Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

@Dashbro Echt heel erg mooi! En apart, de pepers groeien in trosjes zo te zien. Ze rijpen af naar rood, toch? Als ik de eerste foto van deze peper zie, die is later genomen denk ik. Ook zo mooi, dat rode tegen dat hele donkere blad. Ik ben echt zwaar onder de indruk van deze. 😊

Geplaatst:

@Dahli , ze groeien in trosjes, rijpen af naar rood, en nee, beide fotos zijn vandaag genomen, de rode pepers zitten dieper verstopt, lager op de plant. 😅

Hier zijn ze, nog nat van de stortbui.

20250904_193412.jpg

Die vertakking en rechte groei erna is ook zo leuk.

20250904_193402.jpg

Geplaatst:

@Dashbro o prachtig zeg! Heeel decoratief! Ook lekker?

@Gitta de paarse is idd de Buena mulatta. Rest had ik van de foto afgeknipt maar toch niet duidelijk dus. Hele lijkt een lemon drop… maar die dikke heeft een atypische vorm. Neem een hapje zou ik zeggen. Je proeft duidelijk citrus erin.

De groene ziet er bekend uit, maar ik weet het zo niet. Als je straks een rijpe hebt, nog een x posten.

Ik heb vandaag de eerste pepers voor chilivlokken te drogen gelegd. Hehe! Dat werd tijd. Er hangt heel veel aan de planten. Ik hoop op veel narijping

Geplaatst:

@Mellie Vooral heet, zonder bijzondere smaak. Ik gebruik ze vooral om chili saus mee op te peppen.

Voor de smaak heb ik de Habanada en Biquinho. Geen hitte, dus ik maak flakes en voeg daar naar persoonlijke smaak Rooster Spur flakes aan toe. Heter dan 30k SHU proef ik te weinig meer van de rest, dit bevalt heel prima zo.

Er staat ook Primotalii maar die is puur voor de heb. Ik maak er flakes van en geef die weg aan mensen die wel op extreme hitte kicken.

Die Lemon Drop... Volgend jaar staat die hier ook. Klinkt erg goed!

aangepast door Dashbro

Geplaatst:
34 minuten geleden, Dashbro zei:

Biquinho

Slim! Om die aan je flake-mix toe te voegen. Biquinho-zaadjes heb ik al in huis voor volgend seizoen. Habanada inmiddels genoeg van in de vriezer van dit seizoen en er komt nog meer aan. Als hete echte smaakmaker in een flake-mix kan ik je ook de Cabaca (Peach) aanraden. Heet, maar zeer fruitig en aromatisch.

Geplaatst:

Dat klinkt als een hele goede extra, mogelijk ook om de Rooster Spur te vervangen. Kleine peper, produceert veel, maar voor zn smaak is ie me te heet. Ben gek op de fruitige soorten- met 50-80K SHU moet daar een lekkere flake mix van te maken zijn!

Geplaatst:

@Mellie ik heb de gele peper geproefd. Heerlijk is hij, lekkerfruitig. Hier ga ik zeker zaden van bewaren. Is dat dan een mini lemon drop? Want de lemon drop die ik van Arja kreeg tijdens de MTFD is zo'n 1,50 m en het plantje waar deze pepers vanaf komen is ongeveer 25cm groot. Dat is nogal een verschil. Het is in ieder geval een blijvertje.

Geplaatst:
17 uren geleden, Dashbro zei:

Dat is Black Pearl

Wat een schatje! Mijn wensenlijst wordt wel oneindig lang zo 😬

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
3 uren geleden, Gitta zei:

@Mellie ik heb de gele peper geproefd. Heerlijk is hij, lekkerfruitig. Hier ga ik zeker zaden van bewaren. Is dat dan een mini lemon drop? .

Ik heb geen mini lemon drop maar heb in de verrassingszaadjes van de bio doos ook geen andere gele peper gehad dan deze. Misschien is die klein gebleven doordat de Buena mulatta zo groot was? Hij doet het in elk geval goed. Ik heb een habanada plantje van ook een cm of 25. Kan dus heel goed. Mijne was ondergesneeuwd tussen de andere pepers en een spontane tomaat en Chinese kool… zitten wel vruchtjes aan, maar heel erg baby. Kan dus best. Zal straks weer eens wat foto’s uit de kas maken.

Geplaatst:

Wij zijn op vakantie in Spanje, vanmiddag overheerlijk tapas gegeten. Uiteraard een bordje pepper de padron besteld. Overheerlijk😊

20250905_140509.jpg

Geplaatst:

Wat ziet dat er jaloersmakend lekker uit @Polly168 ! Fijne vakantie!

Geplaatst:

Hier komen de pepers ook eindelijk een beetje op gang. Vorig jaar had ik alleen een (z)ielig cayenne plantje maar dit jaar meer variatie én het gaat een stuk beter.

De grote oranje is 'orange glow', had 'm misschien nog wat langer moeten laten hangen, maar mijn ongeduld won😅. Wat een knoeperd! De rode zijn 'Calatenango' of 'Cayenne'.... iets met labeltjes enzo🫠.

IMG-20250904-WA0001.jpeg

Geplaatst:

Vandaag 2 Espelette pepers eraf gehaald die als eerste rood werden. Daarnaast de puntpaprika die niet rood wordt.

20250906_134859.jpg

Geplaatst:

Elke paar dagen een bakje vol, voornamelijk heel milde pepers..

20250907_214540.jpg

aangepast door Dashbro

Geplaatst:

Ik heb absurd veel peachadew pepers. Van 1 plant haal je met gemak een kilo van af. Mild, geurig en bijzonder aromatisch. Neigt naar tropische ananas of mango. Heel lekker! Maar veel te veel…! En milde sambal doe ik niet aan, maar het is leuk dit soort geurige pepers voor de afwisseling.

image.jpg

Vandaag weer aardig wat blad weggehaald bij de pepers in de kas, zodat het rijpen sneller gaat. sinds vorige x gaat het al beduidend beter en de peachadew spant de kroon met tientallen rijpe pepers.

Geplaatst:

Ik heb de eerste lichting chilivlokken gemaakt! Ruikt best heftig. Ging zo mijn neus in toen ik de deksel open draaide 🥵🤣🤣🤣

Heerlijk geurig. Purple fish is ook een goede peper voor Turkse chilivlokken. Heel aromatisch en zit ook dat zoetje in wat ik altijd zo lan waarderen alsof er zo gedroogde tomaten bij zitten. Echt een verrukkelijke geur! Ik kan weer even vooruit gelukkig. Mijn ouders zijn gisteren begonnen aan hun paprikapoeder (van hete pepers gemaakt). Ben benieuwd hoeveel kilo ze gaan maken.

IMG_1782.jpeg

Geplaatst:

@Mellie weer een foto van de nu goed kleurende nog onbekende peper. Het gaat dus om de glade rode en groen pepers. Dat is de enige die we nog niet weten welk soort het is.

20250910_175108.jpg

Nog een close-up

20250910_175200.jpg

En bovenaanzicht. Al weet ik niet of deze laatste helpend is. Maar niet geschoten is altijd mis.

20250910_175243.jpg

Geplaatst:

@Dashbro Jij zet ze allemaal in aparte potten zie ik. Wat is de diameter daarvan en zet jij er dan ook 3 per pot in?

Geplaatst:

@Gitta ik heb deze wel een X gezaaid… maar weet niet meer hoe ze heten. Een dikwandige peper is het toch? Ik kom er wel op… denk ik 😬

Geplaatst:

@Gitta lijkt erg op Anaheim, een zeer milde peper. Kweek ik zelf al jaren

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

@Petrasmoestuin Ik probeer ze per 3 te zetten maar heb vaak te weinig van dezelfde om dat te doen, ik verpot ze te laat, of ik vergeet het domweg😅

Mijn grootste potmaat is 40cm, meeste staat in 32 geloof ik.

Ze staan hier op een terras in het zonnetje, maar ook in de wind, aanstaande maandag staat alles weer in de kas of in de schuur. Daarom kweek ik in potten, maakt ook bestrijding van beestjes makkelijker...

Geplaatst:
5 uren geleden, Mellie zei:

@Gitta ik heb deze wel een X gezaaid… maar weet niet meer hoe ze heten. Een dikwandige peper is het toch? Ik kom er wel op… denk ik 😬

Is het misschien de Garden Salsa peper geweest of de Rocket Red?

Prik Chi Faa komt nog het dichtst in de buurt denk ik. Wat lengte betreft en de dikke wand die je beschrijft. Ik moet hem nog oogsten en opensnijden. Dan kan ik de wand beoordelen. Morgen maar eens doen.

Geplaatst:

Braagje aan de peper experts. Ik heb een aantal pepers in potten achter in de tuin in een foliekas staan waar weinig zon komt, vanwege een grote boom. Door de kas is het wel warmer in de kas dan buiten (dat was het idee), maar echt warm is het niet door gebrek aan zon, en de kleuring verloopt bij sommige pepers dan ook uiterst traag. Niet warm genoeg, denk ik. Is het verantwoord die potten op warmtematjes te zetten of vermoord ik dan mijn pepers? Of gaat het om de luchtwarmte bij het rijpen?

Geplaatst:

Wat een schatjes @Jorieke123

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.