Rookie Posted October 11, 2024 Share Posted October 11, 2024 Ik heb een verhoogd bed, wat we onderin hebben opgevuld met hout, takken e.d. om een bodem te maken. Daar hebben we een worteldoek op gelegd en de rest afgevuld met goede grond. Ik heb daar zoete aardappelen in gedaan en ik moet zeggen, ze deden het er prima. Alleen was er een probleempje, de wortels groeiden dwars door het worteldoek heen en we moesten de aardappelen tussen de takken en stukken hout vandaan pulken. Er zaten dus zelfs aardappelen ónder het worteldoek. Nu vraag ik me af of er een worteldoek bestaat, waar wortels niet doorheen groeien. Omdat dit zo'n goede plaats is voor die zoete aardappels, wil ik ze daar voortaan planten. Het is heel makkelijk om de grond te verwisselen, dus wisselteelt is geen probleem. Maar misschien moet ik zoeken naar een betere kwaliteit worteldoek? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted October 15, 2024 Share Posted October 15, 2024 Op zoek naar een worteldoek met hoge dichtheid / gram per m2. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 15, 2024 Share Posted October 15, 2024 Ik zou denken dat je het worteldoek juist onder dat hout en die takken enzo zou kunnen doen, zodat je een mooie diepere bak hebt...? Dat hout verteerd langzaam, de grond zakt dan steeds iets, en dat vul je dan aan met goeie compost om de grond goed te houden voor je planten. 2 Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted October 15, 2024 Share Posted October 15, 2024 Wij hebben bruin karton onderin en daarop worteldoek, daar boven gewoon aarde.. werkt tot nu toe goed 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted October 16, 2024 Author Share Posted October 16, 2024 Dit moet dan toch wel gaan lukken. Ik wist niet dat worteldoek verschillende dichtheden had, daar ga ik eens naar kijken. Dat opvullen met hout en daar grond bovenop, volgens mij heet dat Hugelcultur, daar heb ik wel eens wat over gezien. Een laag karton is ook een goed idee, dat is binnen een half jaar ook helemaal verteerd, maar ik vraag me af of de wortels daar ook niet doorheen groeien dan.🤔 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted October 18, 2024 Share Posted October 18, 2024 Jazeker. Zonder problemen binnen een paar weken. Afhankelijk van vochtigheid en wortels. 2 Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts