Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag wegens overschot aan tijd, die dagen heb ik zelden!, tomaten uitgezocht. Tot mijn grote paniek nul zaden van primabella die ik afgelopen jaar de hemel in heb geprezen. Niet 1 zaadje! Gelukkig stuurt @msdg me zaden op… want die wil ik ook weer in de tuin.

Een paar rassen die ik heb gekozen op basis van naam

De leuke namen selectie:

Haru urar (heldere lente) is 3e of 4 x, wordt steeds opgegeten door slakken
Fuzzy wuzzy idem
Plan 9 from outer space idem
Watermelon van @appelvrouw
Northern lights
Chocolate stripes van levenvanhetland, man wat mis ik die webshop
Orion’s Belt
Yellow perfection

Amish red ook ooit zaden van levenvanhetland gekocht. Schijnt een zeldzaam ras te zijn. Vond het een lekkere tomaat en dacht, waarom ook niet.
Geisha rozovaya
42 days
0-33
Carrerada 15
Pink ponderosa heb ik eerder gehad, vond ik mooie kleur en smakelijke tomaat
Speckled Roman idem
Vernissage pink idem

• Like 3
Geplaatst: (aangepast)

@Petrasmoestuin helaas niet, ik zou wel willen 😀. Ze komen deels in een tunnel (24m2) en deels buiten overkapt en een paar pyth resistente in open lucht, samen een 80 tal als ik wat wring.

@driepinter je bent zeker nog niet te laat, het grootste deel zoals je ziet in de tabel zaai ik pas half maart en onderstammen voor die deels ook op die datum en deels een week ervoor. Ik ent die ook als ze nog kleiner zijn (stamdikte +/- 1,5 a  2mm) anders nemen ze teveel plaats in.

Normaal zet ik ook nog 50 stuks buiten voor het robuuste tomatenproject van o.a. @Roland die worden hier pas begin april gezaaid, welke dat worden weet ik nog niet.

aangepast door redzebra
  • Like 2

Ik heb drie soorten gezaaid en die staan al mooi boven, in de kas, op warmtematjes en nod eens met plastiek overdekt. Bijverlichting maak ik met een led batten van 1,2m 6400K 40W en dat lijkt goed te gaan.

-

20250219_163319.jpg.58e7c98b7ca8896adbb66754b913f923~2.jpg

aangepast door Arja
Ik heb de foto even goed gezet.
  • Like 8

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Dankuwel om de foto goed te draaien Arja, ik weet echt niet hoe het moet. In de galerij stond die goed.

Mijn tomaten zijn Marmande, vleestomaat, zwarte van de Krim, vleestomaat en Black Cherry’ kerstomaatjes.

Heb feitelijk veel te veel planten maar een neef van mij neemt er wel een vijftig over.

Ga wel weer proberen om de zwarte van de Krim ook buiten te kweken, eerst afgedekt en daarna gewoon in open lucht.

• Like 1

Geplaatst:

@redzebra  Goed om te horen dat ik nog niet te laat ben.  Ik heb overigens vreeken gemaild over je opmerking van jou dat het 2 verschillende tomatenplanten zijn die onder 1 artikelnmmer werden verkocht, en ik kreeg als antwoord :

"U krijgt inderdaad één van de 2 opgestuurd. Het ligt er aan welke op voorraad hebben. We hebben nu de Romanova op voorraad. 

We verwachten uw bestelling volgende week te verwerken. Excuses voor de lange levertijd, het is erg druk op het moment."

En alweer een vraag van mij, Wegens veenmollen bij ons op het moestuincomplex wordt het iedereen sterk aangeraden om zijn landje een behandeling te geven met nematodes (aaltjes dus).

Nu lees ik dat aaltjes soms schadelijk kan zijn voor o.a. tomatenplanten.  https://tomatennieuws.blogspot.com/2012/08/tomaten-en-nematoden.html

Nu zit ik in dubio of ik de behandeling wel zou moeten geven in mijn kasje waar ik de tomatenplanten ga zetten. Ik wil uiteraard geen veenmollen , maar ik wil uiteraard ook het noodlot niet tarten en risico lopen op ongezonde planten door aaltjes die ik zelf veroorzaakt heb.

Wat zou erger zijn, het middel of de kwaal ?

Edit : Wat het nog verwarrender maakt : na enig googlen ben ik erachter dat de Romanava zaden die ik besteld heb bestand zouden zijn tegen aaltjes (dat is de letter N die dat aan zou geven).  Echter, ik wilde deze Romanova dus gaan enten op een onderstam Echelon,  maar daar zie ik die letter N weer niet staan. Dat zou dan betekenen dat ik risico loop op aantasting door aaltjes, juist omdat ik ga enten ?????

afkorting ziektes.JPG

echelon.JPG

romanova reistent.JPG

aangepast door driepinter

@driepinter Er zijn heel veel verschillende soorten aaltjes die allemaal op iets anders parasiteren. Degene die schadelijk zijn voor planten zoals tomaten zijn hele anderen dan die schadelijk zijn voor dieren zoals de veenmollen. 

Vergelijk de namen maar eens. 
Aardappelcystenaaltje: Globodera rostochiensis
Wortelknobbelaaltje: Meloidogyne enterolobii 
anti-veenmollenaaltje: Steinernema carpocapsae

aangepast door loes
  • Like 3
Geplaatst:

OK bedankt Loes, dan ga ik er vanuit dat het geen kwaad kan voor mijn tomatenplantjes.  Vorig jaar werden hier inderdaad zakjes uitgedeeld waarop stond "Steinernema carpocapsae".

