Geplaatst: 30 september 201312 j Wel helemaal écht blauw deze. Een Salvia. Op mn reisje naar een tuin van mede-forumer gekocht in verwegistan ( kwekerij Brian Kabbes ). Opgepot toen, nu al lekker groter, neem ik nog stekken misschien en anders volgend voorjaar, gaat droog en koel de koude kas in straks.Salvia patens : 30 september 201312 j aangepast door Gast
Geplaatst: 30 september 201312 j Helemáál niet ver weg hoor die Kabbes... minder dan 50 km... Maar... prachtige kleur zeg! Mooie aankoop.
Geplaatst: 30 september 201312 j aaaaaaaaahh Kabbes in Suameer (vlakbij mijn broer, bij het cafe linksaf en dan 3 koeien verder daar is het !!!Die schijnt geweldig mooi spul te hebben (heb een ordinair lantaarnplantje bij hem vandaan ,via....... inderdaad !!haha)
Geplaatst: 6 oktober 201312 j blauw 'onkruid': zaait zich makkelijk uit als het zich eenmaal thuis voelt. Marijke. Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
Geplaatst: 6 oktober 201312 j wat mooi Al die blauwe bloemen een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook
Geplaatst: 17 oktober 201411 j Dit is nog een mooie blauwe. Was helemaal vergeten hem te fotograferen eerder dit jaar. Hij staat al heel lang te bloeien, dit zijn wel de laatste bloemen.Salvia ulignosa ( wel te krijgen bij een goed tuincentrum )Wordt wel wat hoog : meter tot anderhalf of zelfs meer. Maar heel stevig. Een hele ijle/ranke hoge mooie lange bloeier. En natuurlijk een insectentrekker. De Salvia patens van een paar posts terug staat trouwens nu ook nog stééds te bloeien. Ook de laatste bloemen wel.
Geplaatst: 21 november 201510 j Leuk zo veel blauwe bloemen! Ik houd ook erg van blauw. Deze van Roosmarij, daar was ik naar op zoek maar kon hem nergens kopen. Heb dit jaar wel zaad gewonnen van planten die aan de straat stonden (nog op de openbare weg, waarschijnlijk overgewaaid uit de omliggende tuinen). Overblijvende ossentong, Pentaglottis sempervirens. blauw 'onkruid': zaait zich makkelijk uit als het zich eenmaal thuis voelt. Marijke.Over blauw gesproken, ik herinner me nog een paar die nog niet genoemd zijn dacht ik:Cynoglossum amabile - hondstong, Chinees vergeetmenietje, 2-jarig en heel mooi blauw, vroeg in de zomerAnchusa azurea - ossentong, ook al verwant (Boraginacea, net als het komkommerkruid)Echium vulgare - slangenkruid, deed het dit jaar op mijn zandgrond zo goed dat hij een meter breed werd. Dit is echt wel een plant die kan concurreren met Salvia uliginosa kwa bijen, en deze bloeit vroeg dus dan kan die salvia het mooi overnemen (al zit er wel een tijdje tussen die planten)Mertensia virginica - Virginisch klokje (?), bloeit in het voorjaarCorydalis flexuosa - helmbloem (maar niet dezelfde als hier in het wild groeit), net als de Mertensia bloeit hij in het voorjaar en wanneer de bloemen nog in de knop zitten zijn die knoppen roze. Open zijn ze blauw.Salvia (patens?) Oxford blue en Cambridge blue, de ene lichtblauw en de andere donkerblauw en dan nog de bolletjes:blauwe hyacinten Chionodoxa - in verschillende kleuren, ook blauwAllium caeruleum - pas net er in gezet, ik hoop dat ze niet te paars uitvallenScilla sibirica - op sommige foto's lijken ze wat paars, maar alle die ik in levenden lijve heb gezien waren toch echt blauwPuschkinia - eigenlijk wit met een blauw streepje, maar het effect is een heel licht blauw, in ieder geval niet lila of paarsig Zelf heb ik ze (nog) niet allemaal, de salvia's gaan bij mij snel dood (alleen de uliginosa doet het goed, hij staat nu ook nog te bloeien) en delphiniums doen het ook niet goed. Die blauwe papavers had ik vorig jaar geplant en deden het dit jaar wel goed (vroege zomer).
Geplaatst: 27 november 20159 j Van sommige planten heb ik nog foto's. Dit is op zandgrond. Van sommige heb ik ook zaad, maar omdat het een oud topic is ben je misschien al voorzien? Anders wil ik wel even kijken wat ik precies heb, van de hondstong in ieder geval zeker. Cichorei (deze is de groenlof variant), valt niet echt onder blauw maar is blauwer dan veel paarse bloemen die blauw worden genoemd. Mijn jacobsladder was bijvoorbeeld paarser. Echium vulgare (met links komkommerkruid dat net begint te bloeien en rechts een paar korenbloemen als je goed kijkt), mijn fiets was er op gevallen waardoor de middelste, hoogste stengel was geknakt en weggehaald (dit is 1 plant). Cynoglossum amabile (hondstong) Nigella damascena (juffertje in 't groen) Centaurea cyanus (korenbloem) Borago officinalis (komkommerkruid) Linum perenne (vlas) En de plant waar ik iedere ochtend voor de tuin in rende om te bewonderen, de Meconopsis (ik dacht de betonicifolia). Op de foto staat een bloem waar een wat lila zweem doorheen breekt maar de meeste bloemen zijn egaal blauw. Met linksonder nog een Delphinium Pacific Giant Hybrid (ridderspoor, de kleurnaam ben ik kwijt) die het dus niet zo goed doet. Salvia uliginosa (moerassalvia), doet het toch best ondanks dat hij waarschijnlijk vrij droog staat vanwege het zand
Geplaatst: 14 maart 20169 j Weet je zeker dat dit de overblijvende ossentong is? (leuke plant, en ik heb hem ooit in het wild ergens vandaan gehaald, geen idee of hij daar nog staat) Heb je hem inmiddels in je tuin trouwens? Anders stuur ik graag wat zaad aan het eind van de zomer! Ik zag hem vorig jaar ook aangeplant in Veenendaal in een openbaar perk. edit: ik kwam nog een leuk wetenswaardigheidje tegen: ( http://wilde-planten.nl/overblijvende%20ossentong.htm ) WetenswaardighedenDe plant is de leverancier van henna, de rode kleurstof die al door de oude Egyptenaren werd gebruikt als haarverfmiddel. In het Arabisch heette de plant al-henna. In de Middeleeuwen gebruikten monniken de kleurstof ook om wijn van mindere kwaliteit bij te kleuren. De korte haren op de bladeren kunnen een kortdurende allergische reactie van de huid veroorzaken. Het jonge blad kan worden gegeten als spinazie. Zoek ik al jaren henna, staat het gewoon in mijn eigen achtertuin!! Marijke. Leuk zo veel blauwe bloemen! Ik houd ook erg van blauw. Deze van Roosmarij, daar was ik naar op zoek maar kon hem nergens kopen. Heb dit jaar wel zaad gewonnen van planten die aan de straat stonden (nog op de openbare weg, waarschijnlijk overgewaaid uit de omliggende tuinen). Overblijvende ossentong, Pentaglottis sempervirens. blauw 'onkruid': zaait zich makkelijk uit als het zich eenmaal thuis voelt. Marijke. Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
Geplaatst: 18 maart 20169 j Om de 1 of andere reden lukt het me niet meer om te quoten, dus ik hoop dat je het nog leest. Ja ik weet voor in ieder geval 90% zeker dat het Pentaglottis sempervirens is. En als het dat niet is, is het zeker een nauw verwante plant. Vorig jaar heb ik er zaadjes van verzameld aan de rand van de weg, maar ik kan ze niet vinden Dus als ik er van jou een paar kan overnemen ben ik erg blij! Wil je zaadjes ruilen? De cichorei zaadjes kan ik ook niet vinden, maar ik heb wel die 2 jarige Chinese vergeetmijnietjes (Cynoglossum amabile), korenbloemen (wel gemengd, dus niet alleen blauw), juffertje in 't groen, slangekruid en ook nog van andere bloemen zoals Malva sylvestris (moederplant is een cultivar "Braveheart", heeft iets donkerdere en vollere bloemen dan de soort), Scabiosa atropurpurea. Wat grappig dat deze plant ook een rode kleurstof afgeeft. Ik gebruik ook henna maar blad (en soms wat takjes ertussen) van de Lawsonia inermis. Misschien noemden de Arabieren de soort kleur "henna", of de soort verf die van de planten af komt? Wel interessant, als je je haar er ook mee kunt verven wil ik het best eens uitproberen
Geplaatst: 11 juni 20169 j Nou, voorlopig ga ik niks verven met deze plant, hij prikt me een beetje te hard!Maar inmiddels heb ik al zaad kunnen winnen (Yosha, zie PB) en begint hier de tweede grote bloeironde. Wat een heerlijke plant! Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
Geplaatst: 11 juni 20169 j De strook langs onze tuin die ik heb ingezaaid met bloemenmengsels voor insecten en vogels kleurt nu mooi blauw van de korenbloemen. Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Geplaatst: 26 november 202426 Nov Auteur Leuk om mijn eigen topic uit 2012 weer uit de archieven te trekken..blauwe bloemen! Deze vandaag aangekochte Budledleja Dav. Empire blue is heus niet erg blauw, maar wel een favoriet met een diepe paarse kleur die ik al lang in de tuin wilde. Ik vond hem in de uitverkoop vanmiddag😎 Het plantje staat buiten natuurlijk met de andere koopjes! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.