Geplaatst: 22 juli22 Jul Wat een prachtige diversiteit heb je @redzebra ! En wat een opbrengst al. Wat is die hele donkere variëteit die nog aan de plant hangt?
Geplaatst: 22 juli22 Jul 3 uren geleden, redzebra zei:seviocard (resistentie tegen bladvlekkenziekte) via @FruitLenteven productief hier als Pozzano, wel een iets slankere en lichtere vrucht (70/80 gr / 2 vruchtkamers), geen last van neusrotBedankt voor de info! Seviocard staat op mijn kandidatenlijstje als vervanger van Pozzano. Eduardo F1 heb ik nu 2 jaar getest maar doet het minder dan Pozzano.Heb je dit jaar ook Pozzano staan en heeft die wel neusrot? gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: 22 juli22 Jul Auteur Pozzano heb ik nu ook staan, die plant is wel geënt, ook geen neusrot. Seviocard zowel geënt als niet, beide geen neusrot. Nu dat wil nog niks zeggen, jouw teeltmethode heeft ook een invloed, die is altijd iets moeilijker. 22 juli22 Jul aangepast door redzebra
Geplaatst: 22 juli22 Jul @redzebra ik kweek nu een aantal jaar met een onderstam (echelon f1) en zijn nakomelingen f2 en f3 en zelfs tijdens hoge meeldauw druk raakt geen blad geïnfecteerd. Ooh ik had niet gehoord van deze nieuwe Phytophthora resistente varianten.
Geplaatst: 22 juli22 Jul "Velen plukken net de allereerste tomaten, maar een enkeling zit met zijn hoofd al bij de plannen voor 2026. Hoogste tijd dus om een vraag te stellen."😇Dit jaar had ik gedoe met late leveringen onderstammetje en ook een beetje keuzestress bij het kiezen uit -tig soorten tomaten. Volgend jaar wil ik op tijd beginnen en ik zal zorgen dat ik in ieder geval de onderstammen op tijd heb voor het enten. Maar ik wil dan ook een tomatensoort die uitermate geschikt is om te pureren , en dan kom je al gauw uit bij de San-Marzano achtige tomaat. Maar ook die heb je weer in heel veel variëteiten, de san marzano, pozzano, romanova, etc etc.... Het zullen allemaal geschikte tomaten zijn, maar ik zoek naar de meest geschikte. Met meest geschikt bedoel ik hij moet uiteraard smaakvol zijn, maar als het even kan ook heel productief , en resistent tegen ziektes. Ik ben benieuwd of jullie een bepaalde soort tomaat echt kunnen aanraden, en dan wil ik vooral die gaan kweken volgend jaar in mijn kasje om een voorraad lekkere passata di pomodoro te kunnen inmaken in potjes.Of is het juist niet verstandig om op 1 paard te gokken en kan ik beter meerdere soorten nemen ? Want ik lees in dit forum ook "De gevoeligheid van San Marzano en Roma tomaten voor neusrot heb ik zelf aan den lijve ondervonden. Echt 'zeurende' varianten die heel gevoelig zijn voor ontwikkeling daarvan " 22 juli22 Jul aangepast door driepinter
Geplaatst: 22 juli22 Jul Ja prachtig! En hoe smaakt de mini marzano? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 22 juli22 Jul Op 18-7-2025 om 23:03, Mellie zei:Ik heb wat foto’s van de tomaten gemaakt nook de tomaten buiten zitten er steeds maar enkele aan. Heel slechte vruchtzetting. Veel bloemen sterven onbevrucht af.Ik ben uiteraard maar een beginneling , en ik wil zeker niet een eend leren zwemmen ofzo, maar kan het niet zo zijn dat je slechte vruchtzetting hebt omdat je niet heel goed gedieft hebt, waardoor er heel veel energie van de plant gaat naar nieuwe groeischeuten ? 22 juli22 Jul aangepast door driepinter
Geplaatst: 23 juli23 Jul Op 21-7-2025 om 01:24, Tanja65 zei:online de suggestie panties of stof te gebruiken@eduro en @Gianni1234 dank voor de suggestie van de tomatenclips. Voor volgend jaar. Voor dit jaar heb ik om te redden wat er te redden was bovenstaande suggesties uitgeprobeerd. De stofrepen (tricot) vond ik te statisch en kon ik niks mee. Maar de oude panties - ik had uit een eerder leven nog een bak vol liggen bewaard voor projectjes - zijn fantastisch. Ze verdelen het gewicht prachtig, ze laten zich gemakkelijk overal en nergens naar toe binden, het ziet er alleen, hoe zal ik het zeggen, ‘bijzonder’ uit, zo’n kas vol panties. Maar het wérkt. Misschien blijf ik dat wel doen. Ik woon op de bible belt. Er zijn hier via weggeefhoeken genoeg oude panties te verzamelen 😜. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 23 juli23 Jul @@driepinter die dieven zijn merendeels nieuw en ook een plant met dieven zou afdoende vruchten moeten produceren ipv 2. Dus ik denk dat het probleem toch iets anders is dan het onvoldoende dieven. Dit is voor mijn doen keurig bijgehouden overigens.
