Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hier veel oude zaadjes geprobeerd te kiemen, en pech met Habanada vooral. Dan ook nog een weekje zo ziek zijn dat je je zaailingen vergeet...

Achja. De vroeg gezaaide Habanada staat samen met 4 Himo Togarashi en 2 Nadapeño onder een lamp. In de "couveuse" staan nog wat mini zaailingen, van wat verschillende soorten.

Maar wat kiemt dat zaad slecht. Ironisch genoeg had ik een stuk lidl Chili kaas gekocht, waar ook hele zaadjes in zaten. En die, eruit gepulkt, kiemen als een malle. 

20250223_114057.thumb.jpg.5648bbe7b083cabfcda0aed8c1b0d805.jpg

• Like 6
Geplaatst: (aangepast)

O bah, ziek...

Maar echt, zaadjes uit de kaas gepulkt, die ontkiemen??

Lachuuuh!

aangepast door Rookie
  • Like 4
Geplaatst:

3 soorten overgezet naar opvolgpot per drie. Foto 1 links de Cabaca Peach, rechts de Sugar rush stripey. Foto 2 de Mango stumpy. Numex en Jalapeno moeten nog een paar dagen wachten in de zaaitray.

IMG_7151.jpeg

IMG_7153.jpeg

• Like 3

20250224_155231.thumb.jpg.13597c4a16e10ba99031b490d995ef30.jpg

Ojee, heb weer zo'n bijna perfect kiemjaar. Alleen de Jalapeno van de Lidl blijft achter, nu net 1 die zich toch nog boven de grond worstelt, en bij paprika Gypsy Baron mist ook nog eentje en de Goat's Weed is ook nog net niet compleet maar dit is ook oud zaad.

Maar alle anderen: 100% opkomst.

Heel blij mee, maar ook een beetje niet... zijn zo toch wel weer veel planten straks. :mrgreen:

Ze hebben net water gekregen met wat Rootbooster erin.

aangepast door Erny
  • Like 5
Geplaatst:

Ik heb nog 2 pepers bijgezaaid. Stromboli en aji bodysnatcher. Die vond ik in een zak met nieuwe zaden die ik de afgelopen maanden had verzameld. De foto van s zag er feestelijk uit en die aji heeft natuurlijk een geweldige naam.

Ik heb helaas geen 100% opkomst. Zat ook wel oud zaad tussen, maar toch. Heb nog genoeg keus en plek tekort met wat er wel opkomt. Maar gaat zo veel langzamer dan de mooie foto’s die pik voorbij zie komen hier!

Mijn pdp kiemt voor geen meter. Heb daar elk jaar ruzie mee. Had nu 3 zakjes zaad systematisch afgekeurd met gezaaid en datum erop te zetten. Die zijn alledrie niet opgekomen. Ik ga die sowieso allemaal wegdoen. Miss chien zelfs de rest ook nog. Ik ben voor nu in elk geval wel even klaar met pdp.

• Like 2
Geplaatst:

Onbegrijpelijk @Mellie die verstoorde relatie tussen Meneer Padron en jij... :shock:

Bij mij kiemen ze nog steeds allemaal en zeer enthousiast.

Ik snap er niets van dat ze bij jou weigeren.

Stuur anders die zaden naar mij op? (ipv weggooien) Ga ik die ongehoorzamen testen. 🤨 

• Like 2
Geplaatst:

@gitta @dashbro pimentos de padron inderdaad
Die weigeren bij mij elk jaar. Ik heb 1 zakje daar wel opkomt, maar weet niet welke. Heb nu 3 zakjes gekocht zaad gezaaid met nul opkomst. Dus die zijn weg. Sorry @erny. Ik ga de kliko niet induiken hij is nog redelijk leeg en schoon. Misschien dat ik een kind zo gek krijg.

• Like 2
Geplaatst:

Hoe zit het ook alweer, ik heb gezocht in eerdere pepertopics, maar kan het niet terugvinden. 1 van mijn Cabaca Peach plantjes krijgt wat gelig blad. De anderen die onder dezelfde omstandigheden groeien niet. Een gebrek aan iets dacht ik, maar aan wat? En van 2 van mijn Jalapeno zaailingen gaan de blaadjes wat naar binnen krullen. Weet iemand hoe ik dit bij kan sturen? @rorror misschien? Dank alvast!

