Arja Posted January 28 Share Posted January 28 Ik denk dat het thrips was, en ik heb de pepers naar buiten geparkeerd om besmetting op mijn andere planten te voorkomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted January 28 Share Posted January 28 Hier staan er buiten ook nog een aantal groene stengels in pot. Maar nog veel meer bruine en verschimmelde 😁 De groene zijn allemaal baccatums, trouwens. Misschien dat ze eenmaal in winterrust redelijk wat kou kunnen verdragen, zolang de kluit niet bevriest. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polly168 Posted January 31 Share Posted January 31 Ook hier weer van start. Kastje extra geïsoleerd om temp mooi stabiel te krijgen. Zin in☺️ 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted January 31 Share Posted January 31 Op 26-1-2025 om 11:41, Rookie zei: een helemaal niet-hete peper: de jalapeño nadapeño. Ik dacht oprecht dat je de boel voor de gek zat te houden. Maar hij bestaat echt! 3 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted February 1 Share Posted February 1 🙃 Grappig hè? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted February 1 Share Posted February 1 Ik heb niet zoveel met pepers, maar gisteren 10x zaden van de rode peper gezaaid waar ze op de Canarische eilanden (daar een vers exemplaar gekocht) een bekende pittige rode saus mee maken (Mojo Picon ook wel Mojo Rojo naar de kleur) die ze o.a. serveren bij aardappels. Een vakantieherinnering dus. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EdelSpint Posted February 1 Share Posted February 1 Oh my! Het is al februari. Binnenkort maar eens beginnen met voorzaaien. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted February 1 Share Posted February 1 Zojuist de Jalapeño's uit de deno gehaald en in de grond gezet. De Nadapeño's heb ik nu in de deno gedaan. Ook nog een paar Espelettes erbij gedaan in de deno, want die hadden moeite met ontkiemen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted February 1 Share Posted February 1 @Goldfishhier ook rode peper in de deno gezet gisteren. Was ik nog vergeten te zeggen hier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polly168 Posted February 1 Share Posted February 1 Nu heb ik 2 ledbatten van 50W in de kast hangen. Echter blijken ze zoveel warmte te genereren dat de temperatuur te hoog wordt. Vraag: -inmiddels hangen ze vlak boven de zaailingen, moet dat ook echt? - zou ik ook met 1 lamp kunnen uitkomen? Dan red ik het net vwb warmte, maar moet ik ze wel hoger hangen. Verwarming heb ik nu op schakelklok, en gaat aan zodra de verlichting uit gaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted February 1 Share Posted February 1 Wat is vlak er op? Bij mij 20cm als ze net ontkiemt zijn, later zitten ze bijna tegen de lamp aan. Warmte afvoeren met fan, die af en toe aan gaat als het te warm wordt. 1 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted February 1 Share Posted February 1 Zo te zien, heb je weer een aardige collectie in de maak @Polly168 😃. Net als vorig jaar, prachtige planten zijn dat geworden. Welke soorten heb je dit seizoen staan als ik vragen mag? Ik heb volgens mij weer een mutant te pakken (net als vorig jaar bij 1 Jeanette: 3 kiemblaadjes, daarna alleen maar bobbelig blad, wel bloei maar geen vruchtzetting). 1 van de Habanada’s ziet er vreemd, maar uitdagend, uit. Na de kiemblaadjes 1 echt blad. Daar waar het tweede blaadje moet komen vertakt hij meteen en zijn er 5 blaadjes in wording. Ben benieuwd wat deze gaat doen. Iemand dit al eens gezien? Hij blijft lekker staan in ieder geval 😃. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polly168 Posted February 1 Share Posted February 1 8 minuten geleden, rorror zei: Wat is vlak er op? Bij mij 20cm als ze net ontkiemt zijn, later zitten ze bijna tegen de lamp aan. Warmte afvoeren met fan, die af en toe aan gaat als het te warm wordt. Hier nu tussen de 5 en 10 cm. Kan dus hoger begrijp ik wel al. Ik zal beide lampen apart op een tijdschakelklok zetten, en ze om beurten aan zetten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polly168 Posted February 1 Share Posted February 1 @Dahli. Dank voor het compliment, maar ook ik ben nog zoekende en een beginner. ik zal morgen opsommen wat er nu in staat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polly168 Posted February 2 Share Posted February 2 We hebben: -Buran -Zebrange -cayenne red -cayenne yellow -Carolina reaper Red -Bhut jolokia red -lemon drop -Thunder mountain longhorn -Madame jeanette -satan's kiss -bahamian goat -topaz -trinidad scorpion chocolate -georgia Black. Eigenlijk weer meer dan de bedoeling was. Van de meeste 3 potjes, van de andere 2. Als ik van alles 1 mooie plant over houdt, ben ik dik tevreden. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted February 2 Share Posted February 2 @Dahli Ik heb ook wel eens een zaailing met drie kiemblaadjes en ik heb er nooit zo op gelet, maar het schijnt dat een dergelijke mutant wat minder presteert t.o.v. tweelobbige zaailingen. Dus als je genoeg andere zaailingen hebt, knijp je het er tussenuit. Als je heel nieuwsgierig bent ga je het monitoren en kijken of ie het net zo goed doet als de rest. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted February 2 Share Posted February 2 @woldistel dat monitoren heb ik vorig jaar met de Jeanette gedaan. Ik heb hem pas weggeknipt toen hij (met de andere 2) zo’n 30 cm was. Ik vind het ook echt leuk om te kijken wat zo’n bijzonder exemplaar doet. Voor deze Habanada geldt hetzelfde, leuk om te volgen! De diversiteit binnen een ras vind extra leuk, daarom zit ik met m’n neus ook bovenop de zaailingen 😊. Wie weet geeft deze wel extra veel vruchten. Dan zou ik daar in ieder geval zaad van oogsten 😃. @Polly168 jaloersmakende collectie heb je in de maak 😍! De meesten klinken als behoorlijk heftig. Vorig jaar had je in ieder geval ook een CR, en als ik me goed herinner stonden die in een mooie pot op je terras, prachtig vond ik. In tegenstelling tot tomaten hebben pepers vind ik ook echt een grote sierwaarde. Ik snap je keuzestress trouwens 😉. Leuk om weer te volgen hoe het dit jaar gaat met zo’n collectie. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polly168 Posted February 2 Share Posted February 2 Ik heb voor dit jaar een nog veel grotere pot. Ik weet nog niet welke ik daar in ga zetten. Naast het kweken vind ik het eten ervan ook heel lekker. Net weer een eigengemaakte hotsauce in de soep gehad😁. Dit jaar heb ik roma tomaatjes te zaaien. Dàt wordt voor mij de eerste keer ☺️ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amarinde Posted February 7 Share Posted February 7 Vorig jaar niet zo'n succes met pepers gehad, er kwam nauwelijks iets van op en uiteindelijk heeft 1 plantje nog een paar mini cayenne's geleverd. En wie het kleine niet eert.... Dit jaar wilde ik heel graag wat meer pepers en wat meer soorten, en dan blijkt maar weer dat ik me maar moeilijk kan inhouden😅. Ik heb nu 8 verschillende soorten pepers gezaaid, voornamelijk vrij "laffe" pepertjes hoor, want zo'n held met heet ben ik niet. - Calatenango - Cayenne - Dong Xuan Market Peach - El Oro de Ecuador - Kardoula (lekker om te vullen, vergelijkbaar met peppadew) - Orange glow - Turkse Çarliston - Yellow Bouquet Ik ben heel benieuwd, ik ben vrij nieuw op pepergebied dus ik ga wel zien wat het me brengt😄. