Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Ach ja weinig als het van 100 planten komt, lol. Referentie ontbreekt. Lekker handvol lemon Drops en een paar Limon pepertjes, wat de Cayenne en de eikeltjesvorm voor pepers zijn, kan zoveel wezen, dus geen idee.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin Ja, het was vrijdag best warm. Toen zag ik ze al wat kleuren, maar gisteren pas geplukt. Zolang het nog net niet te koud is en ze blijven kleuren, laat ik ze maar buiten staan. Als het echt kouder wordt in de nachten, haal ik alles eruit. Dan moeten de overgebleven pepers maar binnen rijpen. Dat worden er steeds minder. Sommige pepers zijn nu bijna klaar. Toch nog snel gegaan de afgelopen maand.

@donaldk Ik heb 8 peper planten staan. Heel veel voor mijn doen, normaal maar 1 plant. Dit is de grootste badge tot nu toe. Ze voelen dat ze op moeten schieten zo lijkt het. Inderdaad lemon drop, cayenne en chinese 5 color pepers.

aangepast door Gitta
Tekst toegevoegd

Geplaatst:

@Tanja65 je hebt ook gelijk, hoor, dat het nog niet is afgelopen. Het is hier ook nog niet klaar. Maar qua rijping vind ik het dit jaar toch wel laat. En er rijpt nog wel wat na, maar het is al oktober en dan gaat in mijn volkstuin het licht 🌞 een beetje uit. Tot de bladeren zijn gevallen.

IMG_20251012_160231593_PORTRAIT.jpg

aangepast door woldistel

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Hier is het ook wel over, zojuist nog 15pepertjes geplukt en de eerste 8 potten ontdaan van de pepper planten. Morgen de rest van de pepers de nek omdraaien.

Geplaatst:

Ga je weer wat planten proberen te overwinteren @rorror ?

Home of the Turbo.

Geplaatst:
5 minuten geleden, donaldk zei:

Ga je weer wat planten proberen te overwinteren @rorror ?

2 Stuks.

De bijna 7 jarige Jalapeno. (febr 2026 7jaar oud)
En een kleine Bequino welke bijna 2 jaar is.

Geplaatst:

Ik zoek naar hoe pepers na te kleuren, maar kan dat nergens meer vinden. In een papieren zak? Wel of niet iets erbij? En werkt het ook met paprika’s (naaste familie immers)? Ik heb nog een lawine groene paprika’s staan die echt niet meer allemaal afrijpen.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik had het ook gelezen, @Mellie had het gedeeld. Het is in een papieren zak ivm vocht en luchtcirculatie. Volgens mij niets erbij, maar appel en banaan produceren ethyleen wat de rijping bevordert.

Correctie: volgens mij deed Mellie het in (keuken)doeken en iemand anders als reactie in een apieren zak. Maar het komt op hetzelfde neer.

aangepast door acpronk
Correctie

Geplaatst:

Thanks. Zo doe ik de tomaten ook inderdaad. Maar die hebben vaak wel langer nodig dan enkele dagen.

Geplaatst:

Bladloze takken op water zetten kan ook.

Home of the Turbo.

Geplaatst:
2 uren geleden, donaldk zei:

Bladloze takken op water zetten kan ook.

Ik zet liever dan een takje op water waar nog twee jonge blaadjes aanzitten. Die zorgen er dan voor dat de sapstroom opgang blijft.

Geplaatst:

Wat is het voordeel van pepers overwinteren, naast het evidente voordeel van kweekzekerheid? Groeien ze sneller, beter, produceren ze meer?

Geplaatst:
  • Auteur

Met de huidige temperaturen (het gaat wel wat kouder worden) gaat het afrijpen buiten nog redelijk goed. Ik schat dat -van de soorten die ik heb staan- ongeveer 80% of meer is afgerijpt. Afrijpen aan de plant -als dat kan- lijkt mij altijd beter dan onrijp plukken en binnen laten afrijpen. Dat geldt voor alle vruchten, vermoed ik.

Zonet even de laatste Mdme Jeanette geplukt. Dit beetje is minder dan een kwart van de totale seizoens-opbrengst van twee planten, elk in een 10L pot, buiten:

20251013_Mdmd_Jeanette.jpg

^ Van de donkergele (die zijn het rijpst) exemplaren oogst ik eerst nog wat zaad. Daarna gaat alles -zonder kapje, en eenmaal in de lengte doorgesneden- in de vriezer.

