Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomatenplanten afgebeten door slakken


Gwen

Aanbevolen berichten

Goede morgen,

 

Tot mijn verdriet zijn al twee mooi opgekweekte tomatenplanten net boven de basis afgebeten of gebroken en is een slakkenslijmspoor op de aarde te zien. Hoe kan ik dit voorkomen?

 

Kan ik EscarGo strooien op de aarde of kan ik de tomaten niet meer eten?

 

Ik hoop op goede adviezen want dit is echt niet leuk .

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het strooien van EscarGo is onschuldig en schaadt de eetbaarheid van het gewas niet. Maar zoals Rantje al zei, is het onwaarschijnlijk dat het door slakken gebeurd is. Ik heb nog nooit een afgevreten tomatenplant gehad. Ik vraag me af of er dieren zijn die überhaubt tomatenplanten eten. Het is wel zo dat bijvoorbeeld tamme konijnen die ergens ontsnapt zijn, het onderscheid tussen giftige en niet-giftige planten van nature niet kennen. Als je nieuwe plantjes neer zou zetten met wat gaas er omheen, lukt het misschien wel. Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk wel dat het slakken geweest kunnen zijn. Vorige jaren had ik daar ook nooit last van op de tomatenplanten, dit jaar wel. Ze zijn op heterdaad betrapt , en er zijn duidelijke slijmsporen. Wat bij met erg goed helpt tot nu toe (het was natuurlijk erg droog, ik weet niet hoe het gaat nu het vaker regent) is koffie om de planten heen. Het schijnt dat dat droge spul niet fijn is voor ze om overheen te kruipen. Ik heb dan wel het geluk dat mijn vriend grote hoeveelheden gebruikte droge koffie kan meenemen uit de koffieautomaat van z'n werk (hij vraagt dat daar gewoon aan die man die de automaat komt schoonmaken en bijvullen).

Ik doe een dikke laag rond de stengel zodat ze er echt niet bij kunnen komen zonder over de koffie te moeten, en zorg dat er geen/zo min mogelijk bladeren met de grond in aanraking komen, anders eten ze die alsnog op. Ik ben er mee begonnen nadat er enkele dagen na het uitplanten veel schade was. 1 plant was ik toen vergeten. Het verschil na nog weer enkele dagen was heel duidelijk!

Verder probeer ik er soms 's avonds zoveel mogelijk handmatig te vangen, maar ik heb een volkstuin dus ben lang niet iedere avond in de buurt. En heb met 140 m2 tuin niet echt de illusie dat ik ze daarmee allemaal wegvang....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht echt dat slakken het niet moesten

Een heel iel plantje zou ik me wel in kunnen denken maar gewoon de stam van een tomatenplant doorknabbelen?

Ga straks een kijken, ik dacht namelijk een tijd terug eens gelezen te hebben dat ze er zelfs ziek van kunnen worden...dat klopt dus bleikbaar niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een slakkenspoor is natuurlijk wel een teken aan de wand. Ik zou er idd een slakkenmiddel tussen strooien.

Je hebt roze korrels van Bayer, blauwe korrels van Ecostyle van 8,== maar de Acrion verkoopt het ook voor ongeveer 2,00.

In alle 3 zit aan werkzame stof precies hetzelfde in.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat slakken niet de boosdoener zijn, die gruwelen van tomatenplanten.

Rijpe tomaten op de grond willen ze wel oppeuzelen maar de plant zelf vinden ze niets.

 

Of het moeten hele kleine zaailingen nog zijn...maar de geur van de plant is dan volgens mij ook sterk aanwezig.

Ik vond dit jaar al een paar komkommers en courgettes radikaal afgegeten aan de voet. Slijmsporen op de haartjes van de bast en rond de plant. Geen kiemplantjes meer, maar al behoorlijk stevige stammetjes. Bij nader onderzoek altijd wel een (huisjes)slak te vinden in de buurt van de crime zone. Lijkt toch sterk op dit verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond dit jaar al een paar komkommers en courgettes radikaal afgegeten aan de voet. Slijmsporen op de haartjes van de bast en rond de plant. Geen kiemplantjes meer, maar al behoorlijk stevige stammetjes. Bij nader onderzoek altijd wel een (huisjes)slak te vinden in de buurt van de crime zone. Lijkt toch sterk op dit verhaal.

 

Deze beide planten hebben niet die 'viese' tomaten geur, waarvan ik dus dacht te weten dat slakken er van gruwelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Typisch....

 

Achter in de tuin hebben we een ronde bak waar nu alleen een esdoornboompje instaat omdat de hortensia's die eromheen stonden daar weg fikten door de zon... Die staan dus nu in potten en die bak is, op dat boompje na, dus leeg. Omdat ik veel te veel tomatenplantjes had gezaaid, heb ik er 6 in die bak gezet, gewoon om te kijken hoe dat groeit en zo... Wat zie ik vanmorgen? Er staan er nog maar 5! Er staat van het verdwenen tomatenplantje nog een halve cm steel, that's it! Overige 5 niets mee aan de hand.... Snap er niks van. Zie geen slijmsporen, nog wel 2 halve blaadjes.... Gek.... Zijn die plantjes giftig, dat las ik volgens mij ergens... Hoop niet dat er een kat of konijn of zo aan heeft zitten knagen... Misschien moet ik ze er voor de zekerheid gewoon uithalen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tomatenplanten (alle nachtschades, aardappel, paprika, peper...) zijn in zekere zin giftig.

