Geplaatst: 29 september29 Sep Verdere observatie van 2 mineervliegen soorten op tomaat.1 maakt normale slingerende gangen en komt normaal voor in Nederland de andere niet ( tuta absoluta).Het grappige is ze claimen een blad en er kunnen meerdere rupsjes van 1 soort op het blad zitten. Maar van de meer dan 20 tomaten planten nagekeken te hebben concurreren ze niet met elkaar en ontwijken ze elkaar.Zie foto 3Ik merk wel tuta op dit moment explodeert en dat de planten langzaam blaadjes beginnen te verliezen en snap dat in het warme buitenland het een zeer vervelende plaag is die veel blad eet. De mineervlieg ( niet tuta) is rustiger als het gaat om vreet schade maar explodeert niet in aantallen , ik vermoed vanwege vijanden.Tuta absoluta kan zich ook in de top in vreten en de groei vertragen.Zie foto 1. De top verwelkt door de rups die de binnenkant opeet.Tuta overleeft ook op andere nachtschades zoals de zwarte nachtschade. Dus als de kas vorstvrij is en op dit onkruid zit kan je het jaar erna een probleem hebben.Zie foto 2Gelukkig overleeft deze exoot geen vorst. Volgend jaar weer tuta absoluta vrij :) 29 september29 Sep aangepast door grusonia
Geplaatst: 2 oktober2 Okt Wie o wie tipt mij zijn lekkerste tomaten? Middenmaat en/of vlees, en bij voorkeur rood. Ik heb een abonnement op donker of oranje, en mini of mega. Zou graag iets er tussen hebben. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 2 oktober2 Okt Voor mij is dat de “ Maya balkontomaat” @Tanja65 Ik kweek haar in pot. Ze hoeft niet gediefd… word niet zo hoog.. draagt wel echt veel middelmaat tomaten.. dus stut ik haar wel met een driepoot van steun stokken… De smaak vind ik fris zoet…goed als saus tomaat maar ook prima op brood of door een salade.De tomaat die door heel veel mmers met succes geteeld word!👍😊😋🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱
Geplaatst: 10 oktober10 Okt Auteur Deze maand was er een reportage op plattelands tv i.v.m. met de teelt van robuuste tomaten. Met als bezieler @Roland, de bedoeling is verschillende lekkere resistente tomaten te creëren. Ondertussen telen voor dit project al meer als 150 hobbyisten telkens minimum 50 planten waarbij er wetenschappelijke ondersteuning is door bv DNA analyse , toch iets om even in de kijker te zetten. https://www.youtube.com/watch?v=XV6e_ZKhToE 10 oktober10 Okt aangepast door redzebra
Geplaatst: 10 oktober10 Okt @redzebra Dank je wel voor het linkje, wat een interessante en leerzame video en wat een echt geweldig initiatief van @Roland ! Heel fijn dat je dit onder de aandacht brengt.
Geplaatst: 10 oktober10 Okt Het Robuuste tomatenproject is super leuk, we hebben enthousiaste deelnemers die regelmatig op ons privé forum elkaar updaten met de voortgang van de teelt en we vinden steeds nieuwe leuke eigenschappen in de tomaten.Vandaag een rectie gezien van een deelnemer die 292kg tomaten heeft geoogst met gemiddeld 4,5 kg per plant en de uitschieter produceerde 95 tomaten met 12 kg opbrengst.
Geplaatst: 11 oktober11 Okt Ik ben GEK op resistente buitentomaten!Helaas kom ik in dat segment vooral cherry tomaten tegen,zoals bijvoorbeeld de PrimaBella en de Barao als 'grote' tomaat.Op zich niks mis mee,maar ik zou graag ook eens de 'Gaillant' of 'Galahad' tomaat willen planten,maar dat zaad blijkt moeilijk te vinden.Iemand een idee waar dat zaad te vinden is?
Geplaatst: 11 oktober11 Okt @Bernaar Kijk eens naar deze rassen:Rose Crush F1Vivagrande Pel test 2024.L F1 van fruitlentMountain Merit F1Galadiant F1Allen vleesrassen met goede resistenties.https://www.fruitlent.nl/product-categorie/phytophthora-resistente-tomaten/https://nl.be-shop.voltz-maraichage.com/conventionele-zaden/tomaat-galadiant-f1Qualitätssaatgut bobby-seeds.comPhR-TomatenEntdecken Sie unser Saatgut aus der Kategorie ✅"PhR-Tomaten" | ✓Faire Preise ✓100% Zufriedenheit ✓Bonuspunkte für Ihren Einkauf
Geplaatst: 11 oktober11 Okt @Roland,bedankt voor de links,maar Voltz levert enkel aantallen voor professionele telers en fruitlent heeft de Galadiant/Galahad niet op voorraad.Ik heb zelf al een paar resistente rassen buiten staan die zelfs momenteel er nog heel goed uitzien,maar dat zijn cherry en cocktailtomaatjes.Niks mis mee,en héél goed van smaak,maar ik wil expliciet de Galahad/Galadiant testen voor m'n volgende teelt.😉
Geplaatst: 27 oktober27 Okt Ik heb gisteren de overige vijf Sunviva's van @Goldfish ontzaad, had al eerder een of twee tomaatjes gedaan, dus alles ligt tussen keuken papier.Dus ik ga dit jaar weer eens Phytophthora resistente tomaten plantjes proberen, want niet speciaal hiertoe gekruist, ze zijn wel vrij resistent. Ze stonden er in ieder geval onaangetast bij in Vincent's tuin. Nu ze nog verder gerijpt waren, lijkt de smaak ook op de gele dure (bio?) van AH, kreeg ik te horen. Schilletje blijft stevig. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 27 oktober27 Okt Phytophthora troep op de composthoop?! https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 27 oktober27 Okt Gardeners' World had toch jaren geleden een soort ontwikkeld? Waarvan het zaad verkocht. Velt was bezig, zei Roland eerder en Roland's eigen project. Is dit een ander project, of een voortzetting/uitbreiding van Rolands project (in de belgische video)?Dus enkel selectie, maar geen back crossing, voor zaadvast/stabiliteit? 27 oktober27 Okt aangepast door donaldk https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 3 november3 Nov Uit mijn eigen projectje merk ik op hoe resistent de planten zijn tegen grauwe schimmel. Van de normale tomaten heeft meer dan 70% er last van door de hoge druk van de laatste weken in de kas. Grootste risico waar het tevoorschijn komt is op de geknipte blad of op de bloemstelen. Mijn eigen kruising heeft alleen last op het blad en als de aantasting enige tijd duurt dan stoot de plant het blad af zodat de stengels niet besmet raken wat bij normale rassen niet gebeurd.zie foto 1 ( moneymaker en foto 2 ( eigen kruising zonder naam) tegelijkertijd gesnoeid blad. Foto3 zie je hoe de plant bezig is om het besmette blad af te stoten.Altijd leuk om iets nieuws te zien uit een kruising :) 3 november3 Nov aangepast door grusonia
Geplaatst: 13 november13 Nov Het tweede gedeelte van mijn project. Heb mijn tomaten uit de grond gehaald en de wortels vergeleken met de andere ras tomaten. Zowel bandol blues als groene zebra vertoonde zowel deze maand als de vorige maand slappe koppen en blad als het zonnig werd. Dit werd veroorzaakt door kurkwortel wat wijdt verspreid was in het tomaten vak.Mijn eigen test tomaat (f3) vertoonde in verhouding meer groei en sterkte tegenover de 3 rassen. Wat ook opviel was ook hoeveel wortels er waren tegenover de ras tomaten die duidelijk veel minder waren en je zag de dode wortels eraan hangen.Foto 1 : de verrotting van de wortel,de buitenkant van de wortel valt eraf, als de wortels zo ver zijn nemen ze niks op meer.Foto 2 : de verkurking zie je beginnen op de wortels. Vanaf dit stadium heeft de plant moeite met voeding en water opnemen.Foto 3 : 1 van mijn f3, een gezonde plant die in totaal meer dan 30 meter lengte aanmaakte in struik vorm. Hoogte was 2 meter. De plant vertoonde wel wat tekenen van verkurking maar de groeikracht van de plant had er geen moeite mee.Onderstam zijn in dit geval een aanrader als er kurkwortel of iets anders in de grond zit en de onderstam is er resistent er tegen. 13 november13 Nov aangepast door grusonia
Geplaatst: 13 november13 Nov Zo ie zo tomaten aankomende jaren niet meer in de grond zetten op de plek. Als je geen andere plek heb, dan verse grond en tijdelijk in potten.Iets anders, we zijn tags aan het introduceren op de website. Tomaten is één van de eerste waarbij we dit hebben doorgevoerd. Hierin kan je gemakkelijk alle topics, moestuin seizoen of wiki pagina's vinden.https://www.moestuinforum.nl/tags/tomaten/Boven aan bij het topic staat de tag:Of bij de forum catogorieen onder het topic.
Geplaatst: 13 november13 Nov Het gaat maar door met die Sunviva's. Woensdag nog een handje kunnen oogsten in de open lucht.
Geplaatst: 14 november14 Nov 11 uren geleden, rorror zei:Zo ie zo tomaten aankomende jaren niet meer in de grond zetten op de plek. Als je geen andere plek heb, dan verse grond en tijdelijk in potten.Iets anders, we zijn tags aan het introduceren op de website. Tomaten is één van de eerste waarbij we dit hebben doorgevoerd. Hierin kan je gemakkelijk alle topics, moestuin seizoen of wiki pagina's vinden.https://www.moestui@rorror de teelt die ik hoofdzakelijk doe is mijn eigen tomaat die sterk is tegen verschillende ziektes waaronder kurkwortel. Vandaar mijn bericht.
Geplaatst: 19 november19 Nov Auteur @grusonia wil je die verder veredelen als een eettomaat of als een zaadvaste onderstam ? Ik dacht begrepen te hebben dat de oorspronkelijke ouder echelon is, vandaar ook je resistentie tegen kurkwortel, maar niet echt iets om te eten, ga je andere inkruisen ?Het is veelbelovend dat resistentie tegen kurkwortel in de derde generatie er nog inzit, naast robuustheid tegen aaltjes (wortelknobbels) is dit 1 van de belangrijkere vereisten voor een onderstam in grondteelt. 19 november19 Nov aangepast door redzebra
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.