Geplaatst: 23 juli23 Jul Gewoon uit interesse, hoe zwaar zijn ze bij jullie dit seizoen? Dit is voorlopig de recordhouder.
Geplaatst: 23 juli23 Jul Auteur @appelvrouw beetje verrassend, knapperig en heel sappig ietwat zurig, niet slecht. De vorm, ook met 2 kamers is zoals een San Marzano, maar veel sappiger zoals een kerstomaatje, 1 van de ouders is Brad’s Atomic Grape
Geplaatst: 23 juli23 Jul Ik hoopte op een goede saustomaat met dit nieuwe ras van Bolster:Midi San Marzano-tomaat 'Phiavita F1' (BOL-T-5505)Maar dus toch te sappig voor een dikkere saus?Hier hangt de plant helemaal vol met tomaatjes maar ze moeten nog gaan rijpen.
Geplaatst: 23 juli23 Jul 13 minuten geleden, redzebra zei:zoals een San MarzanoIk wil hem wel eens proberen ga je zaadjes doen? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 23 juli23 Jul Auteur @driepinter ik zou niet op 1 paard gokken, elk jaar is anders en elke tomaat heeft wel enkele zwakke punten, pozzano welke ik volgende jaren ook ga zetten is een goed producerende San Marzano, maar heeft geen resistentie tegen bv bladvlekkenziekte of phytophthora, de Nagina f1 hierboven zou o.a. resistentie hebben tegen phytophthora en is ook een goede voor saus maar kan je ook vers eten, ze groeit hier zonder probleem ongeënt op 3 stammen. De echte San Marzano staat hier ook want die is toch nog iets anders, maar valt die weg om de een of andere reden, dan heb ik de andere nog.
Geplaatst: 23 juli23 Jul Auteur @appelvrouw jazeker, er liggen er ook al klaar voor jou van golden hour, mijn favoriet dit jaar van de dwerg.
Geplaatst: 23 juli23 Jul Auteur @Roland bevat toch redelijk wat stevig vruchtvlees, dus ik denk het wel gaat. Ja, hij produceert hier ook goed, het zijn hier ook pas de eerste rijpe, nu ik had ze iets groter verwacht en een echte San Marzano is natuurlijk een stuk droger. Hier gaan ze alleszins bij de andere Marzano voor de wat rijkere/dikkere sausen.
Geplaatst: 23 juli23 Jul 32 minuten geleden, redzebra zei:golden hour,Van Wild Boar Farm! Top merci. En misschien wil jij van de dwarf Mohammed en Turboreactivnyy. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 23 juli23 Jul 2 uren geleden, Gianni1234 zei:hoe zwaar zijn ze bij jullie dit seizoen?Grappig dat je het vraagt, ik oogstte vandaag mijn eerste joekel. Geen idee welke vleestomaat het is. Dan moet ik in mijn bak met zaden duiken. Mijn oudste zoon koos deze uit. Het is maar goed dat al die andere bloemetjes van dit vertakte trosje niet bevrucht waren. Poeh, dan was de boel ingestort. Zo @Roland wat een joekel! A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 24 juli24 Jul 21 uren geleden, hazeltje zei:Geen idee welke vleestomaat het is.Die lijkt verdacht veel op de mijne in het midden van mijn bakje tomaten, die heet de Marmande
Geplaatst: 24 juli24 Jul 2 uren geleden, driepinter zei:Die lijkt verdacht veel op de mijne in het midden van mijn bakje tomaten, die heet de MarmandeDank voor deze opmerking. Marmande heb ik niet, dat wist ik wel. Dus toch net maar even de kelder ingedoken om mijn voorraad met tomatenzaden te bekijken.Het is Ossenhart / coeur de boeuf. Oepsie, die kan ik dus wel eens wat eerder gaan oogsten. Dank dus voor deze reminder toch maar eens te kijken wat het was. En voor mezelf slim om niet vleestomaat op het etiketje te schrijven volgend jaar.En mooie oogst zeg, zowel tomaten als bonen! 24 juli24 Jul aangepast door hazeltje A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.