 

Als het niet je eigen nijn is die door de tuin heen wandelt zou ik me daar geen zorgen om maken hoor.

Een wild konijn 'weet' wat hij wel en niet kan eten, met huisdieren gaat die regel niet helemaal op.

 

Ik geloof wel in het principe dat zwakke planten 'aangevallen' worden en de sterkere minder snel. Dat is toch een soort van regel in de natuur.

 

Met (kleine) kinderen altijd een beetje oppassen, ook met tomatenplanten. Als er straks allemaal mooie onrijpe tomaten aanhangen en ze eten het op kunnen ze echt heel erg ziek van worden. Dodelijk klinkt gelijk weer zo heftig maar met een zwakke weerstand en echt veel snoepen zou dat zelfs kunnen. Ook de vruchtjes die bij aardappel kunenn verschijnen zijn héél giftig.

 

Dieren in het wild weten waar aan ze kunnen snoepen, dus don't worry, is toch leuk om te zien wat je tomaten daar gaan doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

op die middelste foto van erny, da's toch een naaktslak?

vind dat "babyslakje" wel erg mooi! en nu al een eigen huisje op zo'n grote tomatenplantage!

zou het helpen als je rond de stengels wat zout strooit? een klein beetje dan, he

@erny....mag ik babyslakje foto kopieren? dat is toch een wijngaardslakje?

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, je mag babyslakje adopteren... slakje wordt ooit ook zo'n bruin vraatzuchtig monster... gisteren was ie nog maar iets van 5 mm...

 

Vette naaktslak ligt daar dus gewoon te slapen aan de voet van de tomatenplant, dacht zeker dat ie 's avonds zo weer verder kon gaan eten en slijmen... in plaats dáárvan is ie gaan vliegen...

Aan de voet van de tomaten liggen nu EscarGo korrels...

 

Heb gisteren tijdens het gras langs de bakken knipppen wel meer als 100 slakken gedeporteerd... en was ze niet eens aan het zoeken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog nooit geweten dat slakken ook maar iets zouden eten van tomatenplanten..

 

de boel is hier vergeven vd slakken en rond de engelentrompet moet ik een heuse berm gif strooien, de planten, (sommige stekjes) bljiven onaangeroerd, ze moeten nochtans langs daar passeren

Link naar reactie
Delen op andere sites

dankje erny voor het babyslakje! maar je zei : adopteren? wil je mede-ouderschap dan?

als je veel slakken rond die bakken hebt, heb je 'n te vochtig klimaat daar dus, dus gras kort houden lijkt me dan......

en mocht je zoveel oogst aan slakken houden......doorsluizen naar onze medeforummers die zalven enzo maken, slakkenslijm schijnt heel heilzaam te zijn!

trouwens....die naam: escar Go.......houdt dat niet in: dat slakken hun gang mogen gaan?

oh zie ineens dat rietslang boven mij langs kroop, terwijl ik dit berich tik....

met de engelentrompet!

ohhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh dat wordt dus engelen geduld met die slakken!

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gister flink EscarGo gestrooid en zag al wat gebubbel en gepruttel van een aantal slakken (zo ziet het eruit als ze de EscarGo opeten). Nu regent het flink. Ik hoop dat niet teveel korrels wegspoelen en de slakken er flink van gaan eten straks.

 

Spaart er iemand lege huisjes en Het Zusje van de wijngaardslak? Ik heb beide!

 

Trouwens over strooien met EscarGo gesproken: Ik heb in 1.5 jaar tijd voor mijn 80 vierkante meter tuin een doos EscarGo voor 1.000 vierkante meter gebruikt. Ik heb dus zeer frequent gestrooid wat erin heeft geresulteerd dat ik een stuk minder slakken in mijn tuin heb. De buxus heb ik gekapt en daar bleken ruim 200 slakken in, maar ook tussen de wortels te zitten. Ik had dus best een groot moederschip der slakken gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gister flink EscarGo gestrooid

 

De slakken komen op de geur van dit middel af, een "dijkje" rondom de planten is niet nodig.

Dat is vriendelijker voor het milieu en je portemonnaie.

 

Zelf ga ik een proef nemen om in een P9-potje op z'n kant de korrels in te doen. Minder verspilling door regen en beter te controleren of er van gegeten wordt. Het resultaat plaats ik wel op het forum.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...

Zeker ween dat naaktslakken totaal geen bezwaar hebben tegen tomatenplantjes.

Vorig jaar een heftige plaag gehad, honderden weggevangen en nog alles in de moestuin aangevreten. Tomatenplantjes van 30 cm en hoger op blad en steel doorgevreten , ook wisten ze de kas binnen te dringen, zelfde verhaal.

Boosdoeners kropen volgevreten en totaal onbeschaamd er bij rond.

Ik vermoed dat die beestjes geen last van nachtschade hebben, ik heb ze alleen dood gezien door schade die ik ze toebracht..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...