Jump to content

Pepers 2025

henkg

Recommended Posts

Wat denken jullie, is deze habanada nog te redden? Ziet er troosteloos uit. Helaas is het tot nu toe de enige Habanada die is uitgekomen. De ondereste bladeren zijn weg, waren zacht en lieten los. Er zit al een heel verhaal achter, maar is meer de vraag komt ie er boven op. Staat nu in een terracoota potje ipv plastic zoadat de aarde niet te vochtig blijft. Ik zag bij het verpotten dat de wortels al behoorlijk gegroeid waren. 

IMG_9329.jpeg

IMG_9330.jpeg

11 uren geleden, Tanja65 zei:

Zetten jullie de pepers ook per 3 bij elkaar?

Afgelopen seizoen (mijn eerste) heb ik alle soorten per 3 bij elkaar gezet, ook de Jeanettes. Die laatste werden wel groot en bossig, maar dat vind ik juist mooi. Andere soorten waren jalapenos, padron en chiluacle Nero. Dit seizoen zet ik weer alles per 3 in een pot. Hieronder een foto van de Jeanettes per 3 in een pot, dan heb je een idee of je dat wat vindt.

IMG_6621.jpeg

• Like 4

De mini’s hebben de overgang van deno naar de aarde goed doorstaan, ze staan er fris en fruitig bij. Rechts de 6 habadana’s, links de nu nog eenzame Cabaca Peach. Blij mee!

IMG_6912.jpeg

• Like 5

Leuk om te zien wat anderen aan het doen zijn qua pepers! Ik ben sinds een jaartje of 5 bezig met cayenne pepers om te drogen. Het zien van afbeeldingen hier heeft me overgehaald om ook te beginnen, terwijl ik elk jaar weer roep niet zo vroeg te zijn. Dit jaar twee of drie plantjes in 30 liter potten

• Like 2

Mijn eerste zaailingen staan boven de grond! De Habanada's waren het vroegst, minder dan een week toen ik de eerste boogjes zag. Maar inmiddels vergezeld door biquinho geel en rood, zebrange en peachadew 😀 

IMG_20250118_092157458_HDR.thumb.jpg.7e80bb829b923e5ba574a8d30dfc8475.jpg

Edited by woldistel
  • Like 6

Hier ook weer per 2 of 3 in een pot- als ze dan tenminste willen kiemen..

Habanada was een drama, nieuw zaad moet hopelijk de oplossing zijn. Bijna een maand zonder kiemen met deno, terwijl de andere zaden gewoon starten.

Nu nieuw zaad, nieuwe kansen. Nadapeño en Himo Togarashi doen het wel goed. En veel te vroeg gestarte tomaat, het gaat weer passen en meten worden in een krappe voorkweek kamer.

De zaailade, met 17W led plafoniere erboven.

20250120_112810.thumb.jpg.ac26458ec9f134c85c9231fbeae2760a.jpg

Dat iele plantje in het midden is de enige Habanada die iets deed. Maar ik glimlach nog.

• Like 2

Op 12-1-2025 om 10:08, henkg zei:

Hangt van de soort peper af. Cayenne wordt bij mij nauwelijks bossig: die gaan hier per drie in een 10L pot. Mdme Jeanette daarentegen wordt hier erg bossig: die gaan per stuk in een 10L pot. 

10L? Dan zitten die van mij in een veel te grote pot. Mischien valt de oogst daarom tegen😂

Dat is wel een hele algemene vraag. Wat voor sambal wil je maken?

In principe maakt het niet uit welke peper je gebruikt, het varieert van licht pittig tot ronduit oneetbaar. Maar sommige rassen hebben een andere kleur of iets andere smaak (denk aan een vleugje citroen of ananas).

Als je bijvoorbeeld sambal oelek wilt maken, dan kun je daar "gewone" cayenne peper voor gebruiken.

• Like 1

Met de Habanada’s en de eenzame Cabaca gaat het goed! Twee weken geleden vanuit de deno geplant (foto 1) en nu staan ze er zo bij (foto 2). Zojuist na twee weken deno 2 mango stumpy (helaas de 3e vermoord) en 2 sugar rush str. vanuit de deno kunnen planten (foto 3). Er zitten nog wat zaden in de deno dus hopelijk kan ik ze beiden tot 4 plantjes uitbreiden. Ze kiemen langzaam voor mijn gevoel, ongeduld…. De jalapenos heb ik 4 dagen geleden op de router gezaaid en die gaan razendsnel: nu al worteltjes van een halve cm, maar nog geen blaadjes. Die gaan komende week ergens de grond in verwacht ik. 

IMG_6912.jpeg

IMG_6935.jpeg

IMG_6934.jpeg

• Like 5

Ik heb weer eens een vraag:

Ik heb uit berichten hier begrepen, dat hele hete pepers vroeger moeten worden gezaaid dan minder hete, omdat die eerste er langer over doen om groot te groeien.

Nu heb ik ook een helemaal niet-hete peper: de jalapeño nadapeño.

Zal ik die dan nu bij mijn pepers in de Deno doen, of gaat die bij de paprika's?

Een paar weken later dus?

In alle drukte van de afgelopen maanden kwam ik er dit weekend pas toe om de moestuinbakken en kuipen met de peper- en paprikaplanten van 2024 leeg te maken. Wat blijkt: zeker 5 planten zijn nog steeds groen! Toegegeven, er hangt geen blad meer aan en sommige punten/takjes zien zwart door de kou en de vorst maar verder is de hoofdstengel en zijn de meeste zijstengels nog mooi groen en stevig. Ik heb er twee overgehouden om te zien of er effectief iets van komt (een Espelette en zoete rode puntpaprika) . Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Het is deze winter natuurlijk nog maar nauwelijks echt koud geweest. 

• Like 1

Geen ervaring mee, maar als je het gevoel hebt dat ze nog leven zou ik het zeker gaan proberen, In mijn jeugd werkte ik bij een oude bloemenkweker en die had het over dat "gemartelde" planten doorgaans de beste planten zijn. Misschien is het wel handig om die 2 planten voorlopig naar binnen te halen voor de vorst die ongetwijfeld nog komen  gaat. Want je moet het noodlot ook weer niet tarten.

• Like 1

Elke, hier staat een Chiltepin buiten die nog vruchten draagt die langzaam verkleuren. Blad zit er niet aan, en het zou een meerjarige zijn- maar wel een die minimaal +10°C vereist.

Er staan ook 2 pepers te overwinteren hier in een vorstvrije schuur.. Zwarte plekken breiden vaak uit, hier ook zo. Een grote Primotalii stond er vorige week prima bij, nu verkleurt de stam net boven de aarde.

Binnenhalen, haalt ook de rouwmug binnen ben ik bang.

• Like 1

Dus het zou zomaar kunnen dat mijn Lemon Drop nog leeft? Ik had hem buiten gezet wegens beestjes, en daarna nog niet de moeite genomen om hem weg te gooien. Zal eens kijken of er nog leven in zit :)

PXL_20250128_112000035.jpg

• Like 1

@Arja

Interesting.  Wat voor beestjes waren het?
Ik had een paar jaar geleden peper plantjes die het goed deden. Toen heb ik ze even een keer buiten gezet, en ik had gelijk bladluis.
En het was zo erg dat ik ze niet meer kon redden, wat ik ook probeerde. Vervolgens jaren trauma's gehad waardoor ik het niet meer durf hahaha!🤣