Geplaatst: 21 september21 Sep Nee, nog niet. ik laat hem helemaal afrijpen op de vensterbank voor de zaadjes. Als ie begin te verdrogen proef ik nog wel even, maar ik verwacht niet veel meer dan P of SRS qua hitte. 21 september21 Sep aangepast door woldistel Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 21 september21 Sep @woldistel Ben toch benieuwd! De SRS is qua hitte zeer goed te doen. Ik had onlangs er wel eentje tussen zitten die echt loeiheet was. Je weet van wie ik het SRS-zaad heb 😉. Het zijn trouwens by far de mooiste pepers die ik ooit gekweekt heb en zo lekker!
Geplaatst: 21 september21 Sep Nou @Dahli , ik zit ook net te denken over de zaden die ik tot nu toe had van de SRS. Ik heb nu toch ook Sugar Rush Red, denk ik. Geen streepje te bekennen, maar wel rood. Maar als soort nooit gekocht.Dus misschien is de Stripey die ik toen kocht, inderdaad nog niet helemaal stabiel. Sowieso is het altijd wel een gokje als je gekregen/geruilde zaden zaait. Ook bij de zelfbestuivers komt er wel eens een bij of hommel langs, tenzij je daar maatregelen neemt, dat het absoluut niet kan gebeuren. Vandaar dat ik met bijv. de biozadendoos ook niet mee doe. Geweldig initiatief, maar ik ben toch wel huiverig voor kruisbesmetting zal ik maar zeggen. Ik heb nu ook weer een peperplant, waarvan ik geen idee heb wat het is 🤷Ik kan hem niet plaatsen bij de soorten die ik gezaaid heb (want lijstje bijgehouden), maar kaartjes raken wel eens zoek. Maar toch. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 21 september21 Sep @woldistel Grappig dat je die SRS noemt. Bij mij hebben ze allemaal streepjes (tot nu toe) op 1 na. Die is volledig rood. Dat zal geen toeval zijn. Het zaad dat ik dit seizoen heb gewonnen heb ik overigens allemaal uit de gestreepte pepers gehaald. Ze zijn zo prachtig. Ik heb trouwens ook een neus-peper ertussen hangen. Als ik me goed herinner had jij vorig jaar ook zo’n feestneus 😃. Ik vind die verrassingen overigens wel leuk.
Geplaatst: 22 september22 Sep Ik plof er zo even tussenin...Ik kweek al jaren pepers en vaak vind ik pepers te heet voor toepassing in de keuken. Vorig jaar heb ik gericht gezocht naar zaden van iets minder hete soorten en kwam ik tijdens een trip in Roemenië zaden tegen van de 'Alma picante'. De pepers zijn mooi gelukt en ik kan nu volop oogsten. Ik heb volop pepers hangen en droog ze nu voor poeder. Ik ben helemaal tevreden. Wie heeft er nog zaden van een andere soort, maar wel milde peper die met mij wil ruilen?
Geplaatst: 22 september22 Sep @Flinters ik wil best ruilen, leuk. Heb je de tondo calabrese al? Lief klein pepertje, veel aan 1 plant zelfs in pot. Onrijp (geel) nauwelijks hitte, rijp (rood) milde hitte. Ik gooi ze zo door het eten, en ik kan weinig hitte hebben. Ze is erg smaakvol. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 22 september22 Sep @woldistel jaaaaa ik kom dit posten en lees even snel de laatste posts door en voila. Kennelijk heb jij hetzelfde!Dit had nl een sugar rush stripey peper moeten zijn. Maar nul strepen. Wel heel mooi oranje. Ik dacht wat heb ik verkeerd gedaan met etiketteren! Er was nl maar 1 onduidelijkheid bij me toen ik wat potjes liet vallen. Maar is dus toch echt wel een sugar rush. Bij deze sugar rush orange ipv stripey. Smaakt goed pittig mooie kleur. Mooie vorm. Ik ben blij dat het mysterie is opgelost en met de smakelijke peper 💪🏻
Geplaatst: 22 september22 Sep Ter aanvulling op mijn eerdere post van vandaag: ‘Alma Picante’ een milde peper. Ik droog de pepers om de komende tijd mijn eten mee op te peppen. Volgende zaden voor ruil tegen andere zaden.
Geplaatst: 22 september22 Sep Chop chopVoorNa 14 uur drogen.. Op 55graden.Alles wat gedroogd is. De stukjes breken met gemak. De koffiebonenmaler doet zijn werk. Genoeg poeder voor aankomend jaar ☠️Resultaat. Kuch kuch, hoest hoest proest met een loopneus en prikkende ogen. Nu eerst een heerlijk bakkie koffie. ☕
Geplaatst: 22 september22 Sep @rorror leg je de pepers op bakpapier? Niet los op het rooster? Wat is het voordeel?
Geplaatst: 22 september22 Sep Duikbril, neusmondmasker?Meer serieuze vraag: laat je de zaden erin zitten? Werkt dat goed met het malen?
Geplaatst: 22 september22 Sep Normaal had ik op de bovenste 2 roosters ook bakpapier gelegd, maar ik had nog maar 1 vel.Ik leg het op het bakpapier omdat anders tijdens het drogen alles krimpt en door het rooster valt.Dus eigenlijk om het makkelijker voor me zelf te maken, maar het belemmerd wel wat van de luchtstroom natuurlijk.
Geplaatst: 22 september22 Sep Zojuist, Arja zei:Meer serieuze vraag: laat je de zaden erin zitten? Werkt dat goed met het malen?Zaden laat ik er inderdaad in, worden geheel fijn gemalen zoals je ziet. Maar alles was er los uitgevallen was maal ik niet mee. Maar alles wat nog vast zit in zaadlijsten laat ik er in.En als je er mee kookt proef je de zaden toch niet meer.Voor paprika poeder zou ik ze in iedergeval wel er uit halen.
Geplaatst: 22 september22 Sep Wow! @rorror Welke pepers heb je gedroogd? Het ziet er niet uit als chilivlokken dus zou het sowieso paprikapoeder noemen. Prachtige kleur! Smaak? Ik heb altijd de neiging om mijn chilivlokken te fijn te malem omdat ik dat zo heerlijk rustgevend vind ofzo. Dat geluid is heerlijk. Net zoals een knippende stofschaar trouwens. Kan ik ook uren naar luisteren. Maar ehm, pepers dus. Ik droog ze tegenwoordig op het boilervat, maar een lading in de oven kan uiteraard ook. Hoe lang heb je dat gedaan?
Geplaatst: 22 september22 Sep Hier ook elke avond de droger aan.. wel aflopend nu.Volgens mij hebben we aardig gelijke droogovens, Rorror? 😋Wel veel van dezelfde hittegraad bij elkaar... 1x eerder superhots boven milde pepers gedroogd... die fout maak je maar 1x.Vooral veel Habanada, Biquinho (rood) en nog wat Rooster Spur nu, Nadapeño en oranje snack paprika staan vol in vrucht maar gebruik ik als snack..En de Black Pearl kleurt gestaag van zwart naar rood...
Geplaatst: 24 september24 Sep Ik heb vandaag de eerste blended Lemon pepers geoogst. De eerste… normaal was ik zo’n beetje uitgegeten. Niet normaal. Maar. Deze peper had nul hitte. Gewoon helemaal niks. Vorig jaar en jaar ervoor waren ze een dansje waard als je een hap nam. Is dat omdat het laat in het seizoen is? Net zoals de eerste pepers die ook geen hitte hebben? Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Geplaatst: 28 september28 Sep Wie kan mij vertellen welke peper dit is? Label is verdwenen. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 28 september28 Sep Op 22-9-2025 om 23:01, Dashbro zei:1x eerder superhots boven milde pepers gedroogd... die fout maak je maar 1x.Lol, ik had ze er inderdaad ook zo in zitten en bedacht nog net op tijd dat dat riskant was. We hadden ook al een keer pepers gedroogd, rek wel afgeveegd maar niet afgewassen - hele pittige tomaten daarna 🤪 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 3 oktober3 Okt Op 20-9-2025 om 19:42, Dahli zei:Vanochtend de laatste Jalapeno’s en Cabaca’s geplukt. Habanada’s en Sugar rushes hangen er nog genoeg. De Jalapeno’s laat ik nog even afrijpen in de vensterbank.Ik had toevallig gisteren met mijn ouders een gesprek over onrijpe pepers. Zij verzamelen alle pepers, doen ze in een zak. De zak is van belang. Geweven plastic zodat het ademt of jute. Ademend in elk geval. Dat stoppen ze vol met pepers. Elke dag een beetje (zij hebben kilo’s en het zijn oude mensen). Dan een paar lagen kleedjes over de zak zodat het lekker warm is en dan is binnen 2 dagen alles rijp. Mijn moeder liet een zak zien als voorbeeld. Ik stond echt te klapperen met mijn oren! Wist dat niet en hier vast ook onbekend.
Geplaatst: 3 oktober3 Okt 12 uren geleden, Mellie zei:Geweven plastic zodat het ademt of jute.Wat een goed advies Mellie! Als ik dit zo lees dan kan het ook in die groentezakjes van de super. Die zijn ook geweven en ademend. En dan met wat theedoeken erover. Ik ga morgen alle resterende sugar rushes oogsten en op deze manier laten afrijpen. Ik zal mijn pogingen hier delen 😃.
Geplaatst: 3 oktober3 Okt Op 21-9-2025 om 17:03, woldistel zei:Vandaar dat ik met bijv. de biozadendoos ook niet mee doe. Geweldig initiatief, maar ik ben toch wel huiverig voor kruisbesmetting zal ik maar zeggenDie verrassingen vind ik juist leuk. Ik heb daarom ook voor de verrassing pepers van Mellie gekozen uit de biozadendoos. 4 heerlijke pepers ontdekt en daar weer zaad van verzameld. Ik kan hier nu om de dag of 2 dagen oogsten van de pepers, ze rijpen nu vrij snel na de grondige snoei. Hier ben ik blij mee.
Geplaatst: 3 oktober3 Okt Ik doe iets dergelijks - rijpen in een zak - wel met tomaten, om af te rijpen. Ik gebruik dan een papieren groentezak, die ademt volgens mij ook (want in plastic gaat het rotten), maar die houdt tegelijkertijd de uitgeademde gassen van de tomaten toch binnen. Appeltje of banaan erbij, en om de twee dagen kijken want dan kan het snel gaan. Maar met de pepers lijkt vooral de warmte van belang. Ik ga dat ook proberen als straks de lage temperaturen echt toeslaan. Vooralsnog wordt het toch nog vrij warm in de foliekas zodra de zon schijnt. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.