Castaneda Geplaatst: 26 februari 2011 Geplaatst: 26 februari 2011 Dat is zo Hans, daar denk ik ook wel eens aan, hoe weet ik nu wat welk effect geeft? Dat ga ik ook niet allemaal apart testen, want dat kost me teveel grond. Ik neem alles wat ik lees mee en maak ervan wat ik denk dat het beste is, van alles wat dus. Maar de technieken vullen elkaar eigenlijk allemaal mooi aan, de 1 zorgt voor de mineralen, de ander voor de goede bacterien en schimmels en enzymen enz., de ander weer voor een techniek waardoor je amper water hoeft te geven, dus zo doe ik eigenlijk alles door elkaar. En met de Brixmeter kan ik nu ook alles testen, dus krijg ik wat tastbare cijfers terug van alles wat ik probeer. En tot nu toe heb ik alleen nog maar positieve resultaten behaald, dus geen reden nog om ze uitelkaar te houden Quote Comprehend and copy Nature
hansm Geplaatst: 26 februari 2011 Geplaatst: 26 februari 2011 Oke nou je hebt gelijk, als je ermaar plezier aan hebt, ik vindt oudeteeldtechnieken interesanter dan de meer moderne die jij leuk vindt,maar volg daar ook niet stipt advies van op gewoon ook beetje van alles wat en wat me aanspreekt.Maar ik hou wel van alles volplanten, en dat ben jij zo te lezen ook van plan, verder geloof ik ook in microklimaten maar probeer dat weer anders te bereiken door overal haagjes en lei-bomen neer te zetten. Quote Players only love you when they're playing.
Castaneda Geplaatst: 26 februari 2011 Geplaatst: 26 februari 2011 Zou je eens een voorbeeld kunnen geven van een van de oudeteelttechnieken? Iets dat jou zeer aanspreekt, of erg praktisch is of anders..? Ja die haagjes en leivormen als micro-klimaat vormers schijnen ook aardige invloed te hebben, dat ben ik ook zo een beetje aan het neerzetten (haagjes dan hoor, alleen iets losjes, en geen leivormen). Quote Comprehend and copy Nature
hansm Geplaatst: 26 februari 2011 Geplaatst: 26 februari 2011 Weeuwen cultuur vindt ik mooi en is goed vb. zowel praktisch als leuk om te doen. Quote Players only love you when they're playing.
Castaneda Geplaatst: 26 februari 2011 Geplaatst: 26 februari 2011 Nou dat soort praktische dingen wil ik inderdaad nog gaan leren. Heb t even op google ingetypt maar krijg er niet al te veel informatie over. Want wat is eigenlijk het doel van weeuwen? Het seizoen verlengen (eerder planten te kunnen uitzetten)? Naar dit soort praktische dingen ben ik wel op zoek, seizoen verlengen en andere van dit soort praktische tips. Quote Comprehend and copy Nature
hansm Geplaatst: 26 februari 2011 Geplaatst: 26 februari 2011 Weeuwenteelt moet je even intikken, je kan hiermee een kolen oogst vervroegen of juist verlengen, waarbij het laatste mijn doel is om uiteindelijkgrotere kolen te krijgen aan eind van het seizoen. Quote Players only love you when they're playing.
wouttie75 Geplaatst: 27 februari 2011 Auteur Geplaatst: 27 februari 2011 2e serie bladgroente van vorige week zaterdag (hele slechte dag, maan niet goed, geen bladdag etc.)ong. 60% is opgekomen na 7 dagen. Temperatuurverschil met de eerste serie was ong. 2 grdn. Begin vorige week was erg fris t.o.v. eerste lichting. Dus ik denk te vroeg om de eerste conclusies te trekken. Nu maar kijken wat de wortelsoorten doen... Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
greetje11 Geplaatst: 27 februari 2011 Geplaatst: 27 februari 2011 Gisteren was het bladdag,gezaaid allerlei soorten sla en witte kool.Mijn rekje staat vol met kwekbakjes. Kan haast niets meer bij.Bah het miezert hier, ik wil voorjaar en aan het werk in de moestuin,Maar het is nog veel te koud. Quote
aardbeijim Geplaatst: 27 februari 2011 Geplaatst: 27 februari 2011 Oh jammer,had ik gisteren nog wat peterselie gezaait.Dan maar is even kijken wanneer de volgende dag is. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
greetje11 Geplaatst: 27 februari 2011 Geplaatst: 27 februari 2011 Zaterdag 5 maart vanaf 12 uur tot 23 uur bladdag en zondag 6maart vanaf 12 uur tot dinsdag 8 maart tot 16 uur Quote
aardbeijim Geplaatst: 27 februari 2011 Geplaatst: 27 februari 2011 Ok,bedankt ga ik daan weer beginnen. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
jasmin Geplaatst: 28 februari 2011 Geplaatst: 28 februari 2011 Zaterdag 5 maart vanaf 12 uur tot 23 uur bladdag en zondag 6maart vanaf 12 uur tot dinsdag 8 maart tot 16 uur LOL!! Wekker zetten dus... ik heb er niks mee, maar voor het experiment is het eigenlijk geen probleem om eens te ervaren of het verschil maakt of niet... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
jasmin Geplaatst: 6 maart 2011 Geplaatst: 6 maart 2011 http://www.koninklijkevolkstuinenkluisbergen.centerall.com/custom1.php Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
RickT Geplaatst: 12 maart 2011 Geplaatst: 12 maart 2011 Deze kwam ik vandaag tegenVijf bronnen over moestuinieren met de maanhttp://pixelcasting.com/indemoestuin/2011/02/17/vijf-bronnen-over-moestuinieren-met-de-maan/ Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen
RvO Geplaatst: 12 maart 2011 Geplaatst: 12 maart 2011 Dit vond ik een leuk verhaaltje. "... Hij [de buurman] kijkt je niet begrijpend aan, als je niet in je botten aanvoelt, dat het vandaag een typische “aardappelpootdag” is ..." http://stadsakker.blogspot.com/2011/03/zaaien-met-de-maanstanden.html Heb ik dat nu tweemaal gepost, of is de eerste post "verdampt"? Quote
hansm Geplaatst: 12 maart 2011 Geplaatst: 12 maart 2011 slechte postdag ivm maankalender zeker Quote Players only love you when they're playing.
Koert Geplaatst: 12 maart 2011 Geplaatst: 12 maart 2011 By the way, ik ben tot de conclusie gekomen dat het niet uitmaakt of je wel of niet volgens de kalender zaait of niet.............beide zijn mislukt Quote Even a broken clock is right twice a day
RickT Geplaatst: 13 maart 2011 Geplaatst: 13 maart 2011 edit: Oeps, stond er al Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen
aardbeijim Geplaatst: 13 maart 2011 Geplaatst: 13 maart 2011 Hier ook even een edit.Ik heb geen verschil gemerkt met mijn peterselie zaaien op verschillende dagen.Opkomst is ongeveer gelijk. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
greetje11 Geplaatst: 13 maart 2011 Geplaatst: 13 maart 2011 Tja vandaag dan wel geen bladdag maar toch maar kool sla en anijvie uitgeplant in de kas.Kon niet anders. Quote
wouttie75 Geplaatst: 13 maart 2011 Auteur Geplaatst: 13 maart 2011 Het is zo verschrikkelijk moeilijk om alle omstandigheden met elkaar te vergelijken. Je moet zowat laborant zijn om hier uit te komen, misschien was ik iets te enthousiast. Het lijken kleine verschillen maar in de natuur is een verschil van 2 a 3 graden enorm. Kijk maar naar jezelf als je in de woonkamer druk bezig bent is 20 graden een lekkere aangename warme temperatuur. Zet je de kachel op 22 gutst het zweet van je voorhoofd. Er zijn een aantal zaden op slechte dagen niet of later opgekomen, het kan ook met de zaden te maken hebben, of met de schommelende temperaturen. Ik heb mijn bosuitjes op een bloemdag op 15 februari gezaaid, er kwam maar niets, vorige week de bak naar binnen gehaald op de slaapkamer en nu komen alleen de witte op ???, geen 1 rode bosui te zien..... we wachten af. Conclusie: Laat iedereen lekker zelf weten wanneer hij zaait en oogst en filter voor jezelf uit aan welke tips je waarde hecht. Ik zaai met de kalender in het achterhoofd, teletekst pag. 704, buienradar, en de belangrijkste is de kalender van mijn vrouw ! Ik was gisteren heerlijk in het zonnetje op het tuuntje bezig en vergat mobiel, inclusief afspraken (zwemles dochter). Over lekker je hoofd leeg maken gesproken ! Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
RvO Geplaatst: 13 maart 2011 Geplaatst: 13 maart 2011 ...Het lijken kleine verschillen maar in de natuur is een verschil van 2 a 3 graden enorm. Kijk maar naar jezelf als je in de woonkamer druk bezig bent is 20 graden een lekkere aangename warme temperatuur. Zet je de kachel op 22 gutst het zweet van je voorhoofd....Even een poging tot kwantificeren: Een vuistregeltje dat ik me uit mijn studietijd herinner (alweer) is dat voor biochemische processen (en dat is het groeien van planten) een temperatuurverhoging van 7 graad een verdubbeling van de processnelheid betekent. Bedenk wel dat dat dit een grove indicatie is. Maar nu de max. buitentemperatuur is gestegen van net boven nul naar ruim 10 graden mag je ruimschoots een verdubbeling van de groeisnelheid verwachten. Natuurlijk is dit niet heel het verhaal, zoiets als dag/nachtritme, nachtvorst etc. spelen allemaal mee. Dat verklaart wel dat planten die je heel vroeg hebt gezaaid of geplant later nauwelijks een voorsprong houden. De temperatuur maakt heel veel uit. En mensen en andere warmbloedigen worden dan weer geacht de eigen temperatuur constant te houden..... Quote
dennislp Geplaatst: 13 maart 2011 Geplaatst: 13 maart 2011 Jup, en vergeet niet de wind.. die is ook belangrijk bij de groeisnelheid.. Heb daarom een heuveltje van aarde om mijn aardbeien heen gelegd, om de wind daar weg te houden, liggen ze toch iets geïsoleerder. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
jasmin Geplaatst: 3 april 2011 Geplaatst: 3 april 2011 Het is nou Nieuwe Maan. Ik ben de boel een beetje aan het observeren aan de hand van de stand van de Maan. http://www.kalender-365.nl/maan/actuele-maanstand.html Ik vond dat de laatste weken de bladgroei niet super was. Maar als ik de theorie goed begrijp, komt er vanaf nu een groeispurt aan wat betreft bladgroei?? De Basilicum is al sinds 2 dagen aan het schieten... de rest nog niet echt.... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
greetje11 Geplaatst: 27 april 2011 Geplaatst: 27 april 2011 Eerste paasdag was het vruchtdag, op die dag de bonen gezaaid in bakjes.Ze komen nu al op in 4 dagen tijd. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.