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted February 7 Share Posted February 7 Wat een leuke soorten, zijn dat allemaal watjespepers? Ik zie ook een cayenne, die is toch heet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amarinde Posted February 7 Share Posted February 7 Klopt die is wel wat heter. De rest zou wat milder moeten zijn, tenminste dat hoop ik... 😅 Calatenango is 5000 El oro de ecuador 100-2000 Kardoula0-1000 Orange glow 10.000 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted February 7 Share Posted February 7 Dank je! Ik ga eens kijken naar die Oro de Ecuador en de Kardoula. Die zullen dan misschien voor volgend jaar zijn. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 7 Share Posted February 7 Ik heb gezaaid en verzorg de bakjes nu beduidend beter. Heb een paar maanden achter de rug waar plant verzorging niet erg hoog op de prioriteitenlijst stond. Ik heb gezaaid:PeachadewPimento crystalEht brownChili BeniPdp Topak biberMango stumpeyBlended lemonSugar rush peachSugar rush stripedGuajilloChili NoraC5cBeaver dam -laatste zaden!-Aji amarillo Inca dropAji fantasyShishitoAji mangoPiri piriPurple fishHabanada Holy moly-laatste zaden!-Lemon dropCarliston Aji pineappleEquador purple MazamortSweet bananaNepalese crown orange -laatste zaden!-Numex suavePoblanoPink tigerLila luziAji ahuachapau (laatste zaden!)Üç burun biberKıl biberTurkish flowerKashmir Chili MilaKardoulaMalawi peppadewSlowburn Chihuacle neroAji mandarinOmdat ik in diverse rondes heb gezaaid, kwam ik er later achter toen ik alles ging noteren, dat ik bepaalde soorten al meerdere keren had gezaaid. Duuuussss. Altijd handig. Gelukkig heb ik genoeg slakken en rupsen en eigen onhandigheid die veel zaailingen zeker niet overbodig maakt. Dit zijn inderdaad achterlijk veel soorten….Maar sommige ben ik enorm fan van en heb ik al een paar jaar niet gehad. Bv Chinese 5 colour (c5c) en pimentos de padron (pdp). Anderen vind ik zo lekker dat ze nooit mogen ontbreken, shishito en mijn nieuwe lievelings blended lemon. Ik heb aangezien ik vorig jaar wat spaarzamer had gezaaid, 2 zaden per soort, had ik soms ineens geen plant meer na een nachtje slakkenfeestmaal. Ik hoop dat dit jaar voor te zijn. Die slakken zorgen dus wel dat ik anders zaai, wat best irritant is. Want ik heb geen 5 planten per soort nodig…. Maar ik ben zo bang dat mijn lievelings straks opgeknaagd zijn, dat ik van sommige soorten niet eens heb geteld maar gewoon wat zaden heb gekwakt. Toch best sneu. Sommigen heb ik gezaaid omdat ik de smaak niet meer herinner, zoals beaver dam die ik vorig jaar had of Turkish flower. Ik kan me alleen nog de pepervorm herinneren, maar niet de smaak. Dus dan maar opnieuw en kijken of het nu wel ene blijvende herinnering achterlaat. Lemon drop was lange tijd mijn favoriet tot ik blended lemon ontdekte. Die heeft net meer crunch en sappigheid, maar ik wilde ook weer eens lemon drop kweken. Ik heb nog een halve kilo in de vriezer maar toch. Adjuma is zo belachelijk aromatisch en vorig jaar had ik die niet. Ook daarvan heb ik een halve kilo nog in de vriezer. Maar als ik weer chilisaus ga maken, wil ik de oude pepers er allemaal in en wil een voorraad nieuwe. Nou ja. Dan kom je dus aan zo’n achterlijk grote lijst. Ik wens iedereen, maar vooral mezelf, een slakloos jaar toe! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted February 7 Share Posted February 7 😳 Wauw! Wat een lijst... maar ik snap je wel. Jij hebt ook wel mega veel problemen gehad met die slakken vorig jaar. Laten we maar hopen dit dit jaar beter zal zijn! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted February 7 Share Posted February 7 Mooie lijst mellie! 1 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts