Gitta Posted February 7 Share Posted February 7 Prachtige lijst Mellie! Ik heb de verrassing peper zaden uit de biozadendoos gezaaid. Benieuwd wat daar uit gaat komen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 8 Share Posted February 8 Ik kan wel een klein tipje van de sluier lichten. O.a. lemon drop en Turkse kıl biber 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted February 8 Share Posted February 8 Ze zijn gezaaid! Staan nu lekker op het warmte matje. 8 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted February 9 Share Posted February 9 De eerste batch is gedeeltelijk al toe aan verpotten. Gaat voorspoedig. Batch twee staat ook geheel boven, maar zijn nog grotendeels in kiemblad fase. Batch drie (plus paprika en aubergine) staan sinds gisteren op het warmte- plankje. Deze worden nu bijgelicht met de Aldi ledstrips die ik vorig jaar gebruikte, maar ik heb inmiddels ook echte groeilampen gekocht. Witte, geen roze, want daar wil ik echt niet tegenaan kijken 😬. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted February 9 Share Posted February 9 Die gaan zeker goed! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted February 10 Share Posted February 10 De Habanada’s zijn ieder met z’n drietjes in hun voorlopige huisvesting overgezet. Ze konden meteen onder mijn nieuwe groeilamp. En de eerste Numex Big Jim uit de deno in de zaaitray geplant. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted February 10 Share Posted February 10 Wat een mooie plantjes! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted February 11 Share Posted February 11 Vandaag de eerste verrassingspepers in een potje overgezet vanuit de deno. De rest gaat ook nog wel komen verwacht ik. Ik zag hier en daar al aanzet voor een worteltje. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 13 Share Posted February 13 (edited) Gezaaid. Helaas kan ik geen gebruik meer maken van de kas van de overbuurvrouw. Dus ik zal met wat plastic rond moeten gaan zwieren. Heb dus ook maar geen moeilijke pepers gedaan dit jaar. Dus gemakkelijke groeiers. En vooral pepers voor vers gebruik. Natuurlijk zijn mijn jaargangen Padron's ook weer van de partij. Jaargang 2019 is gediskwalificeerd wegens slechte kiem prestaties vorig jaar. Dus: - Pimiento de Padrons: (Eigen zaad alleen van hete pepers genomen) Jaargang 2018, 2021, 2022, 2023, 2024, S 2024 en weer vers zaad van Fruitlent. - Padron x Marie Annuum ? '23 - PdPdP '16 - Aji Blanco Cristal 0 - Artist '21 - Een vermeende Cayenne, gevonden plantje - Goat's Weed '16 - Jalapeno M (Lidl '21) - Paprika Gypsy Baron - Paprika Violet Mist En dat zijn dan eigenlijk toch echt wel weer veel meer plantjes als dat ik mij had voorgenomen. Maar ja, je weet hoe dat gaat he... Heb zelfs de tweede tray half met aubergines aangevuld. Niet eens met pepers. Edited February 13 by Erny 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted February 13 Share Posted February 13 De eerste kiempjes verschijnen, 12 dagen na het zaaien. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted February 13 Share Posted February 13 Zijn ze later makkelijk te splitsen @Arja? Na hoeveel weken of in welk stadium doe je dat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted February 13 Share Posted February 13 Splitsen gaat gemakkelijk, ik doe max vier zaadjes in een potje, dus ieder zijn eigen hoek. Wanneer, tja als ik denk dat ze ieder hun eigen pot nodig hebben. Weet niet precies wanneer dat is, denk ongeveer als de plantjes meer dan 10 cm groot zijn of zoiets. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted February 13 Author Share Posted February 13 Ja, altijd leuk, zeker bij de eerste zaai: Na hoeveel dagen komen ze op? Ik houd dat elk jaar bij. Pepers 2023: tussen 7 en 9 dagen. Pepers 2024: tussen 7 en 9 dagen (als ze op een warmtematje staan, bij 25 graden grondtemperatuur). Ik heb nog geen data van 2025, want pas 2 dagen geleden gezaaid. Dat splitsen (heet 'verspenen') gaat bijvoorbeeld vrij makkelijk met iets als een gebaksvorkje. Vrij diep steken zodat het hele kluitje mee komt. En uiteraard het hele kluitje als één geheel overzetten. Wanneer: pas als de blaadjes elkaar beginnen te raken. Of wat eerder als je in heel ondiepe bakjes gezaaid hebt. 2 2 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted February 13 Share Posted February 13 Dank jullie wel. Het is me duidelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted February 13 Share Posted February 13 Wat leuk om dat bij te houden wanneer ze ontkiemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted February 13 Share Posted February 13 Quote Woldistel mbt Numex Big Jim: Verder zijn ze een grote paprika met wat pit. Je brandt er niet van weg, maar er zit wel een tikje in ik heb nu 4 big Jim-zaailingen staan en mijn plan is om er 3 bij elkaar te zetten. Hij staat te boek als grootste chilipeper ter wereld. Het zaad heb ik van @woldistel gekregen. Ik ben van plan (als alles goed gaat natuurlijk) om ze zo te eten, maar ook om ze te drogen en er dan een wat spicy paprika-achting poeder van te maken. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted February 17 Share Posted February 17 (edited) Mijn pepers zijn eind januari allemaal gezaaid. Met uitzondering van de jalapeño komt er niks op. Ik ben te ongeduldig of ik doe iets verkeerd. Ze staan op warmtematjes en met extra licht - misschien teveel licht? Zou het helpen als ik ze apart in een donkerder bakje zet? Of moet ik opnieuw beginnen? Edited February 17 by Tanja65 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted February 17 Share Posted February 17 Op 13-2-2025 om 15:37, Arja zei: ik doe max vier zaadjes in een potje, dus ieder zijn eigen hoek Zo simpel. Tnx. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted February 17 Share Posted February 17 @Tanja65Zolang er nog zaden onder de grond zitten, hebben ze geen licht nodig (tenzij het lichtkiemers zijn, maar dat zijn pepers niet). Ik doe mijn zaden, precies om dit te voorkomen, in de deno. Met een week weet ik dan welke wel en niet ontkiemen en heb ik geen lege bakjes. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted February 17 Share Posted February 17 Zijn de pepers al na een weekje deno ontkiemd? Wow. En kan ik nu nog starten? 2 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted February 17 Share Posted February 17 @Tanja65 het kan snel gaan. Sommige van mijn Chinese waren na 10 dagen deno ontkiemd. Annuum’s ook zoiets. De baccatums duurden iets langer. Ik zou het zeker proberen als ik jou was, vooral als je annuums wil zaaien. Die rijpen sneller dan de anderen en hebben dus een korter seizoen nodig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted February 17 Share Posted February 17 Tanja, van de mijne zijn sommige al opgekomen, maar anderen zijn ook nog onderweg. Volgens mij moet je gewoon nog wat geduld hebben. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 17 Share Posted February 17 Bij mij begint het ook nu pas. Late start… je kunt ook als je genoeg zaden hebt, ook nog deno doen en deze aanzien. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted February 17 Share Posted February 17 Tnx mensen. Ik heb geduld en zaai ondertussen nog wat bij. 4 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 18 Share Posted February 18 12/2 gezaaid, de eersten vandaag boven. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts