Wortel Posted December 22, 2024 Share Posted December 22, 2024 Hier rond oud en nieuw. Lekker de tijd voor 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted December 24, 2024 Share Posted December 24, 2024 Ik heb geen gloeilampen, dus kan niet eerder beginnen. Dan krijg je vsn die lange sprieten. Dus daarom in februari, dat gaat prima voor mij. En is mijn man ook blij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted December 24, 2024 Share Posted December 24, 2024 13 minuten geleden, Gitta zei: gloeilampen Bestaan die nog? Die worden toch al jaren niet meer verkocht? Of bedoel je groeilampen? Simpele LED battens werken ook goed genoeg. Houd er wel rekening mee dat elke plantensoort meer/minder licht vraagt / nodig heeft. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted December 24, 2024 Share Posted December 24, 2024 @acpronkik bedoel inderdaad groeilampen. Autocorrectie ging niet helemaal goed. Maar ik hou het voorlopig nog even bij februari. Dan is mijn man ook nog akkoord. Hij vindt nu al dat er zolang planten in huis staan die buiten horen, zoals hij dat zo mooi kan zeggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted December 26, 2024 Share Posted December 26, 2024 Ik vond nog een leuke database voor degene die nog niet weet wat ie wil zaaien of degene die telkens vergeet hoe heet iets ook alweer is 🥵 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted December 26, 2024 Share Posted December 26, 2024 Wat veel 7 pot pepers, zeker zelfde veredelaar? Aji Butter Cookie staat er niet tussen, maar de Aji Fantasy White lijkt er wel wat op. Butter Cookie is wel iets minder grillig, meer klokvormig. Andere leverancier, andere naam? Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted December 26, 2024 Share Posted December 26, 2024 Er staat nergens dat deze database alle pepervarieteiten op de wereld bevat 🤷 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted December 28, 2024 Share Posted December 28, 2024 Ik ben er uit voor komend seizoen! Ik mocht van mezelf 5 soorten, maar het zijn er 6 geworden. Dit worden ze: sugar rush stripey (met dank aan Woldistel) mango stumpy (met dank aan Mellie) early Jalapeno (eigen oogst, gebruik ik heel veel. Zo fijn om in de vriezer te hebben!) habanada (weer van Woldistel 😃) cabaca peach (en weer van Mellie!) chile Guajillo (hoop dat deze kiemen, gedroogd gekocht bij Westland) Morgen gaan de Chinense in de deno. De week daarna de baccatums (kweek ik voor het eerst, dus extra spannend), en weer een weekje later de annuums. zoveel zin in om weer te beginnen! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EdelSpint Posted December 31, 2024 Share Posted December 31, 2024 Afgelopen jaar heb ik mijn pepers vroeger dan ijsheiligen uitgeplant, daar er al jaren geen nachtvorst is hier vanaf 1 mei (en ik geen ruimte meer in huis has 😜). Toch hebben mijn pepers het zichtbaar moeilijk gehad in het begin. De nachtemperatuur hier bleef pas na de derde week van mei boven 13-15 °C. Onder die temperatuur komen pepers in een groeistop/herstelfase die nog dagen na kan duren. Bij nader inzien had ik dus beter 3 weken kunnen wachten en dan pas uitplanten, waardoor ze wellicht een betere start gehad zouden hebben. Hoe is jullie ervaring en idee voor 2025 wat uitplantmoment betreft? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted December 31, 2024 Share Posted December 31, 2024 Ik heb ze eind mei pas uitgepland, maar het was zo koud en nat dat ze toch nog te koud stonden. Maar afgelopen jaar was ook geen normale lente. Dus daar kun je eigenlijk niet goed mee vergelijken denk ik. Maar je woont ook zuidelijker dan mij denk ik. Hier in mei echt nog wel rond het vriespunt, dus ik plant nooit eerder uit dan de derde week van mei. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted January 8 Share Posted January 8 Het is zover, morgen gaan de eerste deno-zaailingen de grond in! De habanada’s hebben de primeur. Vanavond een zak nieuwe potgrond uit de koude schuur naar binnen gehaald zodat die vast op temperatuur komt. Groeilamp ligt ook al klaar. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted January 9 Share Posted January 9 @edelspint ik had een volledige groeistop… Echt heel naar. Normaal durf ik ook best in april uit te planten. In de kas is timber toch wel warmer. Afgelopen jaar was zo bar en boos dat ze zelfs dat niet hebben gered. Ik wacht gewoon even af hoe de algehele temperatuur is. Als het een warme april is, is de kas ook wel lekker opgewarmd. Blijft het koud, dan blijven zo gewoon binnen tot juni of in de kas met iets. Zoals vorig jaar ga ik het in elk geval vooral niet doen. Veeeeel te koud. Ook voor de mensen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted January 9 Share Posted January 9 Op 31-12-2024 om 16:46, EdelSpint zei: Hoe is jullie ervaring en idee voor 2025 wat uitplantmoment betreft? Bij mij blijven de pepers in potten. Ik heb helaas geen vaste kas. Afgelopen jaar vanaf half april in een portable buitenkasje gezet. Om af te harden en omdat dat overdag toch al behoorlijk warm was, in dat kasje op het zuiden dan 😊. Dankzij de dag-nacht-thermometer die ik via @Lia56 had, toch soms ‘s nachts weer naar binnen, of in de schuur. Onder de 10, ‘s nachts toch echt weer binnen in de bijkeuken. Potten betekent slepen, maar het voordeel is wel dat je kunt handelen al naar gelang de verwachtingen. Ik vind dat wel ideaal alhoewel je het begin mei wel zat bent…. Hetzelfde gold namelijk voor een behoorlijk aantal tomaten in pot. Die heb ik overigens wel in de eerste week van mei in de volle grond buiten geplant. