Geplaatst: 8 maart8 Ma Wat een zoete zaligheid dit weer! Wij zijn de tuin nog flink aan het reorganiseren. Er komt een nieuw verhoogd bed voor winterharde citrussen. Tijd voor voorjaarsschoonmaak in ‘De Kikker’, ons mini-tuinhuisje. Genieten van de zon in de hangmat in de kas en ondertussen: onze eerste zelfgezette ent sinds gisteren een feit! ❤️Wilden we sat even graag! De vijg gaat wat meemaken dit jaar want er liggen nog een paar soorten klaar. #frankensteinboom @Goldfish
Geplaatst: 8 maart8 Ma Dat klinkt heerlijk: een hangmat in de kas! Zojuist 20 zakken potgrond in de aanbieding bij de Aldi gehaald. De zakken hadden kennelijk buiten gelegen, ze waren loodzwaar. We hebben in de winkel maar even hulptroepen gevraagd en ze hebben de hele pallet met alle zakken uit de winkel gehaald en naar de auto gereden. Daar heeft een lieve Aldi-meneer alle zakken in de auto geladen. Hij zal nu wel geen rug meer hebben, denk ik. Nu rustig aan alle zakken vanuit de auto in de kruiwagen en dan de bak in. Er zit in elk geval voldoende mest in de grond, de hele auto mag wel een poosje luchten.😄
Geplaatst: 8 maart8 Ma Wij waren ook naar de Aldi voor potgrond. De auto voelde op de terugweg nogal anders, dat rijdt alsof je een beetje achterover ligt. 😵💫 Thuis weer van alles voorgezaaid en gewied en opgeruimd en hier en daar wat potgrond bij planten gekiept.
Geplaatst: 8 maart8 Ma Gisteren de voortuin onder handen genomen. Veel wieden en plukken, de rode en zwarte bes die er al staan vanaf voordat ik in 2009 een volkstuin kreeg beetje gefatsoeneerd (staan er voor de beestjes, zijn zelf dus ook oude besjes 😁) Vandaag kas achter huis gewassen, binnen- en buitenkant. Elk jaar schrik ik weer hoe doorzichtig die kas dan ineens is. Eigenlijk had ik vandaag van alles willen zaaien en planten enzo, maar toen ik de kas had gepoetst, ging ik verder met de ramen van het huis en vervolgens moest ik ook zonodig (eindelijk) statische plastic dinges aanbrengen in ons schuurtje i.p.v. de supergare gordijnen. Aan de binnenkant waar verschrikkelijke hoeveelheden spinnenwebben zaten. Was ik toch veel langer mee bezig dan gedacht. Morgen gelukkig nog een mooie dag, die ik op de volkstuin ga doorbrengen. Daar heb ik gelukkig geen ramen 😄
Geplaatst: 8 maart8 Ma Vandaag beetje de dode takken van de bessenstruiken gesnoeid, beetje rotzooi opgeruimd, maar voornamelijk de meeste tijd gespendeerd aan onkruid wieden op het paadje langs mijn moestuin, en dat weer voorzien van enkele kruiwagens met schelpen. Volgende keer spitten op mijn landje zelf voor waar ik de aardappelen wil hebben. En hopelijk komt mijn bestelling van Vreeken volgende binnen. Toen ik bestelde zou er een levertijd van 1-3 weken zijn, inmiddels zijn we bijna 5 weken verder🤔
Geplaatst: 8 maart8 Ma Gisteren waren we vrij laat. Opnieuw een stuk bak kweekgras vrij gemaakt en daar vandaag mee verder gegaan. We zullen weten dat we een moestuin hebben! Verder gisteren dozen gestript, en rabarbers zich laten volzuigen in de kruiwagen. vandaag met Cor samen de foliekas in elkaar gezet en oeps - rits stuk getrokken. Minstens drie kwartier besteed aan het weer werkend krijgen van de rits, grrrr. Deze kas is groter dan de vorige (fijn) maar heeft helaas minder mogelijkheden om het folie te bevestigen