Geplaatst: 5 augustus5 Aug Deze soort tomaat groeit op dit moment in onze tuin in Nederland. Vorig jaar hier ook gekocht en wat zaden gewonnen. Ik was in de veronderstelling dat het Noire de Crimee was. Op het uiterlijk, want ik had niet op het kaartje in de Franse super gekeken. Vandaag wel 😊.Het blijkt een coeur de boeuf noire te zijn. Daarboven lag een krat CB jaune en eronder CB rouge. Er lagen trouwens nog zo’n 10 andere soorten, ook allemaal benoemd. Geweldig vind ik dat. Ik wilde dat ze dat bij ons ook eens deden. Van deze ga ik weer wat zaad winnen en ik neem wat andere soorten mee terug naar huis. De grotere tomaten doen het dit jaar slecht bij mij. Middelmaat en cocktail/kers veel beter.
Geplaatst: 5 augustus5 Aug Mjam @Dahli ! Ik wist niet eens dat er zwarte coeur de boef bestond. Op de wensenlijst (die al bijna langer is dan wat ik uberhaupt kan kweken) * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 5 augustus5 Aug Weer monsteroogsten bij julie! ☹️ Hier begint ook alles af te rijpen, nadat ik de planten vorige week heb getopt. Je begint te merken hoe het seizoen weer langzaam op zijn einde begint te lopen. Nieuwe trossen krijgen van mij ook geen kans meer.Oh, natuurlijk heb ik weer overbewaterd: zie de vele concentrische ringen. Naja, liever te veel dan te weinig.Maar hé, voor een suboptimale setting in potten is dit prima. Ben wel wat teleurgesteld in Brandywine Black. Het zijn prima tomaten, maar het heeft geen wow factor zoals een Zwarte Krim variant die ik een paar jaar terug had.Tumbling Tom Red was dan weer een stuk beter in vergelijking. De andere Black Krim variant hier is lekker, maar rijpt maar langzaam af. Het is nog even wachten. 5 augustus5 Aug aangepast door Gianni1234
Geplaatst: 6 augustus6 Aug Ik zal een aantal tomaten moeten verwijderen. Tomaatjes vallen eraf als ik slechte takken weghaal en zie de stam.Waarschijnlijk alle 4 in deze bak. En sommige anderen aan de overkant zien er ook niet goed uit.
Geplaatst: 6 augustus6 Aug @Petrasmoestuin Zo te zien phyto op de stam bij de eerste? Bij derde zo te zien ook.
Geplaatst: 6 augustus6 Aug @Petrasmoestuin Foto 1 en 4 lijkt mij ook een duidelijke zaak. Misschien kun je de tomaatjes van de planten die je moet rooien (als die er nog wel goed uit zien) nog proberen los af te rijpen?
Geplaatst: 6 augustus6 Aug 19 minuten geleden, Dahli zei:nog proberen los af te rijpen?Ik heb daar zelf slechte ervaring mee. Ik pluk zelf zo gauw als ik een verkleuring zie, ik laat bijna nooit iets aan de plant afrijpen. Onder andere vanwege phyto, maar ook vanwege slakken enzo. Ik heb altijd vanaf de eerste verkleurende tomaten mandjes in de zuid vensterbank. Eigenlijk alles wat ik in het verleden van planten met phyto heb geplukt om na te rijpen is rot tegen de tijd dat het rijp is. Nu groen inmaken moet wel kunnen denk ik, maar heb ik zelf niet geprobeerd. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 6 augustus6 Aug 6 minuten geleden, woldistel zei:Ik pluk zelf zo gauw als ik een verkleuring zieIk snap het mbt Phytophthora maar voor de smaak is het veel beter als je ze aan de struik laat rijpen. Ik laat ze juist zo lang mogelijk hangen. gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: 6 augustus6 Aug Oei dan heb ik ze vandaag ook iets te vroeg geoogst denk ik. Ik had gisteren ook al 2,5 kg geplukt. Maar ik ben denk ik pas dit weekend weer in de tuin en ben volgende week op vakantie vandaar. En ik wil het allemaal een beetje netjes achtergelaten ,en heb nog genoeg klusjes voor het weekend. Hoe dan ook, ik kan deze iets te vroeg geoogste tomaatjes dus beter nog even laten afrijpen totdat ze mooi donkerrood zijn voordat ik ze invries?