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted January 9 Share Posted January 9 Wij hebben een plastic kasgeval gekocht, waar oa de pepers in zullen staan. Tot nu toe deden we alles buiten, dus ben heel benieuwd hoe dit zal gaan. Ik zal de pepers misschien niet veel eerder uitplanten, maar ze zullen het wel wat warmer hebben tijdens koele periodes. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted January 9 Share Posted January 9 Ik heb vandaag de eerste chinense's gezaaid. En de laatste twee omdat ik nog ruimte in het kweekbakje had (allebei baccatum). Ze staan nu lekker knus op het warmteplankje. De Habanada's vind ik zo lekker dat ik er dit jaar een rijtje van wil hebben. Who needs snackpaprika, when you can have Habanada, huh 😎 Over een paar weken zaai ik de rest van de baccatum's en daarna de annuum's. 1 adjuma 2x 2 aji cachucha purple splotched 4x 3 biquinho yellow 4x 4 biquinho red 4x 5 biquinho white 4x 6 chili frontera sweet 4x 7 habanada 4x 3 vak 8 zou-pi 4x 9 zebrange 4x 10 peachadew 4x Ben ook nieuwsgierig naar de Chili frontera sweet 🙂 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gallox Posted January 10 Share Posted January 10 ik heb een habanada peper plantje. ergens eind oktober al gezaaid, maar hij staat er niet zo lekker bij. het verliest blad en ik denk dat het te vochtig staat... heb nu dus de onderste bladeren eraf geknipt zodat het de grond niet meer raakt. Ook hebik nu een extra potje staan met habanada zaden erin, al een aantal weken maar er gebeurd weinig. Is dit een peper die zo moeilijk te kweken is?? Ik hoop op minimaal twee plantjes voor seizoen 25 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted January 10 Share Posted January 10 23 uren geleden, Dahli zei: Potten Ik wil de paprika's dit jaar ook weer in potten doen .inderdaad makkelijker binnen zetten. Dat scheelt een hele hoop. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted January 10 Share Posted January 10 De 6 habanada zaailingen staan, een dag later dan gepland, in de grond. Inmiddels was er ook 1 Cabaca Peach zover. De overige 3 zaden zitten nog in het filter. Ik heb me wezenloos gezocht naar mijn groeilamp, 2,5 uur alle kasten en laden door. Hij lag uiteindelijk in de eerste kast in een lege schoenendoos 😊. Vanavond gaan de baccatums het bakje van de Chinees in. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grusonia Posted January 11 Share Posted January 11 Beetje een buiten de doos vraag, maar ik heb 3 wilde peper planten (capsicum flexuosum) en ik zag er luis op zitten. De planten staan in een koude kas. Kunnen deze luis kwaad ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted January 11 Share Posted January 11 @grusoniawaarschijnlijk wel. Ze drinken de plant leeg, en kunnen eventueel ziektes verspreiden. Nu hebben de luizen vrij spel, de natuurlijke belagers zijn nu waarschijnlijk in winterrust, dus de luizen kunnen zich naar hartelust vermeerderen. Zij het wel wat langzamer dan als het warmer is. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted January 11 Share Posted January 11 Even een vraagje aan de doorgewinterde peperkwekers. Van de chinense soorten weet ik dat ze het traagst groeien, vandaar dat ik die zaden als eerste in de deno-bak heb gezet. Deze staan inmiddels in de grond. Hoe zit dat met baccatums t.o.v. annuums? Ik heb nog geen ervaring met baccatums. De baccatumzaden heb ik gisteravond in de deno-bak gedaan omdat ik in de veronderstelling was dat die sneller zijn dan chinense maar trager dan annuums. Maar klopt dat eigenlijk wel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted January 11 Share Posted January 11 Ik doe een C, B, A-tje. Ik probeer er twee weken tussen te laten en bij de annuum's ook twee weken tussen de pepers en de paprikas. Ook omdat ik anders veel teveel in één keer moet doen, ook later met verpotten. Dus ik probeer het wat te spreiden. Tomaten zijn pas in maart aan de beurt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted January 11 Share Posted January 11 25 minuten geleden, woldistel zei: Ik doe een C, B, A-tje. Ah, dank je @woldistel! Dat was ook mijn idee. 29/12 de chinense in deno, gisteren in de grond. 10/01 de baccatums dus in de deno, ik verwacht over dag of 10 in de grond en dan dezelfde dag de annuums de deno in. Heerlijk die pepers zaaien, dan kan ik me tenminste inhouden qua tomaten 😉. Ik hoop dat vol te houden tot de eerste helft maart. Tussentijds gaan hoop ik wel de golden eggs op de router. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted January 11 Share Posted January 11 Mijn bescheiden ervaring is dat de baccatums het snelste groeien, maar de vrucht rijping duurt heel erg lang. Bij gelijke zaai oogst je eerder van de annuums. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted January 12 Share Posted January 12 Dank je @acpronk. Omdat ik alles buiten kweek hoop ik alles rijp te krijgen. Als ik jou zo lees is het dus wel handig om de baccatums vroeg te zaaien. Goed te weten dat ze wel snel groeien! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts