlof daarentegen vind ik wel een heerlijke groente!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

groenlof heb ik niet...en breng me nou niet op ideeen! straks wil ik die ook!

klopt, ik ken het ook als radichio (oid)

ik eet het wel vaker tussen de sla door maar dan moeten alle nerfjes eruit...die zijn bitter!

maar dat ze als ijsbergsla groeit was me onbekend...

maar goed, ik was nieuwsgierig of je roodlof ook zoals de witlof kon telen...leek me wel grappig, rode witlof

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb vandaag wat zaadgoed gehaald bij de lidl in duitsland. Supergoedkoop.

2xradijs-Riesenbutter

2x koolrabi-blauw en wit

2x australische gele snijsla

2x voorjaars-spinazie

1x veldsla

1x winterheckzwiebeln (look)

1x ijsbergsla

1x rode bietjes

1x bonenkruid

1x augurken

1x wortelpeterselie

2x strobloemen

1x herfstastertjes

Totaal prijs 18x0,15= 2,70

2x suikererwten

1x vroege wortelen F1 Karnavit

1x stokbonen Neckarkoningin

1x courgette Diamant

Totaal prijs 5x0,49 =2,49

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Soms komen dingen die je wenst gewoon uit de lucht vallen.

Afgelopen week komt een neef met zijn zoontje kijken naar mijn vorderingen in de tuin. Hij vond het idee van de steigernetten met pvc buizen als overkapping bij de aardbeien etc een prima idee.

Staat vanmiddag tot mijn verbazing een rol van 50 meter x 2,57 bij de achterdeur. Had hij geritseld van een leverancier op het werk.

Super blij mee, het spul gaat een mensenleven mee een raakt niet in de knoop zoals de vogelnetten.

Ik heb er al een over de uien gespannen kunnen de vogels er niet meer aan.

Twee aardbeienbedden krijgen nieuwe netten en heb straks nog zat voor de sla en de kolen. Komt dus echt geen koolwitje doorheen.

De pluksla, koolrabi, witte kool, prei, peultjes en tuinbonen staan er al goed bij in de kas.

Het wachten is op de juiste temperatuur dan kan een en ander naar de tuin.

Momenteel is er 's nachts nog sprake van nachtvorst dus nog even geduld.

Geplaatst:

Nou momenteel eigenlijk niet Jim.

Ik heb net met een kennis de laatste hand gelegd aan een frequentie-regelaar op mijn houtdraaibank. Ik ben super tevreden.

Dat was mijn grote wens maar zoals vaak bijna onbetaalbaar.

Het was ongeveer zo'n verhaal als met de steigernette.

Een kennis die op bezoek kwam is elektro-monteur en had "toevallig" zo'n ding in de kelder liggen (nieuwwaarde min 500 euro).

Het mooiste is nog dat hij hem helemaal geprogrammeerd heeft naar mijn wensen.

Soms is het leven mooi en niet alleen als de lente in de lucht hangt, maar ook vandaag in de regen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Gisteren begonnen met de voliere/kippenkooi.

Met behulp van mijn vrouw en jongste zoon.

De eerste foto van het frame.

Geplaatst aan de zonnige zijkant van ons huis.

Kippen en vogels zullen zich happie voelen.

5nltva.jpg

14ujlvn.jpg

Geplaatst:

Mooi hoor, dat gaat vast een heel fijn onderkomen worden voor kippies

En idd erg leuk dat je er een boom doorheen laat groeien.

Good things come in small packages

Geplaatst:
De vlinderstruik?

Ik denk wel dat ik die bedoel, maar ik had 'em niet als zodanig herkend. Die takken zijn zo recht voor hun lengte. De vlinderstruiken die ik ken hangen na een bepaalde hoogte altijd een beetje door, 'uitbuigend'. En iedereen die ik ken laat z'n oude bloemen er altijd gewoon aan zitten uit luiheid denk ik. Maar dit is wel netter.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

De hulst wilden we absoluut behouden, de dode kronkelwilg hebben we grotendeels verwijderd en helaas met hem de trompetplant.

Achter de narcissen staat een vlinderstruik ervoor oa hosta's en hortensia en daartussendoor "overal" bos-aardbeitjes die trouwens nu al voorzichtig in de bloei komen.

In onze perken" op hoogte" staat elke centimeter wel een bol,plant of struik.

Een kwestie van verzamelen.

Ik heb jaren geleden een salomonszegel uit het bos meegebracht, super kan geen gekweekte cultivar tegenop. Heeft nu ook helaas plaats moeten maken voor de voliere stond daar in de schaduw van de hulst, ik hoop dat hij het elders overleeft.

Links voor de voliere staan in een border tussen de bloemen, een witte, een rode bes, rode en gele framboos en een zwarte kruisbes.

Als we wat verder zijn in het seizoen zal ik er een foto van maken.

Geplaatst:

De vlinderstruik, een van de twee, worden jaarlijks voor de helft tot op de grond gesnoeid, hij is zo goed in vorm te houden en bloeit steed prachtig,

grote paarse trossen. Doordat het jonge takken blijven zijn ze ook redelijk recht. Het is maar een hoekje van een halve meter anders hangt hij ook teveel over.

• Nieuwe aanmaken...