Geplaatst: 6 augustus6 Aug @Mai Pensato Misschien is dat het verschil tussen luxe druppelaar-en ander spul kas in het warme Limburg en één keer in de week water geven in een tunnelkas op de volkstuin in iets koeler Drenthe 🤷 Ik vind mijn afgerijpte tomaten van de vensterbank gelukkig ook lekker. Het liefst kweekte ik ze in Frankrijk, maar dat is wel erg ver fietsen. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 6 augustus6 Aug Nee @Dahli dat gaat echt niet lukken. Alle tomaten zijn nog groen, helemaal geen verkleuring. Dus tomaten ga ik volgend jaar ook maar een hoop planten schrappen denk ik. Zeker in die bak waar ze nu staan. Nooit meer een struiktomaat, die hebben altijd problemen (die staat nu in de grond op het terras). En vorig jaar heb ik de tomaatjes er ook eerder af moeten halen toen ik slechte bladeren kreeg en toen ze een beetje kleur hadden, maar ze werden niet rijp.Afwachten maar voor de andere die aan de overkant staan. Maar in elke plant zitten maar heel weinig tomaten, niet de moeite. En ze zijn allemaal resistent, behalve de Dattolime dan, die niet zo erg.Maar in mijn andere bak (soort open kasje) staat ook nog Dattolime, die staat wat verder. De aardappelen stonden nog verder, of het daardoor kwam weet ik niet. Heel jammer, want ik had een aantal kerstomaatjes en vleestomaten om zelf saus te maken. Maar wat niet gaat, dat gaat niet.Ik ga het volgend jaar nog 1 keer proberen met een paar resistente, als het weer niet lukt, dan is 3 x scheepsrecht en zet ik gewoon wat anders. Gelukkig gaan ook een hoop dingen goed.@driepinter Wat lijkt mij dat moeilijk dat je niet elke dag naar de tuin kan. Ik heb gisteren 6 uur erin gewerkt (incl. slakken ronde van 3/4 uur) en vandaag weer 5 uur. En ik moest eigenlijk nog meer doen. Ik snap niet hoe jullie dat doen met een tuintje. @Mai Pensato ja klopt aan de plant worden ze lekker rijp. Aangezien bij mij alles langzamer duurt met de zomergroente, begin ik altijd op tijd, maar dan blijkt altijd toch te laat met dit weer. Als ze niet goed gekleurd zijn, krijg ik ze niet rijper helaas.Dank jullie voor jullie antwoorden! Echt fijn jullie meningen te horen. Dat het jullie mag smaken, ik zie van die mooie tomaten bij jullie.
Geplaatst: 6 augustus6 Aug @driepinter Wat lijkt mij dat moeilijk dat je niet elke dag naar de tuin kan. Ik heb gisteren 6 uur erin gewerkt (incl. slakken ronde van 3/4 uur) en vandaag weer 5 uur. En ik moest eigenlijk nog meer doen. Ik snap niet hoe jullie dat doen met een tuintje.Tsja, druk met werk, heb mijn gezinnetje en ik kan daarom helaas niet altijd zo heel veel tijd besteden aan het tuintje, ook al is ie maar relatief klein. Ik heb ook maar een beperkte varieteit aan gewassen. En hoewel ik niet mag klagen over de ligging van mijn volkstuintje (op enkele kilometers van mijn huis , en ook nog eens op het terrein van mijn werk) is het veel makkelijker als je je tuin aan huis hebt. Dan ga je toch wat sneller de tuin in, al is het maar voor een half uurtje ofzo , of tussen 2 regenbuien door. Ik ben weleens jaloers op de tuinen die ik hier weleens voorbij zien komen.... Maar ik ben uitermate tevreden met mijn tomatenoogst tot nu toe. Misschien is het deels beginnersgeluk maar mijn geknutselde kasje komt daarbij ook zeker goed van pas....
Geplaatst: 6 augustus6 Aug Zo is er altijd wat @driepinter En je werkt ook nog. Knap van je. Maar jij hebt lekkere tomaatjes.
