Geplaatst: 8 november8 Nov Ik heb nog steeds peperplanten en paprikaplanten in mijn kas staan, die maken nog steeds bloemen. Wat is slim om te doen zodat de vruchten die er nog hangen nog kunnen kleuren? Misschien alles van eraf halen, inclusief blad?
Geplaatst: 8 november8 Nov Ik heb wel alle bloemen weggeknipt, en de te kleine vruchtbeginselen, maar slechts een deel van het blad, zodanig dat de vruchten licht en zon kunnen krijgen, en dat takken waar niets (meer) aan hing ook weg zijn. Ik denk dan: het blad hebben ze ook nodig voor fotosynthese. Maar of dat echt zo is weet ik niet. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 8 november8 Nov Dank je @Tanja65 ik ga inderdaad de vruchtbeginselen en bloemen weghalen, kijken wat het nog gaat doen en anders eet ik ze wel groen 😅
Geplaatst: 8 november8 Nov 6 uren geleden, JR.S zei:Heb collega (Stan) die aan wedstrijden mee deed en is ook peper 🌶️ groei verslaaft was vroeger geloof ik ook moderator hierHoe gaat het met Stan? Is ooit een keertje bij mij langs geweest. Hij zat vroeger ook op Chillipeper forum, via hem ken ik dit moestuinforum. Ik kreeg jaren geleden nog een keertje antwoord op een email, dat hij toen gezondheidsproblemen had. Daarna kreeg ik geen reacties meer. Nou was hij verhuist en ik gebruikte zijn oude KPN ISPs' emailadressen, dus of het überhaupt aankwam... Peperschrift werd ook niet meer geupdate. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 8 november8 Nov Bloemen zullen gaan schimmelen, vanwege kou en daarmee relatieve vochtigheid. En niet groeien vanwege gebrek aan licht. En ja zelfs in november kun je nog zien dat een compleet geoogste Thai Sun of zo volledig in bloei gaat, na de seizoensoogst. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 13 november13 Nov Ik heb dinsdag alles geoogst. Fotostaat bij het topic foto’s van je oogst. Vanaf het weekend lijkt het echt kouder te gaan worden. Ik heb geen kas, dus ben zeer tevreden met hoelang ik ze buiten af heb kunnen rijpen. Dat had ik niet verwacht. Over een paar maanden kunnen we alweer beginnen met zaaien voor het nieuwe seizoen.
Geplaatst: 13 november13 Nov Ja, ik heb er ook weer zin in! De tijd gaat hard he? Over 7 weken begin ik al met pepertjes voorzaaien. Ik ben volop aan het voorbereiden wat ik wil en ga zetten, ik moet nog al mijn verslagen bijwerken. Volgend jaar doe ik het niet zo uitgebreid.
Geplaatst: 13 november13 Nov Ik moet echt mijn pepers gaan plukken… kas hangt echt nog vol en heb een krat vol binnen van vorige week. ik kom er gewoon niet aan toe tussen alle werk door.
Geplaatst: Vrijdag om 18:364 d Jalapeno. Gaat mij niet zo zeer meer om, dat deze er als een bonsai uitziet. De takken zijn een cluster****... Met afgestorven takken, en alles groeid krom door elkaar heen. Febr 2026 7jaar.Ga deze vandaag verpotten in een tijdelijke wat grotere bak. Dan de groeitent in. Hoe zou ik groei lager op de stam kunnen stimuleren? Elke keer de groei punten er uit knippen heb ik al eens geprobeerd, maar durf hem niet helemaal terug te snoeien.