aan het frame. Goed vastleggen aan de onderkant dus. Morgen de bovenkanten van de ritsen direct vastnaaien zodat die niet nogmaals uit elkaar kunnen gaan. En dan hopelijk de hoes er om en meteen spinazie zaaien, dat kan dan net voordat er straks tomaten in komen. Nog iets verzinnen tegen de woelmuizen, die hebben de vorige zaailading lekker opgepeuzeld. En raad eens: kweekgras afgraven. De rabarber moet er morgen ook in, bijtijds naar de moestuin dus want er moet veel, liefst voor het weer koud(er) wordt. En o ja, ik heb vanmorgen ook nog olla’s in de moestuinbakken in de achtertuin ingegraven.. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 8 maart8 Ma De spinazie in nat zand voorkiemen helpt. Vandaag weer mooi weer. Weer twee peulenrekken gezet en gelijk nieuwe palen er aan. Daarna twee platen Trespa uitgegraven, ze stonden als wortelbegrenzer op een verlaten tuin. Met drie platen een nieuwe afscheiding-windkering gemaakt met de oude palen. Nu is er een mooi luw hoekje klaar voor de tuinbonen. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 8 maart8 Ma 22 uren geleden, Petrasmoestuin zei: Wel vlak bij de boom met vele vogels, maar wij zien wel. Vogelgaas erover doen? Dat doet mijn moeder ook bij haar bessentruik. Werkt goed bij haar.
Geplaatst: 8 maart8 Ma @Gitta wij hebben nog een extra blauw net, hetzelfde wat voorheen om de fruitkas zat. 8 maart8 Ma aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 8 maart8 Ma Op 6-3-2025 om 17:13, Arja zei: vakje raapstelen Nu al? @Arja Op mijn zakje staat vanaf juni.
Geplaatst: 8 maart8 Ma Oh dus ze hebben maar wat op het zakje geschreven. Wie, wat kan ik tegenwoordig nog geloven he?😂😂 Wel fijn te horen @Arja afgelopen najaar deden ze het niet, zoals vele groente bij mij, dus morgen mijn bak omscheppen, voeding erin en lekker zaaien. 8 maart8 Ma aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 8 maart8 Ma 1 uur terug, Petrasmoestuin zei: Nu al Ja, ik heb ze ook gezaaid afgelopen donderdag.
Geplaatst: 8 maart8 Ma Kan het misschien aan de soort raapstelen liggen @Petrasmoestuin? Mijn Mizuna kan je ook vroeg zaaien.
Geplaatst: 9 maart9 Ma Even een foto gemaakt van mijn twee Purple Sprouting broccoli planten. Ze zijn de winter goed doorgekomen en maken al hoofdjes aan. Verder alle andere emmers, waar de nieuwe kolen in komen, geleegd en schoongemaakt. De nieuwe plantjes zijn al mooi gekiemd en kunnen over een paar weken wel uitgeplant worden. Ik doe het dit jaar iets rustiger aan met de kolen, ik doe alleen witte (voor o.a. de zuurkool), spitskool en boerenkool. Verder nog een heleboel erwtjes en spinazie gezaaid. 9 maart9 Ma aangepast door Rookie
Geplaatst: 9 maart9 Ma Lekker wieden en schoffelen, het was heerlijk weer. Heel stuk tuin schoongemaakt van (waarschijnlijk) geranium pusillum. Die heeft het de laatste jaren erg naar het zin in mijn moestuin. Vind ik op zich niet erg, de rozetten zijn gemakkelijk af te schoffelen en dan op te ruimen en er groeit weinig ander onkruid tussen. Ook nog een boel eikenblad bij elkaar geharkt en in de bladcomposthoek gedumpt. Twee zwarte bessen van de Aldi geplant en drie honingbessen verplant. Later nog twee grote blauwe vuilniszakken met stro/houtkorrel/ konijnenmest naar de tuin gebracht voor op de composthoop.
Geplaatst: 9 maart9 Ma Aardappels en peulen in de vollegrond gezet. Een hek gerepareerd en deels vervangen. Nog wat plantjes uitgedeeld. Met een grote pot bloeiende narcissen naar huis, De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 9 maart9 Ma Vandaag 3 bakjes met voorgezaaid spul (peper/pap en tomaat) verpot. 40 l potgrond en 3 u later had ik erg veel ruimtegebrek… en nog niet alles gedaan. De pepers en Tom die nog niet waren opgekomen kwam door mezelf. Grond was kurkdroog het was in alle bakjes het achterste rijtje. Kennelijk heb ik met bewateren moeite om daar bij te komen. Ga ik onthouden. En toen naar het binnen brengen dit…. Zucht Gelijk maar in vierkante potjes gezet. Toen zag ik waarom deze in deze ronde potten zitten. Zijn groter. Nou ja. Toch maar gepropt in andere potjes. Geveegd op de patio. Alles naar binnen en water. Moet nog een beetje schikken. De bietjes staan nu samen met 1 bak erwten buiten in de tentkas. De spinazie bekeken en water gegeven. Gezien dat het goed was. Zo genieten dit weer! Zo erg zelfs dat mijn iftar in het 100 os gelopen. Mijn eten staat nog in de oven. Ruim op tijd klaar voor morgen en nu wachten op de patat [emoji1787]
Geplaatst: 9 maart9 Ma Al weer zulk fantastisch weer! En gelukkig geen andere afspraken of verplichtingen. Opnieuw een moestuindag dus. Verder gegaan met kweekgras verwijderen, de nieuwe foliekas uitgelijnd en een tegelpad langs de kas gelegd. Cor is nog bezig met palen in de grond zetten om hem definitief vast te zetten, morgenochtend afmaken en dan kan alsnog de hoes er om. En ik heb met een heleboel yoghurtemmertjes en een fatmax (stanlymes) en schapenwol de kapucijners beschermd tegen de slakken en vogels. Het ziet er tamelijk onneembaar uit. Hopelijk is het dat ook. Verder bedacht ik dat als no-dig werkt over gras heen, dat het ook ín de moestuinbakken zou moeten werken. Vandaag dus begonnen met het uitscheppen van een bak en op 25 cm diepte dozen in de bak te doen, met de flappen omhoog langs de houten planken. Zou heel veel kweekgras moeten schelen, ben erg benieuwd. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 10 maart10 Ma Tuinbonen geplant. Wat Russische bladkool zaailingen er uit gehaald en daar gespit, Met een pot bloembollen en munt naar huis. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 10 maart10 Ma We hebben een rol gebruikt tuingaas gekregen van de kinderen. Daar zijn we mooie rekjes van aan het maken om de erwten in toom te houden, of om er afdekfolie over te doen bij het voorkiemen. 10 maart10 Ma aangepast door Rookie
Geplaatst: 10 maart10 Ma Ik heb de dierenweide blad vrij gemaakt. De bijtjes gecheckt, de rozen gesnoeit, de bramen gesnoeid. 4 beukenboompjes van de lids van 3 euro langs de dierenwei gepland. gras gemaaid en kalk gestrooid oh ja en de mais weggewerkt. #dat zijn bramen appeltje, aangepast 11 maart11 Ma aangepast door Nasuada https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 11 maart11 Ma ? De vranen, @Nasuada Ik ben begonnen extra water te geven aan de deze winter geplante boompjes en struiken. Ik had de mulch al weg gehaald. De twee kersen, de pruim enkele rode bessen, de Amelianchier Lamarckii en de Gelderse roos. Trouwens eerst eenderde tot halve zak bio potgrond onder de planten gelegd, als voeding en om warmte te geven bij nachtvorst, daarna water gegeven. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 11 maart11 Ma Zon, noordenwind en af en toe een frisse bui. Het vak voor de pootuitjes klaar gemaakt, paaltjes touwen en een lange lat om het gaas omhoog te houden aangebracht. Daarna de uien gepoot en het gaas aangebracht en verzwaard met palen en betonpalen. Nog pastinaken geoogst en kennis gemaakt met de nieuwe buren. Fijn dat dat tuintje weer gebruikt gaat worden. De moestuin van Patrijs
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.