Geplaatst: 6 augustus6 Aug @Petrasmoestuin je zegt: De aardappelen stonden nog verder, of het daardoor kwam weet ik niet.Als die phytophthora hadden dan is de kans wel heel groot.Hoewel Phytophthora zich snel kan verspreiden, is het niet zo dat de schimmel zich oneindig ver door de lucht kan verplaatsen. De exacte afstand is lastig te bepalen, maar een afstand van enkele kilometers is realistisch bij gunstige omstandigheden.Ik heb mijn planten ook net zoals jij in een bosrijke omgeving met niet al te veel zon en vind de dwerg tomaten in potten heel praktisch voor mij. Helaas natuurlijk geen oogst van 20 soorten grote en zoetsmakelijke tomaten zoals ik ooit had maar wel in ieder geval tomatenplantjes om voor te zorgen en van te snoepen. En als het slecht en koud weer is zet ik de potten gewoon een of meerdere nachten in de hal, woonkamer of de schuur.Het vinden van dwerg tomaten met een lekkere smaak en goede opbrengst is nu mijn uitdaging😎 7 augustus7 Aug aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 augustus6 Aug Wat balen van jouw tomaten @Petrasmoestuin Je zult het vast al eerder gedeeld hebben.. maar heb jij ook de mm balkontomaten?🤔Ik heb steeds een aantal soorten en op de beste plekken en dan die balkontomaten voor “ erbij”… maar steeds geven die nou juist de minste problemen en de meeste opbrengst per plant…Laat ik niet te vroeg juichen want ze zijn allemaal nog groen maar ik heb goede hoop…🤞🤞🤞🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 7 augustus7 Aug Blij als de hommels in de ochtend de bloemen bezoeken. Het bruine wordt veroorzaakt door de hommels en is niet schadelijk.
Geplaatst: 7 augustus7 Aug Helaas vanmorgen bij de controle blijken de tomaten planten ziek te zijn. Zoveel mogelijk grote tomaten er nog af geplukt. Hopelijk kleuren sommige nog. 😢😢😢 Eerste keer dat ik zo vroeg in het seizoen phytopthora in de tomaten heb. Volgend jaar beter.
Geplaatst: 7 augustus7 Aug @Gitta ja hier ook enkele planten. Ik dacht eerlijk gezegd dat er alrijd minimaal drie volgroeide takken bladeren boven aan de plant moesten blijven zitten, om de sapstroom op gang te houden. Zou dit nog narijpen? Dan haal ik okk de rest van de aangetaste bladeren weg.Dilemma dilemma * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 7 augustus7 Aug @appelvrouw potten in de garage zetten zou kunnen, maar ik heb momenteel wel hele zware bakken van 25 liter, maar ik ga volgend jaar er een aantal plastic, maar wel kleinere erbij bestellen. Dank je voor de tip! Met veel regen kan ik ze dan even weghalen.
Geplaatst: 7 augustus7 Aug Wat naar @Gitta Jij ook al. Gelukkig heb je al wat tomaatjes geoogst. Welke soorten zijn het die aangetast zijn? Ook de dattolime zo te zien?
Geplaatst: 7 augustus7 Aug @Petrasmoestuin klopt. Alle tomaten planten zijn in 1 dag ziek geworden. Gisteren middag zagen ze er nog normaal uit. Vanmorgen op mijn ronde, dus alles ziek. Een klein dwerg tomaatje waar ik naam niet van weet. Black Cherry, Rebel alliance en inderdaad de Dattolime F1. Ik vermoed dat ze aangestoken zijn door de San Marzano die toen we van vakantie terug kwamen volledig bruin (inclusief de tomaten) was van de phytopthora. Ik heb hem onmiddellijk verwijderd, maar dat is waarschijnlijk te laat geweest. We hebben al de helft van de tomaten normaal kunnen oogsten. Nu hopen dat de andere helft nog wat gaat kleuren. En dan gewoon op naar het volgende jaar. Jammer maar het hoort er soms ook bij.
Geplaatst: 7 augustus7 Aug @Gitta hè, dat is jammer. Ik heb zoiets ook wel eens gehad. Voor we een weekje vakantie gingen doen, stond alles er glorieus bij, overal groene tomaten met trossen en bossen! En we kwamen terug en mijn hele tuin is veranderd is bruine snot. Geen gezonde tomaat meer te bekennen. 😭Uithuilen en volgend jaar beter.Op dit moment valt het wat mee, maar ik zie in de tunnelkas op de volkstuin wel wat planten die achteruit gaan. Maar minder snel dan ik met phytopthora verwacht. Dus 🤞 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 7 augustus7 Aug Hopelijk gaat het zo langzaam dat je nog een hoop kunt oogsten. 🤞🏻🤞🏻 @woldistel
Geplaatst: 7 augustus7 Aug 9 uren geleden, Tanja65 zei:k dacht eerlijk gezegd dat er alrijd minimaal drie volgroeide takken bladeren boven aan de plant moesten blijven zitten, om de sapstroom op gang te houden.Ik had 7 volgroeide takken met bladeren aan de planten zitten. De bovenkant van de planten staat niet op de foto’s. Aan de bladeren was minder te zien dan aan de stam. Daarom alleen daar foto’s van gemaakt. De planten liggen in de kliko op 1 na. Die gaat morgen in de kliko.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.