@rorror ik hoopte al op jouw reactie 😊! Hierbij wat meer informatie.

• Standplaats is vensterbank (op het Oosten) boven radiator. Geen warmtematjes.
  • ‘S nachts minimaal 15 graden, overdag max 20 graden.
  • Onder een kweeklamp, gemiddeld 15 uur per etmaal.
  • Na deno geplant in nieuwe bemeste potgrond met wat vermiculiet erdoor gemengd, in zaaitray. Daarna opgepot per 3. In de zaaitray deed het zich al voor. Wel flink bewaterd vlak voor het overpotten.
  • Na 4 weken zaaitray 1 x moestuinvoeding gegeven, verdund tot 1/4 van de voorgeschreven verhouding, nu 1 week geleden.
  • 1x per week water.
  • De overige soorten (Habanada, Mango stumpy en Numex big Jim), hebben geen verschijnselen. Stonden in dezelfde zaaitray.

Hieronder wat foto’s. Eerste 2 de Cabaca, tweede 2 de Jalapeno. Dank je wel alvast!!!

IMG_7166.jpeg

IMG_7168.jpeg

IMG_7164.jpeg

IMG_7167.jpeg

aangepast door Dahli
  • Like 1
Geplaatst:

Vanmiddag de laatste gewortelde zaadjes uit de deno gehaald en in een potje gedaan. Het zijn zaden uit de biozadendoos, verrassings pepers. Verschillende soorten zaden. Ik ben benieuwd. Ik heb het potje weer op de WiFi router gezet. Ik ben benieuwd wanneer ze boven komen. Hopelijk diep genoeg gezaaid en zijn ze straks allemaal hun zaadhuid kwijt.

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb nu een aantal jaar pepers gekweekt en ook dit jaar weer vol enthausiasme begonnen echter heb ik nu iets op mijn bladeren zitten wat ik nog niet eerder gehad heb en ben bang dat ik een besmettelijke ziekte heb. Google kan me echter niet verder helpen. Weet een van jullie wat het is en wat ik er mogeljik aan kan doen? Het gaat om een coyote zahn white. Echter hebben andere soorten ook lichte verschijnselen ervan maar lang niet zo erg als deze. Is vermoedelijk in 1 tot 2 dagen ontstaan. Plantjes zijn zo'n 5 weken oud.

spacer.pngspacer.pngspacer.png

Geplaatst:

Hi @Pepermeisje, het lijkt op oedema volgens mij. Lees onderstaand topic even door, daar lees je de oorzaken. Niet besmettelijk overigens (als het inderdaad oedema is).

• Like 4
Geplaatst:
Op 4-3-2025 om 23:08, Pepermeisje zei:

echter heb ik nu iets op mijn bladeren zitten wat ik nog niet eerder gehad heb en ben bang dat ik een besmettelijke ziekte

Is 100% zeker oedema, geen besmettelijke ziekte. Reden: te natte/vochtige omstandigheden (lage temp werkt ook niet mee). Is genoeg over te vinden op internet en ook hier op moestuinforum zoals @Dahli al aangeeft

• Like 2

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Ik heb ongeveer 30 peper zaailingen staan en die doen het eigenlijk wel goed, op een paar na.

Die hebben het moeilijk, verliezen hun kiemblaadjes en worden een beetje geel.

Ik heb nu een ietsepietsie voeding bij gegeven, kan ik nog meer doen?

P1060183.JPG

Geplaatst:

Staan ze niet te nat?

Kan overtollig water weg, zitten er gaatjes onderin die bekers?

In wat voor grond staan ze?

Wat voor voeding? @Rookie Ik schreef jou ook al. Jij zei dat ik ze alleen van onderen water (in het bakje) moest geven, dat heb ik gedaan. Op matje en onder lamp.

aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst:

@arja

Ze staan in zaai- en stekgrond.

Er zitten gaatjes in de bekers.

Te nat... de anderen doen het wel allemaal goed onder dezelfde omstandigheden.

Het kan natuurlijk best dat ik die twee per ongeluk twee maal water heb gegeven.

Ik zet ze even terug in het verwarmde kasje, dan gaat de verdamping iets sneller.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...