Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Merels en aardbeien


The Puma

Aanbevolen berichten

Ik heb ook aardbeien en ben niet zo van de netten en heb er vogeldraard rond gespannen. dit is een plastic lintje wat moet klapperen in de wind en dan de vogels weg moet houden. Ik weet nog niet of het werkt. ik ga er ook hawk eyes bij zetten, schijnen ze ook van te schrikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag mij af hoe dat zit met aardbeien die niet zelfbestuivend zijn.

Die dus een kruisbestuiver nodig hebben om vrucht te kunnen zetten.

Als je nou overal netten overheen doet, dat hebben insecten geen rol meer in de bestuiving neem ik aan.

Heb je dan nog wel vruchten aan die soorten??

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, dan moet ik toch nog ander net over mijn aardbeien gaan doen.

Ik heb nu dat steigernet, heeeel fijn mazig, maar werkt super.

Maar daar komen geen bijen door hoor.

Dat aardbei net daar heb ik gister uit frustratie 2 van in de prullenbak gemikt.

2 uren aan het klooien en nog niet naar mijn zin.. scheurt zo snel die rommel.. Grrrrr...

Vandaag dan maar poging 2 ( zucht )

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had volière gaas over... Daar heb ik een op maat geknipte "deksel" van gemaakt! Knappe merel die daar een oplossing voor vind!

 

koepeltje maken met pvc buizen , netje er over , klaar is kees.

Vorige week 2 koepels gemaakt , 5m lang en 1m breed , op een kwartierke was ik klaar.

bij mij wel met plastiekfolie , maar kan even goed met een net. geen werk aan en vooral heel makkelijk open en dicht te doen.

gewoon de zijkanten omhoog schuiven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht wat off-topic, maar ik heb die vraag eigenlijk ook.

 

Reeds geobserveerd dat de insecten zonder probleem bij de buurman door het groene net vliegen ( soms met een heel kleine aarzeling of lichte botsing, maar ze komen en gaan in grote getalen )

 

Maar bij mij, met zwarte netten inmiddels ( had groene, maar die waren te fijnmazig ), ontwijken ze het geheel en gaan naar de buurman.

De mazen van beide soorten netten , groene en zwarte, zijn even groot.

 

Kan iemand hier iets over zeggen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag de vogelverschrikkers geplaatst en de lintjes had ik al gespannen dus nu zouden de vogels mijn aardbeien met rust moeten laten, ik ben benieuwd en laat weten hoe het gaat. Als het niet werkt kan ik altijd nog op netten overstappen. Het staat in ieder geval wel vrolijk vind ik.

tuin-15197861339005938.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben hier naar mijn weten geen merels, maar mussen lusten vast ook aardbeien...? Want in de moestuin zijn er zo af en toe wat aangepikt, en achter op mijn andere veldje was het echt een slagveld!

Ik heb wat kleine bamboe stokken rondom gestoken, en daarna een heel bolletje touw kriskras over de planten gespannen. Er zitten beste gaten bij, waar ik dan nog makkelijk bij de aardbeien kan. En er is nu al een week lang bijna geen aardbei meer aangepikt. Hier en daar misschien een paar.

Maar dat wil ik toch niet helemaal tegengaan.

De aangepikte aardbeien gaan naar de varkens, die naast dat veldje lopen, en al staan te wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De merels lusten die van mij ook wel, is een beetje mijn eigen schuld denk ik.

Er is een mannetje dat dikwijls op een paar meter van mij komt springen, als ik een slak of ander minder aangenaam insect vind werp ik het hem toe en hij weet wel wat ermee aan te vangen.

Ik heb hem al in een koude kast betrapt waar een paar aardbeien aan plantjes hangen die ik gebruik om te scheuten van te nemen.

We oogsten ongeveer anderhalve kilo per dag, geen probleem dat ze er een paar op smikkelen, als een aardbei aangepikt is door een vogel is dat goed te zien met heel scherpe kantjes, een slak graaft zich in de vrucht en dan volgen er een hoop mieren die er voor zorgen dat ze niet meer eetbaar zijn.

Ik ga ervan uit dat de merels tussen de aardbeien de nodige insecten oppeuzelen en dat ze daar graag een beetje extra proteïnen bij lusten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dames en heren, ik denk dat ik de oplossing heb! Ik heb namelijk een hangmand vol prachtige, diepdonkerrode aardbeien en een heleboel vogels in de buurt, maar niet eentje die naar mijn aardbeien taalt.

 

Ik heb geen netten hangen, niets eroverheen, heb met niets gespoten oid, maar ik denk dus dat het komt omdat de aardbeien over de rand van de hangmand hangen en de vogels er op die manier gewoon niet bij kunnen. Het valt echt op, prachtige lekker geurende aardbeien en ik weet niet hoeveel vogels in de buurt, maar dus geen vogelvraat!

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...