Geplaatst:

Prachtige oogst @henkg die Jeanettes. Eén van de lekkerste én mooiste wat mij betreft. Die van jou zien er geweldig uit! Ik had ze vorig jaar en vond ook dat ze verbazingwekkend veel oogst geven buiten.

Geplaatst:

Ziet er inderdaad goed uit. Vond in 2013 de geur erg zwaar, dus heb ze nooit meer uitgegroeid, maar heb wat van je zaadjes alsook zo'n vouwenvelopje (@tanja65?) met Mme zaadjes meegenomen. Wat voed je ze @henkg ? 10/12 L is een maat die ik ook veel gebruik.

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Moet ik de pepertjes nu oogsten als het 2 graden 's nachts wordt?

Geplaatst:
Op 22-9-2025 om 13:32, Mellie zei:

sugar rush stripey peper

Ja, gevonden! Een sugar rush dus, al dan niet met strepen. Volgens de man uit onderstaand filmpje rijpen ze geweldig traag en komen de strepen pas als allerlaatste. Zou het kunnen, dat met dit gekke peperjaar (alle pepers rijpen bijzonder traag) deze pepers gewoon nog steeds niet helemaal rijp waren - en ook niet meer gingen worden? Ik denk gewoon hardop, geen verstand van verder. Lekker was ie wel!

Geplaatst:
9 uren geleden, Tanja65 zei:

deze pepers gewoon nog steeds niet helemaal rijp waren

Ik heb ze dit jaar gekweekt van hetzelfde zaad (neem ik aan, ik kreeg ze van @woldistel ). Het klopt dat de strepen pas op het allerlaatste moment van rijping verschijnen. De ondergrond is dan licht(er), de strepen zijn oranje. De exemplaren die volledig oranje zijn/worden hebben dus geen strepen en zijn volledig diep oranje gekleurd als ze rijp zijn. Ze zijn ook een stuk heter dan de gestreepte exemplaren. Van de srs is bekend dat af en toe de eigenschappen van de voorouders nog de kop op steken. Dat is bij de oranje exemplaren het geval.

Geplaatst:

Tnx @Dahli ! Dan zal ik wel hete oranje krijgen, want een oranje van @Mellie gekregen. Volgens mij waren de voorouders niet oranje, maar perzik en rood, voor zover ik kan nagaan. Misschien hebben jullie per ongeluk een nieuwe sugar rush gekweekt? Het wordt trouwens een verrassing of ik ze ga kweken. Ik had zaad van deze en van een andere die nieuw voor me was (5 colors) netjes apart op papiertjes gelegd om te drogen. Windstil. Maar ik dacht: voor alle zekerheid toch maar iets op leggen. Dus ik draai me om om iets te pakken, en foesh, windvlaag. Alles zaadjes door elkaar. Ik heb dus nu een zakje zaadjes met 5 colors en sr(s) door elkaar. Het wordt een verrassing wat ik volgend jaar zaai, ik zal ze ruim zaaien en dan moet ik afwachten tot er vruchtjes komen, ik denk dat ik het aan de plantjes niet ga kunnen zien.

Geplaatst:
42 minuten geleden, Tanja65 zei:

Alles zaadjes door elkaar.

Oh wat erg, maar inderdaad de verrassing volgend seizoen kan ook leuk zijn! Misschien kun je het toch eerder zien wat wat is. De SRS is een baccatum, de 5C een annuum. Dus wellicht geeft het blad toch al eerder een hint 😉.

Geplaatst:

Ik betwijfel of mijn kennis van pepers al voldoende is om dat verschil direct te zien 🫣

Geplaatst:

Zelfs met deze foto erbij vind ik het nog lastig

IMG_4047.jpeg

Geplaatst:

Tegen die tijd gewoon wat foto’s hier plaatsen, er zijn vast kenners die het zien. De groeiwijze verschilt ook volgens mij. En anders inderdaad een leuke verrassing 😃.

Geplaatst:
1 uur geleden, Tanja65 zei:

Ik betwijfel of mijn kennis van pepers al voldoende is om dat verschil direct te zie

Anders zie je het wel bij de eerste bloemetjes. Baccatums hebben een gele, bruine of groene tekening in de bloem.

Zoals deze aji mandarin

IMG_20251019_165641303_HDR~2.jpg

Baccatums zijn ook meestal vrij breed.

aangepast door woldistel

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.