Geplaatst:

In afwachting van mijn "goede" zaden en nieuwe warmtematjes heb ik zojuist een tray met tomatenzaadjes van de lidl gezaaid. Dit zijn plumtomaten/ san marzano staat op het zakje, en als ik het goed heb zijn deze minder geschikt voor buitenteelt. Echter, de ruimte in mijn kasje is beperkt en daar wil ik straks de ge-ente tomatenplanten al neerzetten. Kan ik deze planten (die wel 2 meter hoog kunnen worden in de volle grond) evt ook in potten kweken en ze dan dichter op elkaar zetten in de kas?20250221_140707.thumb.jpg.79fb3ae30b65e37214e34d0e93b4079c.jpg Of heb je dan geen oogst? Of worden het kerstomaatjes dan?

Nou... @driepinterik weet niet of je er blij van wordt, maar mijn tomatenoogst van vorig jaar bestond voornamelijk uit San Marzano tomaten, allemaal buiten en allemaal in een pot.

Het enige is wel, dat ze in een pot geen twee meter worden maar rond de 1.20 blijven, wat ik persoonlijk niet erg vond.

Ik weet niet meer hoeveel kilo het was (staat hier wel ergens, zal ik opzoeken), maar ik had wel 39 potten tomatensaus.

Edit: het was 18,3 kilo.

Geen idee of dat veel is, maar ik vond van wel.😄

aangepast door Rookie
  • Like 1
Geplaatst:

Bedankt Rookie dat schept hoop. Buiten zetten kan dus ook, en mochten de weersvoorspellingen slecht zijn kan ik ze binnen zetten,dat is dan weer het voordeel van potten... Had je erg grote potten ?

• Like 1
Geplaatst:

Het zijn grow bags van 5 gallon, zeg maar 20 liter.

En die bleven bij mij gewoon buiten staan, ik heb er niet mee heen en weer gesleept.

• Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

De eerste twaalf tomatenvarieteiten zitten in het zaaibakje. Micro-dwergen, van ± 50 cm hoog en een serie vroege tomaten zoals Taxi, Ida Gold en Sub Arctic plenty.

Volgend weekend waarschijnlijk de dikzakken zaaien en het weekend daarna al die hoge klauterende multiflora en andere flink trossige, zoals het Ei von Phuket.

Ik heb ook nog een Himmelstürmer, maar heb geen idee waar ik die dan eigenlijk neer ga zetten. Zal je zien dat die bij mij gewoon niet verder komt dan 2 meter... tsss 😄

• Like 3
Geplaatst:

Mijn tomatenplantjes doen het redelijk goed vind ik. Op warmtematjes en 14per dag bijverlichting met één led batten van 1,2m 6ooo K.

De nieuw bestelde zijn nog niet toegekomen.20250305_135557.thumb.jpg.ca4705688c0b12b1d3f58ff1b1a69ecd.jpg20250305_135545.thumb.jpg.28545d5cc4a5b9ed78fc92ef1e17ffa9.jpg

• Like 5

Geplaatst:

Niet helemaal on topic maar dit bezorgde mij vanmorgen wel een glimlach.

Ik kwam zaden Sungold F1 tekort en een mooie oplossing is dan zo'n kleine bestelling bij (een partner van) Bol te doen. Redelijke prijs en ook nog eens zonder verzendkosten.

Op 7 februari de zaden besteld maar levering bleef uit. Tot vanmorgen dan, 26 dagen later. Een stempel op de envelop verklaart de reden van vertraging.

Blijkbaar wordt de kreet 'geen verzendkosten' wel erg letterlijk genomen. Geen verzendkosten voor de klant, ook niet voor de leverancier van de zaden. :)

vertraagd.thumb.JPG.5e9e0525b5aa7cf29a6877eb2511a5ab.JPG

• Like 5

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

😂, hoe is hij dan uiteindelijk bij jou geraakt ? De leverancier heeft dan achteraf toch de kosten betaald ?

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Gewoon samen met de andere post.

Ik vermoed dat PostNl, na ontdekking van het gebruik van valse postzegels , eerst een schikking heeft getroffen met de fraudeur waarna de bestellingen (er zullen wel meerdere geweest zijn) vrijgegeven werden om bezorgd te worden. De klant heeft hier immers geen schuld aan.

• Like 5

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

De eerste 7 soorten van de zondag gezaaide tomaten staan al (bijna) boven de grond! 😀

IMG_20250307_102618353_HDR.thumb.jpg.dc5c48b283d81ed9175f3702b83418c9.jpg

Ik heb alleen per ongeluk met de deksel van de propagator 5 van de naamkaartjes uit de vakjes geveegd. En nu min of meer op goed geluk weer terug gestopt 😁

• Like 3

@esmee tomatenzaadjes blijven zo’n 6 jaar houdbaar, mits droog, donker en koel bewaard. Ik weet niet hoe oud je zaad vorig jaar was natuurlijk. Staat er geen houdbaarheidsdatum op het eventuele zakje?

aangepast door Dahli
  • Like 1
Geplaatst:

Dan ligt het dus aan wat anders, niet aan het feit dat het zaad is dat over is van vorig jaar 😊. Misschien nog wat tijd geven? Ik dacht dat tomaten tussen de 7 en 14 dagen nodig hebben. Dan zijn ze bij mij in ieder geval wel boven. En op een warme plaats in ieder geval.

• Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...