Geplaatst: Zaterdag om 06:573 d Wat een mooi avontuur van jouw peperboom @rorror ik weet nog toen je hem voor het eerst ging oppotten! Is dat gewoon al 7 jaar geleden joh…. Wat een avontuur.Ik heb mijn binnen gezette pepers of lekker krokant en droog gekregen, of onder de luis en zielig. Heel divers. Aan sommigen komen alweer pepertjes. 7 jaar lang opkweken lijkt me totaal niet haalbaar.Ik vroeg me af of degenen die peachadews hebben gekweekt dit jaar: ik heb de allerlaatste geoogst en hier zitten beduidend meer pittige pepers bij. Hebben jullie ook die ervaring? Is wel gek dat er misschien 1 op 20 pittig was en nu toch zeker de helft. Heb heel veel zaadjes van de peachadew bewaard die ik heb uitgehold voor de inmaak.Een overzicht van wat ik zo kan bedenken aan oogst:De Turkse pepers hebben tot sept goed gegeven. Mazamort üç burun en anderen. Mooie oogst van gehad, maar hadden na sept nog nauwelijks zin.Peachadew: onvoorstelbaar veel. Kilo’s van geplukt.Sugar rush stripey en Peach werden of geel of oranje. Heel jammer, maar ze zijn wel lekker. Erg pittig ook. Soms kon een peper niet helemaal op. Dat is me niet vaak overkomen. Grote oogst ook van gehad.Heb wat holy moly zaden. Ik had daar bedroevend weinig pepers van. Ze waren te tellen. Smaak vond ik ook niet heel bijzonder overigens, maar qua kleur echt een plaatje en leuk voor ertussen.De Inca drop had een kleine oogst. Was ook een beetje in de verdrukking. Vind de vorm heel leuk. Smaak was prima.Aji mandarin prachtige kleur lekker van smaak. geurig. Blij dat ik daar weer zaden van heb.Aji crystal blanco. Tot sept grote oogst net zoals mazamort en co. Vond de smaak meer paprika dan peper. Geen hitte. Haalde de citrus er ook niet echt uit.Wel leuk als gevuld paprikaatje (ik heb ze gewoon zo gegeten en verder niet bewerkt. Dat bedenk ik nu pas)Blended lemon heel laat afgerijpt. Waten dus niet pittig, want na sept pas en geen zonnewarmte meer gehad. Blijft wel een van mijn favoriete pepers.Mango stumpy. Dito. Wel er superleuk pepertje. Kleine, grappige vorm. Aromatisch en erg tropisch. Oogst viel niet tegen. Heb er nu 1 binnen in pot. Kijken of die nog wil.Kan zo even niet bedenken wat ik nog meer had. Was in elk geval een goed peperjaar. Duurde alleen wel schandalig lang voor er iets rijp was. ben heel blij met de nieuwe kas. Zo zag het er 2 dagen geleden nog uit. Niet slecht voor eind november. Ow en de opgekomen Chinese kolen had ik jaren terug gezaaid. Komt er elk jaar iets van op. Heel lollig. Maar dit jaar explosief veel. Had overal in de kas kolen, dille, Portugese biet en venkel. Ik heb alles laten zitten en soms wat geoogst. De dille heel veel. Rest met mate. De kolen werden de rupsen- en slakkenlokkers. Al die kroppen heb ik maar 1 van gegeten. Rest was mn rupsenvoer…. Alles kaalgevreten. Echt niet normaal meer!En dan nu op naar volgend jaar. 💪🏻💪🏻💪🏻 Zaterdag om 07:003 d aangepast door Mellie Autocorrect
Geplaatst: Maandag om 15:341 d Er hingen er toch nog een paar. Zojuist de echt allerlaatste sugar rush stripey buiten geoogst.
Geplaatst: Maandag om 16:391 d Auteur Vier weken gelden dacht ik de laatste pepers geoogst te hebben, de paar resterende groentjes vond ik niet de moeite https://www.moestuinforum.nl/topic/52431-pepers-2025/page/25/#findComment-566339Maar vandaag toch maar geplukt, alles was (buiten aan de plant) toch nog afgerijpt:Behalve die oranje kleintjes linksonder. Tobasco, die horen naar echt vuurrood te kleuren.Van elk soort ga ik er straks eentje proeven: hebben ze dezelfde hitte als die ik b.v. begin september geplukt heb? Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 6 uren geleden6 u @Mellie op het voormalige pepersrus forum had iemand een plant 11 winters binnen gehad, dus twaalf seizoenen had de plant het gedaan, dertien bleek een ongeluksgetal, want aan het eind van die winter ging de plant alsnog dood. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.